lyserøde plamager med Sparkle ti4200
Fra : Peter Holm

Dato : 15-05-04 07:34

Hejsa
Jeg har netop skiftet blæseren på mit Sparkle ti4200 ud med passiv køling i
form af Zalman VGA Heatpipe ZM80C-HP.
Nu har jeg fået en masse lyserøde plamager i de hvide områder at billedet.
Jeg ved ikke om det opstod præcis ved kølerskiftet eller om det er sket
efter kortet har kørt noget tid.

Kan nogen fortælle mig, om denne lyserøde effekt er en normal tendens, hvis
feks kortet ikke er kølet tilstræffeligt?
Eller er det mere sandsynligt, at kortet/skærmstikket er monteret skævt
eller noget i den stil?

Mvh
Peter

Fra : Thomas Hansen

Dato : 15-05-04 07:45

> [...]
> feks kortet ikke er kølet tilstræffeligt?
> Eller er det mere sandsynligt, at kortet/skærmstikket er monteret skævt

Hej
De lysserøde pletter og plamager er et normalt fænomen når kortet bliver
for varmt. Eller man har overclocked det for meget. Prøv at tjekke om den
nye profil sidder som den skal. Hvis den gør så skal du sørge for et bedre
airflow omkring køleprofilen. Det kan også være et alternativ at
underclocke kortet og give det mindre strøm. MEn hvis du bruger maskinen
til at spille på er det jo ikke så fed en løsning.

--
/Thomas Hansen - Valby

"Jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive!"

Fra : Peter Holm

Dato : 15-05-04 07:52

Thomas Hansen wrote:

> [...]
> alternativ at underclocke kortet og give det mindre strøm. MEn hvis
> du bruger maskinen til at spille på er det jo ikke så fed en løsning.

thx.
jeg tror jeg prøver at købe og montere den Zalman blæser der er beregnet til
køleren - dog lidt irriterende, når jeg nu havde regnet med at slippe for
blæserstøj.
Det undrer mig meget at køleren ikke kan følge med, da den jo anbefales til
kort der er endnu større end mit ti4200 - og så har jeg end ikke spillet på
pc'en siden installation, men kun lavet 'kontorarbejde' på den.

Mvh
Peter

Fra : Thomas Hansen

Dato : 15-05-04 23:38

> [...]
> på
> pc'en siden installation, men kun lavet 'kontorarbejde' på den.

Hej
Det kan være at dit kort har en meget lille tolerance overfor høj
temperatur.
Det mest effektive er faktisk at save hul i sidden på kabinetet lige ud
for agp porten. Og sætte en stille blæser på. Så er du helt sikker på at
profilen bliver holde kølig af luften udefra. DEt vil samtidig hjælpe med
til at givr luft til din cpu køling.

Fra : Peter Holm

Dato : 16-05-04 06:32

> [...]
> på at profilen bliver holde kølig af luften udefra. DEt vil samtidig
> hjælpe med til at givr luft til din cpu køling.

Jeg har faktisk et hul næsten ud for agp og cpu med blæser og det hele.
news40a6fb98$0$5947$ba624c82@nntp03.dk.telia.net
Men da jeg lyddæmpede kabinettet i sin tid, syntes jeg, at det var denne
blæser der gav de største støjbroblemer, og jeg blev derfor enig med mig
selv om, helt at frakoble denne blæser. Jeg har en fin cpu temp på med
xp2400 på 50°c ved max load i 24 timer, og kabinettet viser 21° og 26° c, så
jeg synes jo ikke der burde være flow-problemer. Der sidder da også 2 stk
19db i hver ende af kabinettet.
Jeg har indkøbt Zalman tillægsblæseren og monterer den i dag, så får vi se.

Tak
Peter

Fra : Peter Holm

Dato : 16-05-04 08:53

> Jeg har indkøbt Zalman tillægsblæseren og monterer den i dag, så får
> vi se.

Lort! Selv med kabinetsiden pillet af og blæseren på fuld tryk kan den ikke
køle skidtet.
Hva' faen er der galt?

Mvh
Peter

Fra : Peter Holm

Dato : 16-05-04 10:02

Peter Holm wrote:

> Lort! Selv med kabinetsiden pillet af og blæseren på fuld tryk kan
> den ikke køle skidtet.
> Hva' faen er der galt?

en reinstallation med mere artic silver hjalp heller ikke.
Kan det tænkes at kortet simpelthen er stået af pga. 1 dag hvor det har
været lidt varmt og det viste de lyserøde plamager?

Mvh
Peter

Fra : Peter Holm

Dato : 16-05-04 17:49

Peter Holm wrote:

> [...]
> Kan det tænkes at kortet simpelthen er stået af pga. 1 dag hvor det
> har været lidt varmt og det viste de lyserøde plamager?

Jeg har nu skiftet grafikkort, men der er sgu stadig lyserøde plamager. Min
lækre Xerox TFT blev derfor testet på en anden pc, og satema om ikke den
viste lyserøde plamager på den maskine også.
Konklusion: det er min TFT der laver balladen. Jeg fortsætter i en ny
gruppe.

Peter