|
| Kædekit - igen igen Fra : Henrik Davidsen |
Dato : 11-05-04 17:15 |
|
Hejsa
Ja nu er jeg har godt nok igen.
Jeg står og vil til at bestille kædekit, men skal lige have styr på sagerne
først. Standard kædeoplysninger på en CB 500 er noget der hedder 108/15/40,
hvor jeg ved at 108 er noget med kæden, og 15/40 er størrelsen på for- og
bagtandhjul. Men hvis jeg nu vil ændre gearingen, ved at sætte fx en 15/43
sammensætning på, er det så stadig en 108 kæde der skal på? Og hvad står de
108 egentlig for? (Gætter på antal led...)
Jeg satser på at købe DID, men kan man få en sådan der passer til en CB 500,
og hvor gearingen er ændret? Eller skal jeg kigge på det tidligere
foreslåede link til JT sprockets, og købe tandhjul der, og så bare en DID
kæde... eller hvad hulen skal der til.
Et DID kædekit med standard gearing kan findes hos louis.de med varenummer:
10041346
Men lidt hjælp til hvad jeg skal bestille for at få noget DID kæde-halløj,
med en 15/43 gearing vil jeg sætte stor pris på.
På forhånd mange tak
/Henrik
CB 500
http://www.dfmc.dk/?id=438
| |
Richard (11-05-2004)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 11-05-04 17:43 |
|
Henrik Davidsen wrote:
> Jeg står og vil til at bestille kædekit, men skal lige have styr på sagerne
> først. Standard kædeoplysninger på en CB 500 er noget der hedder 108/15/40,
> hvor jeg ved at 108 er noget med kæden, og 15/40 er størrelsen på for- og
> bagtandhjul. Men hvis jeg nu vil ændre gearingen, ved at sætte fx en 15/43
> sammensætning på, er det så stadig en 108 kæde der skal på? Og hvad står de
> 108 egentlig for? (Gætter på antal led...)
Måske skal du bruge 2 led mere, altså 110, hvis din bagaksel sidder helt
fremme i sin slids i bagsvingeren. Når 108-leds kæden er ny vel at mærke
Sidder den derimod længere tilbage, behøver du måske ikke nogen
længere kæde.
Prøv at regn ud, hvor meget længere kædebuen på bageste tandhjul er på
et 43 tænders ifht et 40 tænders hjul. Regn med at kædebuen er lidt mere
end den halve omkreds af bagtandhjulet for ethvert praktisk formål.
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com
| |
Armand (11-05-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-05-04 23:54 |
|
Richard <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en
news:40a102a4$0$258$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Henrik Davidsen wrote:
>
> > Jeg står og vil til at bestille kædekit, men skal lige have styr på
sagerne
> > først. Standard kædeoplysninger på en CB 500 er noget der hedder
> > 108/15/40, hvor jeg ved at 108 er noget med kæden, og 15/40 er
størrelsen
> > på for- og bagtandhjul. Men hvis jeg nu vil ændre gearingen, ved at
sætte
> > fx en 15/43 sammensætning på, er det så stadig en 108 kæde der skal på?
> > Og hvad står de 108 egentlig for? (Gætter på antal led...)
>
> Måske skal du bruge 2 led mere, altså 110, hvis din bagaksel sidder helt
> fremme i sin slids i bagsvingeren. Når 108-leds kæden er ny vel at mærke
> Sidder den derimod længere tilbage, behøver du måske ikke nogen
> længere kæde.
Primært:
Det er led-antallet at de 108 relaterer til!
> Prøv at regn ud, hvor meget længere kædebuen på bageste tandhjul er på
> et 43 tænders ifht et 40 tænders hjul. Regn med at kædebuen er lidt mere
> end den halve omkreds af bagtandhjulet for ethvert praktisk formål.
Hvorfor regne på længder når tand-afstand = kædeleds-afstand?
Eksempel:
Hvis man for overskuelighedens skyld lige runder den ønskede
gearings-forskel op til 4 tænder, så ansku dernæst problematikken således:
Kæden ligger kun til på den bageste halvdel af bagtandhjulet, hvorved at det
er dén halvdel der vil influere på behovet for kædelængde - En 4-tands
gearing er således pludselig reduceret til en 2-tands indflueren!
Men eftersom at der løber to kæder (á underløbende og overløbende - eller
"frem/retur") mellem motor og baghjul skal disse to tænder fordeles på dé to
kæder, hvorved man kan udlede at kæden skal forlænges med ét led ved et fire
tænder større tandhjul!
