start problemer
Fra : bandit_hest

Dato : 05-05-04 20:01

Jeg har et problem, som jeg håber at der er nogle af jer der kan
hjælpe mig med.
Min honda cbr 600 f3.
Har lidt problemer med at starte, der er intet når den er kold, det er
kun når motoren er varm?
Starteren køre fint rundt, men den vil ikke starte.
Jeg kan kun starte den, ved at løbe den igang.
Og det holder jo ikke i længden, vel.

MVH
Henrik

Fra : Thomas Jensen

Dato : 05-05-04 21:19

> Har lidt problemer med at starte, der er intet når den er kold, det er
> kun når motoren er varm?

hvor gamle er dine tændrør ?

Thomas Jensen
FZ6S Fazer ´04
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Torben Bach

Dato : 05-05-04 21:36

"bandit_hest" <bandit_hest@hotmail.co> skrev i en meddelelse
> [...]
> kun når motoren er varm?
> Starteren køre fint rundt, men den vil ikke starte.
> Jeg kan kun starte den, ved at løbe den igang.

Jeg håber, at du får nogle gode bud på problemet.
Jeg har oplevet nøjagtigt det samme med min Yamaha XZ 550 i.f. den sidste
tid og her til aften, hvor jeg var ude at køre en lille tur. Da jeg kom
retur, ville jeg lige forsøge at starte igen, men ikke liv i dyret.
Efterfølgende og ca. en halv time efter skulle jeg lige prøve. Startede ved
første forsøg og uden problemer.
Jeg gætter også på tændrørstype og alder, da målinger har vist, at batteriet
har optimal spænding.

Torben

Fra : Georg Lorentzen

Dato : 05-05-04 23:06

Jeg tror at du kan udelukke tændrør og tændspoler, da den starter fint på
kold motor og ikke går ud af sig selv når den er varm. Spørgsmålet er om du
har startproblemer på helt varm motor eller lunken motor. Det er ikke
ualmindeligt at en lunken motor kan være svær at starte. På den gamle type
karburatorer, skulle man give fuld gas for at starte en lunken motor, men
det trick duer ikke på en motor med CV-type karburatorer.
Hvis du kan starte den uden problemer ved at løbe den igang så er jeg
tilbøjelig til at lede efter for lav spænding under varm-start, altså ikke
spænding nok til en fornuftig gnist. Det kunne skyldes at den varme
startermotor sluger alt for meget strøm, meget mere end den gør under
koldstart. Hvis dit problem var forårsaget af et ringe batteri eller
manglende ladning, skulle det jo også hurtigt vise sig ved koldstarter. Jeg
hælder altså mere til for stort strømforbrug fra en varm startermotor eller
startrelæ.
Mvh.
Georg

Fra : Armand

Dato : 06-05-04 00:09

Georg Lorentzen <spam@lorentzen.dk> skrev i en
> [...]
> startermotor sluger alt for meget strøm, meget mere end den gør under
> koldstart. .........Jeg hælder altså mere til for stort strømforbrug fra

Termisk følsomme tændspoler? :-/

--
Armand.

Fra : Georg Lorentzen

Dato : 06-05-04 05:53

> Termisk følsomme tændspoler? :-/
>
> --
> Armand.

Næppe, så burde den også gå i stå eller få udsættere når den er varm. Den
kører tilsyneladende upåklageligt - selv når den er varm.
---
Georg

Fra : Armand

Dato : 06-05-04 08:34

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message

> Næppe, så burde den også gå i stå eller få udsættere når den er varm. Den
> kører tilsyneladende upåklageligt - selv når den er varm.

Det kan jo være at det kun er i en vis grad, således at de varme spoler ikke
kan tåle det strømfald som starteren medfører :-/

Klassisk fejlfinding "á la Armand":
Prøv en dag hvor den ikke vil varm-starte, at se om det hjælper med et
startkabel fra familiens/naboens bil!
Ifald at det gør er det fordi der af en eller anden grund er mindre strøm
til rådighed, hhv. kræves mere strøm, når den er varm!!

