Vindskærm
Fra : Fisker

Dato : 11-05-04 15:30

Hej
Jeg har en BMW 75/5. Sidste sommer kørte jeg med en Avon helkåbe, og et
styr så jeg sad helt oprejst. Og der var utroligt meget vindstøj.
Min hjelm er en Caberg ja-plus oplukkelig.

Nu har jeg afmonteret kåben og monteret det originale styr, og det er meget
bedre,
men jeg vil gerne have en vindskærm for at få lidt læ,
og jeg vil gerne have det store styr på igen, da jeg får ondt i nakken af
sidde så lavt.

Mit spørgsmål er, hvordan er det at køre med GIVI vindskærmene,
er der meget vindstøj. ???
Er der andre alternativer end GIVI ??

MVH
Ole Fisker

Fra : ls

Dato : 11-05-04 15:53

Hej Ole,

Har du prøvet en original BMW S-kåbe, der er let at montere og giver en god
beskyttelse, selv om man kun har overkroppen dækket af den? KR Handel i
Ølgod har sikkert sådan én på lager til en rimelig pris.
Problemet med store/høje vindskærme er, at der skabes turbulens hvilket
giver meget vindstøj, som f.eks. på R100RT og K100RT modellerne. Til gengæld
kan man køre i regnvejr uden at blive våd, da de jo giver en rigtig god
beskyttelse.

Oplukkelige hjelme giver desværre som hovedregel også mere vindstøj end
andre hjelme.

Mvh.

Lars,
K1100RS

Fra : Fisker

Dato : 11-05-04 17:13

> [...]
> beskyttelse.
>
> Oplukkelige hjelme giver desværre som hovedregel også mere vindstøj end

Hej Lars

Det har jeg også overvejet, jeg har kørt med kvart kåbe før, men så
kan jeg ikke få det store styr på, som giver den behagelige kørestilling.

MVH
Ole Fisker

Fra : Klynder

Dato : 11-05-04 22:51

> Mit spørgsmål er, hvordan er det at køre med GIVI vindskærmene,
> er der meget vindstøj. ???
> Er der andre alternativer end GIVI ??
>

> MVH
> Ole Fisker

Hej hej, jeg har sådan en sød lille GIVI vindskærm siddende på XJ'eren, og
kan varmt anbefale den (den er jo også pæn, og skjuler ikke andre
lækkerheder). Der er egentlig ikke rigtig nogen vind på krop eller hovede.
Desuden kan den jo vippes og drejes stort set helt frit, som det passer dig,
sidder bare med to stænger ned på styret. Så kan man (hvis man gider) finde
den _helt_ optimale position.

Støj kan jeg ikke rigtig udtale mig om, da min hjelm er ret støjende, men
jeg tror ikke det larmer mindre efter vindskærmen kom på (kører altså med
propper, så ved ikke helt...)

Lagde lige et billede på profilen (med skærm), men det er taget i mørke, så
helt optimalt er det ikke :) Tager lige et lidt bedre billede engang.

Mvh Mikael Klynder
XJ600N
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=590

Fra : Fisker

Dato : 12-05-04 07:23

> [...]
> jeg tror ikke det larmer mindre efter vindskærmen kom på (kører altså med

Hej Mikael

Kan du huske nummeret på vindskærmen, så kan jeg finde et billede på GIVI's
hjemmeside.

MVH
Ole Fisker

Fra : Georg Lorentzen

Dato : 12-05-04 07:42

Hej!
Jeg kører med en GIVI A08 (tror jeg) og - jo den giver den del mere vindstøj
end kørsel uden - men fjerner helt vindpresset fra krop og hoved. For at
fjerne vindstøjen helt skal den så langt op at den ser tåbelig ud og giver
for stor vindmodstand.
Jeg er nu godt tilfreds, vindstøjen klarer jeg med ørepropper på længere
ture, og som den sidder nu forbedrer den benzinøkonomien en smule.
Det er vist noget med at hugge en hæl osv. mht. vindskærme.
Georg

Fra : Klynder

Dato : 12-05-04 16:24

> Kan du huske nummeret på vindskærmen, så kan jeg finde et billede på
GIVI's
> hjemmeside.
>
> MVH
> Ole Fisker

Hej hej, fandt lige æsken, den hedder "A600".
Nogle sjove små nogle de der fabbri'er, smart at skrue dem på lygten! Men
det kan vel også kun lade sig gøre fordi de ikke er så store eller hvar?
Synes det er imponerende at sådan en bette en kan tage så meget fra. Jeg kan
nu stadig godt lide min store klodsede :)

Fra : Mikker

Dato : 12-05-04 09:57

Jeg har på min XJ600N monteret en lille men effektiv F.Fabbri
vindskærm fra Italien. Det er nok verdens ældste vindskærmsfirma og de
har stor erfaring med disse. Jeg kan kun anbefale det mærke. Jeg har
også kørt med en GIVI vindskærm, men synes den var lidt klodset at se
på i forhold til Fabbri's lille skærm og selve plexiglasset er meget
mere krystalklart på Fabbris skærme.
Se linket:
http://www.fabbriaccessori.com/Enaked2.htm

Det er den øverste jeg kører med, dog i klart glas så man faktisk ikke
ser skærmen forfra.
Fordelen er også at den kan monteres direkte i skruerne der holder
lygten uden stænger af nogen art.
Den giver fin beskyttelse til overkrop og hoved. Vinden rammer kun den
aller øverste del at hjelmen, så det er ikke noget der generer.

Fordelen ved de små Fabbri vindskærme er at de kan monteres UDEN de
lidt klodsede stænger der - efter min mening - ikke er så kønne at se
på. Det ligner lidt "lille Dorte med tandbøjle på"

Skal vi tale om ulemper, så er den eneste kompromis man går på ved at
vælge en lille skærm er at den er lille, og derved ikke giver den
brede vindbeskyttelse hvis man kører med sidevind fra 45 graders
vinkel. Men sådan er det jo på mange MC'ere, selv den med fuldkåber
på.

Med venstre fra styret!
Hilsen Mikker XJ 600

Fra : Fisker

Dato : 13-05-04 07:04

Hej

Tak for hjælpen.
Jeg monterer lige lige det store styr først, og så vil jeg prøve at
finde en vindskærm, der matcher styret uden at se for klodset ud.

MVH
Ole Fisker