/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Choker driller på Suzuki GS500
Fra : Thorkild Møller Bert~


Dato : 12-05-04 09:37

Hej

Jeg har været ude at prøvekøre en Suzuki GS500 årgang 2000 med ca.
30.000 tilbagelagte km.
Jeg havde meget svært ved at justere chokeren til en god position mens
motoren var kold. Enten kunne den ikke gå i tomgang, eller også strøg
den op på 4-5000 omdr./min. Der skulle ikke flyttes mange mm før
chokeren stod enten for lavt eller for højt. Det er lidt surt/pinligt
at holde for rødt lys med en motor der enten går i stå eller tager for
mange omdrejninger

Er det helt normalt for en GS500, eller er der noget der skal
skiftes/justeres for at få chokeren til at virke bedre? Og hvad koster
det?
Eller skal jeg bare lære at justere chokeren mere præcist (hvilket jeg
ikke synes er nemt da chokeren går lidt sejt og flytter sig i små
ryk)?

Mvh.
Thorkild



 
 
dsadas (12-05-2004)
Kommentar
Fra : dsadas


Dato : 12-05-04 10:17


"Thorkild Møller Bertelsen (slet 5LH2O)" <ingenspamtak@5LH2Omail.dk> skrev i
en meddelelse news:10843511500.402949170924142@dtext.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg har været ude at prøvekøre en Suzuki GS500 årgang 2000 med ca.
> 30.000 tilbagelagte km.
> Jeg havde meget svært ved at justere chokeren til en god position mens
> motoren var kold. Enten kunne den ikke gå i tomgang, eller også strøg
> den op på 4-5000 omdr./min. Der skulle ikke flyttes mange mm før
> chokeren stod enten for lavt eller for højt. Det er lidt surt/pinligt
> at holde for rødt lys med en motor der enten går i stå eller tager for
> mange omdrejninger
>
> Er det helt normalt for en GS500, eller er der noget der skal
> skiftes/justeres for at få chokeren til at virke bedre? Og hvad koster
> det?
> Eller skal jeg bare lære at justere chokeren mere præcist (hvilket jeg
> ikke synes er nemt da chokeren går lidt sejt og flytter sig i små
> ryk)?
>
> Mvh.
> Thorkild
>
>

Min er en 2002 med 1700 km på uret, den gør det også, det kræver lidt gefull
eller hopper den op og ned. Men du laver vel ikke en total koldstart i et
lyskryds ? Den skal ikke have mere end 1 minuts choker før du kan køre uden
i sådan en maj temperatur. Så øv du bare lidt mere med chokeren

/Tralala



Thorkild Møller Bert~ (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Thorkild Møller Bert~


Dato : 12-05-04 11:14

dsadas <sadasd@dasd.nu> skrev:
>
>"Thorkild Møller Bertelsen (slet
>5LH2O)" <ingenspamtak@5LH2Omail.dk> skrev i
>en meddelelse
>news:10843511500.402949170924142@dtex
>t.news.tele.dk...
>> Hej
>>
>> Jeg har været ude at prøvekøre en
>>Suzuki GS500 årgang 2000 med ca.
>> 30.000 tilbagelagte km.
>> Jeg havde meget svært ved at
>>justere chokeren til en god position mens
>> motoren var kold. Enten kunne den
>>ikke gå i tomgang, eller også strøg
>> den op på 4-5000 omdr./min. Der
>>skulle ikke flyttes mange mm før
>> chokeren stod enten for lavt eller
>>for højt. Det er lidt surt/pinligt
>> at holde for rødt lys med en motor
>>der enten går i stå eller tager for
>> mange omdrejninger
>>
>> Er det helt normalt for en GS500,
>>eller er der noget der skal
>> skiftes/justeres for at få chokeren
>>til at virke bedre? Og hvad koster
>> det?
>> Eller skal jeg bare lære at justere
>>chokeren mere præcist (hvilket jeg
>> ikke synes er nemt da chokeren går
>>lidt sejt og flytter sig i små
>> ryk)?


>Min er en 2002 med 1700 km på uret,
>den gør det også, det kræver lidt gefull
>eller hopper den op og ned. Men du
>laver vel ikke en total koldstart i et
>lyskryds ? Den skal ikke have mere
>end 1 minuts choker før du kan køre uden
>i sådan en maj temperatur. Så øv du
>bare lidt mere med chokeren

Jeg testkørte i byen, og efter ca. 5 minutter var den ikke blevet
stabil endnu. Den skulle stadig have lidt choker, men jeg kunne ikke
finde en stilling hvor den kunne gå under 4-5000 omdr/min uden at gå
i
stå. Når jeg havde fundet en stilling på ca. 2000 omdr/min steg den
til 4-5000 omdr/min eller gik i stå næste gang jeg holdt stille i
tomgang.

Men det er åbenbart sådan det skal virke. Jeg synes bare 4000
omdr/min
er ret meget i tomgang.

/Thorkild


dsadas (12-05-2004)
Kommentar
Fra : dsadas


Dato : 12-05-04 11:49


"Thorkild Møller Bertelsen (slet YFXWA)" <ingenspamtak@YFXWAmail.dk> skrev i
en meddelelse news:10843569990.418541405190812@dtext.news.tele.dk...
> dsadas <sadasd@dasd.nu> skrev:
> >
> >"Thorkild Møller Bertelsen (slet
> >5LH2O)" <ingenspamtak@5LH2Omail.dk> skrev i
> >en meddelelse
> >news:10843511500.402949170924142@dtex
> >t.news.tele.dk...
> >> Hej
> >>
> >> Jeg har været ude at prøvekøre en
> >>Suzuki GS500 årgang 2000 med ca.
> >> 30.000 tilbagelagte km.
> >> Jeg havde meget svært ved at
> >>justere chokeren til en god position mens
> >> motoren var kold. Enten kunne den
> >>ikke gå i tomgang, eller også strøg
> >> den op på 4-5000 omdr./min. Der
> >>skulle ikke flyttes mange mm før
> >> chokeren stod enten for lavt eller
> >>for højt. Det er lidt surt/pinligt
> >> at holde for rødt lys med en motor
> >>der enten går i stå eller tager for
> >> mange omdrejninger
> >>
> >> Er det helt normalt for en GS500,
> >>eller er der noget der skal
> >> skiftes/justeres for at få chokeren
> >>til at virke bedre? Og hvad koster
> >> det?
> >> Eller skal jeg bare lære at justere
> >>chokeren mere præcist (hvilket jeg
> >> ikke synes er nemt da chokeren går
> >>lidt sejt og flytter sig i små
> >> ryk)?
>
>
> >Min er en 2002 med 1700 km på uret,
> >den gør det også, det kræver lidt gefull
> >eller hopper den op og ned. Men du
> >laver vel ikke en total koldstart i et
> >lyskryds ? Den skal ikke have mere
> >end 1 minuts choker før du kan køre uden
> >i sådan en maj temperatur. Så øv du
> >bare lidt mere med chokeren
>
> Jeg testkørte i byen, og efter ca. 5 minutter var den ikke blevet
> stabil endnu. Den skulle stadig have lidt choker, men jeg kunne ikke
> finde en stilling hvor den kunne gå under 4-5000 omdr/min uden at gå
> i
> stå. Når jeg havde fundet en stilling på ca. 2000 omdr/min steg den
> til 4-5000 omdr/min eller gik i stå næste gang jeg holdt stille i
> tomgang.
>
> Men det er åbenbart sådan det skal virke. Jeg synes bare 4000
> omdr/min
> er ret meget i tomgang.
>
> /Thorkild
>

Frit oversat fra owners manual står der ved kold start.

1. Fuld skrue på choker når den tændes.
2. Med det samme når motoren er startet, skal den holdes på 2000 omd/min på
chokeren.
3. Chokeren lukkes efter 30 sek. men der kan gå længere alt efter
temperatur.

Lige efter jeg lukker chokeren giver jeg et vrid på gassen så stabiliserer
den sig, ellers kan den også gå i stå for mig.
Men efter 30.000 km kunne den måske trænge til nye tændrør, luftfilter, olie
og ventilcheck.

/tralala



Bo Thede (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Bo Thede


Dato : 12-05-04 16:58


"dsadas" <sadasd@dasd.nu> skrev i en meddelelse
news:40a20101$0$18677$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
>
> "Thorkild Møller Bertelsen (slet YFXWA)" <ingenspamtak@YFXWAmail.dk> skrev
i
> en meddelelse news:10843569990.418541405190812@dtext.news.tele.dk...
> > dsadas <sadasd@dasd.nu> skrev:
> > >
> > >"Thorkild Møller Bertelsen (slet
> > >5LH2O)" <ingenspamtak@5LH2Omail.dk> skrev i
> > >en meddelelse
> > >news:10843511500.402949170924142@dtex
> > >t.news.tele.dk...
> > >> Hej
> > >>
> > >> Jeg har været ude at prøvekøre en
> > >>Suzuki GS500 årgang 2000 med ca.
> > >> 30.000 tilbagelagte km.
> > >> Jeg havde meget svært ved at
> > >>justere chokeren til en god position mens
> > >> motoren var kold. Enten kunne den
> > >>ikke gå i tomgang, eller også strøg
> > >> den op på 4-5000 omdr./min. Der
> > >>skulle ikke flyttes mange mm før
> > >> chokeren stod enten for lavt eller
> > >>for højt. Det er lidt surt/pinligt
> > >> at holde for rødt lys med en motor
> > >>der enten går i stå eller tager for
> > >> mange omdrejninger
> > >>
> > >> Er det helt normalt for en GS500,
> > >>eller er der noget der skal
> > >> skiftes/justeres for at få chokeren
> > >>til at virke bedre? Og hvad koster
> > >> det?
> > >> Eller skal jeg bare lære at justere
> > >>chokeren mere præcist (hvilket jeg
> > >> ikke synes er nemt da chokeren går
> > >>lidt sejt og flytter sig i små
> > >> ryk)?
> >
> >
> > >Min er en 2002 med 1700 km på uret,
> > >den gør det også, det kræver lidt gefull
> > >eller hopper den op og ned. Men du
> > >laver vel ikke en total koldstart i et
> > >lyskryds ? Den skal ikke have mere
> > >end 1 minuts choker før du kan køre uden
> > >i sådan en maj temperatur. Så øv du
> > >bare lidt mere med chokeren
> >
> > Jeg testkørte i byen, og efter ca. 5 minutter var den ikke blevet
> > stabil endnu. Den skulle stadig have lidt choker, men jeg kunne ikke
> > finde en stilling hvor den kunne gå under 4-5000 omdr/min uden at gå
> > i
> > stå. Når jeg havde fundet en stilling på ca. 2000 omdr/min steg den
> > til 4-5000 omdr/min eller gik i stå næste gang jeg holdt stille i
> > tomgang.
> >
> > Men det er åbenbart sådan det skal virke. Jeg synes bare 4000
> > omdr/min
> > er ret meget i tomgang.
> >
> > /Thorkild
> >
>
> Frit oversat fra owners manual står der ved kold start.
>
> 1. Fuld skrue på choker når den tændes.
> 2. Med det samme når motoren er startet, skal den holdes på 2000 omd/min

> chokeren.
> 3. Chokeren lukkes efter 30 sek. men der kan gå længere alt efter
> temperatur.
>
> Lige efter jeg lukker chokeren giver jeg et vrid på gassen så stabiliserer
> den sig, ellers kan den også gå i stå for mig.
> Men efter 30.000 km kunne den måske trænge til nye tændrør, luftfilter,
olie
> og ventilcheck.
>
> /tralala
>
>

Hvis den stadig går ud efter 5 minuter, så prøv at stil tomgangen en lille
smule højere. Det burde afhjælpe problemet. En frisk gang olie, et nyt
oliefilter og nye tøndrør Plejer at gøre underværker.

Vh Bo



Jesper Hedegaard (14-05-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 14-05-04 17:46


"Thorkild Møller Bertelsen (slet 5LH2O)" <ingenspamtak@5LH2Omail.dk> skrev i
en meddelelse news:10843511500.402949170924142@dtext.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg har været ude at prøvekøre en Suzuki GS500 årgang 2000 med ca.
> 30.000 tilbagelagte km.
> Jeg havde meget svært ved at justere chokeren til en god position mens
> motoren var kold. Enten kunne den ikke gå i tomgang, eller også strøg
> den op på 4-5000 omdr./min. Der skulle ikke flyttes mange mm før
> chokeren stod enten for lavt eller for højt. Det er lidt surt/pinligt
> at holde for rødt lys med en motor der enten går i stå eller tager for
> mange omdrejninger
>
> Er det helt normalt for en GS500, eller er der noget der skal
> skiftes/justeres for at få chokeren til at virke bedre? Og hvad koster
> det?
> Eller skal jeg bare lære at justere chokeren mere præcist (hvilket jeg
> ikke synes er nemt da chokeren går lidt sejt og flytter sig i små
> ryk)?
>
> Mvh.
> Thorkild
>
>
Min '99'er starter bedst sådan her - uanset temp (altså så længe det er
køligt):
choker trækkes til "lige i underkanten af de hvide bogstaver". Choker lægges
efter
2-5 min's kørsel.
Trækkes chokeren fuldt (kan være nødvendigt når det er rigtig vinter) - så
får du 4-5000
o/m, men kan ret hurgtigt lægges betydeligt ned.
Du mærker let når den kan "tåle" at du lægger chokeren helt.

Med en tomgang omkring 2000 o/m MÅ den ikke dø når du kobler ind - så er der
noget galt !
Hvis chokeren virker - er kablet f.eks. knækket og en eller anden skovl har
forsøgt at justere sig
fra en ½-trukket choker (har prøvet det med en brugt cykel !) må der være
andre problemer.
Ud over hvad andre foreslår så ku' det være en god ide at kigge på
luftfilteret - er det nogensinde
skiftet ? Symptomerne ku' (for mig) lyde til enten at være for fed blanding
(stoppet luftfilter) - eller
for mager (Utætheder i insugningen ?).

Generelt er problemet med en hysterisk choker ret almindeligt, da mange
maskiner er dyset ret
magert fra fabrikken. Tit kan det afhjælpes med en omdysning - evt blot at
hæve nålen et hak eller to.

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh
Jesper
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408903
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste