|
| Rustpletter i tanken? Fra : Thomas Sørensen |
Dato : 13-05-04 18:29 |
|
Jeg har konstateret et par rustpletter i tanken på min mc, men er ikke klar
over om der kan være flere, som jeg bare ikke kan se. Jeg synes ellers at
jeg har været flink til, at modbygge dette ved, enten at lade tanken være
helt fyldt op, eller ved at coate tanken med olie i forbindelse med
vinterhiet. Det kan måske tænkes at være sket i begyndelsen af efteråret,
hvor der kan være tendens til nattefrost..?
Mit spørgsmål er nu, om der er tale om et katastrofalt problem, som kun kan
udbedres ved at skifte tanken eller om der (forhåbentlig) findes en
billigere løsning (indvendig benzinbestandig coating el. lign.)? Hvad er i
øvrigt konsekvensen af, at køre med rust i tanken? Der sidder jo et filter
foran benzinhanen, som sørger for at der ikke bliver suget nogen partikler
med ud.
Håber der er nogen som kan hjælpe med dette...
Med venlig hilsen
Thomas Sørensen
| |
Jes Vestervang (13-05-2004)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 13-05-04 23:25 |
|
"Thomas Sørensen" <t.s@tele2adsl.dk> writes:
> Jeg har konstateret et par rustpletter i tanken på min mc, men er ikke klar
> over om der kan være flere, som jeg bare ikke kan se. Jeg synes ellers at
> jeg har været flink til, at modbygge dette ved, enten at lade tanken være
> helt fyldt op, eller ved at coate tanken med olie....
Jeg har, efter der var rustet et hul i bunden, coatet min tank med
noget epoxymikstur, der indtil videre har holdt siden påske:
< http://groups.google.com/groups?selm=871xmbnk37.fsf%40dellen.royal.flof.dk>
--
mvh Jes Vestervang
Hi! I'm a .signature virus!
Copy me into your ~/.signature to help me spread!
| |
Thomas Sørensen (14-05-2004)
| Kommentar Fra : Thomas Sørensen |
Dato : 14-05-04 06:01 |
|
"Jes Vestervang" <jes@dellen.royal.flof.dk> skrev i en meddelelse
news:87ad0cynfw.fsf@dellen.royal.flof.dk...
> "Thomas Sørensen" <t.s@tele2adsl.dk> writes:
>
> > Jeg har konstateret et par rustpletter i tanken på min mc, men er ikke
klar
> > over om der kan være flere, som jeg bare ikke kan se. Jeg synes ellers
at
> > jeg har været flink til, at modbygge dette ved, enten at lade tanken
være
> > helt fyldt op, eller ved at coate tanken med olie....
>
> Jeg har, efter der var rustet et hul i bunden, coatet min tank med
> noget epoxymikstur, der indtil videre har holdt siden påske:
>
< http://groups.google.com/groups?selm=871xmbnk37.fsf%40dellen.royal.flof.dk>
Hej Jes
Jeg takker for svaret... det var præcis sådan et produkt jeg efterspurgte.
/Thomas Sørensen
> --
> mvh Jes Vestervang
>
> Hi! I'm a .signature virus!
> Copy me into your ~/.signature to help me spread!
| |
Armand (15-05-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 15-05-04 00:02 |
|
Thomas Sørensen <t.s@tele2adsl.dk> skrev i en
news:bnYoc.3$WW4.2@news.get2net.dk...
> "Jes Vestervang" <jes@dellen.royal.flof.dk> skrev i en meddelelse
> news:87ad0cynfw.fsf@dellen.royal.flof.dk...
> > "Thomas Sørensen" <t.s@tele2adsl.dk> writes:
> >
> > > Jeg har konstateret et par rustpletter i tanken på min mc, men er ikke
> > > klar over om der kan være flere, som jeg bare ikke kan se.
> > > Jeg synes ellers at jeg har været flink til, at modbygge dette ved,
enten at
> > > lade tanken være helt fyldt op, eller ved at coate tanken med olie....
