Konklusion vedr. om Jesus anerkender de 10~
Fra : Kall, Mogens

Dato : 09-05-04 12:18

Konklusion vedr. om Jesus anerkender de 10 Buds ordlyd.

På baggrund af Cyrils mange indlæg, hvori han miskrediterer Jesus, se bl.a.
følgende indlæg og de dertil knyttede links ...

Date: 9. april 2004 CET 15:22
Subject: Jesus - Messias eller ej?

.... finder jeg det hensigstmæssigt at undersøge, om dette er korrekt.

Med hensyn til miskrediteringen har jeg tidligere udtalt følgende:

Date: 13. april 2004 CET 07:34
Subject: Re: dk.livssyn.jødedom?
1826 news:r_Kec.141592$jf4.7473812@news000.worldonline.dk

(citat start)

I kraft af at Jesus legitimerer sig på baggrund af GT-skrifter, finder jeg
det ikke urimeligt, at Han skal bedømmes udfra disse skrifter.

Med hensyn til Muhammed og hans religion Islam og alle muslimers
grundlag, bogen Koranen: Heri legitimerer Muhammed sig jo ligeledes med
henvisning både til GT- og NT-skrifter. Derfor finder jeg det heller ej
urimeligt, at han skal bedømmes udfra disse skrifter.

Overtræder Jesus og/eller Muhammed budene i GT; ja, så har vi at gøre med
en *falsk* profet (jævnfør Deu (5.Mos) 13,1-)

(citat slut)

Dette indlæg hander UDELUKKENDE om Jesus anerkender de 10 Buds ordlyd.

(Konklusion vedr. om Jesus *overtræder* nogle af de 10 Bud kommer sidenhen)

(Der er blevet foretaget andre konklusioner i relation til anklagerne i
filerne 1964, 1965, 1966, 1967, 1968, 1990, 1998, 1999, 2000, 2002,
2003, 2016 )

Som kristne (hvad enten vi er jøde-kristne eller hedninge-kristne) tager vi
vort udgangspunkt i NT's udlægning af Guds Lov til Moses - eller rettere:
Hvad sagde Jesus desangående ?

Det første spørgsmål er derfor:

Anerkender Jesus Loven ?

I følgende Skriftsted siger Jesus:

"Tro ikke, at Jeg er kommen for at
nedbryde loven eller profeterne;
Jeg er ikke kommen for at nedbryde,
men for at fuldkomme.

Thi sandelig siger Jer eder: før him-
melen og jorden forgår, skal end
ikke det mindste bogstav eller en
tøddel af loven forgå - før det er
sket alt sammen.

Derfor: den, der bryder et af de
mindste blandt disse bud og lærer
menneskene således, han skal kal-
des den mindste i Himmeriget; men
den, der holder dem og lærer andre
dem, han skal kaldes stor i Himme-
riget."

(Matt.5,17-19)

Konklusionen er derfor: Ja, Jesus *anerkender* GT-Loven.

Som en lille ekstra kommentar hertil skal jeg for en god ordens skyld nævne,
at Koranen mere eller mindre direkte også anerkender GT-Loven; idet der her
står følgende:

"... (Skriftens folk, dvs. jødefolket) ...
... (rene skrifter, dvs. GT-skrifterne) ...
Hvori de *evige bud* var.

(Sûra al-Bajjinah 98,4 - "åbenbaret" før Hidsjra)

Muslimer *bør* (*SKAL* apropos ordvalget *evige bud* - ? ) således anerkende
de 10 Buds Guddommelige befaling.

-

Næste spørgsmål er:

Bekræfter Jesus de 10 Buds ordlyd ?
(modsat for eksempel Muhammeds ord i Koranen)

I følgende Skriftsted står der:

(et menneske kommer til Jesus og spørger:)

"Mester! hvad godt skal
jeg gøre for at få evigt liv?"

Da svarede Han ham: "Hvorfor
spørger du Mig om det gode? Kun
én er den gode. Men vil du gå ind
til livet, så hold budene!"

