Køb af Seat Leon 1.9 TDI 150 HK Top Sport
Fra : Henrik

Dato : 14-05-04 17:21

Hejsa,

Er der nogen af jer, der har erfaringer med ovenstående bil? Jeg er meget
sikker på at købe sådan en i weekenden, så evt. erfaringer/kommentarer
modtages gerne.

Er motoren så god, som jeg har læst mig til? Er den dyr i drift? Hvad med
serviceeftersyn, hvor tit er det? Jeg overvejer også at få den chiptunet, så
den får 180-190 HK... Er det klogt? Vil det ødelægge brændstoføkonomien og
kan den holde til det?

Hilsen Henrik

Fra : Landberg

Dato : 14-05-04 19:56

> Er der nogen af jer, der har erfaringer med ovenstående bil?

Jeg har lidt.

>Jeg er meget sikker på at købe sådan en i weekenden, så evt.
erfaringer/kommentarer
> modtages gerne.
>
> Er motoren så god, som jeg har læst mig til?

God og god. Det er en fed, men lidt speciel motor. Den passer fint til
Leon'en, da den er meget sportslig, men den har også nogle bagdele. F.eks.
har den en del turbotøven hvorefter den nærmest eksploderer. Såvel lyd som
karakteristik passer perfekt til en sportslig bil, men i det daglige ville
man måske have mere glæde af versionen med 130hk. Leon'en med 130hk koster
67.000kr mindre. Så får du dog heller ikke 17" hjul, hvide instrumenter
eller Cupra-skørtesæt, men sæder, bremser og undervogn er det samme. Er det
en ny du skal have? Husk at Climatronic ikke er standard. Hvis du skal købe
en ny, så send mig evt. en mail, så kan jeg måske gøre lidt med prisen

>Er den dyr i drift?

Næppe. Motoren kører pænt langt på literen og den har 6 gear, så du vil også
kunne rulle med en god motorvejshastighed uden at motoren bliver alt for
forslugen. De tests jeg har læst af bilen viser et forbrug på niveau med
100hk og 130hk TDi PD'erne.

>Hvad med serviceeftersyn, hvor tit er det?

For hver 15.000km. Selvom Seat kører med samme motorer som resten af
koncernen, så kører de ikke med Longlife service. Min egen Octavia nåede at
køre 47.000 inden første service, men en Seat skal altså ind efter 15.000km.
Ofte er det dog blot for at få skiftet olien.

>Jeg overvejer også at få den chiptunet, så den får 180-190 HK... Er det
klogt? Vil det ødelægge brændstoføkonomien og
> kan den holde til det?

Prøv lige at kør i bilen først og se om ikke du har nok effekt. Motoren kan
godt holde til mere effekt. Kender til eksempler på biler med langt over
200hk. Problemet for den er nærmere momentet. Jeg målte en Leon 150hk TDi på
rullefelt. Den smed 172hk standard. Med boks på fik den 452nm og det var max
for hvad kobling og motorophæng kunne klare. Men 180hk og 450nm er ikke
noget problem for maskinen. Den er fra fabrikken kraftigere lavet end en
130hk, bl.a. med en større turbo og intercooler.

Det er en kanon fed bil du har kig på - lidt af en drøm. Men som det er med
sådanne biler, så er der også en bagside. Du skal f.eks. forvente en voldsom
afskrivning hvis du køber den fra ny. Kan du styre dine følelser for den
ultimative TDi GTi en smule, så får du næsten det samme i en Leon 130hk TDi
Sport, men til en lavere pris og med en lavere afskrivning. Sidstnævnte får
165-170hk og 430-440nm med en boks, men med mindre turbotøven end en 150hk
TDi. Det er nok mest et spørgsmål og smag og behag.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 14-05-04 22:49

On Fri, 14 May 2004 20:56:07 +0200, "Landberg"
<thomaslandberg(fjern)@hotmail.com> wrote:

> [...]
>afskrivning. Sidstnævnte får 165-170hk og 430-440nm med en boks, men med

Den nye P307 2.0 HDI ligger vel også lunt i svinget i dén forbindelse
på grund af et noget højere moment end andre tilsvarende (340 Nm - 136
hk): www.bilbasen.dk/biler/fabriksnye/comparecars_1.asp?bilvalg=5036

/Mogens

Fra : 3140 Bagdad Bob

Dato : 14-05-04 23:13

> Den nye P307 2.0 HDI ligger vel også lunt i svinget i dén forbindelse
> på grund af et noget højere moment end andre tilsvarende (340 Nm - 136
> [...]

Seat'en føles noget hurtigere en Peugeot'en skulle jeg hilse og sige.

Fra : Landberg

Dato : 14-05-04 23:51

> Seat'en føles noget hurtigere en Peugeot'en skulle jeg hilse og sige.

Generelt er det min opfattelse, at VW-moment føles noget voldsommere end
PSA-moment. Hvad dette skyldes skal jeg ikke kunne sige, men f.eks. en
2.2HDi med 314nm og 136hk føles ikke nær så vild som en VW TDi med 310nm og
130hk.
Er i øvrigt spændt på at se økonomien for den nye 2.0 16V HDi i
virkelighedens verden. Jeg er lidt nervøs for, at den ikke går ret langt på
literen.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Peter G C

Dato : 15-05-04 10:28

"Landberg" <thomaslandberg(fjern)@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Generelt er det min opfattelse, at VW-moment føles noget voldsommere end
> PSA-moment.

Enig.

[klip]

> Er i øvrigt spændt på at se økonomien for den nye 2.0 16V HDi i
> virkelighedens verden. Jeg er lidt nervøs for, at den ikke går ret langt

> literen.

Jeg frygter også det værste på den front. PSA har lidt svært ved at lave
diesler der kører langt på literen - i hvert fald de nyeste generationer

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Landberg

Dato : 15-05-04 12:23

> Enig.

Det havde jeg på fornemmelsen

> på
>
> Jeg frygter også det værste på den front. PSA har lidt svært ved at lave
> diesler der kører langt på literen - i hvert fald de nyeste generationer

Ja det skal jeg love for. En kammerat i en Focus C-max med nævnte motor
ligger på et forbrug på 7-8 liter/100km. Min ligger på 5.2-5.5 liter/100km.
Hvor er fremskridtet?
Var selv ude for at prøve en C-max, dog med 1.6-motoren. Den er lovet til at
have et særdeles lave forbrug, men ved f.eks. 120km/t på motorvejen lå den
på 7-8 liter. Nuvel, motoren var vel ikke kørt til, men det var umuligt at
få ned på de lovede 5 liter. Hvordan skulle man så kunne få den derned i
snitforbrug?
Motorerne har en fin lyd men for mig er det ultimative kompromis mellem lyd,
effekt og forbrug VW's nye 2.0 16V TDi. Spændede når den kommer i en
Octavia-karosse med DSG

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk