Oliemængde i XR600 forgaffelben.
Fra : Esben Bøll

Dato : 10-05-04 10:05

Hej Alle.
Jeg skal have skiftet oliei en Yamaha XR600 forgaffel fra 1994.
Er der nogen som kan sige mig hvilken olie der skal i og hvor meget der
skal i hvert ben???
og er der nogen som ved om man kan putte noget lidt ykkere olie i så den
ikke er helt så blød??? eller man kan gøre noget ved det ved at skifte
fjedre??

MVh Esben Bøll
Transalp 1995, Odense.

Fra : Flemming Disc

Dato : 10-05-04 10:15

> [...]
> og er der nogen som ved om man kan putte noget lidt ykkere olie i så den
> ikke er helt så blød??? eller man kan gøre noget ved det ved at skifte

øhh XR600, hvad er nu lige det for en......jeg kan ikke finde den i mine
kataloger!!

--

Venlig hilsen
Flemming Disc. www.discteknik.dk

Fra : Esben Bøll

Dato : 10-05-04 10:44

Se hvis jeg nu skrev rigtigt så kunne et være at i har nemmere ved at
hjælpe.
Det er selvfølgelig ikke en yamaha men en honda XR600 fra 94.
Det er sådan en sag her jeg har en forgaffel fra som skal have ny olie.

http://www.motorbikes.be/en/Honda/1994/XR%20600%20R/

Mvh Esben Bøll.

Fra : Flemming Disc

Dato : 10-05-04 11:04

> [...]
> Det er selvfølgelig ikke en yamaha men en honda XR600 fra 94.
> Det er sådan en sag her jeg har en forgaffel fra som skal have ny olie.

Ja det hjalp noget, jeg syntes også at jeg kendte XR600, men kunne ikke
finde den under Yamaha )
Der skal 585 ml i hvert ben og den står her til SAE 7,5 og hos louise til
580ml pr. ben og SAE 5.
Det er rimligt ens, men pas på med at tro for meget på louise, der er
ekstremt mange fejl i det tekniske fra dem.

Fra : Flemming Disc

Dato : 10-05-04 15:13

Fra : Esben Bøll

Dato : 10-05-04 11:02

Kanon der står i hvert fald hvilken olie der skal bruges men hvad med
mængden???
Hvordan finder jeg ud af hvormeget der skal i???
Det synes jeg ikke lige jeg kan se der?

Hilsen Esben

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 10-05-04 10:44

> Jeg skal have skiftet oliei en Yamaha XR600 forgaffel fra 1994.
> Er der nogen som kan sige mig hvilken olie der skal i og hvor meget
> der skal i hvert ben???

Hej Esben

www.louis.de under motobase. Der står det!

Kort fortalt:
Hvis din "sag" er for stor, altså den trykkes for meget sammen under kørsel,
så skal der nye fjedre til
Hvis den trykkes for meget sammen under opbremsning skal der mere olie i
gaflen (10ml af gangen) Det kan have stor effekt, og dine pakdåser kan blie
utætte
Tykkere olie. Forgaflen bliver mere træg, altså bevægelserne blvier
langsommere.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 '85

Fra : Armand

Dato : 10-05-04 16:21

Jens Jacob Bager Jensen <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en

> Tykkere olie: Forgaflen bliver mere træg, altså bevægelserne blvier
> langsommere.

Men hér er 5W et meget stort spring, så forsøg med lempe :-|

--
Armand.