oktan boost
Fra : kratlusker

Dato : 06-05-04 22:54

spørgsmål:
Er der nogle der har erfaring med oktan boost fra T.Hansen. ?

Hvorfor :
Jeg har en ældre Yamaha XT 250, som køre og trækker perfekt når der er
blyholdig/blyfri 98 på tanken.
men når jeg har blyfri 95 på tanken er der udsættere når den trækker ved
lavere omdr.
dvs. når jeg køre op ad en bakke er jeg nød til at geare ned for at undgå at
der er udsættere.
Det er ikke nødvendig når jeg her oktan 98 på.
Har testet det på den samme bakke så forholdene er de samme.( jeg køre der
hverdag hjem fra job).
Da det ikke er muligt at få oktan 98 længere hvor jeg bor,er der andre
alternativer end at forhøje oktanen på benzinen.
Jeg forhørte mig på et MC-værksted.
DE solgte mig et "koldt" tændrør og justerede kaburatoren, men det har ikke
hjulpet.

Ser frem til indlæg.
Kratlusker

Fra : Tommy Fer

Dato : 07-05-04 08:35

"kratlusker" <peterlarsen212(fjerndette)@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> der er udsættere.
> Det er ikke nødvendig når jeg her oktan 98 på.

Det finder jeg lidt pudsigt, men kan godt hænge sammen med at den sejtrækker
og den derved bliver varmere (den er sikkert luft kølet) og din oktan 95
selv antænder. DETTE ER IKKE SUNDT... din motor bliver alt for varm.

> [...]

> Jeg forhørte mig på et MC-værksted.
> DE solgte mig et "koldt" tændrør og justerede kaburatoren, men det har

Deres løsning har også været den korrekte, jeg tænker på om du måske skal
havde en større hoved dyse.

Forklaring:
Oktan: En måle enhed der viser benzinz modvillighed til at selv antænde. DVS
at jo højere oktan jo højere selvantændelses temperatur (detonation)

Det burde ikke være nødvendigt at køre med oktan 98 i standart motorcykler.
Jeg holder mest til at der er noget i vejen med din karburering. Enten
forkert dyse, eller forkert svømmerhøjde, tilstoppet benzin tilførsel (ikke
som det mest logiske dog)

mvh Tommy Fer

Fra : Jon & Ann-Rikka

Dato : 07-05-04 16:02

"> Forklaring:
> Oktan: En måle enhed der viser benzinz modvillighed til at selv antænde.
DVS
> at jo højere oktan jo højere selvantændelses temperatur (detonation)
xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Jeg er enig i at det måske kan have noget med karbureringen at gøre... men
mht. oktantal, så vil selvantændelse opleves som tændingsbanken, benzinen
eksplodere før toppunkt og giver krumtap og stempel et gevaldigt tryk, og
( i extreme tilfælde ) når man slukker motoren vil den have lidt svært ved
at gå i stå, da temperaturen i motoren er meget høj..

Prøv først og fremmest at rense dine "karbunader" grundigt, og tjek
svømmerhøjde, svømmernåle, og sammenlign dysestørrelse med
original-settings..

Hvis det er så simpelt som at skifte dyser.. så er der jo ingen grund til at
hælde forh. dyre dråber i tanken..

--
MVH
Procesteknolog/ Proces-engineer, Novo Nordisk A/S, Bagsværd

Fra : Jakob

Dato : 10-05-04 13:31

kratlusker wrote:
> spørgsmål:
> Er der nogle der har erfaring med oktan boost fra T.Hansen. ?

Det virker ok og løser de problemer du har. Jeg har selv brugt det til
min dt125r, men jeg kan dog stadig købe 98 oktan, så det foretrækker jeg.

--
Jakob