Han spørger: "Hvilke bud?" Jesus
svarede: "Du må ikke slå ihjel; du
må ikke bedrive hor; du må ikke
stjæle; du må ikke sige falsk vidnes-
byrd;

ær din fader og din moder, og: du
skal elske din næste som dig selv."

(Matt.19,16-19)

(Det interessante er her, at Jesus knytter overholdelsen af budene sammen
med at få *evigt liv*. Dette kunne godt tilsyneladende komme lidt i
modstrid med til det forrige Jesu-udsagn (Matt.5,19), og det vil jeg
muligvis komme ind på i et senere indlæg.)

Hvilke bud refererer Jesus helt konkret til ?

1.
Du må ikke slå ihjel.
(Law no 6, 2.Mos (Ex) 20,13)
(se tillige Matt.5,21)

2.
Du må ikke bedrive hor.
(Law no 7, 2.Mos (Ex) 20,14)
(se tillige Matt.5,27)

3.
Du må ikke stjæle.
(Law no 8, 2.Mos (Ex) 20,15)

4.
Du må ikke sige falsk vidnesbyrd.
(Law no 9, 2.Mos (Ex) 20,16)

5.
Ær din fader og din moder.
(Law no 5, 2.Mos (Ex) 20,12)

6.
Du skal elske din næste som dig selv.
(se også Matt.5,28 vedr. begær)
(Law no 10 fortolket, 2.Mos (Ex) 20,17)
(se endvidere 3.Mos.19,18)

Herved har vi fået *bekræftet* Bud nr. 5-10

Et andet Skriftsted lyder:

(en lovkyndig spørger Jesus:)

"Mester, hvilket bud i loven er det
største?"

Han svarede ham: "'Du skal elske
Herren din Gud af hele dit hjerte,
af hele din sjæl og af hele dit sind.'

Dette er det største og første bud.
Der er et andet, som er dette ligt:
'Du skal elske din næste som dig
selv.'

På disse to bud hviler hele loven°
og profeterne."

(Matt. 22,36b-40)
(se også Rom.13,10. Gal.5,14. Jak.2,8)

Her *bekræfter* Jesus helt konkret Bud nr. 1
(Law no 1, 2.Mos (Ex) 20,3)
(se endvidere 5.Mos.5,7; 6,4-5)

Yderligere bekræftes dette GT-bud, da Jesus bliver fristet af Djævelen
(Iblîs):

(Jesus siger:)

"Du skal tilbede Herren din Gud og tjene
Ham alene."

(Matt.4,10)
(se 5.Mos.6,13; 10,20)

Endvidere *bekræftes* et andet bud, ligeledes i ørkenen under fristelsen:
(se 5.Mos. (Deu) 6,16 i relation til 2.Mos.17,2.7)

(Jesus siger:)

"Då må ikke friste Herren din Gud."

(Matt.4,7)

Et andet Skriftsted lyder:

(Jesus siger:)

"I har endvidere hørt, at der er sagt
til de gamle: 'Du må ikke sværge
falsk, men du skal holde, hvad du
har svoret Herren.'

(Matt.5,33)

Herved *bekræfter* Jesus helt konkret Bud nr 3.
(Law no 3, 2.Mos (Ex) 20,7)
(se tillige 3.Mos.19,12)

Tilbage er nu blot Bud nr 2 og 4, som mangler at blive bekræftet i
deres ordlyd.

Bud nr. 2 lyder således:
Du må ikke gøre dig noget udskåret billed ...(og) ... tilbede det.
(2.Mos.20,4-6)

Bud nr. 4 lyder således:
Kom hviledagen (sabbatsdagen) i hu, så du holder den hellig.
(2.Mos.20,8-11)

(Disse kan jeg ikke lige umiddelbart finde, tidsmangel).

Konklusionen er derfor: Ja, Jesus *bekræfter* de 10 Buds ordlyd, hvad angår
8 af de 10 Bud.

-

Som hedninge-kristen, der ikke er oplært i Jødedommen, konstaterer jeg
úmiddelbart ved læsning af GT-skrifterne, at de 10 Bud Gud gav til Moses
(og dermed hele jødefolket) er af *central* betydning.