Vand der forekommer, også til trods for forebyggelser, vil p.g.a.
vægtforskellen befinde sig seperat på bunden af tanken, og får det lov at
henligge upåagtet længe vil man kunne nede i Jes' situation.
Forinden vil man oftest opleve at man ved brug af reservetanken får lukket
tankens bundindhold ned i karburatorerne med deraf følgende problemer, men
til gengæld også som en øjeåbner overfor forekomsten. Man kan med andre ord
sige at jævnlig brug af reservetanken på ingen måde er et onde.
> > Jeg har, efter der var rustet et hul i bunden, coatet min tank med
> > noget epoxymikstur, der indtil videre har holdt siden påske:
> Jeg takker for svaret... det var præcis sådan et produkt jeg efterspurgte.
Det vil nok være at foregribe begivenhedernes gang at behandle tanken blot
p.g.a. observerede rustpletter.Epoxy-kuren ér slet og ret en
reparations-mulighed ved forekommende gennemtæring.
Det vil være langt enklere at sørge for at holde givent vandindhold opløst
igennem en spritkur eller to igennem sæsonen, og så som nævnt holde tanken
fyldt til randen i videst mulig omfang!
--
Armand.
| |
Thomas Sørensen (22-05-2004)
| Kommentar Fra : Thomas Sørensen |
Dato : 22-05-04 12:13 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:c83oak$2qca$2@news.cybercity.dk...
>
> Thomas Sørensen <t.s@tele2adsl.dk> skrev i en
> news:bnYoc.3$WW4.2@news.get2net.dk...
> > "Jes Vestervang" <jes@dellen.royal.flof.dk> skrev i en meddelelse
> > news:87ad0cynfw.fsf@dellen.royal.flof.dk...
> > > "Thomas Sørensen" <t.s@tele2adsl.dk> writes:
> > >
> > > > Jeg har konstateret et par rustpletter i tanken på min mc, men er
ikke
> > > > klar over om der kan være flere, som jeg bare ikke kan se.
> > > > Jeg synes ellers at jeg har været flink til, at modbygge dette ved,
> enten at
> > > > lade tanken være helt fyldt op, eller ved at coate tanken med
olie....
>
> Vand der forekommer, også til trods for forebyggelser, vil p.g.a.
> vægtforskellen befinde sig seperat på bunden af tanken, og får det lov at
> henligge upåagtet længe vil man kunne nede i Jes' situation.
> Forinden vil man oftest opleve at man ved brug af reservetanken får lukket
> tankens bundindhold ned i karburatorerne med deraf følgende problemer, men
> til gengæld også som en øjeåbner overfor forekomsten. Man kan med andre
ord
> sige at jævnlig brug af reservetanken på ingen måde er et onde.
>
> > > Jeg har, efter der var rustet et hul i bunden, coatet min tank med
> > > noget epoxymikstur, der indtil videre har holdt siden påske:
>
> > Jeg takker for svaret... det var præcis sådan et produkt jeg
efterspurgte.
>
> Det vil nok være at foregribe begivenhedernes gang at behandle tanken blot
> p.g.a. observerede rustpletter.Epoxy-kuren ér slet og ret en
> reparations-mulighed ved forekommende gennemtæring.
> Det vil være langt enklere at sørge for at holde givent vandindhold opløst
> igennem en spritkur eller to igennem sæsonen, og så som nævnt holde tanken
> fyldt til randen i videst mulig omfang!
Hej Armand
Jeg har spekuleret over, hvad du præcis mener med en spritkur. Jeg skal have
tanken af i dag og overvejer da at give den sådan en kur, men hvordan er
proceduren?
/Thomas Sørensen
>
> --
> Armand.
>
>
| |
Armand (22-05-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 22-05-04 13:40 |
|
Thomas Sørensen <t.s@tele2adsl.dk> skrev i en
news:JzGrc.857$9t5.192@news.get2net.dk...
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:c83oak$2qca$2@news.cybercity.dk...
> >
> >
> > Det vil være langt enklere at sørge for at holde givent vandindhold
> > opløst igennem en spritkur eller to igennem sæsonen, og så som nævnt
> > holde tanken fyldt til randen i videst mulig omfang!
