Lidt ubestemmelig larm fra motor på CBR
Fra : Mikkel Hansen

Dato : 11-05-04 21:59

Hejsa folkens

Jeg har lidt i kan gætte på hvad er : )

Når jeg kører rundt kan jeg høre en lyd der minder lidt om raslen i en dåse
eller en kæde der svagt rammer noget på vej rundt. Det optræder kun mellem
5000 - 6000 omdrejninger både under accelleration og deccelleration - det er
muligt lyden er der over og under det felt, men i så fald er den så lav at
den bliver overdøvet af andet sød motorstøj
Det er ikke fordi jeg ikke kan leve med det, men alting skal jo som bekendt
være perfekt.

Jeg har selvfølgelig søgt på emnet og fundet nogle mulige årsager:
1) Knastakselkæde (korrekte udtryk? / 'cam chain' på engelsk) er blevet for
slap eller misformet.
2) http://www.rrzone.com/faq/faq.shtml#5 (nogen af symptomerne passer spot
on, mens andre ikke gør)
3) En eller anden kæde er løs
4) Et eller andet løst rasler rundt (duh :)

Jeg er ikke noget mekanisk geni, så hvis reperationen indebærer at skille
motor ad bliver jeg nok nød til at smide den til mekaniker (kan bare ikke
klare tanken om ikke at have den i 2 uger). Men hvis en venlig sjæl gerne
vil høre lyden og prøve at give et bud, eller ligefrem skrue på den, og er i
københavn giver jeg gerne nogle øl i vores boligbloks hyggelige gård (på
Amager). Kører selvfølgelig også gerne ud til andre med dyret (med et par øl
i rygsækken).

På forhånd mange tak!

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 11-05-04 22:43

Hehe, min CB 500 laver lidt det samme stunt hvis jeg trænger til at få kæden
smurt. De første par gange jeg oplevede tænkte jeg også bare, at nu falder
hele lortet sammen. Men lyder en altid forsvundet når jeg har smurt kæden.

Jeg har i hvert fald lært, at en kæde der trænger til at blive smurt, kan
give en frygtelig lyd.

--
/Sjang

Honda CB 500 - Årg. 2000
http://www.dfmc.dk/?id=438

Fra : Mikkel Hansen

Dato : 12-05-04 08:41

Henrik Davidsen wrote:
> [...]
> når jeg har smurt kæden.
>
> Jeg har i hvert fald lært, at en kæde der trænger til at blive smurt,

Ja, det er også en ide jeg har haft - at kæden var for slap, men kæden er
blevet strammet (under kantana mc's kyndige vejledning) og jeg holder den
altid smurt. Desuden synes lyden at komme nede fra mellem benene på mig,
sådan omkring forgaflen eller under tanken.
Så tror ikke det er det, men tak for buddet

Fra : Armand

Dato : 12-05-04 15:44

Mikkel Hansen <miha@FJERNMIGborsen.dk> skrev i en

> [...]
> altid smurt. Desuden synes lyden at komme nede fra mellem benene på mig,
> sådan omkring forgaflen eller under tanken.

Det skulle ogsdå være enkelt at diagnosticere ud fra om lyden følger
hjul-omdrejningerne (=bagkæden, eller andet hjul-relaterer, samt gearkassens
udgangsaksel) eller motor-omdrejningerne (=motorens indre samt gearkassens
indgangsaksel) :-|

Ang. denne lyd:
CBR1000 havde noget med en svag oliepumpe-kæde (på de CH-modeller der blev
solgt et par år!?)!
Måske at det er dén??
--
Armand

Fra : Steen Greve Gissel

Dato : 12-05-04 09:47

Hej MH
Det kan være din knastkæde strammer som skal skiftes, den er styret af
olietrykket i din motor, og CBR motorer har en svaghed med disse
knastkædestrammerer.
Det er ikke nogen dyr rep. Få den checket, og hvis din mc har mange
kilometer på klokken , skift knastkæden samtidig, så er du kørende igen.

Hilsen
SG

Fra : Ole Lelund

Dato : 12-05-04 15:10

Hej Mikkel.

Tag dog og kik ned til os igen og lad os høre på det.
Vi har skiftet et par knastkæder pga. de raslede, var blevet for lange så
knastkædestrammeren ikke kunne stramme den mere op.

Hilsen Ole CBR 600 F4

www.kantanamc.dk Vi hjælper dig gerne Klubaften Ons/fredag fra
1900 - 2200++

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 12-05-04 15:20

"Ole Lelund" <lelund@wanadoo.dk> wrote in message
> Hej Mikkel.
>
> Tag dog og kik ned til os igen og lad os høre på det.
> Vi har skiftet et par knastkæder pga. de raslede, var blevet for lange så
> knastkædestrammeren ikke kunne stramme den mere op.

Bl.a. min

Slidt knastkæde er også mit bud. Evt. slidt knastkædestrammer. Hvis selve
knastkædestrammeren er identisk fra F1 til F4, har jeg en ubrugt liggende,
som vi kan teste lidt med.

Fra : Mikkel Hansen

Dato : 12-05-04 16:25

Ole Lelund wrote:
> [...]
> Vi har skiftet et par knastkæder pga. de raslede, var blevet for
> lange så knastkædestrammeren ikke kunne stramme den mere op.

Hej igen Ole

Grisen foreslog præcis det samme per mail og siden du nu er så venlig at
indbyde kommer jeg da bare forbi i morgen aften. Ses der

Fra : Mikkel Hansen

Dato : 12-05-04 16:41

Mikkel Hansen wrote:

> Hej igen Ole
>
> Grisen foreslog præcis det samme per mail og siden du nu er så venlig
> at indbyde kommer jeg da bare forbi i morgen aften. Ses der

Eller skal jeg forstå det sådan at det er ok at stikke snuden ind i aften på
en almindelig klubaften? For så vil jeg da gøre det, hvis regnen ikke skruer
op i styrke...

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 12-05-04 22:47

> Eller skal jeg forstå det sådan at det er ok at stikke snuden ind i aften

> en almindelig klubaften? For så vil jeg da gøre det, hvis regnen ikke
skruer
> op i styrke...

Vi har lavet de 2 ekstra skrueaftener pr. måned for at yde hjælp til folk
udenfor klubben. Derfor ser vi helst, at ikke-medlemmer dukker op de dage -
så risikerer vi heller ikke på samme måde, at sidde og kigge på os selv hele
tiden

/Rangeren

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 12-05-04 23:04

> [...]
dage -
> så risikerer vi heller ikke på samme måde, at sidde og kigge på os selv

Altså - folk er selvfølgelig meget velkomne på vores almindelige
klubaftener, men der kan vi ikke på samme måde garantere, at der er plads i
værkstedet eller at der er tilgængelig kompetent hjælp. Man kan dog altid
sidde og fortælle røverhistorier i baren over en kop kaffe eller noget.

/Rangeren

Fra : Mikkel Hansen

Dato : 13-05-04 17:20

Mikkel Hansen wrote:
> Hejsa folkens
>
> Jeg har lidt i kan gætte på hvad er : )

[snip]

Ja, så fik jeg den første dom. Jeg besøgte stevens mc shop herude på amar og
han var også venlig nok til at prøve en tur på den da de andre kunder var
forsvundet. Han holdt den på de beskrevne omdrejninger, men mente ikke at
lyden var noget særligt. Bagefter trillede vi ind i værkstedet hvor hans
mekaniker og kom hen og lyttede til at den gik igennem omdrejningerne. De
sagde forresten begge to, uafhængigt af hinanden at de ikke mente det var
knastkæden, da den i så fald ville larme meget i tomgang også, når kæden var
slappest. Ok, anyways, motoren blev kørt igennem omdrejninger og der blev
lyttet. De mente begge at motoren lød ekstremt godt og at det ikke var den
der lavede noget unødigt larm - det var mere sansynligt at noget kåbe eller
andet skrammel sad og vibrede et sted. De bemærkede i øvrigt at dyret var i
rigtig god stand, hvilket jo altid gør en glad

Så thumbs up til Steven og god, gratis og ikke mindst venlig service!

Men vil lige trille ud til bæsterne i Kantana i aften og høre om de kan
fjerne det sidste af mine neurotiske tvangsforestillinger om mærkelige lyde.

Fra : Mikkel Hansen

Dato : 13-05-04 21:17

Mikkel Hansen wrote:

> [snip]
>
> Ja, så fik jeg den første dom.
> [snip]

Second opinion:
Den gode Ole fra Kantana mc kunne mere se hvad jeg snakkede om da han
prøvede at tage en tur på den. Ham og en anden fra klubben har, eller har
haft, samme model og de har alle fået skiftet knastkædestrammeren. Lyden er
ikke høj, men vi var enige om at den var der og at det nok var omtalte
strammer der var ved at være udtjent (cyklen har gået 43000km uden skift af
den del). Så den får jeg skiftet før jeg kører sydpå på sommerferie. Vi
prøvede at se om vi kunne komme ind til strammeren, men det krævede
specialværktøjer eller at vi hev motoren op, så det må vente.

Tak til Ole for tålmod og vejledning udi skruningens kunst! Helt galt så
meget klogere jeg bliver på min egen mc for tiden

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 14-05-04 07:53

"Mikkel Hansen" <mikkel@-FJERNMIG-hansen.net> writes:

> Tak til Ole for tålmod og vejledning udi skruningens kunst! Helt galt så
> meget klogere jeg bliver på min egen mc for tiden

Skægt, jeg har en nærmest omvendt historie.

Jeg var også begyndt at høre en... lyd... Jeg spurgte den residerende
Kawa ekspert om hvor tit der skulle stilles ventiler på min motor og fik
et svar i retning af 'aldrig - eller når de trænger'. Fint nok - så må
det jo være noget kåbeskrammel der sidder og larmer.

Det kunne jeg jo så ikke finde noget af og endelig fik jeg trængt KawaMan
op i en krog og fik ham til at lytte på den. Så han overvåger mig stille
ventiler på den i næste uge...

--
Mikkel | Compared to system administration,
motortosse.dk | being cursed forever is a step up.