Kørestilling på MC og larm?
Fra : thomas sloth

Dato : 11-05-04 15:54

I relation til tråden om MC vs personhøjde.
Har lige anskaffet mig en Bandit600S, dvs. m lille kåbe på, er 190 høj.
Synes jeg sidder godt nok på den, men i weekenden på min første
motorvejstur bare fra 100km/t syns jeg der er enormt meget støj på
hjelmen, vinden rammer ind på min hage/hals el lign. Jeg skal meget
langt ned og "ligge" på tanken for at komme nogenlunde i vindskygge,
men det er for anstrengende og unaturligt.
Det skal siges jeg har en schubert concept klaphjelm (og er grøn MC-ist).
Kort sagt, det larmer og vinden slår meget, skal jeg vænne mig til
det, eller er kåben ikke stor nok til at dække mit korpus? Skal jeg
ændre kørestilling? Eller bare æde en tudekiks?

Fra : anders majland

Dato : 11-05-04 15:56

> Skal jeg
> ændre kørestilling? Eller bare æde en tudekiks?

Start med ørepropper og dernæst kan du eksperimentere med en større
eller mindre vindskærm.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Anders Christensen

Dato : 11-05-04 16:27

anders majland wrote:

> Start med ørepropper og dernæst kan du eksperimentere med en større
> eller mindre vindskærm.

Og hvis du ender med tudekiksløsningen findes den her:
http://fat.xir.dk/tudekiks/

:)
(kunne ikke dy mig..)

Mvh Anders Christensen

Fra : Klynder

Dato : 11-05-04 22:58

> Og hvis du ender med tudekiksløsningen findes den her:
> http://fat.xir.dk/tudekiks/

grineren :)

men ja, _husk_ propper, man kan dælme blive døv jo. Kørte lige lidt for
langt og måske lidt for hurtigt uden propper sidste uge, og fik dælme sådan
en trykken og susen for det ene øre, som først er ved at gå væk nu (endelig,
heldigvis). Men det er jo ikke altid at den slags forsvinder, så pas på!!

Mvh Mikael Klynder
XJ600N
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=590

Fra : Bjørn S

Dato : 11-05-04 17:17

"thomas sloth" <thomassloth@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det, eller er kåben ikke stor nok til at dække mit korpus? Skal jeg
> ændre kørestilling? Eller bare æde en tudekiks?

At det slår, tyder på at der er noget turbulens du måske kan afhjælpe ved et
andet kåbeglas, men en klaphjelm larmer altså meget ved de hastigheter, jeg
kører aldrig motorvej (eller over 80) uden øreproppe.
Hjælmen forøvrig syntes jeg er meget vindstabil.

--
/Bjørn - http://www.dfmc.dk/?id=63
www.chookfeet.dk

Fra : ls

Dato : 11-05-04 17:45

Jeg kører også med Schuberts Concept hjælm. Det er en dejlig og robust
hjælm, og specielt den indbyggede solbrille er rigtig god, men der er meget
vindstøj når man kommer op i hastighed, så ørepropper er en god idé.

Mvh.

Lars,
K1100RS.

Fra : Normann P. Nielsen

Dato : 11-05-04 21:01

thomas sloth wrote:

> [...]
> det, eller er kåben ikke stor nok til at dække mit korpus? Skal jeg
> ændre kørestilling? Eller bare æde en tudekiks?

-----

Ørepropper er altid en god ide, men start med at prøve en anden hjelm, jeg
startede selv med en Concept, der (heldivis) gik lidt i udu så
forsikringen sponserede en ny, hvor jeg købte en SHARK RFS-2 er det vist,
som jeg bruger nu.

Engang imellem kører jeg så lige med Concept'en når passageren skal låne
min SHARK, og så tænker man lige: "Fuck for en ringe hjelm", der er bare
ringe støtte ved kinder og kæbe og meget støj i den i forhold til
SHARK'en!!

PS: Jeg har siden prøvet Schuberts S1 hjem, den er fed og har solbrillerne
som jeg savner helt vildt!!

Hilsen Normann
GPZ 900R

Fra : Michal

Dato : 11-05-04 21:21

On 11 May 2004 07:54:21 -0700, thomas wrote:
> [...]
> det, eller er kåben ikke stor nok til at dække mit korpus? Skal jeg
> ændre kørestilling? Eller bare æde en tudekiks?

Min løsning er simpelt hen at undgå motorvej. Jeg har vist været på
motorvej én gang med DT175'eren, og det var en strækning som var sænket
til 90km/t.

Det er langt sjovere at køre landevej/små kringlede veje end motorvej
IMO :)

Og mere behageligt, bl.a. fordi jeg ikke har kåbe.

Tillykke med din Bandit :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Broker

Dato : 11-05-04 22:19

"thomas sloth" <thomassloth@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> det, eller er kåben ikke stor nok til at dække mit korpus? Skal jeg
> ændre kørestilling? Eller bare æde en tudekiks?

