Levetid på kædekit :-(
Fra : anders majland

Dato : 06-05-04 14:13

Medio februar:
> Det blev igen til en søndagstur til Bjerringbro og DinMC. Lars havde
fået koblingskontakten hjem og når jeg nu var derude ...
> RK 520 XSO kæde og 14/45 tandhjul

Så er der gået 7000km og det kædekit er også færdigt

Jeg synes ellers jeg har været særdeles flittig med kædesprayen. Jeg har
brugt et par forskellige. Derhjemme fra en 1liters fra louis og "ude"
fra små dåser der kan være i en sidetaske. Jeg har brugt ca. 1,5 dåse
spray af de små og næsten halvdelen af den store ...

Jeg plejer at smøre min 2 gange om ugen - altså før et stræk på tværs af
landet og aldrig lige før en tur. Baghjul er også klisteret godt ind i
spray ....

Måske det klisterede stads har tiltrukket lidt rigeligt vejsnavs og
derved forkortet levetiden. Februar og marts var der jo stadig temmeligt
meget salt på vejene.

Nå jeg må hellere gøre alvor af at en schottoiler eller lign med det
næste kit og så håber det kan holde noget længere ...

Btw hvor meget slider det ekstra at køre med en kæde der er lidt for løs
? Pga den lange vandring vil kæden jo langt det meste af tiden være
noget for løs for at den ikke er for stram når bagsvingeren passerer
vandret.

Til gengæld holder avon distanzia bagdækket ganske fint. Det skal nok
holder en 12-15000km

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Hekto

Dato : 06-05-04 14:47

anders majland wrote:

> [...]
> ? Pga den lange vandring vil kæden jo langt det meste af tiden være
> noget for løs for at den ikke er for stram når bagsvingeren passerer

Du kan smøre næsten alt det du vil, hvis ikke de to kædehjul sidder
snorlige, på linie!
Prøv at checke om de er linet ordentligt op!?

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 06-05-04 16:07

Hekto wrote:

> Du kan smøre næsten alt det du vil, hvis ikke de to kædehjul sidder
> snorlige, på linie!
> Prøv at checke om de er linet ordentligt op!?

Nemli'!..

Det nytter heller ikke noget bare at give kæden spray et par gange om ugen.
Det fede spray har det med at tage småsten og pladder med op på kæden.
Det siger vel næsten sig selv at man laver lag på lag på lag af lort og møg
som bare slider endnu mere, og derfor giver sprayen ikke nogen god effekt.

Man kan med fordel lige rense kæden. Der fidnes flere forskellige midler.

Thomas

Fra : anders majland

Dato : 06-05-04 16:25

> Det siger vel næsten sig selv at man laver lag på lag på lag af lort
> og møg som bare slider endnu mere, og derfor giver sprayen ikke nogen
> god effekt.

Det meste forsvinder nu meget godt af sig selv - specielt efter en tur i
regnvejr... Der ligger selvf. noget lort under forreste tandhjul.

> Er det den der procycle fra Louis du har brugt? Den har jeg også
> prøvet, og jeg var ikke imponeret af den.

Ja den og 2 fra fisker (kan ikke huske fabrikatet - kun at prisen var
omkring de 80) og nu en tyndere fra søborg mc (som jeg heller ikke kan
huske navnet på.)

Men jeg må hellere lige få checket alignment inden det næste kædekit
kommer på (sammen med en schotoiler eller lign.)

Fra : Michal

Dato : 06-05-04 23:37

On Thu, 6 May 2004 17:07:06 +0200, Thomas wrote:

> Nemli'!..
>
> Det nytter heller ikke noget bare at give kæden spray et par gange om ugen.

Og slet ikke hvis du kører over broen ofte. I anden tråd om kædesmøring
viste det sig at det var en god idé at smøre kæden ca. efter hver anden
benzinpåfyldning (ca. 300 km).

> [...]
>
> Man kan med fordel lige rense kæden. Der fidnes flere forskellige midler.

Medmindre det just har regnet. Men den skal helt klart lige renses en
gang i mellem :)

Lampeolie skulle være glimrende til formålet?

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 06-05-04 16:16

anders majland wrote:

> Nå jeg må hellere gøre alvor af at en schottoiler eller lign med det
> næste kit og så håber det kan holde noget længere ...