Kæder er konstrueret med hhv. inder og yder -led (samleleddet er et
yder-led) hvorfor de kun fås i længder á lige antal led, og selv en
fire-tands gearing berettiger således ikke at man bruger en 110-leds kæde
fremfor en 108-leds
--
Armand.
| |
anders majland (12-05-2004)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 12-05-04 13:49 |
|
> Kæder er konstrueret med hhv. inder og yder -led (samleleddet er et
> yder-led) hvorfor de kun fås i længder á lige antal led, og selv en
> fire-tands gearing berettiger således ikke at man bruger en 110-leds
> kæde fremfor en 108-leds
Og så alligevel tæt på for med 5 tænder. Fra 15/40 til 15/45 skifter jeg
også fra 104 til 106 kædeled på en xt600z.
--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid
| |
Richard (12-05-2004)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 12-05-04 17:09 |
|
Armand wrote:
>>Prøv at regn ud, hvor meget længere kædebuen på bageste tandhjul er på
>>et 43 tænders ifht et 40 tænders hjul. Regn med at kædebuen er lidt mere
>>end den halve omkreds af bagtandhjulet for ethvert praktisk formål.
>
> Hvorfor regne på længder når tand-afstand = kædeleds-afstand?
God gammeldaws købmandsregning er nu ikke at foragte
- selv om din metode naturligvis er mere direkte. Men konklusionen du
drager, får mig anstændigvis til at sige: Sikke noget sludder...
> Hvis man for overskuelighedens skyld lige runder den ønskede
> gearings-forskel op til 4 tænder, så ansku dernæst problematikken således:
> Kæden ligger kun til på den bageste halvdel af bagtandhjulet, hvorved at det
> er dén halvdel der vil influere på behovet for kædelængde - En 4-tands
> gearing er således pludselig reduceret til en 2-tands indflueren!
Rigtigt så langt: Med 4 tænder ekstra på bagtandhjulet, bliver kædebuen
2 tænder længere...
> Men eftersom at der løber to kæder (á underløbende og overløbende - eller
> "frem/retur") mellem motor og baghjul skal disse to tænder fordeles på dé to
> kæder, hvorved man kan udlede at kæden skal forlænges med ét led ved et fire
> tænder større tandhjul!
....men her hopper kæden altså af for dig, Armand. Dit resultat ville
ellers være godt for grovædere: Spis dig fire livremshuller tykkere, men
flyt kun livremmen et hul
Åbner du kæden og forlænger kædebuen med 2 tænder, må du nødvendigvis
have 2 led mere i kæden, for at kæden kan lukke sammen om det større
tandhjul, ikke Ihvertfald under den nævnte forudsætning, at akslen
ikke bliver flyttet i sine justeringsslidser. (Og så glemmer vi for
overskuelighedens skyld, at kædens to angrebspunkter mod bagtandhjulet
faktisk bliver flyttet en smule frem, når diameteren på tandhjul /
kædebuen vokser. Kædehjul og aksel skal altså under alle omstændigheder
flyttes nogle få mm frem, selv om kæden nu bliver forlænget med 2 led).
> Kæder er konstrueret med hhv. inder og yder -led (samleleddet er et
> yder-led) hvorfor de kun fås i længder á lige antal led, og selv en
> fire-tands gearing berettiger således ikke at man bruger en 110-leds kæde
> fremfor en 108-leds
Nulle
Det resultat, du regner dig frem til ved at dele kæden i to halvdele,
siger derimod, hvor langt bagakslen skal flyttes, hvis kædelængden
bibeholdes og akslen flyttes. Den skal altså et led frem - 12,7 mm her -
plus de få mm jeg nævnte ovenfor.
Altså: Er der de nødvendige 13-16 mm foran akslen i slidsen, når kæden
er ny, kan en ny 108 leds-kæde passe, er der ikke, må der en 110'er på IMHO
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com
| |
Henrik Davidsen (12-05-2004)
| Kommentar Fra : Henrik Davidsen |
Dato : 12-05-04 18:35 |
|
> Altså: Er der de nødvendige 13-16 mm foran akslen i slidsen, når kæden
> er ny, kan en ny 108 leds-kæde passe, er der ikke, må der en 110'er på
IMHO
Kan man ikke "bare" købe sig en 110'er, og så afkorte hvis man finder ud af
at den er for lang? - og så selvfølgelig afkorte med de to "ekstra" led.
Det er vel begrænset hvor meget ekstra det kan koste - hvis det da
overhovedet koster ekstra at få de to ekstra led.
--
/Sjang
Honda CB 500 - Årg. 2000
http://www.dfmc.dk/?id=438
| |
anders majland (12-05-2004)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 12-05-04 18:41 |
|
> Kan man ikke "bare" købe sig en 110'er, og så afkorte hvis man finder
> ud af at den er for lang?