Jeg kører hver dag 2x70 km på motorvej på en Yamaha Fazer 600. Min erfaring
er også, at det fede ved MC absolut ikke er på motorvejen. Min kåbe foran er
en smule forlænget, med det resultat at vinden ramme midt på hjelmen... Det
giver en meget vindstøj og, afhængig af lastbiler, så modtager jeg også en
del slagvind, som især gør at jeg ikke kan holde hovedet stille.

Som nybegynder på MC så havde jeg egentlig regnet med, at sådan er det
bare - og at det eneste der er at gøre ved det er at sænke farten.

Jeg hører også meget gerne, hvis der er nogen der har tips og triks til
emnet.

Mvh Lars Thomsen
Yamaha Fazer 600

Fra : Bo Thede

Dato : 11-05-04 22:48

"Broker" <broker@broker.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bare - og at det eneste der er at gøre ved det er at sænke farten.
>
> Jeg hører også meget gerne, hvis der er nogen der har tips og triks til

Jeg har en Suzuki GS500E og en kawasaki ZRX 1200 S. På GS'eren er vindstøjen
betydelig mindre fordi den ikke har det kåbe sjov på. Jeg blev ærligtalt
lidt ærgelig over den halvkåbe på Kawa'en giver så meget støj:(. Jeg har
også en klaphjelm. En Nolan N100 hedder den vist. Jeg bruger den fordi jeg
bruger briller. Jeg hævede hovedet lidt ude på motorvejen da jeg kørte på
Kawa'en, og så forsvandt støjen stort set. Men man kan desværre ikke sidde
med strakt hals 100km på motorvej*G*. Mon ikke løsningen er de ørepropper
( skod løsning syntes jeg). Ellers skal man vel finde et eller andet system
til at få luften skudt længere op, eller få den ledt ud til siden på en
eller anden måde,
Jeg mindes at have set nogle MC'er med sådan en slags bobble foran på kåben,
men aaaaner ikke hvilken type/model det er. Håber du finder en løsning og
evt deler den med os andre:)

Vh Bo

Fra : Mikker

Dato : 12-05-04 10:28

Jeg har på egen krop erfaret nakkeskader pga. vindtryk/turbolens ved
motorvejskørsel på min XJ600N før den fik en vindskærm på.

Jeg kører selv 2x50km hver dag på min XJ600N, og nu monteret med en
ret lille men meget effektiv glasvindskærm fra Fabbri. Skærmen hælder
ca. 50-60 grader i forhold til vandret, hvilket giver en effektiv høj
vindbeskyttelse på overkrop og hoved når vinden kommer rimeligt
ligefrem fra. Fartvinden ved 130km/t rammer mig på toppen af hjelmen,
hvilket ikke generer mig. Lydmæssigt er der ikke den store forskel fra
ingen vindskærm til den jeg har på nu.

Jeg har selv - i håbet om en endnu bedre vindbeskyttelse - prøvekørt
en helt spritny Bandit 600S med den smarte halvkåbe med den mere skrå
vindskærm(35-45 grader i forhold til vandret), men fandt hurtigt ud af
at den ikke beskytter nær så godt som min nuværende med den lille
vindskærm på. Det resulterede i at jeg ikke købte maskinen, men
beholdte den gamle XJ.

For mig at se er den dårlige vindbeskyttelse på fabriksmonterede
smarte ½ og 1/1 kåber resultatet af det strømlinede sportsdesign, hvor
vindskærmen er monteret lavt og i lav vinkel.
Det ser rigtigt fedt ud, men giver sjældent noget effektiv
vindbeskyttelse ved dagligdags motorvejskørsel, hvor man jo ikke gider
ligge hen over tanken ½ time hver vej...

Min konklusion på det må være at vil man have effektiv vindbeskyttelse
på motorvej, så må man enten ligge hen over tanken eller gå på
kompromis med sportsdesignet og købe sig en vindskærm der har en
større hældning/er mere lodret monteret eller er meget stor og dermed
fylder meget foran. Ingen anden vej, sorry!

Med venstre fra styret

Mikker XJ600

Fra : Jonas Holt

Dato : 14-05-04 06:43

> [...]
> støjen stort set. Men man kan desværre ikke sidde med strakt hals
> 100km på motorvej*G*. Mon ikke løsningen er de ørepropper ( skod

Min schubert er der også larm i, men det er, som du skriver, kåben der
egentlig giver vindstøjen. Hvis man langsomt rejser sig i sadlen, kan man
nemt finde det punkt, hvor der er laminar luftstrømning (luft uden hvirvler)
for dér er der minimal støj i hatten.
Mit kåbeglas giver støj i min hat - og min nødløsning er ørepropper
(multimax:)

Jeg havde engang (10-12 år siden) købt et højere kåbeglas til min kwak, men
jeg kunne ikke holde ud at køre med det pga. vindstøj!

