Hjælp til syn og istandsættelse...
Fra : Bjarke Nielsen

Dato : 13-05-04 01:46

Jeg har købt en yamaha xt 250 med km-stand på små 40.000, for at sætte den
i stan og lære lidt om motorer. Den blev indregisteret første gang i april
1987, men Clymer har kun lavet en manual for 1980-1984 modellerne så jeg
er lidt usikker på dens reelle årgang. Er det muligt at finde årgangen på
motorcyklen ud fra stelnummeret eller andre oplysninger? og hvor?

Jeg har nogle spørgsmål i forbindelse med istandsættelsen, som jeg håber
at
I kan svare på.

For at få den synet har jeg lagt følgende plan:
Skift af bremsebakker
Tændrør
Luftfilter
Benzinfilter
Batteri
Oliefilter
Olie (er der ikke noget om at Swedol kan bruges til gamle motorer? Skal
der også noget i cylineren?)

Er der andet jeg skal være opmærksom på?(styrtøj og affjedring er i ok
stand, den starter og kan køre små 100,
men eftersom den har stået stille et par år, er den ikke ligefrem toptunet)

Jeg har også lidt andre spørgsmål til starten på den videre
istandsættelsen:

Hvor kan man få boret/honet en cylinder op til en rimelig pris(bor i
København)?
Og hvad er forskelle på at hone og bore?
Er der noget der skal skiftes ved samme lejlighed?(stempler m.m.)

Jeg har i min manual læst mig frem til at jeg skal bruge følgende
instrumenter:
Voltmeter,ohmmeter og ammeter
Hydrometer
Kompessionstester
Dwellmeter/Tachometer

Hvor købes disse og hvad koster sådan nogle? Den første mener jeg at have
set i Silvan.

Det blev til mange spørgsmål, men det er vist i dette forum, at de skal
stilles hvis man ønsker kvalificerede svar. Jeg håber at der er nogen der
vil være behjælpelige med et svar et eller fire...

Venligst,
Bjarke

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 13-05-04 08:32

"Bjarke Nielsen" <bjarke.nielsen@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
> er lidt usikker på dens reelle årgang. Er det muligt at finde årgangen på
> motorcyklen ud fra stelnummeret eller andre oplysninger? og hvor?

<snip>

Hej Bjarke

Nu får du lige et tilbud, du faktisk ikke bør afslå.

Kantana MC i Valby afholder skruekursus lørdag d. 19. juni. Vi stiller
værksted og ekspertise til rådighed og viser hvordan man laver en masse ting
på mc. Hvis der skal skiftes dele, skal disse selv medbringes. Kig evt. på
www.louis.de for at finde de stumper du vil skifte. Hvad med dæk forresten -
er gummiet ikke stenhårdt?

Anyway - det eneste vi vist ikke kan hjælpe dig med (af det du skriver) er
at hone/bore i cylinderen samt kompressionsteste samme.

Prisen for dette kursus er 200 kr. og dækker i praksis kun mad til
kursisterne og underviserne. Tidspunktet 18-20 juni.

***

Christian - sørger du for at lave noget PR af og til?

Fra : Bjarke Nielsen

Dato : 13-05-04 13:57

Henrik Steen Larsen wrote:

> [...]

> kursisterne og underviserne. Tidspunktet 18-20 juni.

> ***

> Christian - sørger du for at lave noget PR af og til?

Det lyder som en virkelig god idé for mig og mit kommende projekt. Jeg har
tilmeldt mig.

Bjarke

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 13-05-04 15:08

> Det lyder som en virkelig god idé for mig og mit kommende projekt. Jeg har
> tilmeldt mig.
>
> Bjarke

Perfekt - vi glæder os til at se dig og cyklen

Fra : Soren Lindholt

Dato : 13-05-04 08:34

> [...]
> er lidt usikker på dens reelle årgang. Er det muligt at finde årgangen på
> motorcyklen ud fra stelnummeret eller andre oplysninger? og hvor?

Den kan jo ha stået på et lager indtil indregistreringen.

