Es. 53 og Bent Lexner
Fra : Cyril Malka

Dato : 11-05-04 13:43

Det glæder mig at se at rabbi Bent Lexner har svaret Mogens Kall på:

http://www.religion.dk/religionsdebatten:ktg=joededom:aid=215069

.... og især glæder det mig, at han giver mig ret. Eller rettere sagt
giver min udlægning ret.

Det er *ikke* Messias der bliver omtalt i Es. 53.

Men måske kender ej heller rabbien de hebraiske skrifter vil nogle sige

--
Venligst

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt?
http://www.nytestamente.org/

Fra : Lyrik

Dato : 11-05-04 14:38

"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> skrev i en meddelelse
[...]

++++++++++++++++++++++++++++++++

25Derefter udbrød Jesus: »Kære Far, Himlens og jordens Herre, tak, at du
skjuler sandheden for de overlegne og selvkloge. I stedet åbenbarer du den
for de enfoldige. 26Ja, Far, det er din vilje. 27Alt er nu overgivet mig af
min Far. Faderen alene kender Sønnen, og Faderen er kun kendt af Sønnen og
den, som Sønnen vil åbenbare ham for.

Jens

Fra : Lyrik

Dato : 11-05-04 14:59

[...]

+++++++++++++++++++++
7De elsker, at man hilser ærbødigt på dem på gaderne, og at folk kalder dem
for 'rabbi' - mester. 8Lad ikke nogen kalde jer 'rabbi', for kun Gud er
jeres lærer. I er alle brødre på lige fod. 9I skal heller ikke sige 'far'
til nogen her på jorden, for kun en er jeres Far, nemlig Gud i Himlen. 10Lad
heller ikke nogen kalde jer 'vejledere'; for jeres vejleder er Kristus.
11Den største iblandt jer skal være den, der tjener de andre.

Jens

Fra : Kall, Mogens

Dato : 12-05-04 08:20

"Cyril Malka" skrev

> [...]
>
> Det er *ikke* Messias der bliver omtalt i Es. 53.
>
> Men måske kender ej heller rabbien de hebraiske skrifter vil nogle sige

Bent Lexner's svar er citeret i indlæg

Date: 11. maj 2004 CET 09:31
Subject: Re: Konklusion vedr. Esajas 53
2085 news:_j%nc.162670$jf4.8370917@news000.worldonline.dk

+ kommentarer (herunder konklusion).

Kan ingen af- eller bekræfte udsagnet:
(Luke 5,21)

"Hvem andre end Gud alene kan forlade synder?"

(Det er nu for alvor gået op for mig, hvad der menes med, at der er lagt et
slør (dække) over Guds ejendomsfolk, jøderne)

Med venlig hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael

Bible Free Downloads:
From http://www.gospelcom.net/ibs/
From http://www.wbtc.com/default.htm

Ønskes oplysninger om Mormonerne, Jehovas Vidner eller en anden sekt,
da kontakt Dialogcentret http://www.dci.dk/
(denne kilde er *GRATIS*, Matt.10,8b, modsat "visse" andres)

Last-Informationfile:
( use http://www.google.dk/grphp )
1662 news:sbX3c.108512$jf4.6509896@news000.worldonline.dk
2038 news:t4Klc.153250$jf4.8172760@news000.worldonline.dk

File-number:
2086

Fra : Kall, Mogens

Dato : 12-05-04 16:21

"Cyril Malka" skrev

> [...]
>
> Det er *ikke* Messias der bliver omtalt i Es. 53.
>
> Men måske kender ej heller rabbien de hebraiske skrifter vil nogle sige

Bent Lexner svarede ikke på mit specifikke spørgsmål vedr. Es.53,12
("...dog bar Han manges synd...", er-det-Gud-Hamselv, der tales om ?)
, men svarede på nogle helt andre spørgsmål.

Du har imidlertid *selv* indirekte svaret på mit spørgsmål, som lød ...

Date: 10. maj 2004 CET 11:36
Subject: Re: Blot en tanke

=== citat start ===

I jødedommen er det gældende at:

De synder man har gjort mod Gud, kan kun Gud tilgive (på Yom Kippur).
Men gud kan ikke tilgive en det, man har gjort mod andre mennesker. Kun
de kan gøre det.

=== citat slut ====

Dit svar er altså omtrent *Kun Gud kan forlade synd*
(og dette er i overensstemmelse med Ez.18.1,20)

Hermed har du et forklaringsproblem mht. din fortolkning af Es.53,12.

Hvordan kan *mennesker* bære andres synd ?
(Es.53,12 "...dog bar Han manges synd...")

File-number:
2098