Andet multimedie
bentjuul 3670
Hvordan laver jeg dette i Photoshop/Illust~
Fra : Anders Brandt

Dato : 15-05-04 13:33

http://www.newscientist.com/data/images/ns/9999/99994586F1.JPG viser et
kort, hvor forskellige farver er adskilt af to linier.

Jeg har forsøgt mig med pen-tool'et i Photoshop, men det virker ikke
korrekt.

Er der en der kan komme med den korte og nemme forklaring på, hvorledes
dette laves?

Jeg har Photoshop 7.0 og Illustrator 10.0

Mvh
Anders

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-05-04 14:59

Anders Brandt skrev:

> Er der en der kan komme med den korte og nemme forklaring på,
> hvorledes dette laves?

Hvad er det helt præcist du ikke kan lave? De hvide linier i
kortene eller bare kortene i det hele taget?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Anders Brandt

Dato : 15-05-04 19:05

> Hvad er det helt præcist du ikke kan lave? De hvide linier i
> kortene eller bare kortene i det hele taget?

Det jeg ikke kan lave er adskillelsen af farverne. Jeg har forsøgt at lave
et ved at bruge et landkort (jpeg), og derefter oprette nye lag hvor jeg
'slår' en streg med pen-værktøjet for at få adskillelserne. Det virker bare
ikke med dette værktøj.

Jeg ønsker således en metode, hvormed man kan lave et vilkårligt antal
linier/kurver, og mellem disse have forskellige farvenuancer som på
temperaturkortet jeg henviste til i første indlæg.

Mvh
Anders

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-05-04 22:56

Anders Brandt skrev:

> Jeg ønsker således en metode, hvormed man kan lave et
> vilkårligt antal linier/kurver, og mellem disse have
> forskellige farvenuancer som på temperaturkortet jeg henviste
> til i første indlæg.

Nå på den måde. Sådan en opgave ville jeg ikke lave i Photoshop,
men derimod i Illustrator.
Det handler blot om at lave figurer i forskellige farver, men uden
streg eller med en streg i samme farve som figuren, så du ikke får
f.eks. sorte eller hvide streger imellem de forskellige farvede
figurer. I Illustrator har du både mulighed for at bestemme farven
på stregen og farven på fyldet. Hvis stregen ingen farve har, vil
du kun se fyldet og vice versa.

Her er et hurtigt eksempel:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/illustrator/kort.zip>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Anders Brandt

Dato : 17-05-04 17:10

> Her er et hurtigt eksempel:
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/illustrator/kort.zip>.

Tak skal du have - eksemplet er glimrende.

Dog har jeg et problem når jeg gerne vil have farven transperent -
eksempelvis 30% - så jeg kan se gennem farven og 'ned' på mit underliggende
landkort. Så bliver farverne blandet sammen. Hvis jeg starter fra et
hjørne - så er første farve rød den næste grøn osv - så vil de to først
farver blive blandet.

Jeg går ud fra du har lavet figurerne med pen-værktøjet.

Mvh
Anders

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-05-04 17:48

Anders Brandt skrev:

> Dog har jeg et problem når jeg gerne vil have farven
> transperent - eksempelvis 30% - så jeg kan se gennem farven og
> 'ned' på mit underliggende landkort. Så bliver farverne
> blandet sammen.

Det er normalt det der sker, når man kører gennemsigtigheden
ned på et farvet objekt, som overlapper et objekt med en
anden farve.

> Hvis jeg starter fra et hjørne - så er første farve rød den
> næste grøn osv - så vil de to først farver blive blandet.

Nu er jeg ikke helt sikker på, hvilken effekt du ønsker at
opnå, men prøv at stille blandingstilstanden på det objekt
med 30 % gennemsigtighed til Multiply / Multiplicer. Du kan
se hvad det resulterer i her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/illustrator/multiply.gif>.
Hvis det ikke er den effekt du ønsker, så prøv en af de
andre blandingstilstande. Man kan opnå mange forskellige
effekter vha. disse tilstande.

> Jeg går ud fra du har lavet figurerne med pen-værktøjet.

Ja, det har jeg.

--
Hilsen
Madsen