Ændring af låsecylinder (BMW sidetasker) /~
Fra : Henrik Olsen

Dato : 06-05-04 15:35

Jeg vil gerne have min "hovednøgle" (til tænding, styr- og sædelås) til at
passe til mine BMW-sidetasker på en BMW K100RS.

Jeg har hørt at nogle bare tager cylinderen ud af taskerne og filer de
fjederbelastede låsestifte af, som rager for langt op, når hovednøglen
sættes i. Det vil naturligvis virke, men så passer cylinderen pludselig til
flere nøgler/koder end blot min egen, og selvom låsen ikke er nogen
bankbokslås at bryde op for onde sjæle, så har jeg det alligevel bedst med
tanken om, at den trods alt kun lader sig gå op uden vold, hvis nøglen er
med min egen kode.
Har nogle praktisk erfaring med denne nedslibningsmetode af låsestiftene?

Og vigtigere endnu, har nogle kendskab til en låsesmed, som kan levere løse
stifter til de låsecylindre som BMW bruger i deres sidetasker? Der findes
vist tre længder, og havde man løse stifter kunne man bare skifte ud, og få
omkodet dem på "den rigtige måde".

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Soren S. Jorvang

Dato : 08-05-04 00:50

On 2004-05-06, Henrik Olsen <ho_maps@hotmail.dk> wrote:
> [...]
> med min egen kode.
> Har nogle praktisk erfaring med denne nedslibningsmetode af låsestiftene?

Det er, som du beskriver.

> Og vigtigere endnu, har nogle kendskab til en låsesmed, som kan levere løse
> stifter til de låsecylindre som BMW bruger i deres sidetasker? Der findes

Nej, men BMW saelger et kit, der indeholder en cylinder og et udvalg
af stifter.

> vist tre længder, og havde man løse stifter kunne man bare skifte ud, og få
> omkodet dem på "den rigtige måde".

Du kan vaere heldig, at det vil passe, hvis du bytter rundt paa stifterne.
Det er heller ikke strengt noedvendigt, at alle 6/7 stifter er der.

Jeg har ogsaa et lille antal ekstrastifter. Send evt. links til billeder
af de to noegler.

--
Soren

Fra : Peter Sjong

Dato : 08-05-04 05:36

Henrik Olsen wrote:

> Jeg vil gerne have min "hovednøgle" (til tænding, styr- og sædelås) til at
> passe til mine BMW-sidetasker på en BMW K100RS.
Klip
Da jeg købte min K100RS blev den leveret med nye sidetasker, låsen var
stillet om fra BMW.
Senere fik jeg topboks fra Dyels motorcykler Vejby ,igen var låsen
stillet om til den eksisterende nøgle. Det kan ikke koste en bondegård.
Jeg bøvlede med min cylinder til hoveddøren. Messingskrue med diameter 2
mm. Savet og filet, godt nok sparet til en ny, men det tog tid.

Mvh.
Sjong