/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Oktantal
Fra : Henrik Davidsen


Dato : 04-05-04 18:19

Davs igen igen

Jeg snakkede lige med en kammerat om forskellen på oktan 92 og 95 benzin.
Jeg kører på en CB 500 fra 2000, og fylder nogle gange 95 på, og andre gange
92. Men hvad er egentlig forskellen, og hvad er godt/skidt ved den ene frem
for den anden? Gør det noget at jeg nogle gange tanker det ene, og andre
gange det andet - altså bør jeg altid køre med samme oktantal?

Jeg ved godt at nogle tankstationer har 95 i 92-tankene, men det er så en
anden snak

/Sjang



 
 
Anders Thorup (04-05-2004)
Kommentar
Fra : Anders Thorup


Dato : 04-05-04 19:19

Henrik Davidsen wrote:
> Davs igen igen
>
> Jeg snakkede lige med en kammerat om forskellen på oktan 92 og 95
> benzin. Jeg kører på en CB 500 fra 2000, og fylder nogle gange 95 på,
> og andre gange
> 92. Men hvad er egentlig forskellen, og hvad er godt/skidt ved den
> ene frem for den anden?

Oktantallet siger noget om benzinens tendens til at selv-antænde. Jo højere
oktantal, desto mindre tendens til at benzinen vil selvantænde.
Generelt set, bør man blot køre med det lavest mulige oktantal, dog aldrig
lavere en foreskrevet i instruktionsbogen.
En CB500 som din, kan sagtens klare 92oktan, som er det laveste man kan få
herhjemme.
Brændværdien for 92oktan er ,modsat den almindelige tro, faktisk også højere
end på 95/98oktan, så derfor vil din motor yde mere med lavere oktan
benzin(Dog er det ikke nogen mærkbar forskel)

Det er primært meget højtydende motorer, der kræver højere oktantal pga. af
højere kompression, og dermed højere temperatur i forbrændingskammeret(inden
forbrændingen altså).

> Gør det noget at jeg nogle gange tanker det
> ene, og andre gange det andet - altså bør jeg altid køre med samme
> oktantal?

Det betyder ingenting at du ikke tanker samme oktan hver gang, men hvorfor
ikke altid tanke det billigste??

>
> Jeg ved godt at nogle tankstationer har 95 i 92-tankene, men det er
> så en anden snak

Det er korrekt,, og de er faktisk forpligtet til at oplyse dig om det, hvis
du spørger!!

--
--
MVH / Best Regards
Anders Thorup
www.dfmc.dk/Anders_Thorup
Honda VFR750F RC24 Perlemorshvid



Thomas Buus Andersen (04-05-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 04-05-04 19:30

Anders Thorup wrote:

> Oktantallet siger noget om benzinens tendens til at selv-antænde. Jo
> højere oktantal, desto mindre tendens til at benzinen vil selvantænde.
> Generelt set, bør man blot køre med det lavest mulige oktantal, dog
> aldrig lavere en foreskrevet i instruktionsbogen.

Hmm.. Tilsætter man ikke oktanboost på en højtydende motor for at undgå
at benzinen selvantænder under før stemplet er i rette position? Altså vil
en benzin med lavt oktantal
tænde under mindre kompression end en benzin med høj oktantal?!

Thomas



Anders Thorup (04-05-2004)
Kommentar
Fra : Anders Thorup


Dato : 04-05-04 19:39

Thomas Buus Andersen wrote:
> Anders Thorup wrote:
>
>> Oktantallet siger noget om benzinens tendens til at selv-antænde. Jo
>> højere oktantal, desto mindre tendens til at benzinen vil
>> selvantænde. Generelt set, bør man blot køre med det lavest mulige
>> oktantal, dog aldrig lavere en foreskrevet i instruktionsbogen.
>
> Hmm.. Tilsætter man ikke oktanboost på en højtydende motor for at
> undgå at benzinen selvantænder under før stemplet er i rette
> position? Altså vil en benzin med lavt oktantal
> tænde under mindre kompression end en benzin med høj oktantal?!

Jo, det er jo også det jeg skriver



--
--
MVH / Best Regards
Anders Thorup
www.dfmc.dk/Anders_Thorup
Honda VFR750F RC24 Perlemorshvid



Tommy Fer (05-05-2004)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 05-05-04 12:53

"Thomas Buus Andersen" <t-buusSLET@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:4097e13c$0$11564$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Anders Thorup wrote:
>
> > Oktantallet siger noget om benzinens tendens til at selv-antænde. Jo
> > højere oktantal, desto mindre tendens til at benzinen vil selvantænde.
> > Generelt set, bør man blot køre med det lavest mulige oktantal, dog
> > aldrig lavere en foreskrevet i instruktionsbogen.
>
> Hmm.. Tilsætter man ikke oktanboost på en højtydende motor for at undgå
> at benzinen selvantænder under før stemplet er i rette position? Altså vil
> en benzin med lavt oktantal
> tænde under mindre kompression end en benzin med høj oktantal?!

Jo, det er også det manden siger

At man skal køre med lavest MULIGE oktantal, dvs hvis den selvantænder
(detonere) så er det ikke muligt at benytte brændstoffet.

--
Mvh Tommy Fer
Honda VFR400R
Polyteknisk MC Forening
2 Wheels moves your body, 4 wheels move your soul!



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408903
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste