Jesus blev ikke arresteret i påsken, men o~
Fra : Cyril Malka

Dato : 10-05-04 18:31

Tradition forbinder at Jesus blev korsfæstet i Påsken.

Det er meget muligt.

Det, der er mindre muligt er, at han blev arresteret i Påsken. Han blev
højst sandsynligt arresteret om efteråret. Så kan det være at han har
været i fængsel i et halvt års tid før at straffen blev udført, det skal
ingen kunne sige.

Men skulle man holde sig til bibeltro kristendommen eller til Bibelen så
kan man se flere ting, der peger på at han blev arresteret om efteråret:

- Da han kom i Jerusalem, påstås det, at han blev modtaget med
palmeblade. Palmeblade = efterår. Naturligvis, den dag i dag, med de
metoder vi har, kan vi få dem om foråret også, men det er moderne
metoder, der gør det. Palmeblade hører sukkot til hos jøderne. Altså
efterår.

- Da han kom i Jerusalem sang folk 'Hosana'. Dette er ligeledes noget,
der synges i forbindelse med sukkot. Ikke i forbindelse med Pessah (det
jødiske påske).

- "Da Jesus tidligt om morgenen var på vej tilbage til byen, blev
han sulten. Og da han fik øje på et figentræ ved vejen, gik han hen
til det, men fandt ikke andet end blade på det. Så sagde han til det:
»Du skal aldrig i evighed mere bære frugt!« Og i det samme visnede
figentræet." fortæller Matt. 21:18-19. Helt ærligt, hvis det var i
Pessah (omkring april) så er det da klart at figentræet ikke bærer
frugter! Det er da foråret! Træet vil da ikke bære frugter før en gang i
efteråret. Det vil være idiotisk af Jesus at forbande et træ der ikke
bærer frugt om foråret? Altså: efterår (sandsynligvis ved sukkot-tiden
da vi sammenlægger det med hosana, palmeblade m.m.)

- "Seks dage efter tog Jesus Peter og Jakob og hans bror Johannes med
sig og førte dem op på et højt bjerg, hvor de var alene. Og han blev
forvandlet for øjnene af dem, hans ansigt lyste som solen, og hans
klæder blev hvide som lyset. Og se, Moses og Elias kom til syne for
dem og talte med ham. Så udbrød Peter og sagde til Jesus: »Herre,
det er godt, at vi er her. Hvis du vil, bygger jeg tre hytter her, én
til dig og én til Moses og én til Elias.«" (Matt. 17:1-4) Hov? Hvorfor
bygge tre hytter? Det er det sukkot går ud på, at komme ud af sit hjem
og bo i hytter (det er det, ordet betyder). Altså = sukkot.

Ifølge skrifterne blev Jesus arresteret ved sukkot medmindre man mener
at palmetræer havde blade, træer bar frugter, man sang Hosana og byggede
løvhytter om foråret

Her igen, det kan meget vel være at Jesus fik lov til at rådne op i
fængsel i et halvt års tid før straffen skete. Romere lavede jo gerne
korsfæstelser i flæng og de gjorde det ikke kun for tre fyre og, for at
"fejre påske" og undertrykke jøderne, de valgte at korsfæste på det
tidspunkt.

Det er mere sandsynligt i hvert fald end ovenstående anakronismer samt
de tydelig fejl i et påstået Sandhedrin dom.

--
Venligst

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt?
http://www.nytestamente.org/

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-05-04 20:11

"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> skrev i en meddelelse

[snip-snap-snude, nu er den historie ude]

Don't quit your day job, Monsieur Malka (aka Le Juif). Well, by all means
please do. Actually, you should quit it all!

--
-Jens B.

Fra : John Cooper

Dato : 10-05-04 20:52

"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> wrote in message

> [...]
bærer frugt om foråret? Altså: efterår (sandsynligvis ved sukkot-tiden
da vi sammenlægger det med hosana, palmeblade m.m.)

'og da han langt borte så et figentræ, som havde blade, gik han derhen for
om muligt at finde noget på det. Men da han kom hen til det, fandt han ikke
andet end blade; thi det var ikke figentid.' (Markus 11:13)

altså foråret.

John Cooper

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 10-05-04 21:34

I news:c7omm1$srn$2@news8.svr.pol.co.uk skrev
John Cooper følgende:

> [...]
> derhen for om muligt at finde noget på det. Men da han kom hen til
> det, fandt han ikke andet end blade; thi det var ikke figentid.'

Og dette viser jo netop hvordan Malka'en bevidst forsøger at
manipulere med teksterne for at stille Jesus og de kristne i dårligt
lys.

Det er sørgeligt at han, der tidligere kalde sig kristen, er blevet så
afsporet og galt afmarcheret at han ikke engang ønsker at holde sig
til hvad teksterne rent faktisk siger.

Sørgeligt! Sørgeligt og atter sørgeligt!

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://bibel-skole.dk/
*** Alle med debatforum ***

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-05-04 21:38

"Andreas, Ravsted" <sort@hul.invalid> skrev i en meddelelse

> Sørgeligt! Sørgeligt og atter sørgeligt!

Tør øjnene, Andreas, Ravsted, og spis dig en kiks.

--
-Jens B.

Fra : Vidal

Dato : 10-05-04 22:42

John Cooper wrote:
> [...]
> om muligt at finde noget på det. Men da han kom hen til det, fandt han ikke
> andet end blade; thi det var ikke figentid.' (Markus 11:13)

Hvad er det for en oversættelse?

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 10-05-04 22:44

I news:409ff60e$0$154$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Vidal følgende:

> Hvad er det for en oversættelse?

Den kongelige autoriserede danske oversættese af 15/6-1948

Fra : Peter T Nielsen

Dato : 10-05-04 23:43

Vidal wrote in message
> Hvad er det for en oversættelse?
Har lige checket lidt forskellige steder, og sådan står i de fleste
oversættelser(eller retter i alle som jeg lige har checket).

Bare for at tage gode gamle King James
And seeing a fig tree afar off having leaves, he came, if haply he might
find any thing thereon: and when he came to it, he found nothing but leaves;
for the time of figs was not yet.

Med Venlig Hilsen
Peter

---

Fra : Kall, Mogens

Dato : 12-05-04 21:45

"John Cooper" skrev

> [...]
> ikke
> andet end blade; thi det var ikke figentid.' (Markus 11:13)

Med venlig hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael

File-number:
2107

Fra : All@n.

Dato : 10-05-04 21:43

Cyril Malka wrote:
> [...]
> blev højst sandsynligt arresteret om efteråret. Så kan det være at
> han har været i fængsel i et halvt års tid før at straffen blev

Who gives a flying shit ?! Påsken *er* da vist forlængst overstået. Find på
noget nyt Sølle !

All@n

---

Fra : Cyril Malka

Dato : 11-05-04 09:00

Goddag John

Den Mon, 10 May 2004 20:52:06 +0100 skrev John Cooper om Re: Jesus blev
ikke arresteret i påsken, men om efteråret :

> [...]
JC> derhen for om muligt at finde noget på det. Men da han kom hen til
JC> det, fandt han ikke andet end blade; thi det var ikke figentid.'

Og han forbander et træ der ikke giver figner om foråret? Hvorfor dog
det?

Og hvad med de andre tegn på efterår: Hvad med Hosana? hvad med bladene?
hvad med at man tilbyder Jesus at lave hytter?

Fra : N/A

Dato : 11-05-04 18:45

Fra : Jesper R. Nielsen

Dato : 11-05-04 12:55

Cyril Malka wrote:

> [...]
> metoder vi har, kan vi få dem om foråret også, men det er moderne
> metoder, der gør det. Palmeblade hører sukkot til hos jøderne. Altså

Jesus blev ikke modtaget med palme*blade*, men med palme*grene*.
For iøvrigt har palmer vist blade året rundt.

> - Da han kom i Jerusalem sang folk 'Hosana'. Dette er ligeledes noget,
> der synges i forbindelse med sukkot. Ikke i forbindelse med Pessah (det
> jødiske påske).

Hosianna synges både ved sukkot og til påske, hvor det indgår
i hallel (Sl 113 - 118).

Mvh
Jesper

Fra : Britt Malka

Dato : 11-05-04 14:25

On Tue, 11 May 2004 13:55:22 +0200, "Jesper R. Nielsen"
<jern@adslhome.dk> wrote:

>Jesus blev ikke modtaget med palme*blade*, men med palme*grene*.

Ja, men mon ikke, at fejlskrivningen skyldes, at palmegrene er fyldt
med palmeblade? Ellers ville der vist ikke været så meget ved dem.

3. mos. 23 siger:

v39 På den femtende dag i denne syvende måned, når I høster landets
afgrøde, skal I fejre Herrens fest i syv dage. Den første og den
ottende dag skal være hviledag. v40 Den første dag skal I tage
frugter af prægtige træer, palmegrene og grene af løvrige træer og af
popler, og I skal glæde jer for Herren jeres Guds ansigt i syv dage.
v41 I skal fejre den som fest for Herren syv dage hvert år. Det skal
være en eviggyldig ordning for jer, slægt efter slægt; i den syvende
måned skal I fejre den. v42 I skal bo i løvhytter syv dage; hver
indfødt israelit skal bo i løvhytte, v43 for at de kommende slægter
kan vide, at jeg lod israelitterne bo i løvhytter, da jeg førte dem ud
af Egypten. Jeg er Herren jeres Gud!

Så her kommer palmegrenene og løvhytterne ind i billedet.
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Fra : Soeren

Dato : 11-05-04 16:44

"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse
> On Tue, 11 May 2004 13:55:22 +0200, "Jesper R. Nielsen"
> <jern@adslhome.dk> wrote:
>

> Så her kommer palmegrenene og løvhytterne ind i billedet.
> --
så har en hedning alligevel læst bibelen, hvorfor stiller malkaneserne alle
de stupide spøgsmål, kan de ikke finde ud af noget selv.
Man kan også stille spørgsmålet- er malkanesere hedninge

SoerenAndersen

---

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 11-05-04 21:49

I news:c7qsdv$1d1g$1@news.cybercity.dk skrev
Soeren følgende:

[ ... ]
> så har en hedning alligevel læst bibelen, hvorfor stiller
> malkaneserne alle de stupide spøgsmål, kan de ikke finde ud af
> noget selv.
> Man kan også stille spørgsmålet- er malkanesere hedninge

Ja, for de har forkastet og fornægtet Messias, akkurat som flertallet
af jøder gjorde for ca. 2000 år siden!

Fra : Lyrik

Dato : 11-05-04 22:29

> [...]
> Soeren følgende:
>
> [ ... ]
>
> Ja, for de har forkastet og fornægtet Messias, akkurat som flertallet
+++++++++++++++++++++++++++++
Ja hvis man var i tvivl om hvorvidt dialogerne mellem Jesus og farisæerne
var ægte, så har Malka ufrivilligt leveret et uigendriveligt bevis på
sandheden i Ny Testamente!))

Hilsen
Jens

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 11-05-04 22:54

I news:c7rgh4$29bs$1@news.cybercity.dk skrev
Lyrik følgende:

[ ... ]

> +++++++++++++++++++++++++++++
> Ja hvis man var i tvivl om hvorvidt dialogerne mellem Jesus og
> farisæerne var ægte, så har Malka ufrivilligt leveret et
> uigendriveligt bevis på sandheden i Ny Testamente!))

Jeg er meget enig med dig i dette.

Fra : Cyril Malka

Dato : 11-05-04 13:19

Goddag Jesper

Den Tue, 11 May 2004 13:55:22 +0200 skrev Jesper R. Nielsen om Re: Jesus
blev ikke arresteret i påsken, men om efteråret :

JRN> Jesus blev ikke modtaget med palme*blade*, men med palme*grene*.

Korrekt.

Hvorfor?

JRN> Hosianna synges både ved sukkot og til påske, hvor det indgår
JRN> i hallel (Sl 113 - 118).

Hallel indeholder Hallelujah, ikke Hosianna.

Har dog checket det for en sikkerheds skyld og jeg har kun mødt hosianna
i forbindelse med pessah på de kristne sider. Ikke på de jødiske.

Men her igen er det kun to af de punkter, der kommenteres: Hvorfor
forbander Jesus et træ der, af gode grunde, ikke kan bære frugter, hvis
det er om foråret?

Hvorfor vil hans disciple bygge løvhytter?

Fra : Cyril Malka

Dato : 11-05-04 18:36

Goddag Peter

Den Tue, 11 May 2004 19:08:46 +0200 skrev Peter T Nielsen om Re: Jesus
blev ikke arresteret i påsken, men om efteråret :

PTN> Hvis man læser i Amplified Bible mark 11:13
PTN> And seeing in the distance a fig tree [covered] with leaves, He
PTN> went to see if He could find any [fruit] on it [for in the fig tree
PTN> the fruit appears at the same time as the leaves]. But when He came
PTN> up to it, He found nothing but leaves, for the fig season had not
PTN> yet come. Altså træet har blade men ingen frugt, så træet er et
PTN> dårligt træ, der er jo ikke engang tegn på en spirrende frugt (om
PTN> den er spiselig eller ej).

Nej, der er altså ikke tegn på frugt på det årstid. April er jo det
spæde begyndelse af foråret og der vil knap være blomster på dette tid.

Så den er jeg ikke med på.

Hvis vi ser lidt bort fra det et øjeblik, så synes jeg din tolkning
er spændende. Så jeg vil lige gerne få det på det rene med den lignelse:

PTN> Og ser det i forhold til lignelsen om fignetræet i lukas 13:6-9. Så
PTN> taler det vel også som et vidensbyrd til os om Guds kærlighed til
PTN> mennesket, men også at det kun går for en tid(livet), når livet
PTN> render ud bliver dommen så enten at blive hugget ned, eller også at
PTN> blive i haven pga. den frugt træet bære.

Den her er jeg så ikke med på. For om foråret er der ikke frugter men
okay, så antager vi at der er spæde begyndelser, så man kan ane det -
Det er forkert, men lad os antage det.

Så vil det sige at man kan fordømmes blot ved at der er tegn på frugter
eller ej? Altså en dom på forhånd?

Eller har jeg misforstået din pointe?

PTN> Hvad angår at lave hytter, så er jeg af den forståelse at det
PTN> tidsmæssigt ligger en del før Jesu' tilfangetagelse. Det andet aner
PTN> jeg ikke noget om, men har altid været af den tro at palmer altid
PTN> bære blade(har aldrig set et palmetræ uden blade, ikke at det er et
PTN> argurment ).
PTN> Dog undre jeg mig over, at du tilsyneladende fuldstændig overser at
PTN> Jesus fejer påsken sammen med diciplene den aften hvor han bliver
PTN> fanget.

Jeg overser det ikke. Meget af det er faktisk underligt i denne middag.
evangelierne placerer det for eksempel på forskellig tidspunkter. Der
er ellers ikke meget fejl at tage. Så spørgsmålet er, om den middag
overhovedet *har* fundet sted?

Måske har det fundet et middag sted, men vi kan ikke med sikkerhed sige,
at der er tale om en pessah middag.

PTN> Håber at mit ydmyge forsøg på et svar, giver en anden indgangs
PTN> vinkel til dit emne.

Jo, afgjort, for eksempel om dette forbandelse, om træet. Hvis vi kunne
se bort fra emnet: forår-efterår og evt. tage som en ny tråd, så hører
jeg gerne pointet.

PTN> Men jeg undre mig meget over den kristne tone der er her. Har i
PTN> checket bjælken i jeres eget øje, før at i forsøger at tage den
PTN> splint af tvivl ud af en andens???

Som du kan se af andres udtaler, så er hverken Britt eller jeg kristne,
og, i den korte periode jeg var i den katoslke kirke var dette ej heller
betragtet som kristent.

Fra : Britt Malka

Dato : 11-05-04 18:45

Goddag Cyril

On Tue, 11 May 2004 19:36:17 +0200, Cyril Malka
<news@nytestamente.org> wrote:

>Måske har det fundet et middag sted, men vi kan ikke med sikkerhed sige,
>at der er tale om en pessah middag.

Næh, der er faktisk ikke noget, der tyder på det, ud over at det
bliver sagt ingen.

Ingen af de ting og symboler, der normalt hører med til et
påskemåltid, bliver nævnt.

Fra : Cyril Malka

Dato : 11-05-04 18:55

Goddag Britt

Den Tue, 11 May 2004 19:44:43 +0200 skrev Britt Malka om Re: Jesus blev
ikke arresteret i påsken, men om efteråret :

BM> Ingen af de ting og symboler, der normalt hører med til et
BM> påskemåltid, bliver nævnt.

Korrekt: hverken ægget, knoglen, de bitre urter, saltvand... ingenting.
Kun brød og vin. det bliver ikke engang sagt at det var usyret brød
(matsa), bare almindelig brød...

Det er vist derfor at østkirkerne ikke bruger hostier som man gør i
vestkirken.

Fra : Cyril Malka

Dato : 12-05-04 10:30

Goddag Jesper

Den Wed, 12 May 2004 10:46:58 +0200 skrev Jesper R. Nielsen om Re: Jesus
blev ikke arresteret i påsken, men om efteråret :

JRN> Ikke i følge dit indlæg. Du brugte "palmeblade" som argument
JRN> for at indtoget så måtte have fundet sted om efteråret.
JRN> Da det korrekte er "palmegrene", kan indtoget lige så vel
JRN> have fundet sted om foråret.

Jf. det, der deriblandt blev skrevet af Britt, hvorfor jeg ikke har
kommenteret det i dette indlæg.

Du henvises dertil.

JRN> Palmegrene blev ganske rigtigt brugt i forbindelse med
JRN> sukkot og de blev senere hyppigt brugt som udsmykning
JRN> i synagogerne. I følge Joh. 12,13 blev de brugt som hyldest
JRN> til den i Jerusalem inddragende Messias og hvorfor ikke?
JRN> Med den status, daddelpalmen havde, kan sidstnævnte
JRN> brug sagtens tænkes.

Det kan tænkes men det skete bare ikke (desuden er der ikke dadelfrugt
om foråret).

Palmegrene blev kun brugt (og bliver kun brugt) som udsmykning i sukkot.
de indtager absolut ingen mening i pessah.

JRN> Om Hosianna:
JRN> "Det hebr. hosi ah-na, "Frels!"

Det ved jeg godt og den indgår ikke i Hallel. Check du bare et hebraisk
bibel og se selv.

JRN> Det anvendes navnlig ved løvhyttefesten og ved påsken, hvor det
JRN> indgår i Hallel."
JRN> Om Hallel:
JRN> "Den antik-jødiske betegnelse for Sl 113 - 118, der på Jesu tid
JRN> indgik i påskefestens ritual, idet de dels blev sunget af
JRN> levitterne i templet, dels blev foredraget af husfaderen ved det
JRN> private påskemåltid."
JRN> Gads Bibelleksikon, 2. udg. 2003.

Det er stadig sagen uvedkommende for hoseana og hallelujah er to
forskellige ord, to forskellige udtryk, og har to forskellige
betydninger. "Hoseana" indgår altså *ikke* i Hallel. Hallel hedder
nemlig Hallel fordi der indgår "hallelujah".

Hoseana bliver kun sunget i sukkot.

JRN> I Sl 118, 25 står: "Herre, frels dog". Dette "frels dog", er
JRN> det ikke lig med
JRN> "Hosianna"?

Jo, men Hallel bliver ikke sagt helt i pessah. Man springer over salme
115, 116 og... sidste halvdel af 118.

Man holder ikke Hallel i pessah, men den såkaldte "Hallel mistri" (den
ægyptiske hallel) ifm. salme 114 (når Israel kom ud af Ægypten). Den dag
læses den siddende, når man ellers fremsiger den i stående stilling.

"Le hallel n'est pas dit complètement ces jours-ci (ha yamim ché éine
gomérim éte ha hallel): Roche 'Hodéche, les jours intérieurs de 'Hol ha
moêd Pessa'h, le 7e jour de Pessa'h. On saute (madléguim) alors les
psaumes 115, 116 et une partie de 118." (http://www.modia.org -
Underviser i Talmud og Torah, Rabbi Dufour)

JRN> Figentræet, Ficus Carica, bærer frugter om foråret, i marts
JRN> de såkaldte tidligt-modne
JRN> figner som modnes i juni. Den sildig-modne kan høstes i
JRN> august. Ergo, Jesus forventer
JRN> figner, men finder ingen, så derfor figentræsforbandelsen.
JRN> Der står skrevet at Jesus kun finder blade på træet. Da
JRN> Ficus Carica er et løvfældende
JRN> træ, vil det måske ikke have blade om efteråret.

Héhé Det er at gå langt i tilfældighedernes spil og at forsøge at få
det til at passe, men det hænger jo ikke sammen.

[...]

Han vil *spise* af træets frugter. Selv om der skulle være tale om det
træ, der høstes i august eller modnes i juni (altså er de ikke modne i
juni, de modnes), så havde han kun fået en god gang tyndsk!d: I april
var disse frugter jo uspiselige.

