spørgsmål ang kobling
Fra : Pingvinen

Dato : 06-05-04 19:34

skal fortandhjulet dreje rundt når man holder koblingen inde. har lidt
problemer med koblingen efter at jeg har haft den skildt af. det er en
mzer jeg har. er der nogle som hved lidt om sådanne en.

Fra : Armand

Dato : 06-05-04 23:42

Pingvinen <pingvinen@webspeed.dk> skrev i en
> skal fortandhjulet dreje rundt når man holder koblingen inde. har lidt
> problemer med koblingen efter at jeg har haft den skildt af. det er en
> mzer jeg har. er der nogle som hved lidt om sådanne en.

P.g.a. at olien i gearkassen virker som træg "medbringer" vil udgangsakslen
(=forreste tandhjul) endog kunne dreje svagt med selvom man er i frigear, og
er et gear lagt ind og koblingen trukket er dette fænomæn langt mere udtalt.
Så medmindre at fortandhjulet drejer fast med og ikke lader sig stoppe, er
der ingen fejl i MZ'eren!

--
Armand.

Fra : Pingvinen

Dato : 07-05-04 09:58

Armand skrev:
> [...]
> Så medmindre at fortandhjulet drejer fast med og ikke lader sig stoppe, er

jeg er kommet frem til at mit problem er at når jeg tager koblingen og
trykker på kikstarteren når den står i gear drejer baghjulet med rundt.
så koblingen bliver ikke aktiveret, hvad kan det skyldes og evt hvad
skal jeg gøre for at den kommer til at virke.

Henrik

Fra : Armand

Dato : 07-05-04 11:11

> [...]
> så koblingen bliver ikke aktiveret, hvad kan det skyldes og evt hvad
> skal jeg gøre for at den kommer til at virke.

Horfor er det lige at jeg tror det er en MZ???

Anyhow:
Drejer baghjulet (kun) synligt med når den står på central-støtteben, eller
kører den fremad når man sidder på modellen og starter i gear??

Den træghed jeg tidligere beskrev kan være så grundig at baghjulet drejes
endog tungt med rundt; men hvis man giver gas vil man kunne se at det ikke
følger motorens omdrejninger.
Derfor er gasgivning en enkel test til at konstantere om det blot er normal,
men tung, træghed der er tilfældet!

Mange moderne motorcykler har det med at koblingspladerne skal løsnes fra
hinanden med vold ved koldstart: Det sker ved at gearkassen lægger 1.gear
ind med et højlydt *klonk* og et markant ryk i maskinen inden at koblingen
er "løs" - Det kan være samme situation du er i med den ny-monterede kobling
:-/

Mekanik-fjumren:
- Du har ikke lagt én plade for meget i koblingen?
- Du har husket at smøre koblingspladerne grundigt ved samling - Ikke? For
ellers er der ikke noget til at sige til at koblingen "suger" sig sammen!
I tilfælde af at du ikke har smurt, er der kun én vej frem: Skil - Smør -
Gensaml!
- Hvilken model drejer det sig om? Hvis betjeningen (ved motor-enden af
kablet) sidder ved forreste tandhjul, sidder der dér en "snegl" som du måtte
have isat 1/4 omdrejning forkert :-/

Er der følelig (normal) modstand i koblingsbetjeningen (=grebet)? - Mon
ikke, eftersom at du ikke nævner dét :-/
I tilfælde af at du ikke har fjumret á ovennævnte, og at du endnu ikke har
haft motoren ude at køre p.g.a. nerver over mekanikken, tror jeg at der kun
er tilbage at skrue pokerfjæset på, og én gang prøve at starte motoren,
sætte sig på modellen, trække koblingen og knalde(!) den i 1. - Dét er ikke
værre end hvad mange oplever hver morgen, medmindre at der virkelig er noget
galt, hvorved at motoren så blot vil gå i stå samtidig!
Alternativt kan man, hvis man har trafikal plads til det, løbe modellen
igang og køre vedvarende gas-motorbremse-gas-motorbremse... med koblingen
trukket, indtil at sagerne måtte løsne sig!

--
Armand.

Fra : Moller

Dato : 07-05-04 11:49

Pingvinen wrote:

> [...]
> så koblingen bliver ikke aktiveret, hvad kan det skyldes og evt hvad
> skal jeg gøre for at den kommer til at virke.

   Hvis det er en MZ som du hentyde til i starten så vil det at træde på
kickstarteren når den er i gear altid medføre at baghjulet drejer rundt,
selv om du har taget koblingen, eftersom koblingen sider så genialt
placeret som på krumtappen.

   Dette betyder så at hvis koblingen ikke er monteret korekt, vil
kickstarteren ikke tage fat i motoren, når den er i frigear, fordi
koblingen er faldet af igen (Ja, man skal huske at koge den kobling
under montering :) ).

--
VH
Lars Molnit