--
Armand.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-05-04 16:12

> [...]
> Ifald at det gør er det fordi der af en eller anden grund er mindre strøm
> til rådighed, hhv. kræves mere strøm, når den er varm!!

Jeg har før haft held med at starte varme umuliusmotorer ved at holde
gashåndtaget i bund. Hvis det er tilfældet at det hjælper på varmstarten, er
det s.s. et karbureringsproblem, og er vel til at leve med, hvis ikke andet
taler for at få fejlen udbedret.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : bandit_hest

Dato : 06-05-04 16:23

> hvor gamle er dine tændrør ?

De er helt nye isat i sidste uge, hvor cyklen også fik det helt store
service.

>Næppe, så burde den også gå i stå eller få udsættere når
>den er varm.
>Den kører tilsyneladende upåklageligt - selv når den er varm.

Når den er startet, køre den fint uden nogen problemer.
den går ikke i stå eller får udsættere, ingen problemer.
det er kun når jeg kommer hjem efter en længere tur, dvs. motoren er
varm, at der er problemer.
Jeg stiller den, og går ind med hjelm og tøj, når jeg så kommer ud for
at køre den ind i garagen, vil den ikke starte.

MVH
Henrik

Fra : Georg Lorentzen

Dato : 06-05-04 17:46

> [...]
> Jeg stiller den, og går ind med hjelm og tøj, når jeg så kommer ud for
> at køre den ind i garagen, vil den ikke starte.

Så tror jeg stadig på at du har en "strømsluger" når den er varm. Det vil
ikke være nogen dårlig idé, med at forsøge at starte den med et
hjælpebatteri fra en bil - á la Armand. Hvis du er sikker på at
hjælpebatteriet har masser af power - du kan jo evt. lade bilen sidde på
og være startet mens du forsøger - så prøver du at starte den helt varme og
startvanskelige mc. Starter den - er problemet en "varm strømsluger" evt.
starter/relæ. Starter den ikke (det tror jeg den gør) er problemet et helt
andet sted, jeg forstår så ikke hvorfor du kan løbe den varme mc igang?
---
Georg

Fra : bandit_hest

Dato : 06-05-04 20:14

On Thu, 6 May 2004 18:45:57 +0200, "Georg Lorentzen"
<spam@lorentzen.dk> wrote:

> [...]
>andet sted, jeg forstår så ikke hvorfor du kan løbe den varme mc igang?

Jeg har her til aften efter en "lille" aftentur, prøvet at starte den
ved hjælp af et hjælpe batteri.
Den startede ikke med det samme, men den startede da.
Med frygt for at lyde som en komplet idiot, så....

Hvad menes med en "varm strømsluger" ?

Og endnu bedere er der noget jeg kan gøre ?

      MVH
      Henrik

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 06-05-04 20:56

Hej Henrik,

> [...]
> ved hjælp af et hjælpe batteri.
> Den startede ikke med det samme, men den startede da.
> Med frygt for at lyde som en komplet idiot, så....

Dét gad jeg også godt, at vide!
Men der menes vel noget, som sluger en betydelig strøm, når det bliver
varmt, hvad det så skulle være?!

Men lad os tage den igen: Hvis du (uden problemer) kan løbe MC'en igang, så
har du nok reduceret antallet af fejlmuligheder med 50%.
Hvis forskellen på fejlen er, at MC'en ikke kan starte ved brug af
starteren, men sagtens kan startes med lidt start-hjælp. Så har vi kun
MC-batteriet tilbage i fejlsøgningen. Fejlen kan opstå, hvis strømtrækket
fra starteren evt. vil "dykke" driftspændingen til din CDI
(tændingsanlægget), hvorpå der ikke kan skabes gnist.
En ret pussig ting, men det er nok tæt på, at være den eneste mulighed,
eftersom fejlen ikke opstår, når den varme motor _er_ startet.

