Henrik Davidsen wrote:
> Davs igen igen
>
> Jeg snakkede lige med en kammerat om forskellen på oktan 92 og 95
> benzin. Jeg kører på en CB 500 fra 2000, og fylder nogle gange 95 på,
> og andre gange
> 92. Men hvad er egentlig forskellen, og hvad er godt/skidt ved den
> ene frem for den anden?
Oktantallet siger noget om benzinens tendens til at selv-antænde. Jo højere
oktantal, desto mindre tendens til at benzinen vil selvantænde.
Generelt set, bør man blot køre med det lavest mulige oktantal, dog aldrig
lavere en foreskrevet i instruktionsbogen.
En CB500 som din, kan sagtens klare 92oktan, som er det laveste man kan få
herhjemme.
Brændværdien for 92oktan er ,modsat den almindelige tro, faktisk også højere
end på 95/98oktan, så derfor vil din motor yde mere med lavere oktan
benzin(Dog er det ikke nogen mærkbar forskel)
Det er primært meget højtydende motorer, der kræver højere oktantal pga. af
højere kompression, og dermed højere temperatur i forbrændingskammeret(inden
forbrændingen altså).
> Gør det noget at jeg nogle gange tanker det
> ene, og andre gange det andet - altså bør jeg altid køre med samme
> oktantal?
Det betyder ingenting at du ikke tanker samme oktan hver gang, men hvorfor
ikke altid tanke det billigste??
>
> Jeg ved godt at nogle tankstationer har 95 i 92-tankene, men det er
> så en anden snak
Det er korrekt,, og de er faktisk forpligtet til at oplyse dig om det, hvis
du spørger!!
--
--
MVH / Best Regards
Anders Thorup
www.dfmc.dk/Anders_Thorup
Honda VFR750F RC24 Perlemorshvid