JRN> I Joh. 7 fortælles det at Jesu brødre tog til
JRN> løvhyttefesten, Jesus nægtede, "Drag I op til festen,
JRN> jeg drager ikke op til denne fest, for min tid er endnu ikke
JRN> inde". Han skifter så mening, men
JRN> "i al hemmelighed".
JRN> Peters hyttebygningsforslag er måske blevet stillet under
JRN> sukkot, men intet i resten
JRN> af Joh. 7, indikerer at Jesus blev pågrebet ved den
JRN> lejlighed. Tværtimod slutter kapitlet med:
JRN> "Så gik de hver til sit".

JRN> Hvis ovenstående udsagn er rigtigt, kan Peters forslag
JRN> sagtens være blevet stillet om foråret.

Om efteråret, mener du? Og så er der gået et halvt års tid? eller
misforstår jeg hvad du mener?

Men så passer det ikke længere med hans indgang i Jerusalem eller
hans forbandelse af et figentræ i det hele taget.

Desuden ligner det sidste måtid bestemt ikke et påskemåltid...

Fra : Cyril Malka

Dato : 16-05-04 11:23

Goddag Jesper

Den Sat, 15 May 2004 11:16:48 +0200 skrev Jesper R. Nielsen om Re: Jesus
blev ikke arresteret i påsken, men om efteråret :

JRN> Hallel er Sl 113 - 118, korrekt?
JRN> Fandt en hebraisk bibel og her står:
JRN> "118:25 We beseech Thee, O the Lord, save now! We beseech Thee,
JRN> O the Lord, make us now to prosper!"
JRN> http://www.sacred-texts.com/bib/jps/psa118.htm#025
JRN> Er "save now" ikke lig "hosianna"?

Se, fordi ordet bliver brugt én gang betyder det ikke at man "synger
Hoseana". Hoseana synges i sukkot.

Derudover den del af salmen, du henviser til bliver *ikke* sunget
i påsken.

JRN> Det må da være sagen vedkommende at jeg giver en reference
JRN> fortællende at Hallel på Jesu tid indgik i påskeritualet.

Nej. I den Hallel der synges i påsken, på Jesus tid som i vores tid,
indgår der *ikke* hoseana.

JRN> Jeg er udmærket klar over at Hoseana og Halleluja er to
JRN> forskellige
JRN> ord, men findes der to så forskellige betydninger af Hoseana
JRN> og hvor
JRN> mange forskellige måder kan Hoseana staves på? Er foreløbig
JRN> stødt
JRN> på "Hosianna", "Hoseana", "Osanna" og "Hoschana".

Der er kun én stavemåde på hebraisk og ordet ingår kun én gang i Hallel,
i det sidste halve af en salme som *ikke* synges i påsken.

Hoseana synges i sukkot.

JRN> What is the difference between the "complete Hallel" and the
JRN> "incomplete Hallel"?
JRN> "The complete Hallel is Psalms 113-118. On certain days we
JRN> omit parts of these Psalms (the first eleven verses of
JRN> Psalms 115
JRN> and 116), and the remainder is dubbed the "incomplete Hallel.
JRN> " The incomplete Hallel is recited on Rosh Chodesh and on the
JRN> last six days of Passover."
JRN> http://www.askmoses.com/qa_detail.html?h=200&o=31275
JRN> Ifølge ovenstående overspringes ikke "...sidste halvdel af 118".

Jeg kan ikke komme på siden, der er nede i øjeblikket.

Så tydeligvis siges den ikke i USA på samme måde som i Europa?

Lad os så antage, at du har ret og at USA-jødiske påske ligner mere det,
der skete dernede dengang.

Stadig væk, det at ordet indgår én gang i én af salmene (som så måske
ikke engang blev sunget) kan næppe medtages til at folk drønede rundt og
sang "hoseana hoseana", vel?

"hoseana, hoseana" synges til gengæld ved sukkot.

JRN> Du skrev ovenfor: ""Hoseana" indgår altså *ikke* i Hallel.",
JRN> men du medgiver at "Frels dog" er lig med "Hosianna" fra Sl
JRN> 118,25.

Ja. Der er en forskel mellem at synge "hoseana, hoseana" og at ordet
indgår én gang.

