Hvad skal jeg bruge til ventil justering a~
Fra : Henry

Dato : 08-05-04 06:40

Hvor meget special værktøj skal man mon bruge hvis man selv vil stille
ventiler på en xj 600 fra 89
Jeg går ud fra at det nok vil være en go ide med Hayes manual
Men kan man så ellers nøjes med søgerblade, pakningssæt
Jeg har set på louis.de at de har et
VENTILEINSTELLWERKZEUG til 8,95 euro vil det være en god ide at få det også.

Ikke lige fordi jeg skal have stille ventiler nu men jeg skal have støvler
mm. fra louis.de og så vil jeg gerne have
med til ventil justering så jeg ikke skal bestille 2 gange

I øvrigt det der insugnings gummi ved kaburator som mørner og revner efter
en del år
skal man mon bruge andet en et sæt VERGASER-ANSAUGSTUTZEN fra louis.de og er
det rimeligt nemt at skifte selv
hvis man er bevæbnet med Hayes manual. ?

Er der ellers noget værktøj fra louis.de man bare bør have hvis man er
kommende mc ejer, og påtænker selv at rode lidt med mc.
altså vedr. ventiljustering, kædeskift, dækskift og hvad der nu ellers er.
( moment nøgle, måske lift og lign.) ?

Nu tænker ikke lige her på et komplet værksted, men sådan man lige kan klare
det meste vedligeholdelse selv,

alm. værktøj topnøgler, tændrørsnøgler mm. har jeg selv men når vi snakker
moment nøgler og det mere specielle værktøj til motorer
har jeg intet.

Og endelig hvor meget sparer man mon sådan ca. på reservedele hos louis.de
frem for at købe her i landet
hvis vi ser bort fra porto og specielle rabataftaler. ?

--
Med venlig hilsen Henry

Fra : Flemming Disc

Dato : 09-05-04 20:32

> [...]
> frem for at købe her i landet
> hvis vi ser bort fra porto og specielle rabataftaler. ?

Et rigtigt godt spørgsmål, kr og øre lige nu er det sikkert billigere hos
louis, men hvad nu når du lige står og mangler en brik til din ventiler!!!!!
Hvis du har købt dine dele lokalt, hvad skal du så give for at få byttet en
brik og hvad skal du give hvis din lokale pusher ikke har solgt noget til
dig før??????
Hvor nemt tror du det er at få et par tekniske tip ud af ham eller hende,
vis du kun vil bytte en brik!!
Ja, hvad det koster i sidste ende er et meget svært spørgsmål

--

Venlig hilsen
Flemming Disc. www.discteknik.dk

Fra : Jake

Dato : 10-05-04 08:45

Henry wrote:
> [...]
> Jeg har set på louis.de at de har et
> VENTILEINSTELLWERKZEUG til 8,95 euro vil det være en god ide at få det også.

Hej Henry
Ud over det værktøj du selv nævner her er det en rigtig god ide at have
en momentnøgle til at spænde dækselboltene igen. Problemet er at de
bolte, der holder dækslet er forsynet med en lille krave, der skal sørge
for at man ikke skruer bolten for langt med i topstykket. Hvis man
spænder dem for hårdt vil disse bolte knække ved kraven og de er pænt
trælse at få ud af toptykket bagefter (been there - done that).

Bortset fra det er det en forholdsvis let operation at stille ventiler
på sådan en sag (kun to pr cylinder).

Husk at motoren skal være helt kold når du udmåler ventilspillerummet.

Frit efter hukommelsen (du må ikke hænge mig op på det) er tolerancen
0.10-0.15 på indsugningsventilerne og 0.15-0.20 på udstødningsventilerne.

Specialværktøjet skal du bruge til at holde ventilen nede mens du
skifter brik.

/Jake

XJ600 '88

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 10-05-04 11:04

> [...]
> Jeg har set på louis.de at de har et
> VENTILEINSTELLWERKZEUG til 8,95 euro vil det være en god ide at få

Du skal først have et Hanyes manual. Her der et grundigt beskrevet.
Du skal ikke nødvendigvis bruge en ny ventildækselpakning. Jeg skiftede ikke
min i de 45.000km jeg havde en XJ 600 51J. Men flydende pakning i god
kvalitet er meget vigtigt. Der står i din kommende Hanyes hvor det skal hen.
Så skal du bruge søgerblade, et værktøj til at klemme sædet ned med og en
momentnøgle til knastkædestrammeren og ventildækselboltene.
Du skal også bruge et synkorniseringsværktøj til at synkronisere den med.
Jeg har været meget glad for et fra www.carbtune.com
Jeg vil til et stort service anbefale følgende inkøbsliste fra Louis:

10042703 VENTILDECKELDICHTUNG XJ 550/600 YAMAHA
10051873 LUFTFILTER DELO 33M-14451-00
10050736 OELFILTER DELO 1L9-13441-10
10050239 O-RING FUER OELFILTER 93210-87723
10042885 VERGASER-ANSAUGSTUTZEN XJ 600 BJ 84-90
4 stk 10035037 ZUENDKERZE NGK DR8ESL
10003068 VENTILEINSTELLWERKZEUG FUER YAMAHA DOHC
10003927 FUEHLERLEHRE 20 BLATT 0,05 - 1,0 MM
10038944 MOTORENOEL DELO 20W-40 MINERALISCH 4 LITER (Yamaha anbefaler 20W40
om sommeren)
10003622 ALTOELCONTAINER ECOTANICA VOLUMEN: 10 LITER
10003085 DREHMOMENTSCHLUESSEL 1/4 ZOLL, 4-24 NM
10004069 DICHTMASSE HYLOMAR -50 BIS +250 C 80ML

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 '85

Fra : Henry

Dato : 10-05-04 14:47

> [...]
> Mojn Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 '85
> Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)

Rigtig mange tak for det, det var da lige sådan en liste jeg var ude
efter.
det vil jeg bestille med.

Mvh

Henry