Henrik Davidsen <sjangREMOVE@sjang.dk> skrev i en
news:409f3875$0$526$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hejsa
>
> Jeg står og skal til at skifte kædekit på min CB 500, og har overvejet at
> lege lidt med gearingen. Når jeg kører med fuld hammer i 6. gear, kan den
> ikke komme op på mere end 8.500 omdrejninger (og den går først i rødt felt
> ved 10.500). Og da jeg er en af de tunge drenge, er det jo nok fordi den
> ikke har kræfter nok. Men så taber jeg jo nok ikke noget topfart ved at
> geare den lidt ned (eller op??), altså så den bliver lidt kvikkere i
> optrækket.
Det lyder rigtigt nok!
>
> Jeg har fundet ud af, at det vist er bedst at øge antallet af tænder på
det
> bagerste tandhjul, fremfor at gøre det forreste en tand mindre (noget med
> slid mm). En CB 500 kører som standard med en 15/40 sammensætning,
> men så er spørgsmålet hvor mange tænder jeg kan/skal gå op bagi?
> Jeg har kigget på louis.de, og hvis jeg der vælger at jeg vil se dele til
en CB
> 500, kommer der kun 2 kædekit - en D.I.D og en Regina. Begge med
> standard antal tænder.
Reservedels-handler har som udgangspunkt kun(!) original-gearingerne, og for
tyskerne gælder det at selv en enkelt tands gearing er alvorlig tuning,
derved at den efterfølgende skal føres i køretøjets papirer, hvorfor der
ikke er samme "spontan-marked" for slige sager i -de, som der kan være
herhjemme
> Mit spørgsmål er så, om jeg roligt kan finde et andet "tilfældigt" D.I.D
> kædekit med fx 15/42 eller 15/43? Det skulle jo helst gerne være sådan, at
> tandhjulet kan monteres på min cykel - det er jo ikke så fedt hvis
hullerne
> til monteringen sidder anderledes fordi den er beregnet til en anden
cykel.
> Men hvad skal jeg kigge efter?
Prøv at kigge lidt på jt-sprockets
Og se hvilke kædehjul (fra hvilke andre modeller) der matcher i monteringen
og tillige har alternativ tandantal, og bestil så tandhjulene enkeltvis
derudfra sammen med kæden!
>
> Og nu jeg er i gang, så kan jeg lige så godt høre om det kan betale sig at
> give ekstra for et D.I.D kædekit fremfor andre mærker? Jeg mener at have
> hørt at D.I.D er "det bedste", men gør det den store forskel på en så
> "lille" cykel som min? Jeg vil gerne have en kæde (kædekit), med så mange
> km som muligt. Erfaringer/ gode råd??
Kraftige modeller bruger samme kæde-dimension, men i forstærket udgave, så
en given forskel imellem DID og andre fabrikater vil også være tilfældet
blandt de almindelige kvaliteter!
Her på gruppen er der flest fortalere for DID!!
--
Armand.