> [...]
> at
> I kan svare på.
> Olie (er der ikke noget om at Swedol kan bruges til gamle motorer? Skal

Det lyder som en fornuftig plan for istandsættelsen.
Prøv først at køre uden swedol, der er stor debat om hvorvidt det er noget
klister Hr Fanden har skabt.

> Er der andet jeg skal være opmærksom på?(styrtøj og affjedring er i ok
> stand, den starter og kan køre små 100,
> men eftersom den har stået stille et par år, er den ikke ligefrem
toptunet)

Hjullejer? De koster ikke alverden hvis de trænger. Det er tit åbne lejer
monteret i Japanland.

> [...]
>
> Hvor kan man få boret/honet en cylinder op til en rimelig pris(bor i
> København)?
> Og hvad er forskelle på at hone og bore?

Honing er finpudsning/slibning, men boring tager mere materiale, og typsik
nødvendiggør nyt og lidt større stempel.
Det er ikke sikkert den trænger, det viser sig hvis du piller den fra
hinanden. Og får en ekspert til at måle på den.
Andre mere stedkendte kan måske supplere...

> Jeg har i min manual læst mig frem til at jeg skal bruge følgende
> [...]

Voltmeteret er f.eks. et multimeter som jeg sidste uge købte for 29.95 i
Aldi. Eller f.eks. 70 kroner i Bilka osv...
Hydrometer kan jeg ikke forestille mig hvad du vil bruge til? Hvad siger
manualen?
Kompressionstest er også knapt vigtig hvis du all. skiller cylinder ad og
kigger efter. Men sikkert sjov at ha.
Tachometer er jo simpelthen en fartmåler, f.eks. kunne en lommeGPS modtager
jo bruges?

> [...]
> stilles hvis man ønsker kvalificerede svar. Jeg håber at der er nogen der
> vil være behjælpelige med et svar et eller fire...

Alt i orden. God fornøjelse med mekanikken, det er en fin hobby!

Fra : Jens Arnfast

Dato : 13-05-04 12:31

Soren Lindholt wrote:
> Tachometer er jo simpelthen en fartmåler, f.eks. kunne en lommeGPS modtager
> jo bruges?

Uhm.. tachometer er da omdrejningstæller, speedometer/odometer er
fartmåleren

--
-jens
RSV1000

Fra : Hekto

Dato : 13-05-04 12:45

Jens Arnfast wrote:

> Uhm.. tachometer er da omdrejningstæller, speedometer/odometer er
> fartmåleren

.... men ikke nede hos germanerne!!!

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Jens Arnfast

Dato : 13-05-04 12:55

Hekto wrote:

> ... men ikke nede hos germanerne!!!

Tsk tsk .. det er da sprogforvirring på et højere plan

--
-jens
RSV1000

Fra : Soren Lindholt

Dato : 13-05-04 13:09

"Jens Arnfast" <jens@fabel.dk> wrote in message

> Uhm.. tachometer er da omdrejningstæller, speedometer/odometer er
> fartmåleren

Ikke nikke nej, i min danske ordbog står hastighedsmåler.
Tacho er græsk og betyder hastighed. Og nyhedsgruppen er på dansk, ergo...
Men afhængig af manualens sprog

Søren

Fra : Bjarke Nielsen

Dato : 13-05-04 13:56

Soren Lindholt wrote:

> [...]
>>
> Ikke nikke nej, i min danske ordbog står hastighedsmåler.
> Tacho er græsk og betyder hastighed. Og nyhedsgruppen er på dansk, ergo...

I min manual er tachometer en omdrejningstæller. Men det man måler er
hastigheden på omdrejningerne... forskellen i oversættelsen skyldes
formentlig dette. Hydrometeret kan jeg se bruges til at teste batteriets
tilstand, men jeg køber et nyt så det er nok undværligt.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-04 17:41

Hydrometeret kan jeg se bruges til at teste batteriets
> tilstand, men jeg køber et nyt så det er nok undværligt.

Og det kan du også bruge dit voltmeter til.