>
> Jeg har spekuleret over, hvad du præcis mener med en spritkur. Jeg skal
> have tanken af i dag og overvejer da at give den sådan en kur, men
> hvordan er proceduren?
Karburatorsprit er en gængs vare på tankstationernes hylder, og det skyldes
den simple kemi at vand og bensin ikke kan mixes, hvorimod sprit opløser
forekommende vand såvel som lader sig opløse i bensin. En given vanddråbe i
bensin ligger således som en tyk silikone-agtig kugle på bunden af tanken,
indtil den udsættes for en opblanding af sprit, som opløser vandet i
tankindholdet!
Husholdningssprit kan klare det samme, men er aggressivt overfor gummi,
hvorfor det er nødvendigt at benytte almindeligt forekommende
karburatorsprit.
Har du tanken afmonteret og er den tømt vil det være enkelt at sikre sig mod
en given vandrest ved at hælde en kopfuld sprit i og ryste tanken grundigt
dermed.
Tap efterfølgende den mængde sprit af som det lader sig gøre, eller lad det
blot forblive og blive blandet op i det senere ihældte bensin.
Men det jeg egentlig lagde op til var snarere at huske at give tanken et
skvæt karburator sprit et par gange igennem sæsonen. Hvorved man løbende
sikrer sig mod at (kondenserende(*))vand bygger sig op i bunden af tanken
med rustskader og karburatorproblemer til følge!
(*):
Vand kondenserer sig på indersiden i tanken ud af luften, som duggen på
plænen om morgenen, og ved at holde luftindholdet på et minimum ved at holde
tanken videst muligt fyldt, minimerer man luftindholdet der kan kondenseres
fra!
--
Armand.
| |
Thomas Sørensen (22-05-2004)
| Kommentar Fra : Thomas Sørensen |
Dato : 22-05-04 23:01 |
|
> Karburatorsprit er en gængs vare på tankstationernes hylder, og det
skyldes
> den simple kemi at vand og bensin ikke kan mixes, hvorimod sprit opløser
> forekommende vand såvel som lader sig opløse i bensin. En given vanddråbe
i
> bensin ligger således som en tyk silikone-agtig kugle på bunden af tanken,
> indtil den udsættes for en opblanding af sprit, som opløser vandet i
> tankindholdet!
> Husholdningssprit kan klare det samme, men er aggressivt overfor gummi,
> hvorfor det er nødvendigt at benytte almindeligt forekommende
> karburatorsprit.
>
> Har du tanken afmonteret og er den tømt vil det være enkelt at sikre sig
mod
> en given vandrest ved at hælde en kopfuld sprit i og ryste tanken grundigt
> dermed.
> Tap efterfølgende den mængde sprit af som det lader sig gøre, eller lad
det
> blot forblive og blive blandet op i det senere ihældte bensin.
>
> Men det jeg egentlig lagde op til var snarere at huske at give tanken et
> skvæt karburator sprit et par gange igennem sæsonen. Hvorved man løbende
> sikrer sig mod at (kondenserende(*))vand bygger sig op i bunden af tanken
> med rustskader og karburatorproblemer til følge!
>
> (*):
> Vand kondenserer sig på indersiden i tanken ud af luften, som duggen på
> plænen om morgenen, og ved at holde luftindholdet på et minimum ved at
holde
> tanken videst muligt fyldt, minimerer man luftindholdet der kan
kondenseres
> fra!
>
> --
> Armand.
>
Hej igen
Jeg takker for oplysningerne... Jeg købte i dag ½ liter kaburatorvæske
(hvilket efter flaskens anvisninger og lugten at dømme må være det samme som
kaburatorsprit) på den nærmeste Statoil-station, gav tanken en rystetur med
lidt af dette og tømte det af igen. I morgen bliver tanken monteret igen og
får derefter en sjat kaburatorvæske oven i benzinen til at forebygge
problemerne.
/Thomas Sørensen
| |
|
|