/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Udstødnings expert søges!!!
Fra : Esben Bøll


Dato : 13-05-04 09:23

Hej Alle.

Så er det nu jeg har et rigtigt godt spørgsmål (synes jeg selv

Som jeg har forstået det så så har længde og volumen på en udstødning en
del betydning.
Mit spørgsmål er så at hvis man nu skulle lave en ændring på en udstødning
hvad vil det så betyde for motoren.
Grunden til jeg spørger er at jeg gerne ville have lavet en dobbelt
udstødning på min transalp. (ren lir!!)
Den måde jeg helst ville have det lavet på er at det skal være 2 helt
seperate udstøningsrør som går op til hver sin produro potte.
Altså en 2-2 udstødning
Men det kan bare være ret svært at få længden på begge to til at være den
samme. dvs. at udstødningen til den ene cylinder vil komme til at være en
smule længere end den anden.
Så er det så om det ville ødelægge motoren/øge sliddet.
Selvfølgelig ville motoren skulle dyses om, men er det nok.


En anden løsning er at bruge de original forrør og så først dele det ud
igen efter samlingen. Så ville jeg få 2 ens forrør som går sammen og så
bare 2 potter.
Altså en 2-1-2 udstødning. Så skulle størrelse og længde vel ikke betyde
det store da begge cylindre vil køre sammem inden forskellen kommer. og
begge cylindre stadig vil få et ens sug.

Jeg ville helt klart helst lave den første løsning da jeg helt klart tror
det vil give den FEDE lyd og nr. 2 løsning virker lidt fej.

Jeg håber nogen af jer motorexperter kan hjælpe mig med at finde en
løsning.


MVH Esben Bøll
Transalp 1995, Odense



 
 
Torben Scheel (13-05-2004)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 13-05-04 10:17

"Esben Bøll" <ebo@oncable.dk> wrote in message
news:c7vb98$12g$1@abbeden.bunk.cc...
> Hej Alle.
>
> Så er det nu jeg har et rigtigt godt spørgsmål (synes jeg selv
>
Som jeg ikke kan svare særlig godt på. I manifolden på sportsbiludstødninger
er rørene typisk forsøgt gjort lige lange, men de går jo også sammen i én
potte. Om det er nødvendigt i dit projekt ved jeg ikke.

Derudover synes godtnok det er pudsigt som folk altid vil det modsatte af
hvad de har. Har man 4i2 er 4i1 federe, og du vil have din 2i1 om til 2i2.
Det ender med at SR500 folket laver 1i4..

Held og lykke med projektet anyway.
Torben



S.G (13-05-2004)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 13-05-04 10:26


> Som jeg ikke kan svare særlig godt på. I manifolden på
sportsbiludstødninger
> er rørene typisk forsøgt gjort lige lange, men de går jo også sammen i én
> potte. Om det er nødvendigt i dit projekt ved jeg ikke.

Eller som man ser på flere komplette systemer, så er det ene af rørerne
foldet noget mere end det andet, for at opnå samme modstand i hele systemmet



SmaRTrxxv (13-05-2004)
Kommentar
Fra : SmaRTrxxv


Dato : 13-05-04 13:13


"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message
news:40a33e63$0$215$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Derudover synes godtnok det er pudsigt som folk altid vil det modsatte af
> hvad de har. Har man 4i2 er 4i1 federe, og du vil have din 2i1 om til 2i2.
> Det ender med at SR500 folket laver 1i4..
>
Jep...
Jeg så en R6 med 4i1i4....... Det var... anderledes....

Thore



S.G (13-05-2004)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 13-05-04 10:27

Det er vel egentlig bare et spørgsmål om kaburator justring. Dvs hver
enekelt cyllinder skal justeres for sig. Så tror jeg ikke det er noget
problem at det ene rør er længere end det andet.
Dvs der skal noget CO-måling til på hver enektl cyl, samt en bænk



Gert Bo thorgersen (13-05-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 13-05-04 13:28


"S.G" <dillah@dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message
news:5bHoc.73$bE2.16@news.get2net.dk...
> Det er vel egentlig bare et spørgsmål om kaburator justring. Dvs hver
> enekelt cyllinder skal justeres for sig. Så tror jeg ikke det er noget
> problem at det ene rør er længere end det andet.
> Dvs der skal noget CO-måling til på hver enektl cyl, samt en bænk
>
>
Nu ved jeg ikke hvad der står i det oprindelige spørgsmål, men det med at
der skulle dyses forskelligt på karburatorerne fordi udstødningsrørene har
forskellige længere lyder ikke normalt/rigtigt.

Normalt er de da dyset ens, med mindre at man måske kan gå til ekstremt
hypernøjagtige via mere end en dynotest. Forskellen på en 4:1 kontra en
4:2:1 er jo at førstnævnte har en smallere og spidsere (en anelse mere top
Hk) kontra den anden som har en lidt lavere men bredere Hk kurve.

Derimod er der jo forskel på dysningen hvis man som på Harleyer har en
karburator der har indsugning mod kørte retning kontra den anden
indsugningsmanifold rettet med den kørte retning. Og så dér også kan der
være forskel på udstødningsrørerrne diametre.

Og på min Honda VTR er der en anelse dysningsforskel pga. forskellig varme
på/i forbrændingsrummene i V motoren hvor den ene cylinder ligger forand den
anden.

