Kølervæske
Fra : Henrik Davidsen

Dato : 05-05-04 11:41

hejsa

Når der skal fyldes lidt væske på køleren på honda'en, skal det så være 100%
kølervæske, eller 50/50 kølervæske og postevand eller bare 100% rent
postevand? Og i fald man kan/skal bruge almindeligt vand, kan man så tage
fra hanen, eller bør man købe en dunk demineraliseret vand? Eller hvad med
sådan noget kildevand (eller hvad det nu hedder) man kan købe på drikkedunke
til en formue?

/Sjang
Honda CB500

Fra : flemsus

Dato : 05-05-04 12:26

"Henrik Davidsen" <sjangREMOVE@sjang.dk> wrote in message
> [...]
> vand? Eller hvad med sådan noget kildevand (eller hvad det nu hedder)
> man kan købe på drikkedunke til en formue?

Du kan købe noget der er 50/50 ellers laver du blandingen selv med
demineraliseret vand.

--
Mvh. Flemming Sørensen

Remove NOSPAM to reply.

Fra : Torben Scheel

Dato : 05-05-04 13:54

> [...]
> fra hanen, eller bør man købe en dunk demineraliseret vand? Eller hvad med
> sådan noget kildevand (eller hvad det nu hedder) man kan købe på

Du skal finde noget kølervædske der er beregnet til MC - eller i hvert fald
alumotorer. Dernæst skal du blande det med vand (demineraliseret er
bedst=ingen kalk) efter beskrivelsen på produktet - evt. tager du højde for
den temperatur du har brug for. Hvis cyklen står i opvarmet garage om
vinteren, er der jo ingen grund til at den er beskyttet ned til minus 40
grader. Kølervædsken har også en korrosionshindrene virkning, også derfor
skal man ikke bruge vand alene. Husk at skifte vædsken og evt. skylle
systemet grundigt igennem hvert andet år (tror jeg) - så får du urenhederne
ud.

Til en gammel bil kan det efter sigende være en fordel at bruge postevand,
da kalken kan tætne små utætheder - jeg ville undgå det til MC'en.

vh
Torben

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-05-04 13:20

"Henrik Davidsen" <sjangREMOVE@sjang.dk> writes:

> Når der skal fyldes lidt væske på køleren på honda'en, skal det så være 100%
> kølervæske, eller 50/50 kølervæske og postevand eller bare 100% rent
> postevand?

Well, hvis det ikke er meget der skal til, er det nok lige meget. Men
under alle omstændigheder er det en god ting af skifte al kølervæsken
en gang imellem, måske hver 3-4. år. Det skyldes svjv. at der er nogle
korrosionshæmmende stoffer som, så at sige, bliver slidt med
tiden. Hvis det er en gammel mc, kan det sikkert også godt betale sig
at skylle hele systemet igennem med postevand, der kan nok godt hobe
sig en del skidt op i kølesystemet over 10 år.
--
mvh Jes Vestervang

Hi! I'm a .signature virus!

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 05-05-04 14:24

> Hvis det er en gammel mc, kan det sikkert også godt betale sig
> at skylle hele systemet igennem med postevand, der kan nok godt hobe
> sig en del skidt op i kølesystemet over 10 år.

Nu er det heldigvis en årgang 2000, så den er dog ikke blevet helt så gammel
endnu - men måske jeg alligevel vil prøve at skylle systemet igennem. Så har
jeg jo også prøvet det

/Sjang

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 05-05-04 14:23