ok, tak ska i ha.. dejligt at man ka få svar på alt :D
peter
"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> wrote in message
news:c7h9ma$s7a$1@news.loxinfo.co.th...
>
> "Lars T. Thomsen" <ltth00@acoustics.auc.BRIGE> wrote in message
> news:409bf605$0$3046$14726298@news.sunsite.dk...
> > Peter Cordtz wrote:
> > > Må jeg spørge dumt: Hvad er en tændingspistol?
> >
> > Ja, naturligvis, men der findes *ingen* dumme spørgsmål... bare så du
véd
> > det!
> >
> > En tændingspistol er en blitz, der kan udløses på nøjagtig samme
tidspunkt
> > som gnisten i tændrørene. Hvis man nu (med startet motor) lader blizen
> > oplyse svinghjulet, så kan man fastfryse svinghjulets bevægelse og de
> > markinger, som er angivet på selve svinghjulet. Afstanden mellem de
> > fastfrosne markeringer på svinghjulet og en markering på motorblokken,
> > afhænger derfor af svinghjulets (og stemplets) position, når gnisten
> > springer. Dette anvendes gerne til justering af tændingsanlæg, da man
får
> et
> > overblik over, hvor på stempelvandringen at gnisten *burde* komme.
> >
> > Hilsen
> > Lars
> >
> Lars glemmer lige en detalje; det gør vi tit når det vi skriver om noget
som
> vi er så grundlæggende vant til. Så til dig Peter, i manualer opgives hvad
> tændingstidspunktet skat være ved lave omdrejninger/tomgang og hvad det
skal
> være ved et opgivet omdrejningstal og derover. Så med
> tændingspistolen/stroboskopet kontrollerer man disse to værdier for hver
> tændrør/tændrørssæt (cylinder par i 4 cylindrede = 2 forskellige) på
> (normalt) svinghjulet.
>
> På de (gamle) motorer uden elektronisk tænding kan man derved kontrollere
og
> fjedrene til centrifugalreguleringen ved knikserne er blevet slappe, og
for
> de elektroniske tændinger om de er ok. Jeg var en gang ude for at et Boyer
> Bransden elektronisk tænding på min Honda CB 750 gik i stykker så den
næsten
> havde samme tændingstidspunkt ved både tomgang og omdrejninger over de ca.
> 3.300, som altså blev opdaget via stroboskop.
>
> For øvrigt koster et stroboskop ikke alverden, jeg købte et i Biltema for
> ca. 150 Kr. og bruger det meget da jeg bakser med at finindstille (flytte)
> tændingstidspunktet pga. tuning. Men på en uændret standard motor behøver
> man sgs aldrig at kontrollere med stroboskop, men det skader jo ikke.
>
> Grunden til det med at tændingstidspunktet oftest er fast efter ca. 3.300
> omdr./min og ikke skal blive tidligere ved højere omdrejninger er at
> forbrændingshastigheden/flammefronten bliver hurtigere ved højere
> omdrejningstal pga bedre turbulens/hvirvel i forbrændingskammeret og
> bedre/mere fyldning/tættere benzin/luft.
>
>
>
>