Mvh. Gert Thorgersen




Edvard Korsbæk (13-05-2004)
Kommentar
Fra : Edvard Korsbæk


Dato : 13-05-04 12:13

At gå fra 2 i en til 2 i to er meget sjældent en god ide.
Fidusen med mellemrør, trykudligningsrør mm. er, at få den ene cylinder til
at hjælpe den anden med at tømme den første og vice versa.
Effekttabet kan være betydeligt ved at afskære denne mulighed.
Nu er udstødningsteori ganske kompliceret, og de professionelle bruger altid
en utroligt mængde forsøg for at få tingene til at falde på plads. Ens
mulighed for at forbedre de originale systemer mht. effekt og momentkurve er
begrænsede ved 'hjemmefusk', men der er jo rig mulighed for at ændre
støjafgivelsen - Faktisk er det forbandet svært at lave et stille
udstødningsrør, også selv om man ser stort på effektivitet mht. ydelse.
En interessant ting er, at med de stadig større overlap i ventildiagrammerne
kommer to takts udstødningsrør og 4-takts til at minde mere og mere om
hinanden - Også i kompleksitet i udregningerne. Umiddelbart vil jeg nu ikke
tro, at det er et punkt der skal tænkes meget på ved en lavt tunet MC som en
Trans Alp.

Med venlig hilsen

Edvard Korsbæk



Esben Bøll (13-05-2004)
Kommentar
Fra : Esben Bøll


Dato : 13-05-04 14:59

Ok det lyder om det kan blive svært at lave det uden at jeg kommer til et
miste nogle krafter?
Det er så hvad det er. Det kan heldigvis laves om igen.
Det er er det aller vigtigste for mig er om motoren kan klare det og at
jeg ikke ville ødelægge noget hvis det bliver lavet.
Hvis jeg laver det bliver det gjort så jeg nemt kan føre det tilbage til
det originale og så få den dyset om igen.
Bare der ikke er noget som går i smadder.

Så det jeg leder efter er sådan set en der siger: Det kan man godt og
motoren bliver ikke ødelagt.
Om der bliver effekttab er ikke så vigtigt på nuværende tidspunkt. Som
sagt så er det mest et forsøg og rent lir.

JEg renger ikke lige med at jeg sådan kan lave en bedre udstødning end en
den originale (selv om det ku være skægt

Og som sagt det jeg er mest nærvøs for hvad der vil ske hvis det ene
udstødningsrør bliver lidt længere end det andet. Eller gør det ikke noget
hvis de bliver dyset ind bagefter.



Hilsen Esben.





Richard (13-05-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 13-05-04 17:40

Esben Bøll wrote:

> Så det jeg leder efter er sådan set en der siger: Det kan man godt og
> motoren bliver ikke ødelagt.

Det vil jeg ikke garantere dig, men hvad med at kigge lidt på de af
Honda's andre V2'ere, som har 2:2-udstødning, fx XLV750R - stamfaderen til
AT og din TA - og VT500E. Derudover køre de fleste af Honda's V2
custom-modeller med 2:2 udstødning, men med potterne på samme side hvilket
vel ikke er din hensigt?

www.j-schelb.de har en del om XLV750R
vt500.de - guess what?

På udstødningen på VT500E ser i det umiddelbart ud som om, Honda har gjort
noget for at forlænge røret på den bageste cylinder. XLV750R har jeg ikke
set nærbillede af, men udstødningen må vel kunne ses på en fiche et sted


--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Gert Bo thorgersen (14-05-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 14-05-04 00:47


"Esben Bøll" <Ebo@oncable.dk> wrote in message
news:c7vuue$c08$1@abbeden.bunk.cc...
> Ok det lyder om det kan blive svært at lave det uden at jeg kommer til et
> miste nogle krafter?
> Det er så hvad det er. Det kan heldigvis laves om igen.
> Det er er det aller vigtigste for mig er om motoren kan klare det og at
> jeg ikke ville ødelægge noget hvis det bliver lavet.
> Hvis jeg laver det bliver det gjort så jeg nemt kan føre det tilbage til
> det originale og så få den dyset om igen.
> Bare der ikke er noget som går i smadder.
>
> Så det jeg leder efter er sådan set en der siger: Det kan man godt og
> motoren bliver ikke ødelagt.
> Om der bliver effekttab er ikke så vigtigt på nuværende tidspunkt. Som
> sagt så er det mest et forsøg og rent lir.
>
> JEg renger ikke lige med at jeg sådan kan lave en bedre udstødning end en
> den originale (selv om det ku være skægt
>
> Og som sagt det jeg er mest nærvøs for hvad der vil ske hvis det ene
> udstødningsrør bliver lidt længere end det andet. Eller gør det ikke noget
> hvis de bliver dyset ind bagefter.
>
> Hilsen Esben.
>
Nu har jeg jo svaret i går, men jeg glemte en ting samt hvor er det
oprindelige spørgsmål fortællende om problemet.

Den ene ting jeg glemte da jeg skrev, selvom jeg ville have det med da jeg
startede på at skrive, var det vedr. forskellig udstødningslængder.
Udstødningslængden bestemmer jo ved hvilket omdrejningstal udstødningen er i
balance/hvilket omdrejningstal det passer til, men på tunede biler nu om
dage bruger man til tider 2 forskellige monterede udstødningslængder for
derved at give motoren et bredere virkefelt. Derved vil nogle cylindre jo
yde mest ved et omdrejningsfelt og det andet sæt cylindre ved et felt op til
det første; før eller efter. Så forskellig udstødningslængder er altså ikke
noget der kun kan skade en motor, men altså til tider tværdig mod! Og i
dette med forskellig længder dyses der ikke forskelligt.


Mvh. Gert Thorgersen







Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408903
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste