"Jesus af Nazareth, Jødernes Konge" (Ankla~
Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 13-05-04 02:02

"Iesus Nazarenus Rex Iudaerum".

På tre sprog.

Forargelse.

Både da og nu.

Blandt hellige og hedninge.

Men eet eller andet sted må jeg jo spørge mig selv: ER Jesus ikke i
virkeligheden Jødernes Konge, idet vi "antisemitiske" kristne skiderikker
ALLIGEVEL kan betragte Jesus Kristus som "JØDEN"?

Han er jo netop den - med moderne kristnes øjne set - ultimative
personifikation af den evige jødiske lidelseshistorie, som trods alt ligger
Gudfader så evigt på sinde? Barnet af det "voldsramte" Jahve vs.
Jerusalem-forhold?

Jeg har eet eneste ønske i dèn sammenhæng: At jøderne måtte kunne anerkende
Kristus "som een af deres egne".

Se lighederne imellem jødefolket under Guds (og Satans?) prøvelse og plage
og Jesus Kristus, som - trods skarpe teologiske uenigheder med
"mainstream"-farisæisk jødedom i Sin samtid - alligevel idag står som
Jødedommens Verdensambassadør nr. 1 trods sine i nogle (ortodokse?) jøders
øjne "temmelig ujødiske" tolkninger af Jødedommen.

Det er jo sådan set Ham, der har lært os andre en fundamental - men
alligevel også transcendent? - respekt for Jødedommen

Jeg KAN bare ikke rigtigt hade jøder mere end til en vis abstraheret
idiosynkratisk-ideologisk grænse. Kvajerøve!

For jeg ved at Kristus var som dem, blandt dem og een af dem.

(Og beskyld mig da så ENDELIG for at være "nazist"! ;-D)

Jeg vælger at sige som Pontius Pilatus: "Sandelig, dèn mand var Guds Søn"

Gid jøderne blot kunne ofre deres narcissitiske selvværd og lære at forstå
og værdsætte Ham, for Han henvender sig jo så direkte til dem, der er Hans
egne? Han er jo herfra og til Dommedag noget så "up front" på dèt folk, Han
selv tilhører?

Anders Peter Johnsen