Jeg fik endelig bikset et beslag sammen salv til millen, så pda kan sidde
godt, desværre dækker den så for omdrejningstælleren, men hvad den kører jeg
jo ikek at kigger på alligevel.
alt hvad der skal bruges er et vinkel beslag i en dimension på størrelse af
pda'en, 2 stk strips til fastholdelse af pda....velcro bånd på beslages
bagside, og en velcro pude på instrument brættet...som stødarbsorbering har
jeg lige i albuen sat et stykke skumgumme (tror det er filteret fra en
støvsuger....det virkede formidabelt....den sidder glimragende...nem at se
og trykke sig rundt på ...nem at afmontere hvis det skulel begynde at regne
.....pris ca 50 kr for det hele....skal nok snart tage nogen billeder...
jeg lettede vinkel beslager for overflødig vægt (dremmel er godt), det blev
den lidt bedre af....i beta udgaven, vil pdaen ikke blive holdt af strips
men af velcro også....hvis i eksperimentere med montage....så sæt lige en
sikkerheds line på pda'en
nu er det jo sårn at man kan vælge mellem Walk, Short, og Quick
route....walk holder sig vist fra motorvej, men ikke altid, på quick styrer
den altid efter motorvej, og på shortest, er den også meget glad for
motorvej og andre store veje....men det er jo ikek det man vil når man er
ude og trille....det er lidt synd at der mangler en funktion for at kode
router ind via waypoints, elelr at man kunne vælge "den kønne rute". Jeg
ville gerne guides ud på de små snoede veje....og har fundet en ok løsning
syntes jeg.
man kan i options sætte hastigheden på de forskellige typer vej, jo
hurtigere man sætter farten på f.eks motorvej, jo gladere bliver tomtom for
at vælge den, da den tror man kan spare tid....hvis man sætter motorvejs
hastigheden til f.eks 20 km/t....så vil den rent faktisk prøve at undgå den
da den mener at den er langsom, det samme kan man gøre ved major roads der
har jeg valgt at sætte farten til 40 km/t dvs at den hellere vil vælge major
road i forhold til motorvej for at komme hurtigt frem.
man kan så eksperimentere lidt jeg har min secondary roads som den hurtigste
vej(80kmt), og nu vælger den rent faktisk ofte de små snoede
nedturen er
så at den kan være lang tid om at udregne en rute, dette betyder ikke så
meget hvis man ellers holder sig til den originalt først foreslået rute, men
hvis man lige glipper en sidevej....så skal den tænke....nogen gange i et
minut eller 2 ...og med 60-120 kmt tilbagelægger man jo mellem 1-2 km i
minuttet, og så risikere man at den skal tænke det hele ud igen igen....så
det er ikek så godt men det går
jeg fik min tomtom med sådan et bilkatilbud...så der var næsten ingen
manualer med, men jeg syntes godt det kan være lidt svært at finde ud af
hvornår man skal dreje osv når man suser igennem landskabet, så skal øjnene
jo gerne være på vejen og ikke på computeren, her er det at jeg har fundet
i options en "safety speed", når denne overskrides så forsvinder landkortet
og bliver erstattet af et stort icon af hvad du skal foretage dig næste
gang.....den er 10 gange nemmere lige at slå blikket ned på og forstå en
kortet.....jeg har sat denne safety speed til 70 km/t, dvs i byer og lign
langsomme situationer viser den kort, og man kan stoppe og zoome ind elller
ud for at se længere frem, mens når det går stærk viser den det
simplificerede billede, og man kan koncentrere sig om at køre.
jeg fik testet hele baduljen sidste weekend med 350 km på små veje, og det
fungere rigtig godt...med fuld lys på pda, helt skruet op for lyden samt CF
GPS i, var den over 2 timer om at aflade til 20% som er der hvor den
begynder at brokke sig....så jeg skal lige have fikset noget strøm til den
så den også holder til de lange ture....jeg er sikker på at hvis man slukker
for lyset og kun bruger solens reflektioner..så vil den kunne holde meget
længere, og lyd er der jo heller ikke brug for på mc'en...så den kan også
slås fra, det burde ialt give 1 time mere, hvis man kun bruger batteri.
Lasse
Mille & Karin & Neelix & SV650S