|
| Suzuki GT550 Fra : Jacob Ask Hansen |
Dato : 11-05-04 22:03 |
|
Hej
Jeg står og er ved at overveje at købe en ældre suzuki GT550 fra 1970 (vist
nok), jeg er bare lidt tvivl om, hvad en sådan må koste.
Jeg ved selvfølgeligt godt at det kommer meget an på standen, men ville
gerne have en ide om det før jeg tager ud og kigger.
Som det ser ud skulle den være i ret god kosmetisk stand, men den har en
defekt (beskrivelse kommer senere). Jeg har snakket med vedkommende der har
den stående nu, og der er 2 muligheder ved købet.
1. Jeg tager den som den er, dvs. med defekt, som jeg så selv skal have
udbedret.
2. Han sørger for at få den lavet og synet.
Defekten består i, at den har problemer når den får gas. Den kan sagtens
starte, men den hoster gevaldigt i det når den får gas. Jeg har forhørt mig
lidt, og dette kunne tyde på nogle kaburatorproblemer, som skulle være til
at udbedre selv (evt. ved skift af kaburator, som skulle kunne købes brugt
til omkring 1000 kr).
Mit spørgsmål er så: hvad må en sådan cykel koste i de to tilfælde.
umidelbart lyder det som noget der kan udbedres rimeligt billigt, men der er
jo ingen garanti...
På forhånd tak
Jacob Ask
| |
Richard (11-05-2004)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 11-05-04 22:49 |
|
Jacob Ask Hansen wrote:
> Jeg står og er ved at overveje at købe en ældre suzuki GT550 fra 1970 (vist
> nok), jeg er bare lidt tvivl om, hvad en sådan må koste.
Er det en '70er, er den guld værd - det må være en tidlig prototype i så
fald, IMHO kom GT550 frem i '73 +/- 1 år
> Jeg ved selvfølgeligt godt at det kommer meget an på standen, men ville
> gerne have en ide om det før jeg tager ud og kigger.
<snip>
Uanset cyklens generelle stand, som du ikke beskriver, er det liebhaveri
og en cykel, det formentlig er lidt besværligt at få nye stumper til.
Det sikreste er jo at lade sælger udbedre de mekaniske fejl - under den
forudsætning naturligvis, at han/hun også ordner dem, hvis det viser sig
at være noget andet, der er galt...
Og om du skal betale 4 eller 5.000 kr, spiller vel en mindre rolle; for
det er vel det prisleje, vi bevæger os i, eller er den i en meget bedre
stand, end du lader skinne igennem?
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
| |
Hekto (11-05-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 11-05-04 23:39 |
|
Jacob Ask Hansen wrote:
>
> Defekten består i, at den har problemer når den får gas. Den kan sagtens
> starte, men den hoster gevaldigt i det når den får gas. Jeg har forhørt mig
> lidt, og dette kunne tyde på nogle kaburatorproblemer, som skulle være til
> at udbedre selv (evt. ved skift af kaburator, som skulle kunne købes brugt
> til omkring 1000 kr).
Jeg gætter på svømmerhøjden ikke er ens. Alm. skidt er selvf. også en
mulighed.
--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!
| |
Moller (12-05-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 12-05-04 10:13 |
|
Jacob Ask Hansen wrote:
> Defekten består i, at den har problemer når den får gas. Den kan sagtens
> starte, men den hoster gevaldigt i det når den får gas. Jeg har forhørt mig
> lidt, og dette kunne tyde på nogle kaburatorproblemer, som skulle være til
> at udbedre selv (evt. ved skift af kaburator, som skulle kunne købes brugt
> til omkring 1000 kr).
Muha ha :) ja ... ja skifte kaburatorene til nogen andre brugte, som
også skal renses og justeres. :) det er ik nok med det, bare så du er
forberedt.
> Mit spørgsmål er så: hvad må en sådan cykel koste i de to tilfælde.
> umidelbart lyder det som noget der kan udbedres rimeligt billigt, men der er
> jo ingen garanti...
Det er en cykel som du for guds skyld ikke må købe til alm. drift, det
er en veteran/classic, som kun skal ud om søndagen efter at ha været
pusset og juseteret hele ugen for at være klar til denne dag :)
Jeg vil helt klart mene at prisen er 4-5000Kr. som Richard skrev, men
så skal den også køre fint, altså det er løsning 2. Du skal IKKE kaste
dig ud i at fikse det selv, hvis du ikke er forberedt på virkelig at
skulle sætte sig ind i tingende, og skille de kaburatore helt ad osv...
den kan også ha problemer med indsugnings gummi'erne i den alder, og de
koster alene en sjat over over 1000Kr... og så er der lige tilstanden af
rørende til og fra oliepumpen, og en masse andre ting :)
Nå ja, rasler udstødningerne ? og er pipen i enden løs ??? for er de
det, så gå stille og roligt væk fra den, som om du flygter fra en hund
med rabies :) eller lignenden...
En ting er sikkert med sådan en GT'er er at hvis du køber den for at ha
en MC at køre på, og ikke for at skrue, pille, pusse osv.. så skal du
holde dig langt væk.
og så en sidste ting... en GT-550 kan ikke bremse, sådan er det bare :)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
" http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit"
| |
Jacob Ask (12-05-2004)
| Kommentar Fra : Jacob Ask |
Dato : 12-05-04 12:58 |
|
>
> Det er en cykel som du for guds skyld ikke må købe til alm. drift, det
> er en veteran/classic, som kun skal ud om søndagen efter at ha været
> pusset og juseteret hele ugen for at være klar til denne dag :)
>
Jeg er helt klar over at det ikke er en cykel til almindelig drift, og er
instillet på at der bliver en masse pillearbejde. Det er lidt ideen med
den..... :), mit problem er mest at jeg ikke ved ret meget om prissætningen
af en sådan cykel.
umidelbart lyder de 4000-5000 kroner som i snakker om ikke af ret meget (i
tilfældet hvor den er blevet lavet), dem der er til salg via DBA (dog fra
omkrin 74-76) koster alle mellem 10.000 og 14.000 kr.
venlig hilsen
Jacob Ask
| |
Moller (12-05-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 12-05-04 13:19 |
|
Jacob Ask wrote:
> Jeg er helt klar over at det ikke er en cykel til almindelig drift, og er
> instillet på at der bliver en masse pillearbejde. Det er lidt ideen med
> den..... :), mit problem er mest at jeg ikke ved ret meget om prissætningen
> af en sådan cykel.
Den skal presses så meget ned som muligt hvis den ikke er synet, og
køreklar... for det billigste for dig er at skaffe den, så du skal huske
at ha en del penge klar til efter købet, for der er maaange stumper der
skal skiftes løbende :) en RD-350 er nærmest super stabil ved siden af
:) hæhæ groft sagt måske ;)
> umidelbart lyder de 4000-5000 kroner som i snakker om ikke af ret meget (i
> tilfældet hvor den er blevet lavet), dem der er til salg via DBA (dog fra
> omkrin 74-76) koster alle mellem 10.000 og 14.000 kr.
Så vil jeg klart gå efter en Vandbøffel(GT-750) i stedet nu du er
forberedt på det er pusse, pille, justere arbejde for at ende med en
flot gammel veteran :) for de er set i priser fra 10.000Kr. og op alt
efter stand og udsendet. Husk også at den blå avis priser er sat så der
kan pruttes med prisen, og med de priser der skal de være i kanon god
stand, for ik at prisen skal ned... men sådan er det også hvis du kigger
på brugte Honda CBR600 maskiner i den blå, aaalt for dyrt sat :)
Jeg selv har haft en GT-380, meget meget dårlig erfaring... jeg har
prøvet en GT-550, og nej det virkede ikke bedre. Men hvis jeg skulle ha
en med 3 Cyll. 2 takter fra den gang igen, så er det enten Vandbøflen
fra Suzuki, eller Kawazakis tilsvarende :)
Men igen ingen af dem kan bremse :) selv min MZ bremser bedre end de
tunge lokummer :) men lidt charme er der i dem da der ik er mange
tilbage snart (som er i bare nogenlunde stand), og der ikke er lavet
noget som dem siden den sidste GT rullede af produktions linien :)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
" http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit"
| |
Richard (12-05-2004)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 12-05-04 18:00 |
|
Moller wrote:
> Så vil jeg klart gå efter en Vandbøffel(GT-750) i stedet nu du er
> forberedt på det er pusse, pille, justere arbejde for at ende med en
> flot gammel veteran :)
Helt enig, men smag og behag...
....vandbøflen er også en tungere cykel og nok også mere kompliceret at
skrue på, spørg bare Mick Høy
Til gengæld er den allerede en klassiker og vil efter al sandsynlighed
kunne bevare sin værdi bedre end en GT550 IMHO
> Men igen ingen af dem kan bremse :) selv min MZ bremser bedre end de
> tunge lokummer :)
Siger du det; til min i '72 nyanskaffede T500 sukkede jeg ellers efter
en ny, fastere forgaffel med skivebremse, lige som GT550'ens da den
komfrem. Et par år efter kom den så fiks og færdig som GT500 - kan den
da heller ikke bremse?
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
| |
JP (12-05-2004)
| Kommentar Fra : JP |
Dato : 12-05-04 18:44 |
|
"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> wrote in message > > Men igen
ingen af dem kan bremse :) selv min MZ bremser bedre end de
> > tunge lokummer :)
Jeg havde i mange år en GT500A efter at have haft MZ, begge fra nye.
Suzukien bremsede ca 10 gange bedre end MZ'en, så tag lige disse udmeldning
med et kilo salt (eller 2 )
Jørgen SV650S
>
> Siger du det; til min i '72 nyanskaffede T500 sukkede jeg ellers efter
> en ny, fastere forgaffel med skivebremse, lige som GT550'ens da den
> komfrem. Et par år efter kom den så fiks og færdig som GT500 - kan den
> da heller ikke bremse?
>
> --
> Richard Pade, Sorgenfri, DK
>
| |
Moller (12-05-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 12-05-04 21:00 |
|
JP wrote:
> "Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> wrote in message > > Men igen
> ingen af dem kan bremse :) selv min MZ bremser bedre end de
>> > tunge lokummer :)
> Jeg havde i mange år en GT500A efter at have haft MZ, begge fra nye.
> Suzukien bremsede ca 10 gange bedre end MZ'en, så tag lige disse udmeldning
> med et kilo salt (eller 2 )
I forholf til MIN MZ, altså Skivebremse med stålarmeret slanger, og
honda bremse master, og den store af Brembo kaliberne som blev lavet til
MZ... vi snakker jo ikke om MZ tromlebremser eller noget her.
VH
Lars Molnit
| |
Richard (12-05-2004)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 12-05-04 17:55 |
|
Jacob Ask wrote:
> Jeg er helt klar over at det ikke er en cykel til almindelig drift, og er
> instillet på at der bliver en masse pillearbejde. Det er lidt ideen med
> den..... :), mit problem er mest at jeg ikke ved ret meget om prissætningen
> af en sådan cykel.
Du kan gøre en mc's - som en hver anden genstands - værdi op i en
brugsværdi og en liebhaver-ditto. GT550'en er præcis så meget værd for
dig, som du er parat til at betale for den
Hvis du er parat til at betale måske endda noget over brugsværdien,
fordi du er liebhaver til netop en GT550, kan jeg da sagtens følge dig.
Min GB500 står mig i en hel del mere, end T&S' vurdering af
markedsprisen; men det var jeg parat til at betale, fordi den er mere
værd for mig. Og de 6-7 andre GB500-ejere, jeg kender herhjemme, har
haft præcis den samme overvejelse
> umidelbart lyder de 4000-5000 kroner som i snakker om ikke af ret meget (i
> tilfældet hvor den er blevet lavet), dem der er til salg via DBA (dog fra
> omkrin 74-76) koster alle mellem 10.000 og 14.000 kr.
Nå men så ved du jo, hvad det generelle prisleje er og skal vel bare
have fastslået din GT550's stand ifht den, dba's priser afspejler, ikk'
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
| |
|
|