'Gamle' Ibooks Vs. 'nye'... (Pris/kvalitet~
Fra : 409

Dato : 14-05-04 14:42

Hejsa,

Til mac-hovederne, som måtte have tid/lyst til lige at give besyv med...

Jeg undrer mig blot lidt over at Ibook G3/12"/128MB/40GB/900MHz vist kostede
14-15k da den kom frem, hvorimod de nye Ibooks, eks. Ibook
G4/12"/256MB/30GB/1GHz kun koster 9,5k.
Er der nogen der ved hvorfor? Er kvaliteten ringere, eller har Apple
virkelig skåret SÅ meget i deres 'ny-priser'?

Jeg spørger da jeg overvejer at sælge min 'gamle' G3 Ibook, for at investere
i den nye Ibook - Kan det betale sig?

Mvh. Leon

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 14-05-04 16:13

409 <se_min@signatur.ok> wrote:

> Jeg spørger da jeg overvejer at sælge min 'gamle' G3 Ibook, for at investere
> i den nye Ibook - Kan det betale sig?

Jeg fik byttet min "nye" mod en endnu nyere - og fik (udover 128 MB mere
RAM samt Superdrive) også 153,- kr.

Jep - tingene bliver billigere og hurtigere - ikke ringere

venlig hilsen

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-05-04 21:57

409 <se_min@signatur.ok> wrote:

> [...]
> G4/12"/256MB/30GB/1GHz kun koster 9,5k. Er der nogen der ved hvorfor? Er
> kvaliteten ringere, eller har Apple virkelig skåret SÅ meget i deres

Det er udviklingen. Computerne bliver jo billigere og billigere. Eller
rettere, så bliver de hurtigere og hurtigere til samme pris. Jeg gav
næsten kr. 30.000.- for en 15" PowerBook for halvandet år siden. En
anden faktor kan være, at dollarkursen er i bund. Der er også
markedspriser på RAM, lcd-skærme og meget andet. De kan ligesom
valutakurser variere fra år til år. Endelig må Apple også skæve lidt til
konkurrencen på markedet. Går det skidt og er konkurrenterne billige, må
man skære i sin fortjeneste. Så er der til gengæld færre penge til at
udvikle den næste model. Går salget godt, kan man godt tillade sig at
tjene lidt mere på computerne, hvilket styrker udviklingen og sikrer
firmaet generelt til dårlige perioder.
Jeg har lagt mærke til, at når Apple opgraderer computere, så
falder de nogle gange i pris, selv om ydelsen stiger. Andre gange, så
stiger de i pris, når den nye model får højere ydelse. Det gælder i
hvert fald PowerBook, som jeg fulgte i en periode op til mit eget køb.
Modellen før min kostede hhv. 27- og 32.000,- for de to modeller. Da min
model kom, og den var forbedret på en lang række punkter, var prisen kun
kr. 22- og 28.000,- for de to modeller i meget runde tal. Ved det
forrige modelskift var det gået den modsatte vej, at priserne var
steget. Og det er bl.a. de før nævnte faktorer, der spiller ind.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 16-05-04 10:05

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Jeg har lagt mærke til, at når Apple opgraderer computere, så
> falder de nogle gange i pris, selv om ydelsen stiger.

Jeg tror, at der sker flere ting; Det koster penge at udvikle et nyt
produkt. Når f.eks. Apple designer en ny hvis iBook, så skal de have
investeringen i research&development tjent hjem. Jeg formoder at de
regner med, at produktet (f.eks. en iBook G4) kan være på markedet i
12-15 måneder. Når de så genbruger en stor del af komponenterne i
deres iBook G4, så kan de "gratis" genbruge store dele af designet.

Herudover har vi jo siden iMac'erne set, at Apple er banebrydende med
fremstillingsmetoder, så det koster sikkert også ekstra, i forhold til
et år eller to senere, hvor metoden er mere udbredt og Apple kan få en
bedre pris.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : No1

Dato : 15-05-04 11:47

> Jeg spørger da jeg overvejer at sælge min 'gamle' G3 Ibook, for at investere
> i den nye Ibook - Kan det betale sig?

Hvilken iBook har du? 500Mhz 12"? 900Mhz 14"? RAM? Bruger du bluetooth?