Nyt MC stel?
Fra : Peter M

Dato : 15-05-04 16:46

Kan man købe et nyt stel med danske papirer, uden at skulle betale
afgift for en hel MC?

Hvor meget afgift er der på at få danske papirer på et nyt stel?
Hvilken prisklasse ligger et Yamaha TT600 stel i?

Fra : TheHobbit

Dato : 15-05-04 23:12

Peter M wrote:
> Kan man købe et nyt stel med danske papirer, uden at skulle betale
> afgift for en hel MC?
Så skal du være heldig at der er en der har det til at ligge og ikke selv
vil genopbygge.... det er ualmindeligt svært at finde. Selvom det kan findes
ved folk der har det jo ret nøjagtigt hvad det er værd - så du får det nok
ikke ligefrem kastet i nakken.

(Langt ude...)
Der er også tilfældet hvor en person skal til at flytte til udlandet og vil
ha sin danske cykel med men ikke er tilfredt med kun at få 85% reg.afgift
tilbage. (Staten tager 15% i administrations gebyr ved tilbagebetaling af
reg.afgift ved export) Så kan man måske lave en halv/halv handel - så køber
tjener 7,5% og sælger tjener 7,5% i forhold til den vurderede pris. Men det
kræver at man finder én der står med NØJAGTIGT den samme model og gider ha
bøvlet med at flytte delene for 7,5% af reg afgiften. Derudover kræver det
at du IKKE betaler pengene på forhånd idet sælgers cykel kan blive stjålet i
mellemtiden - men det er en HELT anden side af sagen som vi ikke skal komme
ind på her.

> Hvor meget afgift er der på at få danske papirer på et nyt stel?
Det kan man ikke. Du kan kun få indregistreret en maskine i synsklar stand.

> Hvilken prisklasse ligger et Yamaha TT600 stel i?
Kig på: http://modep.toldskat.dk under punktet: "Vurderinger"

/Stephan - DT125 og smadret-CBR600F3
http://www.dfmc.dk/?id=297

* If you don't live for something, you'll die for nothing - Jamey Jasta *

Fra : Oros

Dato : 16-05-04 15:30

TheHobbit wrote:
> [...]
> forhold til den vurderede pris. Men det kræver at man finder én der
> står med NØJAGTIGT den samme model og gider ha bøvlet med at flytte

Den kunne jeg godt tænke mig uddybet hvis du har kendskab hertil. Kan jeg
med min CBR 600F2 fra 91, flytte til Sverige, og dermed tage cyklen med mig
og få tilbagebetalt den reg. afgift der er betalt på cyklen?
- Hvis det nu ikke er mig personligt der har betalt afgiften i tidernes
morgen
- Hvis jeg sælger cyklen (hvad der er tilbage) efter jeg har fået afgiften
returneret (den procentsats det nu måtte være og hvis jeg overhovedet kan)
- Hvis det er ca. 4-5 år siden at den afgift blev betalt efter cyklen blev
hentet i tyskland dengang.

Sagen er nemlig den at jeg overvejer kraftigt at flytte til Sverige så snart
jeg har et fast job. Samt ikke mindst at jeg har en mc der trænger til
gevaldig kirurgisk indgreb, men som repræsenterer en dengang værende
afgiftsværdi på lige under 40k som jo kan bruges til en ganske pæn cykel i
Sveriges land med den sum på lommen.

--
Rasmus Jensen, CBR600F2 ex kåbe.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=222

Fra : TheHobbit

Dato : 17-05-04 15:02

Oros wrote:
> [...]
[snip]

> Den kunne jeg godt tænke mig uddybet hvis du har kendskab hertil.
Jeg skal forsøge at svare så godt jeg kan....

> Kan jeg med min CBR 600F2 fra 91, flytte til Sverige, og dermed tage
> cyklen med mig og få tilbagebetalt den reg. afgift der er betalt på
> cyklen?
Ja og nej. Du kan få tilbagebetalt 85% af det som reg.afgiften udgør idag.
Dvs. ToldSkat skal vurdere cyklen og det er den vurdering beløbet bliver sat
efter. Du får altså ikke helt 85% af den reg.afgift der oprindeligt er
betalt. (Kunne ellers være nice!) Lad os sige at cyklen idag er ca. 48.000
kr værd, så er værdien af selve cyklen (uden afgift) ca. 18.000 og afgiften
i sig selv er ca. 30.000. Det er så de 30.000 du får 85% af - altså ca.
25.500 kr. Nå ja og så minus 150 kr i gebyr.

Du kan starte med at udfylde og indsende sådan én her:
http://www.erhverv.toldskat.dk/blanketter/21009.pdf

- Hvis det nu ikke er mig personligt der har betalt afgiften
> i tidernes morgen
Det har ingen betydning.

> - Hvis jeg sælger cyklen (hvad der er tilbage) efter jeg har fået
> afgiften returneret (den procentsats det nu måtte være og hvis jeg
> overhovedet kan)
Det kan du bare gøre.

> [...]

> dengang værende afgiftsværdi på lige under 40k som jo kan bruges til
> en ganske pæn cykel i Sveriges land med den sum på lommen.
Somsagt er der dagsprisen og det gælder kun for et køretøj i synsmæssig
stand. Du kan altså ikke bare få en masse penge tilbage for en bunke skrot.