"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:c7rluu$2ffm$4@news.cybercity.dk...
>
> Gert Bo thorgersen <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
> news:c7p97j$um9$2@news.loxinfo.co.th...
> >
> > "Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> wrote in message
> > news:409fa59e$0$245$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > > Armand wrote:
> > >
> > > > Den kommer til at køre med flere omdrejninger, hvilket almindeligvis
> > > > giver mindre topfart.
> > >
> > > Da ikke nødvendigvis, tophastigheden kan da lige så godt gå op - i
> > > hvertfald i topgear - det kan man kun afgøre ud fra et kørediagram,
hvor
> > > den tilrådeværende ydelse på baghjulet sammenlignes med køremodtand.
> > > Eller ved blot at prøve sig frem
> > >
> > Ja det er helt rigtigt.
> > For vi kan jo bl.a. få det resultat at topfarten bibeholdes, ved
> nedgearing
> > (mindre fortand eller større bagtand => flere omdrejninger ved samme
> fart),
> > idet bl.a. her 4% jo ikke er så meget endda. Hvis der bruges 10.000 rpm
> ved
> > topfarten bliver det jo til 10.400 rpm. .......
> > I en test af BMW R90S, i en stabelbøger jeg fik i december, fandt jeg at
> > BMW nedgearede en årgang/efter nogle år og derved fik det lidt hurtige
fra
> 0
> > - 100 km/tim, men vel uforandret topfart.
>
> Min lillebror fik sig en tunudstødning til sin DT125 Off-roader og dét gav
> den en masse kræfter, der til gengæld lå så langt oppe i
> omdrejnings-registeret at den kun kunne køre 5.gearet ud (hvilket p.g.a.
de
> højere omdrejninger var status quo omkring fart) da springet til 6. var
for
> stor til den spidse ydelses-kurve.
> En to-tands nedgearing gjorde at den formåede at slæbe sig videre i 6. og
> derved også kunne udnytte omdrejningerne til mer-fart
>
> --
> Armand.
>
Ja jeg havde jo problemet med min BMW R60 fra 1960 som jo kun havde 4 gear
og for stor afstand mellem 3´die og 4´de gear så at i modvind kunne de ofte
ske at den ikke kunne piskes op i 4´de gear. Der i 1970 - 73 da jeg havde
den måtte vi jo godt køre hurtigt. Jeg ændrede den så til close box gearing,
da ombygning til 5 trins kostede meget, hvilket til gengæld resulterede i at
den var svær at køre i København.
Gert Thorgersen