Sagtens - standard er faktisk også 120led (både hos RK og DID) og den
flere lagerfører (da den er lang nok
--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid
| |
Henrik Davidsen (12-05-2004)
| Kommentar Fra : Henrik Davidsen |
Dato : 12-05-04 21:07 |
|
> Sagtens - standard er faktisk også 120led (både hos RK og DID) og den
> flere lagerfører (da den er lang nok
Great. En kammerat har også lige skiftet kædekit, og der skulle i hvert fald
afkortes en del af kæden. Han var dog lidt spændt på om han var kommet til
at nuppe for mange led - men det passede vist fint
--
/Sjang
Honda CB 500 - Årg. 2000
http://www.dfmc.dk/?id=438
| |
Richard (13-05-2004)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 13-05-04 23:42 |
|
Henrik Davidsen wrote:
>>Sagtens - standard er faktisk også 120led (både hos RK og DID) og den
>>flere lagerfører (da den er lang nok
>
> Great. En kammerat har også lige skiftet kædekit, og der skulle i hvert fald
> afkortes en del af kæden. Han var dog lidt spændt på om han var kommet til
> at nuppe for mange led - men det passede vist fint
Køb helst en færdig, fabrikssamlet kæde og brug den ekstra tid det tager
at tage bagsvingeren af for at få den lukkede kæde monteret. Der går
næppe en uge mellem meldinger herinde om samleled, der er faldet af - og
det hvad enten de er nittet eller clipset sammen.
Hvis du vil gardere dig mht kædelængden, så monter de nye tandhjul først
og må efter med den gamle kæde. Men husk at kontrolmåle den gamle kæde,
så du kan tage højde for, hvor meget den har strakt sig, når du på den
måde finder længden af den nye
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
| |
Armand (12-05-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 12-05-04 22:21 |
|
Richard <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en
news:40a24c5c$0$260$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Armand wrote:
> >>
> ...........Men konklusionen du drager, får mig anstændigvis til at sige:
> Sikke noget sludder:
> > Men eftersom at der løber to kæder (á underløbende og overløbende -
> > eller "frem/retur") mellem motor og baghjul skal disse to tænder
> > fordeles på dé to kæder, hvorved man kan udlede at kæden skal forlænges
> > med ét led ved et fire tænder større tandhjul!
>
> ...men her hopper kæden altså af for dig, Armand.
Gu' gør den så!
> ..............Kædehjul og aksel skal altså under alle omstændigheder
> flyttes nogle få mm frem, selv om kæden nu bliver forlænget med 2 led).
Det jeg var igang med at illustrere førend at keyboardet overtog magten var
at de to led som kæden derudfra bør forlænges medfører kun en tilbagerykning
af hjulakslen á ét leds længde p.g.a. at kæden løber både over og under
svingeren!!
> Det resultat, du regner dig frem til ved at dele kæden i to halvdele,
> siger derimod, hvor langt bagakslen skal flyttes, hvis kædelængden
> bibeholdes og akslen flyttes. Den skal altså et led frem - 12,7 mm her -
> plus de få mm jeg nævnte ovenfor.
Ja ja - Ja! :-|
> Altså: Er der de nødvendige 13-16 mm foran akslen i slidsen, når kæden
> er ny, kan en ny 108 leds-kæde passe, er der ikke, må der en 110'er på
> IMHO
Uden at gide at køre ud og tælle efter, så havde jeg ihvertfald 7 bagklinger
til rådighed til RGV'en da jeg racede den og selvom brugen af én tand mindre
fortandhjul retter lidt op på nærværende problematik, så har jeg aldrig haft
brug for det forkrøblede ½-led som jeg tidligt anskaffede mig!
Om der er betænkt rigeligt med opspændings-plads på moderne motorcykler,
eller om det er en anakronisme fra tidligere hvor kæder blev nedslidt
langsomt med jævnlig efterspænding til følge, kan jeg ikke overskue; men ud
fra mine erfaringer med RGV'en er der rigeligt med plads til at lege med
alternative kædehjuls-størrelser uden at behøve skifte kæden også!
--
Armand.
| |
Richard (13-05-2004)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 13-05-04 18:13 |
|
Armand wrote:
>> ...men her hopper kæden altså af for dig, Armand.
>
> Gu' gør den så!
*LOL* - thought it enough
> Om der er betænkt rigeligt med opspændings-plads på moderne motorcykler,
> eller om det er en anakronisme fra tidligere hvor kæder blev nedslidt
> langsomt med jævnlig efterspænding til følge, kan jeg ikke overskue; men ud
> fra mine erfaringer med RGV'en er der rigeligt med plads til at lege med
> alternative kædehjuls-størrelser uden at behøve skifte kæden også!
