Kvalitet af tandhjul ? Was: Kædekit - ige~
Fra : anders majland

Dato : 11-05-04 17:51

Er der nogen forskel mellem forskellige fabrikater af (stål) tandhjul ?

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Torben Scheel

Dato : 12-05-04 09:24

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:40a107ca$0$3045$14726298@news.sunsite.dk...
> Er der nogen forskel mellem forskellige fabrikater af (stål) tandhjul ?

Nej, ikke mere end der er på forskellige knastakselfabrikater

Spøg til side - jeg kan godt læse hvor du vil hen, og jeg følger også
tråden.

vh
--
Torben Scheel
http://dfmc.dk/default.asp?id=425

Fra : anders majland

Dato : 12-05-04 10:14

> knastakselfabrikater

Øeh ny læser jeg ikke så ofte korrektur på det jeg skriver på usenet
(hvad mine indlæg også ofte bærer præg af), men er brugen af fabrikat
ikke ok ? Altså som modsætning til fabrikant.

Nå det hører nok hjemme i dk.sprog.....

Fra : Torben Scheel

Dato : 12-05-04 12:15

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:40a1ecd7$0$3055$14726298@news.sunsite.dk...

> Øeh ny læser jeg ikke så ofte korrektur på det jeg skriver på usenet
> (hvad mine indlæg også ofte bærer præg af), men er brugen af fabrikat
> ikke ok ? Altså som modsætning til fabrikant.

Jo - du bruger det da rigtig nok.

Et fabrikat er mærket - f.eks. har jeg en MC af fabrikatet Yamaha( for nu at
holde det on topic). Fabrikanten er den fabrik eller det firma der har lavet
MC'en (eller tandhjulet). En person kan være fabrikant - ikke et fabrikat.

Hvis en tandhjulsfabrikant skal sammenlignes med en anden, siger det ikke
nødvendigvis noget om deres produkters egenskaber. Sammenligner man derimod
2 fabrikater har man stumperne i hænderne.

> Nå det hører nok hjemme i dk.sprog.....

Men meget sjovt alligevel

vh
Torben

Fra : H. P. Holm

Dato : 12-05-04 13:19

anders majland skrev:

> Øeh ny læser jeg ikke så ofte korrektur på det jeg skriver på usenet
> (hvad mine indlæg også ofte bærer præg af), men er brugen af fabrikat
> ikke ok ? Altså som modsætning til fabrikant.

Det var bare en hentydning til en længere historie i en anden tråd,
hvor der skrives en masse om knastaksler.

Men bortset fra det, så er uoriginale kædehjul sædvanligvis ganske
glimrende og holder lige så længe som originale. De originale forreste
kædehjul kan være "støjdæmpet" med noget plastik/nylon materiale, hvor
kædens sideplader hviler på, og den finesse har jeg ikke set uoriginal.
Støjforskellen er minimal, men prisforskellen kan være stor.

Det vigtigste er at købe en DID kæde. De andre er noget skrammel.

--
Hans

Fra : anders majland

Dato : 12-05-04 13:42

> Men bortset fra det, så er uoriginale kædehjul sædvanligvis ganske
> glimrende og holder lige så længe som originale.

Jeg har heller aldrig set meget debat om det her ... Derfor spørgsmålet.

> [...]
> kædens sideplader hviler på, og den finesse har jeg ikke set
> uoriginal. Støjforskellen er minimal, men prisforskellen kan være

Men bestemt hørbar - Det betyder jo ikke noget men man hører alligevel
"mislyden" når man skifter fra original til med til et uden.

> Det vigtigste er at købe en DID kæde. De andre er noget skrammel.

Det er der vist meget religion i - Men jeg har ikke været imponeret over
en RK 520 XSO...

Jeg har bestilt JT tandhjul til afhentning hos DinMC.dk (der har dem på
lager) og købt en DID520VM kæde hos Munkedal (også lagervare)