Andet multimedie
bentjuul 3670
Centimeter og tommer og hvad har vi ;)
Fra : Soren Kuula

Dato : 14-05-04 15:10

Hejsa,

Jeg undrer mig stærkt over hvorfor så mange grafikprogrammer mv. bruger
tommer eller centimeter til at beskrive størrelsen på objekter ?

Målene er typisk ikke rigtige på skærmen (programmet ved ikke hvor stor
en pixel er fysisk), og heller ikke ved udskrift.

Så hvad mening giver det at måle dataobjekter i tommer ? Er der en
absolut reference på en eller anden måde ?
Hvorfor laver de programmerne me måleenheder som typisk ikke har en
chance for at passe :) ?

MVH
Søren

Fra : emj

Dato : 14-05-04 17:17

On Fri, 14 May 2004 16:10:02 +0200, Soren Kuula
<dongfang-remove_this@remove_this-bitplanet.net> wrote:

>Hvorfor laver de programmerne me måleenheder som typisk ikke har en
>chance for at passe :) ?

Det har jeg heller aldrig mødt et program, som gør.
Hvilke programmer tænker du på?
Hilsen emj

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 14-05-04 17:37

Hej Søren

Jeg har aldrig mødt et program, som kun havde 1 måleenhed - har altid kunnet
skifte eller vælge mellem enheder (cm, mm, tommer, pixels, pica).

> Jeg undrer mig stærkt over hvorfor så mange grafikprogrammer mv. bruger
tommer eller centimeter til at beskrive størrelsen på objekter ?

Oftest har dem som bruger programmer til grafik, også behov for at få det ud
på papir, folio, plastic eller et andet materiale - og så er det meget
praktiskt at måleenheden er i cm og ikke i pixels.

Mvh
Anders

"Soren Kuula" <dongfang-remove_this@remove_this-bitplanet.net> skrev i en
meddelelse news:_q4pc.163932$jf4.8410132@news000.worldonline.dk...

Fra : Mythos

Dato : 14-05-04 18:28

"Anders Rehhoff" <arehhoff@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på papir, folio, plastic eller et andet materiale - og så er det meget
> praktiskt at måleenheden er i cm og ikke i pixels.

Hvad er "pica" for en størrelse ?

Kim Larsen

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 14-05-04 20:25

> Hvad er "pica" for en størrelse ?
>
> Kim Larsen

Pica er en måleenhed som blev brugt meget af de "gamle" sættere (dem som
lavede forarbejde i bly til bogtryk) på bl.a. aviserne. Hvis du i dag
besøger et trykkeri, kan du opleve at bogtrykkeren siger hvor er mit cicero
mål. Det er den gamle linial hvor der bl.a. er alle de gamle måleenheder
på - har og bruger selv et cicero mål i mit arbejde (trykker) men jeg bruger
cm skalaen.

Mvh
Anders

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-04 00:58

> [...]
> mål. Det er den gamle linial hvor der bl.a. er alle de gamle måleenheder
> på - har og bruger selv et cicero mål i mit arbejde (trykker) men jeg

Pica er et amerikansk mål, cicero er et europæisk mål.
Den amerikanske pica er lidt mindre end en cicero.

Jeg ved ikke om jeg er gammel, men jeg anvender stadig mit ciceromål.
Det skyldes jo nok at gennemsnitalderen, hvor jeg er ansat er omkring de 55,
så stort set alle er udlært dengang vi arbejdede i bly, jeg selv i 1976.

--
Mvh Kajo

Fra : Mythos

Dato : 15-05-04 08:34

> [...]
55,
> så stort set alle er udlært dengang vi arbejdede i bly, jeg selv i 1976.

Takker for begge svar, så blev jeg lidt klogere i dag

Kim Larsen

Fra : Storm

Dato : 14-05-04 21:36

Mythos <mythoss_43@hotmail.com> wrote:

> Hvad er "pica" for en størrelse ?

For sjov tilføjer jeg lige til Anders' forklaring. Pica point var den
oprindelige mindste typografiske måleenhed hvor en pica point = 0,351
mm.
Jeg har hørt at "udvandrerne" tog det med til USA hvor det blev
bibeholdt i postscriptsystemer og stadig er grundlaget for
punktsystemet, som vi kender det i dtp programmer.

I mellemtiden i Europa opstod behov for en revision af måleenheden,
grunden har jeg glemt (punktet gik ikke op i de øvrige daværende
måleenheder). Man (Firmin Didot) reviderede punktsystemet til Didot
punkter, hvor et punkt = 0,376.

I USA tog man aldrig Didot punkter til sig og da postscript og dtp kom
til Europa var punkterne altså anderledes end de punkter man havde brugt
i sætterierne. Man kunne smide alle sine Cicero mål ud som var baseret
på Didot punkter. På trykkerier var det vist allerede da almindeligt
også at bruge Pica punkter - hvorfor ved jeg ikke. Amerikanske eller
engelske maskiner?

Jeg mener også at forskellen på A4 og Letter-formatet hænger på nogle
proportionsforskelle der stammer fra de forskellige måleenheder.

Punkt (Didot-Punkt) = 0,376 mm
1 Point (Pica-Punkt) = 0,351 mm
1 Point (Pica-Punkt) = 1/72 Inches
1 Pica = 4,216 mm

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Peter Loumann

Dato : 14-05-04 20:38

> [...]

>en pixel er fysisk), og heller ikke ved udskrift. [...]

>Hvorfor laver de programmerne me måleenheder som typisk ikke har en

Ved udskrift skulle det gerne passe præcis. Hvilket grafikprogram
bruger du? På skærmen for så vidt også hvis du indstiller dokumentets
opløsning til skærmens som du kender eller kan måle dig frem til.

Men til skærmvisning er det for det meste irrelevant, jeg vælger altid
px som arbejdsenhed. Kan du ikke det i dit grafikprogram?

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-05-04 07:57

Uheldigvis faldt Soren Kuula over tastaturet og skrev derved følgende:

> Målene er typisk ikke rigtige på skærmen (programmet ved ikke hvor
> stor en pixel er fysisk), og heller ikke ved udskrift.

Så er din maskine ikke sat op korrekt. Naturligvis passer målene både
på udskrift og på skærm.

Men det er vigtigt at din computer ved, hvilken skærm, du bruger.
Skærmen arbejder også med et DOT PITCH tal og kender programmet ikke
det, så passer målene heller ikke.

Nogle skærme har et tal på 0,21 DOT, andre 0,25 eller 0,26 eller
noget andet.

DOT PITCH er oplysninger om farvekanonens størrelse/tæthed og hænger
sammen med opløsningen.

Claus

Fra : Esben

Dato : 15-05-04 18:35

> [...]
> noget andet.
>
> DOT PITCH er oplysninger om farvekanonens størrelse/tæthed og hænger

Gør det? Som jeg har forstået det er dot pitch groft sagt et mål for hvor
meget en pixel flyder sammen med de sideliggende pixels på skærmen. Mange
skærme har iøvrigt variabel dot pitch, hvor den typisk er lavest midt på
skærmen. Det hænger bedre sammen, hvis programmet tager udgangspunkt i
skærmens dpi (som afhænger af skærmens fysiske størrelse og pixelopløsningen
på skærmen) til at vise grafik i korrekt størrelse.

--
Esben

Fra : M.Kay

Dato : 17-05-04 08:22

I know it's awful, but Soren Kuula wrote to everybody in dk.edb.grafik
saying:

> [...]
> absolut reference på en eller anden måde ?
> Hvorfor laver de programmerne me måleenheder som typisk ikke har en

Hænger problemet ikke sammen med indstillingen af DPI for det valgte grafik?

--
Kay