Ved heller ikke, om det er almindeligt i dag, at bagakslen normalt sidder
midt i slidsen, når en ny kæde er spændt korrekt op på
standardkædehjulene; men det er jo hurtigt at regne efter.
Som du siger: Hvis kædelængden bibeholdes, skal akslen flyttes "lidt mere"
end en fjerdedel af ændringen i tandantallet omregnet til mm/cm.
Og hvis bagakslen skal sidde i nogenlunde samme position i sin
justeringsslids, skal kædelængden justeres med halvt så mange led, som
antallet af tænder ændres +/-.
Skulle vi kalde dem DFM's 1' hhv. 2' lov om kædetilpasning ved skift af
tandhjulsstørrelse?
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
| |
Armand (13-05-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 13-05-04 23:50 |
|
Richard <rpaderichard@netscape.net> skrev i en
news:c80abe$4k5$1@abbeden.bunk.cc...
> Armand wrote:
> >> ...men her hopper kæden altså af for dig, Armand.
> >
> > Gu' gør den så!
>
> *LOL* - thought it enough
Og forøvrigt rart at blive sat på plads når nu der ér grund til det!
> Som du siger: Hvis kædelængden bibeholdes, skal akslen flyttes "lidt mere"
> end en fjerdedel af ændringen i tandantallet omregnet til mm/cm.
> Og hvis bagakslen skal sidde i nogenlunde samme position i sin
> justeringsslids, skal kædelængden justeres med halvt så mange led, som
> antallet af tænder ændres +/-.
>
> Skulle vi kalde dem DFM's 1' hhv. 2' lov om kædetilpasning ved skift af
> tandhjulsstørrelse?
Kunne man egentlig godt :-/
Skulle jeg pippe lidt ind i teksten, så skulle det være om præcisering af at
man kan måle sig til udkommet qua " 1' lov " (á 16 mm ledlængde på 5XX'er
kæder), førend man beslutter behovet for " 2' lov " :-/
--
Armand.
| |
Richard (17-05-2004)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 17-05-04 15:03 |
|
Armand wrote:
>>Skulle vi kalde dem DFM's 1' hhv. 2' lov om kædetilpasning ved skift af
>>tandhjulsstørrelse?
>
> Kunne man egentlig godt :-/
> Skulle jeg pippe lidt ind i teksten, så skulle det være om præcisering af at
> man kan måle sig til udkommet qua " 1' lov " (á 16 mm ledlængde på 5XX'er
> kæder), førend man beslutter behovet for " 2' lov " :-/
Ja, det er oplagt. Apropos er der ikke generelt en tendens til, at en
kraftig cykel lettere stejler, når akselafstanden afkortes og omvendt? -
og styreegenskaberne samtidig bliver mere villige hhv træge?
Nogen kunne måske være interesseret i at fintune køreegenskaberne med de
par cm +/-, som bagakslen normalt kan rykes i sin slids, og derfor være
interesseret i at regne på kædelængden. Det er muligvis for Per19'erne,
men det er jo også ofte dem, der kommer først i mål, ikke
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
| |
Michal (14-05-2004)
| Kommentar Fra : Michal |
Dato : 14-05-04 14:51 |
|
On Wed, 12 May 2004 18:09:18 +0200, Richard wrote:
[snip]
> ...men her hopper kæden altså af for dig, Armand. Dit resultat ville
> ellers være godt for grovædere: Spis dig fire livremshuller tykkere, men
> flyt kun livremmen et hul
>
> Åbner du kæden og forlænger kædebuen med 2 tænder, må du nødvendigvis
> have 2 led mere i kæden, for at kæden kan lukke sammen om det større
> tandhjul, ikke Ihvertfald under den nævnte forudsætning, at akslen
> ikke bliver flyttet i sine justeringsslidser. (Og så glemmer vi for
> overskuelighedens skyld, at kædens to angrebspunkter mod bagtandhjulet
> faktisk bliver flyttet en smule frem, når diameteren på tandhjul /
> kædebuen vokser. Kædehjul og aksel skal altså under alle omstændigheder
> flyttes nogle få mm frem, selv om kæden nu bliver forlænget med 2 led).
Husk dog at "den tykke mand" har livremmen i kontakt hele cirkelen rundt.
Ved tandhjul med afstand og en kæde imellem skal du ikke bruge nær så
mange led, hvorved en justering af baghjulet er nok.
--
Venlig Hilsen
Michal
Den nysgerrige på DT175 '96
| |
|
|