Hosianna synges især på sukkots sidste dag, hvorfor den ligefrem kaldes
"hosiana dagen".

Jeg vil lige gøre dig bemærket at flere kristne retninger bygger på det
for at mene at Jesus rent faktisk kom inde i Jerusalem på palmesøndag
(sidste hosiana dag)

JRN> Ser man så under Hallel i samme værk, står der:
JRN> "...der på Jesu tid indgik i påskeritualet", altså samme
JRN> oplysning,
JRN> som angivet i tidligere kildehenvisning.

Muligt, men søger du med åbne øjne, vil du også finde dokumenation for
at Jesus kom inde i Jerusalem om efteråret.

Du skal også huske at medtage de *andre* elementer: Palme grene,
figentræet og, beklager, men den måltid der beskrives er ingen påske
måltid.

JRN> Hvor har du "Hallel mistri" fra? Kunne "mistri" være en
JRN> skrivefejl?

Jo, af mig: kludder i tastasturet (har problemer med at transkribere
hebraisk over til dansk) Mitsri er ordet.

> [...]
JRN> da klart at figentræet ikke bærer frugter! Det er da foråret!
JRN> Træet vil da ikke bære frugter før en gang i efteråret."

Nej...

For andre evangelister siger jo at træet ikke bar frugt endnu, da det
ikke var sæsonen... Efterrationalisering?

JRN> Fignernes spiselighed og diarréfremkaldende effekt eller ej,
JRN> de var der og
JRN> han forventer dem, men finder ingen. Hvorfor skulle han
JRN> forvente figner
JRN> om efteråret? Der vil de være høstet.

Hvis vi antog, at det var det træart, så begynder de at modnes i juni
(ud fra det du har sendt). Kan man virkeligt forvente spiselige frugter
fra et træ 2 måneder før de måneder?

JRN> Jeg tror det. Du havde ved et uheld bortklippet nedenstående
JRN> udsagn:
JRN> _Im Frühling ist es nichts Ungewöhnliches draußen zu wohnen
JRN> und die Häuser zu verlassen._
JRN> http://www.hausarbeiten.de/rd/faecher/hausarbeit/thz/15295.html
JRN> som stod lige ovenover ">JRN> Hvis ovenstående udsagn er
JRN> rigtigt..."

Man forlader sit hus og bor i hytter ved løvhytternes fest. Ikke i
pessah.

JRN> Det står omtalt i evangelierne som "påskemåltid(et)".
JRN> At ingredienserne ikke er omtalt, indikerer intet. Samme
JRN> ingredienser måtte formodes at være velkendte og derfor unødvendige
JRN> at nævne.

Det er fra din fri fantasi, det her. Fordi det ikke står der, så har det
nok været der?

JRN> Har du kendskab til andre personer, bortset fra Britt, som
JRN> deler din teori?

Det er ikke *min* teori (omend jeg kan se, at du vil nok synes det så
var nemmere at afvise), men en almen antaget fakta ud fra det, man
kender til jødedommen og det, der skete dengang, også ud fra
evangelierne som så end ikke er enige i hvor længe Jesus var i
Jerusalem.

http://www.koebenhavnsfrimenighed.dk/Palmesondag%20250399.PDF

JRN> Jeg tror ikke vi kommer videre med dette her. Du holder på
JRN> din teori og jeg anser dine argumenter for ikke-overbevisende, så
JRN> dér står vi.

Det er, som sagt, ikke *min* teori. Det er i øvrigt ej heller mig der
skal finde vakkelvorne argumenter til at kunneholde fast på noget, end
ikke evangelierne er enige om.

- Derudover antager jeg ikke som en seriøs argument, at fordi Hoseana er
*et* sted i *én* af salmerne som*måske* synges i pessah kan være nok for
at skrive at "man modtog Jesus med palmeblade og sang 'hoseana,
hoseana'".(I øvrigt er det usandsynligt at forestille sig at romerske
soldater havde ladet så noget ske uden at gribe ind, men det er en anden
snak).

- Til gengæld forekommer det som et stærkere argument at hoseanna
(hoseanna-dagen i sukkot) *og* palmeblade og palmegrene er en del af
sukkot-festen.

- Jeg antager ikke som seriøs argument at der findes én art figentræ
som er tidligt moden, og, selv om denne modner tidligt ift. andre
figentræer så vil den umuligt bære frugter, endsige spiselige fruger, i
april. Og derfor forbandes den. Det her er vakkelvorn (og i øvrigt
modsiges af nogle af evangelierne, som påstod at træet ikke *kunne
bære frugt for det var ikke sæsonnen... Hvem af evangelisterne lyver?).

- Til gengæld ser jeg det som en meget tungere argument at man forventer
at finde frugter på træer om efteråret, ved sukkokt, som jo forbindes
oftest med høstfest og, idet man ikke finder disse frugter, forbander
træet (jeg synes stadig det er noget barnlig pjat, dog, men okay, den
har den fordel at hænge sammen med sæsonnen)

- Jeg antager det ikke for et seriøs argument at det nok var et
påskemiddag, selv om man ikke beskriver nogle af de symboler som elelrs
er vigtige: befrielse af Israel, slutningen af trældom, friheden m.m.
Ikke en af disse ellers vigtige punkter dukker op eller bliver
behandlet.

- Til gengæld virker det mere seriøst at middagen var en ganske
almindelig middag hvor en eller anden slags pagt blev vedtaget og en
nyreligion, med en ny gud blev skabt.

Fra : a servant of Isa, Ye~

Dato : 25-05-04 09:23

"Cyril Malka" skrev

> [...]
> frugter! Det er da foråret! Træet vil da ikke bære frugter før en gang i
> efteråret. Det vil være idiotisk af Jesus at forbande et træ der ikke

Hertil har John Cooper i indlæg ...

Date: 10. maj 2004 CET 21:52

or ...
2107 news:_1woc.163591$jf4.8391674@news000.worldonline.dk

skrevet:

=== citat start ====

[...]

=== citat slut ====

Forleden dag konstaterede jeg, da jeg skulle beskære mit figentræ, at der på
træet var små umodne figner på det - "Wow", tænkte jeg, "Cyril har altså
taget fejl".

Forklaringen er meget simpel:

Jesus havde tidligere mættet 4000 mænd med blot 7 brød og nogle få småfisk
(Matt.15,32-39), så Jesus kunne vel også forvandle umodne figenfrugter til
noget spiseligt

Med venlig hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael

Win (vind) 1000 Danish Kr. (around 140 US $), jump ...
2233 news:Gb3sc.1684$Vf.53534@news000.worldonline.dk

Bible Free Downloads:
From http://www.gospelcom.net/ibs/
From http://www.wbtc.com/default.htm

Ønskes oplysninger om Mormonerne, Jehovas Vidner eller en anden sekt,
da kontakt Dialogcentret http://www.dci.dk/

Last-Informationfile:
( use http://www.google.dk/grphp )
1662 news:sbX3c.108512$jf4.6509896@news000.worldonline.dk
2254 news:eAjsc.1939$Vf.82865@news000.worldonline.dk

File-number:
2308

Fra : a servant of Isa, Ye~

Dato : 25-05-04 10:16

"a servant of Isa, Yeshua" skrev

[ ... ]
> [...]
> (Matt.15,32-39), så Jesus kunne vel også forvandle umodne figenfrugter til

Desforuden skal vi bemærke, at der muligvis er noget symbolsk i denne Jesu
handling, idet Jesus vedrørende Genkomsten udtaler bl.a. følgende:

"Lær en lignelse af figentræet: Når
dets grene først er blevet saftfulde
og får blade, så skønner I, at som-
meren er nær.
Således kan I også skønne, når I
ser alt dette ske, at Han er nær for
døren."

(Matt.24,32-33, se også Mark.13,28-29)

Beretningen om Figentræet i bl.a. Matt. 21:18-19, som Jesus forbandede,
fordi det ikke havde figner, handler således MERE om *tro* (i endetiden) end
om, at Jesus var sulten osv. !!!

Men man skal være kristen for at forstå dette, Cyril !
(dit såkaldte "bevis-materiale" smuldrer) ...

2311

Fra : Cyril Malka

Dato : 26-05-04 08:47

Goddag Jesper

Den Sun, 23 May 2004 08:12:22 +0200 skrev Jesper R. Nielsen om Re: Jesus
blev ikke arresteret i påsken, men om efteråret :

JRN> Nej, du har ret. Fandt kilden til den her:
JRN> http://www.positiveatheism.org/index.shtml

Man kan finde kilden en masse andre steder.