/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Ang. udveksling.
Fra : Esben Bøll


Dato : 10-05-04 12:23

Hej alle.

Jeg forsøger at finde ud af hvor meget tophastigheden(170) vil ændre sig
hvis jeg sætter et større bagtandhjul på.
som standart er der et 15 tands foran og et 47 tands bagpå.
Men hvordan regner jeg så ændringen ud hvis jeg sætter et 49 tandhjul
bagpå.


MVh Esben Bøll, Transalp 95, Odense


 
 
Carsten (10-05-2004)
Kommentar
Fra : Carsten


Dato : 10-05-04 12:58

Esben Bøll wrote:

> Jeg forsøger at finde ud af hvor meget tophastigheden(170) vil ændre sig
> hvis jeg sætter et større bagtandhjul på.
> som standart er der et 15 tands foran og et 47 tands bagpå.
> Men hvordan regner jeg så ændringen ud hvis jeg sætter et 49 tandhjul
> bagpå.

Jeg går ud fra at du er klar over at det er en nedgearing du har gang i ?
Din tophastighed vil altså gå ned og du vil få bedre optræk. Det hele vil
ske ligefrem proportionalt med antal tænder du ændrer op/ned. Du vil altså
få en 47/49 del af din nuværende tophastighed, eller med andre ord: (170 x
47 div 49) = 163 km/t.

Carsten



Esben Bøll (10-05-2004)
Kommentar
Fra : Esben Bøll


Dato : 10-05-04 13:28

Takker og jo det er jeg godt klar over.
Jeg kører aligevel (næsten) aldrig så stærk med savner lidt mere
acceleration.
Hvad hvis man også skifter fortandhjulet fra en 15 til en f.eks. 14
tands???

MVh Esben

Carsten wrote:

> Esben Bøll wrote:

>> Jeg forsøger at finde ud af hvor meget tophastigheden(170) vil ændre sig
>> hvis jeg sætter et større bagtandhjul på.
>> som standart er der et 15 tands foran og et 47 tands bagpå.
>> Men hvordan regner jeg så ændringen ud hvis jeg sætter et 49 tandhjul
>> bagpå.

> Jeg går ud fra at du er klar over at det er en nedgearing du har gang i ?
> Din tophastighed vil altså gå ned og du vil få bedre optræk. Det hele vil
> ske ligefrem proportionalt med antal tænder du ændrer op/ned. Du vil altså
> få en 47/49 del af din nuværende tophastighed, eller med andre ord: (170 x
> 47 div 49) = 163 km/t.

> Carsten



Carsten (10-05-2004)
Kommentar
Fra : Carsten


Dato : 10-05-04 13:57

Esben Bøll wrote:

> Takker og jo det er jeg godt klar over.
> Jeg kører aligevel (næsten) aldrig så stærk med savner lidt mere
> acceleration.
> Hvad hvis man også skifter fortandhjulet fra en 15 til en f.eks. 14
> tands???

Der er sådan set ingen forskel, blot bliver den procentvise forskel meget
større end ved ændring af bagtandhjul. 2 tænder ekstra ud af ca. 50 er
ikke så stor en ændring som 1 tand mindre ud af 15 (1/25del vs. 1/15del).

Hvis du ændrer begge dele får du altså de 163 km/t x 14 div 15 = 152 km/t.

Det er korrekt som Torben skriver, at hvis din MC i dag ikke kan trække 6.
gear helt ud (altså ikke når max-omdr) så er det muligt at du med den nye
gearing kan få den helt op til det røde felt og dermed opnå samme
tophastighed.

Carsten
ZZR-1100 (ingen behov for gearing her )


Torben Scheel (10-05-2004)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 10-05-04 14:34


"Carsten" <zzr1100@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message
news:c7nqol$plq$1@abbeden.bunk.cc...
>
> Jeg går ud fra at du er klar over at det er en nedgearing du har gang i ?

Korrekt så langt

> Din tophastighed vil altså gå ned og du vil få bedre optræk. Det hele vil
> ske ligefrem proportionalt med antal tænder du ændrer op/ned. Du vil altså
> få en 47/49 del af din nuværende tophastighed, eller med andre ord: (170 x
> 47 div 49) = 163 km/t.

Arh - kun hvis tophastigheden rammes ved max. omdrejninger - det er
sandsynligt at tophastigheden bliver mindre - men teoretisk kan den blive
større - er modellens topgear et reelt overgear der sikrer lave omdrejninger
ved motorvejsfart, er det sandsynligt at den render hurtigere efter
operationen.

vh
Torben



Armand (10-05-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-05-04 16:26


Esben Bøll <ebo@oncable.dk> skrev i en news:c7nonc$ldo$1@abbeden.bunk.cc...
> Hej alle.
>
> Jeg forsøger at finde ud af hvor meget tophastigheden(170) vil ændre sig
> hvis jeg sætter et større bagtandhjul på.
> som standart er der et 15 tands foran og et 47 tands bagpå.
> Men hvordan regner jeg så ændringen ud hvis jeg sætter et 49 tandhjul
> bagpå.

Den kommer til at køre med flere omdrejninger, hvilket almindeligvis giver
mindre topfart. Men forholdet er at du gearer to 47-dele ned => én 23,5-del
og én 25-del = 4%!

--
Armand.



Richard (10-05-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 10-05-04 16:54

Armand wrote:

>>Jeg forsøger at finde ud af hvor meget tophastigheden(170) vil ændre sig
>>hvis jeg sætter et større bagtandhjul på.
>
> Den kommer til at køre med flere omdrejninger, hvilket almindeligvis giver
> mindre topfart. Men forholdet er at du gearer to 47-dele ned => én 23,5-del
> og én 25-del = 4%!

Da ikke nødvendigvis, tophastigheden kan da lige så godt gå op - i
hvertfald i topgear - det kan man kun afgøre ud fra et kørediagram, hvor
den tilrådeværende ydelse på baghjulet sammenlignes med køremodtand.

Eller ved blot at prøve sig frem

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Armand (10-05-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-05-04 21:41


Richard <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en
news:409fa59e$0$245$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Armand wrote:
>
> >>Jeg forsøger at finde ud af hvor meget tophastigheden(170) vil ændre sig
> >>hvis jeg sætter et større bagtandhjul på.
> >
> > Den kommer til at køre med flere omdrejninger, hvilket almindeligvis
giver
> > mindre topfart. Men forholdet er at du gearer to 47-dele ned => én 23,5-
> > del og én 25-del = 4%!
>
> Da ikke nødvendigvis, tophastigheden kan da lige så godt gå op - i
> hvertfald i topgear - det kan man kun afgøre ud fra et kørediagram, hvor
> den tilrådeværende ydelse på baghjulet sammenlignes med køremodtand.

Det er rigtigt - Men almindeligvis(!) ringer en motorcykel ud i topgear med
originalgearingen, hvorved en nedgearing kun vil medføre at den ringer ud
tidligere.

Spørgeren er jo også i den situation at han ikke kan få sin model til at
ringe ud, hvorved at der ikke er gået noget tabt dér; men at spå om hvor
hurtigere den bliver nrå den får lidt flere omdrejninger er umuligt.
Derfor også kun min forklaring om at han skal regne med 4% mer-omdrejninger
:-|

--
Armand.




Armand (10-05-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-05-04 21:41


Richard <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en
news:409fa59e$0$245$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Armand wrote:
>
> >>Jeg forsøger at finde ud af hvor meget tophastigheden(170) vil ændre sig
> >>hvis jeg sætter et større bagtandhjul på.
> >
> > Den kommer til at køre med flere omdrejninger, hvilket almindeligvis
giver
> > mindre topfart. Men forholdet er at du gearer to 47-dele ned => én 23,5-
> > del og én 25-del = 4%!
>
> Da ikke nødvendigvis, tophastigheden kan da lige så godt gå op - i
> hvertfald i topgear - det kan man kun afgøre ud fra et kørediagram, hvor
> den tilrådeværende ydelse på baghjulet sammenlignes med køremodtand.

Det er rigtigt - Men almindeligvis(!) ringer en motorcykel ud i topgear med
originalgearingen, hvorved en nedgearing kun vil medføre at den ringer ud
tidligere.

Spørgeren er jo også i den situation at han ikke kan få sin model til at
ringe ud, hvorved at der ikke er gået noget tabt dér; men at spå om hvor
hurtigere den bliver nrå den får lidt flere omdrejninger er umuligt.
Derfor også kun min forklaring om at han skal regne med 4% mer-omdrejninger
:-|

--
Armand.




Gert Bo thorgersen (11-05-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 11-05-04 01:48


"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> wrote in message
news:409fa59e$0$245$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Armand wrote:
>
> >>Jeg forsøger at finde ud af hvor meget tophastigheden(170) vil ændre sig
> >>hvis jeg sætter et større bagtandhjul på.
> >
> > Den kommer til at køre med flere omdrejninger, hvilket almindeligvis
giver
> > mindre topfart. Men forholdet er at du gearer to 47-dele ned => én
23,5-del
> > og én 25-del = 4%!
>
> Da ikke nødvendigvis, tophastigheden kan da lige så godt gå op - i
> hvertfald i topgear - det kan man kun afgøre ud fra et kørediagram, hvor
> den tilrådeværende ydelse på baghjulet sammenlignes med køremodtand.
>
> Eller ved blot at prøve sig frem
>
> --
> Richard Pade, Sorgenfri, DK
>
Ja det er helt rigtigt.
For vi kan jo bl.a. få det resultat at topfarten bibeholdes, ved nedgearing
(mindre fortand eller større bagtand => flere omdrejninger ved samme fart),
idet bl.a. her 4% jo ikke er så meget endda. Hvis der bruges 10.000 rpm ved
topfarten bliver det jo til 10.400 rpm. Men ved at de flere omdrejninger
skal motoren jo yde de mindre ved hver forbrænding, og det plejer aldrig at
være et problem. Mere hvis man går for meget den anden vej kan man risikere
at komme for langt fra maxydelsen når man er i topgear.