Mvh
Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Jes Vestervang

Dato : 12-05-04 20:27

"Broker" <broker@broker.dk> writes:

> [...]
> giver en meget vindstøj og, afhængig af lastbiler, så modtager jeg også en
> del slagvind, som især gør at jeg ikke kan holde hovedet stille.

Har du prøvet det originale kåbeglas? På min '99'er med std. kåbeglas
har jeg slet ikke de problemer du nævner.
--
mvh Jes Vestervang

Hi! I'm a .signature virus!

Fra : Broker

Dato : 13-05-04 22:01

"Jes Vestervang" <jes@dellen.royal.flof.dk> wrote in message

> Har du prøvet det originale kåbeglas? På min '99'er med std. kåbeglas
> har jeg slet ikke de problemer du nævner.
> --

Nej, det har jeg ikke, men det kunne da egentlig godt være jeg skulle prøve
det.

Takker.

Lars Thomsen
Yamaha Fazer 600

Fra : Torben Scheel

Dato : 12-05-04 10:31

> [...]
> det, eller er kåben ikke stor nok til at dække mit korpus? Skal jeg
> ændre kørestilling? Eller bare æde en tudekiks?

Min erfaring er at der altid er "for meget" støj ved motorvejskørsel til
længere ture. Kør med ørepropper for at bevare hørelsen og undgå hovedpine.
Turbulens giver spændinger i nakke, skuldre og ryg. Når hovedet ufrivilligt
rykkes fra side til side, giver det sig selv at kørslen bliver anstrengt, så
efter min mening er det turbulenserne man først skal minimere. Dernæst kan
man investere i støjdæmpning.

Støj og turbulens afhænger af hjelm, kåbe og førerens højde, og er dermed en
individuel ting der ikke kan laves en universalløsning på. Et par generelle
råd kunne være :

Hjelm : støjen kan begrænses ved at købe en kvalitetshjelm - læs diverse
tests der beskæftiger sig med støj. Klaphjelme støjer generelt mere end
"faste" (jo flere kanter osv., jo mere støj).

Kåbe : et højere kåbeglas er ikke altid løsningen, da det kun nogen gange
reducerer støjen - men til gengæld kan det betyde alverden for tubulenserne
(også i negativ retning!). Du kan ikke sammenligne et højt glas på en anden
model med dit eget lave og vice versa - du er nød til at høre om andres (med
samme højde som dig) erfaringer med netop din model med et andet glas, eller
prøve selv. Desuden skal du huske at tage konen bagpå på prøveturene, hvis
du planlægger touring for 2 - det nytter ikke at du er frisk ved dagens
slutning, hvis konen laver dig til benmel, efter at have "set tennis" hele
turen. Ja, kåben indvirker også på passageren.

Højden : din højde er der jo ikke meget at gøre ved - er man lidt kreativt
humoristisk kan man jo få pakket sig et lavere sæde, men det vil knæene ikke
takke dig for, så den tager jeg ud af ligningen.

Vindpres på hjelmen er ikke et problem der kan betale sig at arbejde på at
løse - du vænner dig til det, og alternativet er en kåbe a' la windjammer,
som typisk giver et ubehageligt vindtryk i ryggen (danner et vacuum foran
kroppen). Køb ørepropperne, en hjelmhue og/eller en halsmuffe der tager
kulden (og slagene fra brumbasserne, så har du det rart. Efter min mening
skal et kåbeglas til touring give brystkassen læ, og efterlade hjelmen i den
jævne vind ovenover turbulenserne. Nakkemusklerne skal nok blive stærkere -
bare spørg H.A.

My .02$
vh
Torben

Fra : anders majland

Dato : 12-05-04 10:23

>Nakkemusklerne skal nok blive stærkere - bare spørg
> H.A.

Nå der er derfor at de næsten alle har tyrenakker ....

Fra : Robert A. Hansen

Dato : 12-05-04 20:05

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:40a1ef4d$0$3056$14726298@news.sunsite.dk...

> Nå der er derfor at de næsten alle har tyrenakker ....

Haha, den er sq god, jeg venter stadig på min tyrenakke!

Jeg må nok hellere køre lidt motorvejskørsel i weekenden, for at fremskynde
processen...

Robert A. Hansen
Yamaha XT 350
http://dfmc.dk/480

Fjern REMOVE i mail-adressen ved direkte svar!

Fra : anders majland

Dato : 12-05-04 20:28

> Haha, den er sq god, jeg venter stadig på min tyrenakke!
> Jeg må nok hellere køre lidt motorvejskørsel i weekenden, for at
> fremskynde processen...

Det hjælper helt sikkert ... Jeg havde ondt i nakken de første mange
uger efter at jeg pillede den store vindskærm af min lille aprilia. Der
er også nogen herinde der har skrevet at det har kunnet mækr det efter
en vinterpause.