"Ninja Rider" <Gundersen@tdcadsl.danmark.dk> wrote in message
news:9hupc.2162$D26.364@news.get2net.dk...
> Hejsa
>
> Jeg skrev en gang sidste år om indstillingen af affjedringen.....
> Der skete da også underværker efter jeg begyndte at skrue i den, i
> forenden. Det der hjalp mest var da jeg her i vinteren skilte den helt
> ad, og fik smurt alle delene, og så gav jeg ca. 1 cm mindre
> fjederforspænding på den. (Bagenden)
>
> Men idag var jeg ude og lege lidt med store nedlægninger i rundkørsler.
> Der fandt jeg ud af at når jeg er ved at være godt nede, er det som om
> at forenden fortsætter ud af rundkørslen selv om jeg vil have den til at
> køre vidre. D.v.s. at jeg hiver cyklen ind af mod mitten igen, men det
> ødelægger vinklen, og jeg holder ikke banen, og kommer igen til at sigte
> i mod kanten af rundkørslen. og sådan fortsætter det bare.
>
> Umildbart vil jeg tro at jeg skal øge fjeder forspændingen på forenden,
> og måske slække den lidt mere bag til. Er jeg helt galt på den her?
>
> Er der evt en i Randers-Århus-Aalborg området der gad at hjælpe mig med
> det.... Det er sQ træls at de nye dæk ikke bliver slidt den sidste 1cm
> ca. (indtilvidre siger jeg jo bare at det er fordi at de skal køres til
> før man må give den gas i svingene. De har kun gået omkring 500km.)
>
> Mvh Emil
> Der endelig fik rundet de 400-500km i år... (ALT for lidt!)
> --
> Kawasaki ZX-6R 636 Ninja
> Don't take life to serious......
> You'll never escape it alive anyway!
>
http://dfmc.dk/?id=26
>
Som Armand skriver så har vi det med overstyring og understyring. Så hvis en
motorcykel er totalt standard, altså dækdimensioner, for- og bagfjedre som
standard (altså ikke blevet fladere/kortere eller blødere) og så også
instillinger af fjedre/dæmpere som for og bag som originalt; hvis dette er
tilfældet kan man derefter fornemme/mærke om en motorcykel er over eller
understyret.
For det der jo virker ind på styringen er det ovennævnte; plus om personen
er en letvægter eller en tung fyr. For i grundtræk er det efterløbet der
kombineret med det nævnte der bestemmer over/understyringen.
Efterløbet er jo bestemt af hvor foran fordækkets trædepunkt på vejbanen at
kronrørsakslen sigter ned på vejbanen. De mål jeg kender for motorcykler er
en 8,3 cm til en 11,5 cm; udover at så en BMW fra 1957 - 69 blev stillet til
6,5 cm for sidevogn eller 9,0 uden sidevogn på svinggaffelen foran.
Kort efterløb giver overstyring og langt efterløb giver understyring. Så i
dit tilfælde hvor du skriver om at løfte den i forenden går du jo den
modsatte/forkerte vej, for hvis den løftes foran, eller sænkes bagi, sø øges
efterløbet jo! Og dermed mere understyring. Men som nævnt indvirker dækkene
også, for det første hvis diameteren ændres virker det som at hæve eller
sænke, men bredden indvirker specielt. Med et bredere bagdæk går man mod
overstyring kontra med et bredere fordæk - eller smallere bagdæk - mod
understyring. Det ovenfor beskrevne kan iagttages hvis man blot tager en
æske tændstikker og på bordpladen sidder og pusler med, tippende og
hældende.
Det ovenfor beskrevne er grundtrækkene i styringen. De første motorcykler
havde lodrette kronrør, svarende til kurvvogne i et supermarked, men samme
efterløb, så kronrørsvinklen spiller også noget ind og stelstivheden og
lufttryk i dæk. Sidste søndag oplevede jeg at min BMW R100 begyndte at blive
understyret i svingene i bjergene og gættede på at det var punkteret på
baghjulet, hvilket viste sig at være realiteten.
Mvh. Gert Thorgersen