I en test af BMW R90S, i en stabelbøger jeg fik i december, fandt jeg at BMW
nedgearede en årgang/efter nogle år og derved fik det lidt hurtige fra 0 -
100 km/tim, men vel uforandret topfart.

Mvh. Gert Thorgersen



Armand (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-05-04 00:03


Gert Bo thorgersen <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
news:c7p97j$um9$2@news.loxinfo.co.th...
>
> "Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> wrote in message
> news:409fa59e$0$245$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Armand wrote:
> >
> > > Den kommer til at køre med flere omdrejninger, hvilket almindeligvis
> > > giver mindre topfart.
> >
> > Da ikke nødvendigvis, tophastigheden kan da lige så godt gå op - i
> > hvertfald i topgear - det kan man kun afgøre ud fra et kørediagram, hvor
> > den tilrådeværende ydelse på baghjulet sammenlignes med køremodtand.
> > Eller ved blot at prøve sig frem
> >
> Ja det er helt rigtigt.
> For vi kan jo bl.a. få det resultat at topfarten bibeholdes, ved
nedgearing
> (mindre fortand eller større bagtand => flere omdrejninger ved samme
fart),
> idet bl.a. her 4% jo ikke er så meget endda. Hvis der bruges 10.000 rpm
ved
> topfarten bliver det jo til 10.400 rpm. .......
> I en test af BMW R90S, i en stabelbøger jeg fik i december, fandt jeg at
> BMW nedgearede en årgang/efter nogle år og derved fik det lidt hurtige fra
0
> - 100 km/tim, men vel uforandret topfart.

Min lillebror fik sig en tunudstødning til sin DT125 Off-roader og dét gav
den en masse kræfter, der til gengæld lå så langt oppe i
omdrejnings-registeret at den kun kunne køre 5.gearet ud (hvilket p.g.a. de
højere omdrejninger var status quo omkring fart) da springet til 6. var for
stor til den spidse ydelses-kurve.
En to-tands nedgearing gjorde at den formåede at slæbe sig videre i 6. og
derved også kunne udnytte omdrejningerne til mer-fart

--
Armand.






Gert Bo thorgersen (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 12-05-04 00:40


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:c7rluu$2ffm$4@news.cybercity.dk...
>
> Gert Bo thorgersen <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
> news:c7p97j$um9$2@news.loxinfo.co.th...
> >
> > "Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> wrote in message
> > news:409fa59e$0$245$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > > Armand wrote:
> > >
> > > > Den kommer til at køre med flere omdrejninger, hvilket almindeligvis
> > > > giver mindre topfart.
> > >
> > > Da ikke nødvendigvis, tophastigheden kan da lige så godt gå op - i
> > > hvertfald i topgear - det kan man kun afgøre ud fra et kørediagram,
hvor
> > > den tilrådeværende ydelse på baghjulet sammenlignes med køremodtand.
> > > Eller ved blot at prøve sig frem
> > >
> > Ja det er helt rigtigt.
> > For vi kan jo bl.a. få det resultat at topfarten bibeholdes, ved
> nedgearing
> > (mindre fortand eller større bagtand => flere omdrejninger ved samme
> fart),
> > idet bl.a. her 4% jo ikke er så meget endda. Hvis der bruges 10.000 rpm
> ved
> > topfarten bliver det jo til 10.400 rpm. .......
> > I en test af BMW R90S, i en stabelbøger jeg fik i december, fandt jeg at
> > BMW nedgearede en årgang/efter nogle år og derved fik det lidt hurtige
fra
> 0
> > - 100 km/tim, men vel uforandret topfart.
>
> Min lillebror fik sig en tunudstødning til sin DT125 Off-roader og dét gav
> den en masse kræfter, der til gengæld lå så langt oppe i
> omdrejnings-registeret at den kun kunne køre 5.gearet ud (hvilket p.g.a.
de
> højere omdrejninger var status quo omkring fart) da springet til 6. var
for
> stor til den spidse ydelses-kurve.
> En to-tands nedgearing gjorde at den formåede at slæbe sig videre i 6. og
> derved også kunne udnytte omdrejningerne til mer-fart
>
> --
> Armand.
>
Ja jeg havde jo problemet med min BMW R60 fra 1960 som jo kun havde 4 gear
og for stor afstand mellem 3´die og 4´de gear så at i modvind kunne de ofte
ske at den ikke kunne piskes op i 4´de gear. Der i 1970 - 73 da jeg havde
den måtte vi jo godt køre hurtigt. Jeg ændrede den så til close box gearing,
da ombygning til 5 trins kostede meget, hvilket til gengæld resulterede i at
den var svær at køre i København.

Gert Thorgersen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408903
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste