Solgt ejendom / ulovlige el-installationer
Fra : TG4600

Dato : 14-05-04 12:20

Vi har netop modtaget et brev fra købers advokat i forbindele med en
landejendom, som vi solgte for 8 mdr. siden.

Køber har konstateret at der i en tilbygning er udført ulovlige
installationer, og har fået en lokal elektrikers bud på at udbedre manglerne
for ca. kr. 40.000,-

Da der er tale om en landbrugsejendom, har det ikke været muligt at tegne
ejerskifteforsikring, hvorfor de nu kommer til os med kravet. I advokatens
brev påpeger han at jeg ikke har oplyst noget om ulovlige el-installationer.
Det er for så vidt også korrekt, men tilstandsrapporten dækker kun
beboelsesdelen, hvor der ikke er noget galt.

Jeg kan erkende at jeg har lavet en enkelt installation, som i min
overbevisning er udført efter gældende regler. Men øvrige installationer er
udført af forrige ejer (for ca. 10 år siden). En del af disse installtioner
er synlige i stald/udbygninger, og jeg må erkende at jeg ikke har tænkt på
at lamper er opsat med bløde ledninger, etc.

I forbindelse med brevet fra advokaten har vi desuden modtaget en (dårlig)
fotokopi af et antal billeder fra installatørens gennemgang, som skulle
dokumentere ulovlighederne. Men der ikke nogen beskrivelse af hvilke
detaljer der skulle være ulovlige. Derfor synes jeg at det er meget
vanskeligt at forholde mig til en udbedringspris.

Hvorledes skal jeg forholde mig? Skal jeg hyre en anden elektriker til at
give tilbud på lovliggørelse? Skal jeg acceptere kravet og derefter gå
videre til forrige ejer? Skal jeg svare direkte til købers advokat, eller
skal jeg først hyre en advokat der kan tale med ham?

I øvrigt er det samme advokat, der lavede refusionsopgørelsen, som vi måtte
have frem og tilbage et par ange før vi kunne blive enige om hvad og hvordan
der skulle afregnes, så min tillid til denne advokat er noget begrænset

Er der nogen der sidder med nogen gode råd?

/TG

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 14-05-04 13:18

"TG4600" <no@where.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der skulle afregnes, så min tillid til denne advokat er noget begrænset

> Er der nogen der sidder med nogen gode råd?

Hyr en anden advokat. Få ham til at gå efter forrige ejer og forsinke sagen
til køberen giver op.

Carsten Overgaard