Hårde gearskift i BMW 320 i
Fra : Casper Bang

Dato : 14-05-04 16:17

Hej,

Min bil fra 1989 har det ind imellem med at have MEGET hårde gearskift i
første og andet gear; man skal bruge ret mange kræfter på at få den i gear.
Dette er både når den holder stille, og når man kører (med en hastighed som
er passende for gearet).
Det er ikke altid, men rimeligt tit.

Jeg har fået af vide at bilen har stået stille et års tid før jeg købte
den - men hvor korrekt det er ved jeg ikke.

Hvad kan årsagen være? Er det helt normalt, eller tyder det på at der er et
problem?

Håber i kan give lidt info om det :)

MVH
~Casper

Fra : Andreas

Dato : 14-05-04 17:21

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> wrote in
message news:40a4e2dd$0$1216$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> [...]
> den - men hvor korrekt det er ved jeg ikke.
>
> Hvad kan årsagen være? Er det helt normalt, eller tyder det på at der er

Hej Casper.

Jeg oplevede et tilsvarende problem lidt tid efter jeg købte min bil. Kørte
fint til at starte med, men efter noget tid var den pludselig meget svær at
få i 1. og 2. gear. Problemet var at stort set ikke var noget koblingsvæske
tilbage. Nu ved jeg ikke om din BMW har hydralisk kobling, men hvis den har,
så var det en mulighed.

Mvh Andreas

Fra : Casper Bang

Dato : 15-05-04 15:27

> [...]
koblingsvæske
> tilbage. Nu ved jeg ikke om din BMW har hydralisk kobling, men hvis den

Ok, tak. Det vil jeg sige når jeg smider den på værksted på mandag :) Kan i
hvert fald få dem til at se om det er dét der er galt.
Sælgeren sagde godt nok at han lige havde smidt væske på - men man ved jo
aldrig.

Fra : alexbo

Dato : 15-05-04 16:34

"Casper Bang" skrev

> Sælgeren sagde godt nok at han lige havde smidt væske på -

Det kan jo være han har ramt ved siden af.
Jeg vil foreslå du åbner motorhjelmen og kigger lidt på de forskellige
steder man kan komme væske på,.

Motorolie
Kølevæske
Bremsevæske
Koblingsvæske
Servoolie
Sprinklervæske

mvh
Alex Christensen

Fra : Casper Bang

Dato : 15-05-04 17:07

> Det kan jo være han har ramt ved siden af.

Njaa, tror han ved hvad han gør - han er værksfører på et større værksted
her i byen, så mon ikke han ved hvad han laver... hvis han laver det :/

> Jeg vil foreslå du åbner motorhjelmen og kigger lidt på de forskellige
> [...]

Hvis jeg bare vidste hvor halvdelen af de ting skal fyldes på er;
sprinklervæske og olie kan jeg klare - men resten er uden for min viden. Jeg
har ikke instruktionsbogen desværre, så kan ikke hurtigt se det i den :(

Fra : ///JJ

Dato : 17-05-04 11:01

Casper Bang wrote:

> Jeg har ikke instruktionsbogen desværre, så kan ikke hurtigt
> se det i den :(

Jeg vil anbefale dig at skaffe en - bl.a. schiedmann.com vil kunne hjælpe
dig for ca. 10 kr.
Den er rar at have under alle omstændigheder

///JJ

Fra : Casper Bang

Dato : 17-05-04 13:41

> Jeg vil anbefale dig at skaffe en - bl.a. schiedmann.com vil kunne hjælpe
> dig for ca. 10 kr.

Det kan jeg ikke finde nogen hjemmeside der hedder!?
Jeg troede det ville koste en del mere end 10 kroner... det er jo ret
billigt så må man sige ;)

> Den er rar at have under alle omstændigheder

Ja klart den er!

Fra : ///JJ

Dato : 17-05-04 21:17

Casper Bang wrote:

> Det kan jeg ikke finde nogen hjemmeside der hedder!?

http://www.schmiedmann.com

///JJ

Fra : Casper Bang

Dato : 17-05-04 21:53

> http://www.schmiedmann.com

Ahh, der manglede et M i din første meddelelse. Så forstår jeg bedre jeg
ikke kunne finde dem :)

Jeg har været rundt over alt (tror jeg) på deres side, men har ikke kunnet
finde et sted hvor man kan bestille instruktionsbøger... Skal jeg emaile dem
direkte for at finde dette, eller har jeg ikke ledt de rigtige steder?

På forhånd tak.
~Casper

Fra : ///JJ

Dato : 18-05-04 00:34

Casper Bang wrote:

> Ahh, der manglede et M i din første meddelelse. Så forstår jeg bedre
> jeg ikke kunne finde dem :)

Sorry!
Ring til dem - de er elendige til at svare på emails
Jeg forsøgte for nylig reservere en reserve-del via mail (en lørdag nat kort
tid efter deres nyheds-email udkom) - tre dage senere kontaktede jeg dem,
men de havde solgt den pr. tlf. mandag morgen! Øv, der var jeg bitter.

> Jeg har været rundt over alt (tror jeg) på deres side, men har ikke
> kunnet finde et sted hvor man kan bestille instruktionsbøger...

Den har engang været der, men de har ryddet ud på deres E30 side, så kontakt
dem :)

Mvh
///JJ

Fra : ///JJ

Dato : 14-05-04 19:04

Casper Bang wrote:
> [...]
> købte den - men hvor korrekt det er ved jeg ikke.
>
> Hvad kan årsagen være? Er det helt normalt, eller tyder det på at der

Hej du.
Jeg har selv en '89 og den har nøjagtig samme problem. Gearerne over 2.
passer altid perfekt. Jeg har spurgt lidt forskellige folk og
bmw-værksteder, men ingen løsning fundet, så jeg har lært at leve med det.
Man kan undgå at 1+2. gear låser ved at bruge den rigtige teknik ved
opbremsning og parkering. Dog lidt svært at forklare hvordan jeg gør.... i
dag gør jeg det ubevidst :)
Men hvis det sker at du ikke kan få den i 1. eller 2. kan du altid kan sætte
den i 4. og så tilbage i 1. eller 2. Det virker hos mig hver gang.

Der var en anden som svarede at det kunne være koblingsvæsken - det er en
mulighed - jeg har ikke selv checket om det skulle være det, men min bil fik
en stort eftersyn for ca. 1 år siden og de bemærkede ikke noget om mine
vædsker (men jeg ved jo heller ikke om de rent faktisk kiggede efter).

Mvh
///JJ

Fra : Casper Bang

Dato : 15-05-04 15:29

> [...]
sætte
> den i 4. og så tilbage i 1. eller 2. Det virker hos mig hver gang.

Ja, jeg har efterhånden også vendet mig til det - men ville lige være sikker
på at det ikke var noget alvorligt. Vil jo helst ikke risikere at ødelægge
den ved at køre rundt med en død kobling eller hvad det nu kunne være.

> [...]
> en stort eftersyn for ca. 1 år siden og de bemærkede ikke noget om mine
> vædsker (men jeg ved jo heller ikke om de rent faktisk kiggede efter).

Jeg får dem til at kiggen på væsken på mandag - hvis det er dét der var
galt, og det hjalp på gearskiftene hos mig, skriver jeg lige så du måske
også kan få bedre gearskift hos dig :)

Tak for hjælpen!

Fra : Casper Bang

Dato : 17-05-04 13:40

> Jeg får dem til at kiggen på væsken på mandag - hvis det er dét der var
> galt, og det hjalp på gearskiftene hos mig, skriver jeg lige så du måske
> også kan få bedre gearskift hos dig :)

Har lige hørt fra værkstedet. Der var IKKE noget problem med koblingsvæsken,
så det har ikke skylden.