XJ600 eller CB500 ???
Fra : kim rundblad

Dato : 05-05-04 19:17

Jeg lurer lidt på 2 forskellige maskiner, jeg har dog kun set dem på nettet.
Den ene er en Yamaha XJ600s Diversion m. lille kåbe,1997 42.500km til 50KKR
og den anden er en Honda CB500 fuldkåbe, 2003 17.500km til 62KKR...
Hvilken af disse falder direkte i øjet..(uden briller)...???? Skal bruges
til pendling og lidt touring...
Kim

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 05-05-04 19:34

kim rundblad wrote:
> [...]
> 17.500km til 62KKR...
> Hvilken af disse falder direkte i øjet..(uden briller)...???? Skal

Hej Kim.

Umidelbart tror jeg at de er lige stærke, om du har 58/47 hk/nm (Honda)
eller 61/55 hk/nm (Yamaha), er jo nok lidt ligegyldigt.

Yamaha'en er luftkølet, Honda'en er vandkølet, det skulle iflg. mange DFM
skribenter, være bedre for håldbarheden.

Jeg har kun prøvet Yamaha'en, og jeg syntes at den har en rigtig god
komfort, men om man sidder bedre end på Honda'en ?

Lige af de to, du har fundet ville jeg nok tage den nyeste.

Du skulle prøve og søge på www.dba.dk , de har en side med lidt test af
mc'er, og der har de tæste både Yamaha'en og Honda'en, print dem ud og læg
dem ved siden af toilettet , så har du lidt at gruble over

--
Hilsen
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Harry Sandholm

Dato : 05-05-04 21:04

Umiddelbart synes jeg at prisen på Hondaen skal ned under de 60k, da der
ellers kun er 8k op til prisen på en ny med garanti og det hele.
Harry Sandholm
Honda 500 cb

Fra : Jens Arnfast

Dato : 05-05-04 21:06

kim rundblad wrote:

> [...]
> og den anden er en Honda CB500 fuldkåbe, 2003 17.500km til 62KKR...
> Hvilken af disse falder direkte i øjet..(uden briller)...???? Skal bruges

Bumbum.. ja.. hmm.. godt spørgsmål

XJ'eren har stadig mange kilometer i sig (hvis den er blevet kørt og
holdt pænt) så km-tallet er ikke så slemt, men måske prisen er lidt for høj?

Min anke på CB'en er den bagaffjedring .. hvorfor dælen har de ikke sat
en mono-dæmper på?

Hvilken en af dem sidder du bedst på? Det må være det vigtigste
Når du så har fundet ud af det begynder du at lede specifikt efter denne
model - se på så mange som muligt for at danne dig et indtryk af
priserne kontra standen, derefter kan du jo vælge den fra flokken som er
mest indbydende.

--
-jens
RSV1000 .. ex XJ600 '89

Fra : Klynder

Dato : 06-05-04 21:31

Joh... men hvis du alligevel er oppe på 62.000 kr., hvorfor så ikke "bare"
lige smide 8k mere oveni, så kan du jo frit vælge mellem en ny CB500, XJ600
eller måske en ER-5? Det var i hvert fald det, jeg kom frem til, efter at
have set en masse cykler, bl.a. en 5 år gammel XJ med 18.000 km på bagen,
som kostede 59.000... synes ikke de falder nok i den prisklasse... men det
er måske bare mig :)

Så får du dem selvfølgelig ikke med kåbe, men jeg har hørt noget om (her på
NG), at kåbe gør en mc dyrere i forsikring? Hvad jeg har gjort er, at sætte
en vindskærm på... imho: billigere og... pænere... og ligeså godt

Men egentlig er det vigtigste vel bare hvad du mener er den pæneste
(teknikken er garanteret fin i begge), og når du så har besluttet det,
mangler du bare at finde den rigtige. Jeg kan jo ikke påstå, at jeg ikke har
"briller" på, men da jeg var ude at købe ind, endte jeg også med at vælge
mellem de to, og her er hvorfor jeg valgte Yamaha'en: lækre forrør,
instrumentering, potteR, ekstra lækker motor (som ikke må skjules af kåbe
:)), og sammenlignet med det, var Honda'en pludselig lidt kedelig.

Se i øvrigt et lækkert XJ-billede på min profil :)

Hold da op, nu kom brillerne vist rigtig på, hva'? Jeg kan ikke gøre for
det, den er jo lækker :)

Mvh Mikael Klynder
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=590

Fra : Dan

Dato : 07-05-04 02:03

> [...]
> og den anden er en Honda CB500 fuldkåbe, 2003 17.500km til 62KKR...
> Hvilken af disse falder direkte i øjet..(uden briller)...???? Skal bruges

Jeg kører selv cb500 og har ligeså kørt en smule på xj600..Men ang. honda´en
er den for det første vandkølet, for det andet er den dejlig let at kaste
rundt med og har godt med træk, sålænge du kører solo..Med passagerer skal
du rode lidt mere med gearene..Den er kvik men først omkring de 8000 omdrj..
Det er et svært valg, men for mig gjaldt det om vandkølet motor, 500 cc
fremfor 600 cc pga forsikringsselskab, og så det at det er en
honda..(afhængig af hvem du spørger;))

mvh
eli

Fra : HuddiBras

Dato : 07-05-04 14:29

"kim rundblad" <kim.rundblad@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og den anden er en Honda CB500 fuldkåbe, 2003 17.500km til 62KKR...
> Hvilken af disse falder direkte i øjet..(uden briller)...???? Skal bruges

Har kørt på begge.
Sidder bedst på Hondaen (176 cm, 72 kg) og den er
lettere at håndtere.
Rent optisk ser XJ'eren nok lidt smartere ud. Men jeg ville
vælge Hondaen pga siddekomfort, håndtering og vandkølingen.

Fra : jesper

Dato : 08-05-04 00:00

"kim rundblad" <kim.rundblad@tdcadsl.dk> wrote in message news:<40992fb8$0$204$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> [...]
> og den anden er en Honda CB500 fuldkåbe, 2003 17.500km til 62KKR...
> Hvilken af disse falder direkte i øjet..(uden briller)...???? Skal bruges

Jeg har en "test" af de 2 MC'er liggende.
CB'eren er S-modellen med kåbe.
Det er 2 privatpersoner som har lavet testen gennem deres
sommerferie-tur. De har købt dem som nye og har kørt maskinerne med
fuld oppakning.
Begge MC'er er gode maskiner og de klarer langturen lige godt.
Overraskende nok var CB'eren den hurtigste, og var også nemmere at
håndterer....

Hvis jeg skulle vælge ville det blive Honda'en.....
For mig er vandkøling et plus og så er den grundet 2 færrer cylindre
billigere at servicere...
Jesper

Fra : Klynder

Dato : 08-05-04 01:09

> Hvis jeg skulle vælge ville det blive Honda'en.....
> For mig er vandkøling et plus og så er den grundet 2 færrer cylindre
> billigere at servicere...
> Jesper

Jeg synes ikke altid, man skal vælge den "fornuftige" løsning ;)

Kom dog lige i tanke om en fordel ved Hondaen... det ser ud som om den er
nemmere at skifte potte på, hvis man skulle have lyst til det, de lyder jo
ikke af meget, nogen af dem... Det kunne nok godt være en lidt større
operation på XJ'eren (og så ville det jo også ødelægge det hele :))

Mvh Mikael Klynder
XJ600N
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=590