Hilsen
Lars

Fra : Armand

Dato : 06-05-04 23:59

> [...]
> ved hjælp af et hjælpe batteri.
> Den startede ikke med det samme, men den startede da.
> Med frygt for at lyde som en komplet idiot, så....

F.eks. at tændspolerne bliver ringere når de er opvarmede, eller en
forbindelse i ledningsnettet øger modstanden ved opvarmning!

> Og endnu bedere er der noget jeg kan gøre ?'

Nu du er kommet så langt, så fat en prøvelampe og mål dig frem til hvilken
ledning på tændspolerne at der er strøm på når nøglen er på "ign" -
Tændspolerne forsynes med vedvarende 12V og styres yderligere af
tændingsmodulet og det er denne 12V.-forbindelse du skal finde.

Når den næste gang værgrer sig mod at starte i varm tilstand, trækker du en
simpel forbindelse med nærmest tilgængelige ledning, fra batteriets +pol og
til pågældende stik på tændspolerne - Derved får spolerne 12V direkte fra
batteriet => udenom givne "varme strømslugere"!
- Hvis dét får motoren til at springe igang, er det ikke tændspolerne der
har problemer, men derimod ledningsnettet = efterfølgende fejlsøgning på
ledningsnettets stikforbindelser mellem
batteri-tændingslås-sikringsboks-tændingssystem-tændspoler og
stelforbindelsen fra batteriet!
- Hvis dét ikke hjælper med en direkte navlestreng, er det derimod
sandsynligst at det ér spolerne der har det svært med varmen; men det kan
også skyldes en dårlig stelforbindelse!
Prøv i så fald at følg batteriets -pol til stel (er oftest motorblokken)
og/eller at låne dig frem til et sæt spoler hvormed du kan konstantere om en
udskiftning af dém ændrer sagen!!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-04 08:08

Armand skrev i meddelelsen ...

> [...]
>Tændspolerne forsynes med vedvarende 12V og styres yderligere af
>tændingsmodulet og det er denne 12V.-forbindelse du skal finde.

Uha ! Pas på, den slags er ikke generelt længere. VTR'en har begge
tændspoler solidt forankret til stel, og den såkalte "Converter Unit"
leverer en positiv puls til den enkelte spole. Det skulle undre mig om ikke
det system kan findes andre steder også. Så inden ovennævnte forsøges, så
tjek lige et eldiagram.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 07-05-04 10:31

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> skrev i en

> [...]
> leverer en positiv puls til den enkelte spole. Det skulle undre mig om
> ikke det system kan findes andre steder også. Så inden ovennævnte

OK!
Jeg vil dog mene at den aldrende GSXF har en mere konservativ
spolemontering; men det ér væsentligt lige at sikre sig derom først, som du
skriver!

På den anden side: Hvis man kan måle fast spænding på en af spolens
terminaler, er der vel ikke nogen fare i at suplere denne med en navlestreng
fra batteriet?

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-04 16:48

> "ign" -

Hej
Du skal tage den ene ledning af den ene tændspole for at måle hvilken
ledning der får spænding når der er tænding på.
På de fleste nyer tændingsanlæg afblyder tændingsmodulet stel til spolen
hvis motoren ikke kører, man kalder det strømbegrændsning.
Dvs. at på de fleste måler man 12 V på begge sider af tændspolen når
den står med tænding på og den ikke er startet.

ps det kan nu godt værer batteriet der halvkortslutter når den er varm.

Hygge PD CBR 1100

Fra : Armand

Dato : 08-05-04 00:40

Poul Dam <pouldamadslhome> skrev i en

> Du skal tage den ene ledning af den ene tændspole for at måle hvilken
> ledning der får spænding når der er tænding på.

OK, så!
Men det er stadig ikke en uoverskuelig opgave at finde den ledning der
bringer spænding til spolen og efterfølgende doublere den for udelukkelsens
skyld!

> På de fleste nyer tændingsanlæg afblyder tændingsmodulet stel til spolen
> hvis motoren ikke kører, man kalder det strømbegrændsning.

