Vælteskader
Fra : Steen Egeberg

Dato : 12-05-04 22:03

Af bitter erfaring med de dyre skader der kunne opstå på en Honda, som
væltede på noget blød asfalt, så har jeg fået sat et par vælte-beskyttere på
Fazer 1000'eren - et par dupper som rager ud over motordæksler m.m. og som
(forhåbentligt) beskytter ved parkeringsvæltning og vel også hvis man skulle
tabe den i en kurve.

Er der nogen som har erfaring med disse væltebeskyttere ?

vh

___________________
Steen Egeberg
København

Fra : Claus Rolsted

Dato : 24-05-04 19:38

Steen Egeberg wrote:
> Er der nogen som har erfaring med disse væltebeskyttere ?

Hej Steen,
Mener du styrtbøjler, som omkranser og beskytter motorblokken og forrørene?

Jeg har dem på min CX500, og de kan klart anbefales. Om de ser skønne ud
er vel en smagssag, men de har hjulpet min cykel uskadt fra et mindre styrt.

Claus
CX500, Kbh.

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 24-05-04 23:33

"Claus Rolsted" <rolsted@nospam.nospamdk> wrote in message

> [...]
>
> Jeg har dem på min CX500, og de kan klart anbefales. Om de ser skønne ud
> er vel en smagssag, men de har hjulpet min cykel uskadt fra et mindre

Jeg monterede de mest kendte styrtbøjler, dem som ligner et væltet U, på en
BMW R60 jeg havde for mange år siden. Ved et styrt som resultatet af
bremsning på en sporvognsskinne på Frederiksborggade i regnvejr kurede BMWén
i en stor bue, hvilende på de 2 hjul og styrtbøjlen i venstre side og endte
med at gå vinkelret ind på fortovskanten på den modsatte side af vejen.
Resultatet af sammenstødet blev en knækket cylinder og en styrtbøjle
klistret ind mellem køleripperne.

Efter dette har jeg aldrig mere kørt med styrtbøjle, men hvis jeg igen
skulle ville jeg få lavet en magen til en jeg så for mange år siden, for
BMWér. Den var lavet som af f.eks. 5 mm * 25 mm fjederstål gående vandret
tværs fra topstykke til topstykke på BMWén, men desuden ved hvert topstykke,
set oppefra, rundet bagud i en stor bue! Og samtidig placeret højdemæssigt
og dimensioneret længdemæssigt så hvis man lagde motorcyklen ned på en side
ville den jo hvile på de 2 hjul men samtidig netop på det yderste af
styrtbøjlen hvor den jo havde det bagudrettede stykke på vel 10 cm og næsten
hvilende på ventildækslet.

Altså en styrtbøjle med lidt elasticitet, bagudrettet så intet kunne gribe
fast i noget og samtidig dimensioneret/placeret så det næsten intet
mindskede nedlægningsvinklen; skal jo beregnes udfra nedtrykning i forgaffel
og bagdæmper.

Mvh. Gert Thorgersen.

Fra : Steen Egeberg

Dato : 25-05-04 08:09

"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse

> [...]
> fast i noget og samtidig dimensioneret/placeret så det næsten intet
> mindskede nedlægningsvinklen; skal jo beregnes udfra nedtrykning i

Tak for kommentarer - jeg tænkte også på de kraftige "dupper" -
tilsyneladende af kunststof - nærmest af størrelse som en lille øl-dåse ?

Flere kører rundt med dem, hvor de stikker ud gennem et hul i kåben, eller
er monteret på stelrør.

vh

Steen
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 25-05-04 22:32

"Steen Egeberg" <*mitnavn*@post.tele.dk> writes:

> [...]
>
> Flere kører rundt med dem, hvor de stikker ud gennem et hul i kåben, eller

Framesliders, mushrooms, kært barn har mange navne.

Der er mange som laver dem eller sælger dem. Jeg har været meget
tilfreds med at handle med http://www.performancemotorcycleparts.com i
Skotland.

/Kai

Fra : Jens B. Rasmussen

Dato : 25-05-04 23:00

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i en meddelelse

> Framesliders, mushrooms, kært barn har mange navne.

crashprotector etc.

du kan se nogle flere her

http://www.kjmotorcykler.dk/moko_gsg.htm

mvh