Jøderne får denne lov i Sinaj ørken ved Horeb (2.Mos.20,1-17). Disse 10
bud blev nedskrevet på 2 stentavler (2.Mos.31,18). Desværre bliver tavlerne
ødelagt pga. SHIRK, afgudsdyrkelse (Guldkalven, 2.Mos.32,9). Der bliver
lavet 2 nye stentavler (2.Mos.34,1) skrevet af Gud (2.Mos.32,16) med de ti
Bud (2.Mos.34,28).

Disse 2 stentavler bliver anbragt i Pagtens Ark (2.Mos.25,16.21; 34,29;
40,20), og denne bliver anbragt i helligdommen, åbenbaringsteltet
(2.Mos.25,8.40+26,33; 40; 21).

Bemærkes skal det, at både de 10 Bud på stentavlerne er et jordisk *kopi* af
originalen, Guds-Ordet (altså Gud Hamselv, 2.Mos.20,1) samt Helligdommen
også er et jordisk *kopi* af originalen hos Gud (2.Mos.25,9.40)

Pagtens Ark, derimod, er - så vidt jeg kan se - selve originalen, hvilket jo
også på en måde er ret logisk; idet Pagt-slutningen ér en sag *mellem* Gud
og Hans folk (og altså ikke udelukkende Gud alene).

At de 2 stentavler med de10 Bud anbringes i det allerhelligste i
Helligdommen, kan ikke anden end betyde, at disse Bud er de centrale i
Pagtslutningen mellem Gud og Jødefolket.

-

Om man så herudaf kan tillade sig at konkludere, at alle de andre GT-love så
er udlæggere af disse 10 Bud, kunne være interessant at undersøge.

Det næste spørgsmål bliver så:

Hvad er formålet med disse GT-Bud ?

Hvad sagde Jesus desangående ?

Herefter må konklusion kunne tilvejebringes vedrørende, om Jesus overtræder
nogle af disse Bud.

Heaven-Break:
(2004-05-09, CET 12:59)
- "Amen."

Bemærkes skal det i hvert fald, at Jesus sammenfatter alle dissse Bud i
blot 2 bud:

" ... (Elsk Herre din Gud) ...
... (Elsk dine medmennesker) ...

På disse to bud hviler hele loven°
og profeterne."

(Matt. 22,36b-40)

Hvad er så Din kommentar hertil Gud (DADDY) ?
(2004-05-09, CET 12:59)
- "Ingenting."

(hvilket jo i sig selv ér en kommentar)

13:01
- "Jeg er enig (mht. Matt.22,36b-40)."

Med venlig hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael

Bible Free Downloads:
From http://www.gospelcom.net/ibs/
From http://www.wbtc.com/default.htm

Ønskes oplysninger om Mormonerne, Jehovas Vidner eller en anden sekt,
da kontakt Dialogcentret http://www.dci.dk/
(denne kilde er *GRATIS*, Matt.10,8b, modsat "visse" andres)

Last-Informationfile:
( use http://www.google.dk/grphp )
1662 news:sbX3c.108512$jf4.6509896@news000.worldonline.dk
2038 news:t4Klc.153250$jf4.8172760@news000.worldonline.dk

File-number:
2082

Fra : Kall, Mogens

Dato : 18-05-04 10:32

"Kall, Mogens" skrev

[ ... ]
> [...]
>
> Muslimer *bør* (*SKAL* apropos ordvalget *evige bud* - ? ) således
> anerkende de 10 Buds Guddommelige befaling.

Kan muslimerne *dokumentere*, at deres såkaldte hellige skrift, Koranen, er
i overensstemmelse med originalerne (GT og NT), også hvad angår de 10 Bud ?

Jeg har fundet et lille "fragtment" i Koranen, som indirekte kommer ind på
nogle af de 10 Bud:

1.bud "... ikke vil sætte nogen ved siden af (Gud)
8.bud og ikke stjæle,
7.bud og ikke bedrive hor
6.bud og ikke dræbe deres børn,
9.bud og ikke komme med sladder, som de selv har opdigtet ..."

(Sûra al-Mumtahanah 60,13)

Interessant

Med venlig hilsen
Mogens Kall