Skyldes det ikke snarere at hvor platinere lukker mekanisk, behøver en
almindeligt forekommende pick-up bevægelse for at skabe induktivt signal til
tændins-elektronikken??

> ps det kan nu godt værer batteriet der halvkortslutter når den er varm.

Også efter at brug af startkabler kun hjalp lidt?

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-04 17:14

Armand skrev i meddelelsen ...

> [...]

>På den anden side: Hvis man kan måle fast spænding på en af spolens
>terminaler, er der vel ikke nogen fare i at suplere denne med en

Man skal sikre sig at man viterligt har fat i den ledning der er fast +12v.
Misser man, så har man givetvis efterfølgende en ødelagt tændingsboks.

Man er muligvis nødt til at tørne motoren for overhovedet at få en reaktion
på den "negative" side af tændspolen, når det er en elektronisk tænding.
Platinstyret tænding er noget nemmere på den front.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 08-05-04 01:06

> Man skal sikre sig at man viterligt har fat i den ledning der er fast
> +12v.
> Misser man, så har man givetvis efterfølgende en ødelagt tændingsboks.

OK!
Men så er det vel muligt først at pin-pointe en forbindelse med spænding på
og efterføgende afmotere spadestikket og måle om spændingen befinder sig i
ledningen eller spolen - Er det ledningen der indeholder spændingen, må det
være uskadeligt at suplere med en navlestreng dér :-|

--
Armand.

Fra : Georg Lorentzen

Dato : 08-05-04 05:24

Alt det der bøvl med tændspolerne kan man roligt spare sig! Der er jo intet
som tyder på dårlige tændspoler! Den varme mc starter uden problemer når den
løbes igang, og den starter når den får et ekstra tilskud af power fra et
hjælpebatteri - der er absolut intet, der tyder på
tændspole/tændingsproblemer ved varm motor - intet! Der er heller ingen
indikationer på batteriproblemer på de foreliggende oplysninger.
---
Georg

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-04 08:59

Georg Lorentzen skrev i meddelelsen
<409c60bb$0$220$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
>tændspole/tændingsproblemer ved varm motor - intet! Der er heller ingen
>indikationer på batteriproblemer på de foreliggende oplysninger.

Der er da alle indikationer på en kombinationsfejl ! Et ledningsnet der i
forvejen ikke er ordentlig dimensioneret, (typisk MC fejl), samt en
akkumulator der ikke er på toppen. Ydermere har en varm motor højere
kompression, og kræver højere tændspænding end selv den mest træge kolde
motor. Altså en forsyningsspænding til tændspolerne, (deraf følgende
tændspænding), der akkurat rækker til koldstart, selvom starteren endog
trækker godt i akkumulatoren. Under drift ingen problemer pga. at
generatoren holder over 14 volt. Men start af en varm motor sætter tændingen
på en prøve, også selvom starteren umiddelbart har et lettere arbejde.
Akkumulatoren, (vi antager ikke er på toppen), i kombination med
spændingstabet i ledningsnettet frem til tændspolerne, samt behovet for høj
tændspænding ved varm motor gør udslaget. Hjælpeakkumulatoren påviser at det
er sådan, start ved at løbe igang påviser at det er sådan. Ved at fjerne en
af fejlene fungerer MC'en igen, dvs. ny akkumulator vil afhjælpe problemet,
men det vil en ledningsføring til tændspolerne uden tab også.

mvh
Orla

Fra : Georg Lorentzen

Dato : 09-05-04 09:41

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> wrote in message
> [...]
problemet,
> men det vil en ledningsføring til tændspolerne uden tab også.

Der er 180 graders forskel på alle antagelser og konklusioner det er da
alligevel imponerende - men jeg bukker og skraber og trækker mig fra den
videre deltagelse.
---

Fra : Armand

Dato : 09-05-04 15:31

> [...]
> tændspole/tændingsproblemer ved varm motor - intet! Der er heller ingen
> indikationer på batteriproblemer på de foreliggende oplysninger.

Nu startede den jo ikke ubetinget v.h.a. startstrøm, hvilket kan antyde at
strømfaldet ved brug af starteren (hvilket ikke forekommer når man løber
igang) er for meget for f.eks. spolerne :-/

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-04 08:42

Armand skrev i meddelelsen ...

> [...]
>ledningen eller spolen - Er det ledningen der indeholder spændingen, må det
>være uskadeligt at suplere med en navlestreng dér :-|

Ja den skulle være sikker

mvh
Orla

Fra : Georg Lorentzen

Dato : 07-05-04 08:52

> [...]
> Med frygt for at lyde som en komplet idiot, så....
>
> Hvad menes med en "varm strømsluger" ?
>
> Og endnu bedere er der noget jeg kan gøre ?

Som Armand så rigtigt skriver, så mener jeg med udtrykket en "varm
strømsluger"; noget som bruger (sluger) mere strøm, når det bliver varmt,
end ved kold tilstand. På de foreliggende oplysninger udelukker jeg
batteriet da - batteriet har det "sværest" ved kold tilstand og den kan
løbes igang når den er varm. Det faktum at du kunne starte den med et
hjælpebatteri siger mig også at du har et væsentligt højere strømforbrug når
din mc er varm. Jeg udelukker stadig problemer med varme tændspoler, fordi
de dels vil give dig andre symptomer også og fordi du uden problemer kan
løbe den varme mc igang. Altså hælder jeg stadig til at din startermotor
trækker for meget strøm når den er varm. Overgang imellem ledningslagene i
startermotorens spole er en af muighederne, som du nok ikke selv kan
fejlsøge på . En mindre sandsynlig mulighed er starterrelæets spole, men
jeg tror nu mest på startermotoren. Jeg er umiddelbart ikke bange for
dårlige stelforbindelser, fordi de, som regel, skaber størst problemer ved
kold tilstand og en dårlig stelforbindelse til tændspoler og starter burde
give dig problemer ved koldstart.
---
Georg

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 08-05-04 08:37

> Som Armand så rigtigt skriver, så mener jeg med udtrykket en "varm
> strømsluger"; noget som bruger (sluger) mere strøm, når det bliver
> varmt, end ved kold tilstand.

I så fald, må der være tale om en temmelig hæftig forhøjelse af
totalstrømmen.

> Jeg udelukker
> stadig problemer med varme tændspoler, fordi de dels vil give dig
> andre symptomer også og fordi du uden problemer kan løbe den varme mc
> igang.

Ja, det gør jeg også.

> [...]
> meget strøm når den er varm. Overgang imellem ledningslagene i
> startermotorens spole er en af muighederne, som du nok ikke selv kan

Du kan da lave en fysisk inspektion af ankerviklingerne, kul og
kommuntatoren. Hvis ankerviklingerne er kortsluttet, så vil man
sandsynligvis kigge på brændmærker på kommuntatoren og sorte sammensmeltede
klumper af lakisoleret kobbertråds-viklinger og en kul-ædende startermotor,
som ikke tørner specielt godt (hverken i kold, eller varm tilstand).
Ligeledes kan et ohm-meter jo også være glimrende redskab, da den ohmske
modstand skulle være den samme for alle ankerviklingerne.
Hvis startermotoren tager vel- og lystigt fat i MC-motoren, så er der nok
sund nok. Om starteren (af een eller anden grund) trækker et par ekstra
ampere (en lille procentvis forøgelse af strømmen), kan nok gå ubemærket
hen. For hvis der er *seriøse* problemer med effektafsættelsen i starten, så
skal den nok selv sige fra (=fut!).

> En mindre sandsynlig mulighed er starterrelæets spole,

Jeg er helt enig! Det er meget usandsynligt, at det er starterrelæets spole.

Hvis relæspolens viklinger laver temperatur-bestemte kortslutninger i dén
kaliber, så vil den nok bukke under pga. det øgede strømtræk.

Hilsen
Lars