Suzuki GS 500 E '97 - Kørt uden olie.. :(
Fra : Jakob Will Thomsen

Dato : 05-05-04 16:37

Hej alle sammen.

Jeg er så uheldig at min olie lampe var gået i stykker. Og fandt først ud af
det da MC'en stoppede. :(

Men nu tænkte jeg lige at jeg vil hører jer om i havde nogen gode råd?
Har haft den til mekaniker men de skal sgu have 14k for det!! Så jeg tænker
lidt på at finde en tysker MC og så skift motoren.
Er det noget jeg (Som ikke har makket med Motorer før) kan gøre. Har haynes
biblen.
Jeg tror godt selv jeg kan. Så er det så svært??

/Jakob Thomsen

Fra : MKS - 74

Dato : 05-05-04 16:49

On Wed, 5 May 2004 17:37:17 +0200, "Jakob Will Thomsen"
<jthomsen87@hotmail.com> wrote:

>Er det noget jeg (Som ikke har makket med Motorer før) kan gøre. Har haynes
>biblen.
>Jeg tror godt selv jeg kan. Så er det så svært??

Nej det er ikke særlig svært sålænge du ikke direkte skal åbne motoren
selv men bare flytte den en bloc...om _du_ kan - svært at sige, men
jeg tror det hvis du har middelskrueerfaring og armeret med en Haynes
eller orig. workshopmanual, begynder bør man nok ikke være, ellers kan
du sikkert finde en der vil gøre det for ca. 1000 kr. at skifte en så
uhyre simpel motor som en GS500 burde nok kunne gøres på 4-5 timer. At
reppe den er penge ud af vinduet men det ved du jo allerede...

--
-Michael
Div. VF500-, RS250- plus enkelte andre dele til salg på:

Fra : Thomas Makro

Dato : 05-05-04 16:59

On Wed, 5 May 2004 17:37:17 +0200, "Jakob Will Thomsen"
<jthomsen87@hotmail.com> wrote:

>Har haft den til mekaniker men de skal sgu have 14k for det!! Så jeg tænker
>lidt på at finde en tysker MC og så skift motoren.
Konens tidligere MC var en GS500E, som havde fået skiftet motor, af
dens tidl. ejer. Han fik et tilbud på ny motor og motorskift, på
10.000 kr. Uden tilbudet havde det kostet ham lidt mere.
Det er vel en 5 år siden, så mon ikke du kan få det gjort til
10-11.000 kr?

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : S.G

Dato : 05-05-04 17:03

tjaaa en kompket 500E i tyskland koster ml. 7k og 20k :)
Så kan vel ikke svare sig andet. Så får du jo osse en hel cykel mere til
reservedele :)

er årgang ligemeget?

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 05-05-04 19:52

Jakob Will Thomsen wrote:
> [...]
> haynes biblen.
> Jeg tror godt selv jeg kan. Så er det så svært??

Det er intet problem selv at skifte motoren. Tog motoren ud af min GSXR 250
og satte den i igen et halvt år senere.
Du skal bare mærke ledningerne op, så du kan huske hvad der skal sidde hvor.
Hent en motor eller hel cykel (anbefales) i DE og kom i gang..

Det er utroligt at forhandlerne overhovedet giver sådan et "tilbud" , når
man kan få hele cykler for det halve

> /Jakob Thomsen
Thomas

Fra : anders majland

Dato : 05-05-04 20:14

> Det er utroligt at forhandlerne overhovedet giver sådan et "tilbud" ,
> når man kan få hele cykler for det halve

Du glemmer lige arbejdslønnen og at der i tilbudet godt kan være tale om
en fabriksny motor. Min xt600z fik sidste sommer en ny motor hos fisker
for 16000kr (før jeg købte den). For de penge kan man sagtens finde en
godt slidt tysker, men der er langt mellem motorer med lavt km tal.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 05-05-04 20:24

anders majland wrote:

> [...]
> fisker for 16000kr (før jeg købte den). For de penge kan man sagtens
> finde en godt slidt tysker, men der er langt mellem motorer med lavt

Ja arbejdslønnen må forhåbentlig da udgør det mindste. Det skulle da helst
ikke tage en hel
dag at skifte motoren på så åben en model som GS500E. Og lur mig om det ikke
er en renovering
af den gamle motor - det ku' ligne dem!

Thomas

Fra : Peter Graff

Dato : 05-05-04 22:06

Hej Jakob

Prøv at høre lc racing om han har eller kan skaffe en motor.

Hvis du holder til i nærheden af kbh kan det ordnes på en af
www.kantanamc.dk s skrueaftener( ellers finder vi bare en dag). Pris: En øl
eller tre. Du skal selvfølgelig selv have dele med

Hvis du bor i F.eks Nørresundby eller lign. Så er det bare om at melde dig
til vores Skrueweekend og så få transporteret skidtet herover.

MVH

Peter Graff

Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 06-05-04 07:17

Peter Graff wrote:
> Prøv at høre lc racing om han har eller kan skaffe en motor.

Så vidt jeg ved, så har de en standardpris per motor: 7500 kr. Er det ikke
en smule dyrt? - mon ikke det kan betale sig at gøre et kup syd for grænsen
i stedet? Hvis man altså ikke bor alt for langt inde i landet...

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : MKS - 74

Dato : 06-05-04 07:26

On Thu, 6 May 2004 08:16:37 +0200, "Rasmus Neckelmann"
<mullen@mailme.dk> wrote:

>Så vidt jeg ved, så har de en standardpris per motor: 7500 kr. Er det ikke
>en smule dyrt? - mon ikke det kan betale sig at gøre et kup syd for grænsen
>i stedet? Hvis man altså ikke bor alt for langt inde i landet...

Joh - det _er_ en smule dyrt, men det er LC nu også generelt IMO...på
den anden side så vænner man sig hurtigt til priserne sydpå og at
tingene ikke må koste noget , det er selvfølgelig fordi at LC skal
køre det som en forretning, skal ha' et stort lager og evt. også yde
en form for garanti, det koster jo lidt - men er nok mest for folk
uden de store muligheder selv, personligt ville jeg nok sætte grænsen
ved 3-4.000 for en GS500-motor og sandsynligvis kan man finde een
endnu billigere....Det kan ikke være det nemmeste at være dansk hugger
efterhånden som flere og flere orienterer sig sydpå.

Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 06-05-04 08:20

MKS - 74 wrote:

> [...]
> uden de store muligheder selv, personligt ville jeg nok sætte grænsen
> ved 3-4.000 for en GS500-motor og sandsynligvis kan man finde een

Tja, den eneste grund til at jeg valgte at spytte 7500 ud for en motor hos
LC var, at jeg havde opgivet at finde en billig tysk model tæt på grænsen,
og efterhånden var ved at gå helt i panik efter at komme ud at køre igen :|
Men for en model der er så udbredt som GS'eren, så burde det vel være
relativt nemt at finde et eksemplar syd for grænsen. De ekstra reservedele
kan jo også være guld værd...

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : MKS - 74

Dato : 06-05-04 09:16

On Thu, 6 May 2004 09:19:54 +0200, "Rasmus Neckelmann"
<mullen@mailme.dk> wrote:

>Men for en model der er så udbredt som GS'eren, så burde det vel være
>relativt nemt at finde et eksemplar syd for grænsen. De ekstra reservedele
>kan jo også være guld værd...

Det behøver ikke være et helt eksemplar, selvom det altid er en god
ide at ha' ekstra mange reservedele når man kører Skrammel'suki -
den sidste komplette motor jeg købte i D. gav jeg under 1000 kr for
(huggerpris i DK for en tilsvarende 8-10.000), selvom den slags
naturligvis ikke dukker op hver dag så kan de findes....

Fra : Armand

Dato : 06-05-04 22:30

MKS - 74 <priller@tiscali.dk> skrev i en

> ...den sidste komplette motor jeg købte i D. gav jeg under 1000 kr for
> (huggerpris i DK for en tilsvarende 8-10.000), selvom den slags
> naturligvis ikke dukker op hver dag så kan de findes

Jo tak!
Jeg købte (med tilfredshed) et topstykke til CB4½'eren for en tusse dernede!

--
Armand.

Fra : Brian Luckow

Dato : 06-05-04 22:54

> Jeg er så uheldig at min olie lampe var gået i stykker. Og fandt først ud
af
> det da MC'en stoppede. :(

Er du sikker på at olie-lampen virkelig er i stykker?? Lampen har nemlig
intet med oliestanden at gøre, så længe der er tryk på lyser den ikke.
Derfor må du aldrig stole på lampen mht. hvor meget olie du har i.

Mvh., Brian Luckow

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 07-05-04 01:56

"Brian Luckow" <luckowbNOSPAM@grafisk.dk> wrote in message
> [...]
> intet med oliestanden at gøre, så længe der er tryk på lyser den ikke.
> Derfor må du aldrig stole på lampen mht. hvor meget olie du har i.

Jeg overvejede at skrive det samme som Brian da jeg først læste dit indlæg.
For lampen skal jo lyse når du drejer tændingsnøglen og derefter slukke et
øjeblik efter at du har startet motoren, for lampen viser nu om dage så godt
som altid om olietrykket kommer over en given værdi. Noget andet er at der
så ofte - mærkeligt nok/ulogisk -står i mange værkstedshåndbøger/manualer at
når den så lyser konstant medens motoren kører (over ikke for lave
omdrejninger) så har olietrykket allerede været for lavt inden da; altså før
den begyndte at lyse.

Hvis olielampen ikke lyser kan det jo være en afbrudt forbindelse, eller at
olietrykssensoren ikke virker længere. Jeg baksede med problemet på min BMW
R100 for 4 mdr. siden - her i Thailand kører man jo på motorcykel hele året
rundt - altså med at olietrykslampen nogle gange ikke lyste efter at have
drejet nøglen før startende den, og andre gange lysende som den skulle før
startende den. Det viste sig at problemet kom i forbindelse med en dårlig
forbindelse fra dynamoen, men det pudsige var at ting som frigear kunne lyse
når olietryk også skulle lyse, men altså ikke gjorde det.

Da jeg vidste at der var olie nok i motoren og at oliepumpen jo var god nok
dagen før burde jeg jeg sige til mig selv at jeg så bare kunne køre
hjemmefra selvom lampen ikke havde lyst, for en oliepumpe falder jo ikke
pludselig sammen. Men følelsesmæssigt gjorde jeg det ikke, bl.a. oplevede
jeg for 31 år siden at en bundskrue faldt ud af bundkar kanten på min BMW
R69S så der lige pludselig ikke længere var olie i motoren. Men ser man bort
fra den slags sjældne tilfælde sker der jo normalt intet - altså ødelagt
motor pga. manglende smøring - hvis man blot kontrollerer oliestanden som
Brian skriver, og så kører indtil man for fundet om det er olietryksmåleren
eller en forbindelse der er i stykker. Hvis man derimod kører med for lav
oliestand risikerer man jo at det i øjeblikke - hvis ikke hele tiden - der
ikke kommer nok olie til pumpen og olietrykket derved falder og slitagen
sker.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-04 08:18

Gert Bo thorgersen skrev i meddelelsen ...

> [...]
godt
>som altid om olietrykket kommer over en given værdi.

Dog ikke mere "så godt som altid" end at mange Yamaha modeller har niveau
sensor styret lampe :-/ Med GS 500 ved jeg ikke.

> [...]
>når den så lyser konstant medens motoren kører (over ikke for lave
>omdrejninger) så har olietrykket allerede været for lavt inden da; altså

Det er da klart ! Så længe at oliepumpen kun sporadisk tager luft med, eller
luftmængden er begrænset til 10 - 25 % kan pumpen stadig holde
olietrykslampen slukket. Men smøreevnen er naturligvis nedsat.

Det oplever man nogen gange i hydrauliske systemer, men der bliver man
hurtigt klar over problemet på grund af voldsomt støjniveau i ventiler og
pumpe.

mvh
Orla