Go plan! Jeg har nu kørt godt og vel 7200 km på Fazeren med Scottoileren på
og kan ikke se noget nævneværdigt slid på kæden. Nu kører jeg jo heller ikke
om vinteren - men alligevel. Jeg regner da stærkt med at kæden nok klarer
omkring 20kkm som minimum.

--
Tony

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 06-05-04 16:17

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> writes:

> [...]

Er det den der procycle fra Louis du har brugt? Den har jeg også
prøvet, og jeg var ikke imponeret af den.

Som Thomas også skriver, så skal du naturligvis også lige huske at
rense kæden i ny og næ, fx i petroleum.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Klynder

Dato : 06-05-04 17:07

> Som Thomas også skriver, så skal du naturligvis også lige huske at
> rense kæden i ny og næ, fx i petroleum.
>
> Jacob

SKAL man have kæden af for at gøre det ordenligt? (kom bare med de gode tips
ellers :)) Og er der noget sådan en O-rings kæde (som jeg har) ikke kan
tåle? f.eks. motor-rens/vask? For ellers kunne jeg da godt finde på at
sprøjte den godt ind og så bare skylle af, så skulle den da nok blive ren,
tror I ikke? :)

Mvh Mikael Klynder

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 07-05-04 14:43

"Klynder" <mikael@klynder.dk> wrote in

> SKAL man have kæden af for at gøre det ordenligt? (kom bare med de
> gode tips ellers :))

Jeg plejer bare at hælde lugtfri petroleum på en ny køkkensvamp og så
holde den om kæden med langsomt øgende tryk mens jeg drejer baghjulet.
Så får man fordelt petroleumet over hele kæden og kan så til sidst
presse hårdt med svampen så kæden renses.

Gør det evt. over 2 omgange med 2 svampe. Kæden bliver skinnende flot!

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen
Suzuki GSX 600 F

Fra : Thomas Makro

Dato : 06-05-04 17:25

On Thu, 6 May 2004 15:13:06 +0200, "anders majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

>Nå jeg må hellere gøre alvor af at en schottoiler eller lign med det
>næste kit og så håber det kan holde noget længere ...
Jeg skal ikke kunne sige om det løser problemet, men vær også
opmærksom på, at der skulle være stor forskel på kæder, selv inden for
samme mærke. Du kan købe en billig kæde i godt mærke, for så at
konstatere, at levetiden er dårlig. Køb istedet de gode/dyre kæder,
det betaler sig.
Jeg har de sidste 26.000 km kørt med den kraftigste kæde fra DID, og
den har det helt fint, så der er mange km tilbage i den.

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : anders majland

Dato : 06-05-04 17:31

> Jeg skal ikke kunne sige om det løser problemet, men vær også
> opmærksom på, at der skulle være stor forskel på kæder, selv inden for
> samme mærke.

Som jeg skrev var det en RK 520 XSO kæde - og den burde jo være ok.

> Køb istedet de gode/dyre kæder

Den hører heller ikke til de billigste.

> Jeg har de sidste 26.000 km kørt med den kraftigste kæde fra DID, og
> den har det helt fint, så der er mange km tilbage i den.

På hvilken cykel ?

Fra : Poul-M Olsen

Dato : 06-05-04 17:54

On Thu, 6 May 2004 18:30:50 +0200, "anders majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

snip
>Som jeg skrev var det en RK 520 XSO kæde - og den burde jo være ok.
Ik ifølge det har læst her på gruppen de sidste 3-4 år
Enig DID = kvali
>Den hører heller ikke til de billigste.
Nej men viser at den ikke er det værd
Samme her over 25K

>På hvilken cykel ?
Honda CBX750F 88 med knap 76HK målt på bavlehjulet

Mvh.
Skyrider#1
www.oddscafe.dk
Honda CBX750F 88' Snart på gaden igen

Fra : Thomas Makro

Dato : 06-05-04 20:58

On Thu, 6 May 2004 18:30:50 +0200, "anders majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

>Som jeg skrev var det en RK 520 XSO kæde - og den burde jo være ok.
Jeg er ikke kæde-kender, så jeg ved ikke hvor god den er.

>Den hører heller ikke til de billigste.
Hmmmm samme erfaring som jeg engang gjorde med en Regina kæde. Kostede
nogenlunde det samme som en DID, men holdbarheden var ikke at
sammenligne.

>På hvilken cykel ?
Se min signatur, jeg har desværre kun en MC
Honda VFR 750 F, 93 HK.

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : Thomas Makro

Dato : 07-05-04 08:04

On Thu, 06 May 2004 21:58:08 +0200, Thomas Makro
<tmakro@fjernesvip.cybercity.dk> wrote:

>Honda VFR 750 F, 93 HK.
93 HK på baghjulet, altså.

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : Armand

Dato : 07-05-04 00:08

anders majland <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en

> Som jeg skrev var det en RK 520 XSO kæde - og den burde jo være ok.
> Den hører heller ikke til de billigste.

Øøøh :-/
XSO-kvalitet?
I HG's katalog ser jeg kun en SMO, som tillige er den stærkeste
520'er-kvalitet á 3200kg's trækstyrke

RK's kvalitet/slidstyrke overtrumfes tydeligt af DID hvis man vurderer efter
udtalelserne hér på gruppen.
Personligt forhindrer min pre-senilitet at blande mig i sagen, trods et
ganske jævnt forbrug af kæder gennem tiden - Jeg kan sgut'te huske om jeg
har kørt på andet end DID

DID's anbefalede kvalitet er 520VM, som med 35,8 kN har en trækstyrke meget
nær RK-SMO'en, men hvis kæden er færdig nu og du ikke får en skotsk-oliator
monteret fra starten af, så giv da DID en personlig sammenlignings-chance
:-/

--
Armand.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 06-05-04 18:35

"Klynder" <mikael@klynder.dk> writes:

> SKAL man have kæden af for at gøre det ordenligt?

Nej, og flere af os kører jo også med endeløse kæder.

Jeg plejer at bruge en pensel/tandbørste/klud med noget petroleum på.
Det kan fint gøre kæden godt ren. Den bliver jo hurtigt svinet igen,
så det er fjollet at give sig til at bruge mange timer om dagen på at
gøre den helt minutiøst ren.

> [...]
> For ellers kunne jeg da godt finde på at sprøjte den godt ind og så
> bare skylle af, så skulle den da nok blive ren, tror I ikke? :)

Du må ikke rense din O-ringskæde på en måde som O-ringene tager skade
af. Så dør den nemlig meget hurtigt. Det vil sige at du fx ikke må
bruge dieselolie (som jeg eller med stor succes har brugt på
almindelige cykelkæder).

Brug heller ikke rensebensin, sprit eller andet der helt fjerner
fedtstoffet fra kæden.

Du skal også passe på med højtryksrenseren, da den også kan ødelægge
O-ringene.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 06-05-04 19:21

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> writes:

> Medio februar:
> fået koblingskontakten hjem og når jeg nu var derude ...
>
> Så er der gået 7000km og det kædekit er også færdigt

Nu skriver du ikke hvilken cykel/motortype du har og da jeg har
Alzheimer Light(tm), kan jeg ikke lige huske det.

Et kædekits levetid afhænger også ganske meget af motortypen;
en-stampere slider kæder ud hurtigst, twin'er er sådan midt imellem,
mens multicylindrede (R4/V4/B6) slider mindst på kædekittet.

Min lommefilosofiske måde at anskue det på er at jo flere cylindre der
er, jo jævnere træk/belastning på kæden får man, og dermed en længere
levetid for kædekittet.

--Kai

Fra : Claus Rittig

Dato : 06-05-04 21:47

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Min lommefilosofiske måde at anskue det på er at jo flere cylindre der
> er, jo jævnere træk/belastning på kæden får man, og dermed en længere

DET er nemlig rigtigt! Og det, der slider aller mest, er faktisk en stor
single kørt med jævn fart over lange distancer. Problemet er (og nu er jeg
jo ikke den store tænker, så jeg kan kun den særdeles populærvidenskabelige
forklaring) at trækket fra stempelslagene er så ujævnt at kæden kommer til
at lave små ryk hele tiden, det kan ses ved at den står og banker op og ned
lige over baggaffel akslen. Man kan faktisk afhjælpe problemet lidt, ved at
lave et ekstra kædestyr lige der hvor "udslaget" er størst. Jeg har lavet et
på min 600cc Honda, jeg købte en nylon stang i diameter 70mm, savede en
skive i passende tykkelse af, savede den over så den blev til to halvmåner,
borede lidt huller og lavede et par beslag, og vupti - fint kædestyr der
markant reducerer "kædebanken". Træerne vokser ikke ind i himlen, mine kæder
holder stadig ikke evigt, men det har da hjulpet.

Rittig

Fra : anders majland

Dato : 07-05-04 10:17

> DET er nemlig rigtigt! Og det, der slider aller mest, er faktisk en
> stor single kørt med jævn fart over lange distancer.

Og det er netop sådan jeg har slidt den op ... Typisk 4-5000rpm i 4 og
5.gear

> [...]
> der markant reducerer "kædebanken". Træerne vokser ikke ind i himlen,
> mine kæder holder stadig ikke evigt, men det har da hjulpet.

Hmm jeg har svært ved at se det for mig - du har ikke mulighed for at
smide et par billder online ?

Fra : Claus Rittig

Dato : 07-05-04 20:44

meddelelse news:409b8192$0$3053$14726298@news.sunsite.dk...

> Og det er netop sådan jeg har slidt den op ... Typisk 4-5000rpm i 4 og
> 5.gear

Og her har du så udpeget hvor det OGSÅ slider en hel del - de gearhjul du
kører med pulserende påvirkning over længere distancer.

> Hmm jeg har svært ved at se det for mig - du har ikke mulighed for at
> smide et par billder online ?

Det ligger nu i mit galleri "Teknik billeder" på dkfritidmotorcykel.dk

Rittig

Fra : anders majland

Dato : 07-05-04 21:32

> Og her har du så udpeget hvor det OGSÅ slider en hel del - de
> gearhjul du kører med pulserende påvirkning over længere distancer.

Yep - heldigvis har den fået en 90'er motor der skulle have fået
forbedret smøring af 5'gearet. Jeg ved godt (har efterhånden fået det
fortalt nogle gange ...) at det ikke er den mest velvalgte cykel til mit
behov men motorcykler købes vist alligevel sjældent med fornuften ...

Køres den med få omdrejninger er det ikke godt - køres den med for mange
er det heller ikke godt ...

> Det ligger nu i mit galleri "Teknik billeder" på dkfritidmotorcykel.dk

Ok - men det synes ikke helt ligetil at få en størrelse der både kan
dæmpe vibrationer og ikke være i vejen for kædens når affjedringen
bevæges... Billedet viser det hvormeget der er slidt af dine halvmåner ?

Fra : Claus Rittig

Dato : 08-05-04 21:27

meddelelse news:409bf623$0$3045$14726298@news.sunsite.dk...

> Ok - men det synes ikke helt ligetil at få en størrelse der både kan
> dæmpe vibrationer og ikke være i vejen for kædens når affjedringen
> bevæges...

60-70mm er fint. Hvis "version 1" ikke er optimal, kan du bare save lidt
asymmertrisk når du laver "version 2".

> Billedet viser det hvormeget der er slidt af dine halvmåner ?

Njah, ikke rigtig... Kæden arbejder sig efterhånden ned i halvmånen, og det
gør ikke noget. Jeg plejer at huske at skifte halvmånen FØR kæden når ned i
boltene, det er kun glippet en enkelt gang

Rittig

Fra : Claus Rittig

Dato : 06-05-04 21:38

meddelelse news:409a3a5d$0$3050$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> ? Pga den lange vandring vil kæden jo langt det meste af tiden være
> noget for løs for at den ikke er for stram når bagsvingeren passerer

Løs kæde?
Nærmest ikke noget ekstra slid. Men prøv at stramme den bare en anelse for
meget, SÅ skal du se løjer...

Rittig

Fra : anders majland

Dato : 07-05-04 10:19

> Løs kæde?
> Nærmest ikke noget ekstra slid. Men prøv at stramme den bare en
> anelse for meget, SÅ skal du se løjer...

Det er min først kæde cykel så jeg har nærmest været "panisk" for at
stramme den for meget. Nu er jeg en halv tung herre. Så ved at stå på
passagerfodhvilerne med vægten godt tilbage kan jeg presse affjedringen
ned så baggaflen står vandret. Så er det nemt lige at få en anden til at
checke at den ikke er for stram hvor den er strammes.