"Jes Vestervang" <jes@dellen.royal.flof.dk> wrote in message
news:87n04m8vz4.fsf@dellen.royal.flof.dk...
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:
>
> > Som en gammel smedsvend beskrev så effektivt for mig engang:
> > Han smed en sammenkrøllet avisside på bordet foran sig og demonstrerede
at
> > man automatisk vil brede den ud ved at placere sine håndflader midt på
siden
> > og derefter føre dem fra hinanden i varierende diagonale retninger!
> > Det er den samme teknik man bruger ved krydsspænding for ikke at låse
den
> > luft der befinder sig imellem pakfladerne inde, men istedet flytte den
ud
> > mod (=over) enden!
>
> Æhh, luft?!? Jeg er godt nok ikke smed, men jeg var (og er indtil
> videre
overbevist om at bolte skal krydsspændes for ikke at
> skævvride delene der spændes sammen (med utætheder til følge). Det
> med luften lyder mærkeligt i mine ører.
>
> Skævvridnigen jeg påstår finder sted, hvis ikke der krydsspændes,
> skyldes at fladerne klemmes sammen ét enkelt sted, mens de et andet
> har behov for at give sig, fordi førstnævnte måske er låst i en
> forkert stilling. Hvis skidtet så alligevel spændes sammen, kommer der
> kraftigt vridninger i metallet, og sikkert også utætheder.
>
> Ved krydsspænding opnår man at fladerne presses ensartet jævnt mod
> hinanden, og kan rette sig ind til det sidste, så der ikke opstår fæle
> vridninger (og utætheder).
>
> Det kan være jeg tager fejl, men jeg tror det altså ikke.
> --
> mvh Jes Vestervang
>
> Hi! I'm a .signature virus!
> Copy me into your ~/.signature to help me spread!
>
Der finder ikke nogen skævvridning stedi almindelig forstand, som Armand
fortæller det er det den rigtige måde at fortså det på, altså at
"luftlommen" flyttes fra centrum længereog længere ud til siderne/enderne
under krydstilspændingen, for så helt at være væk når de yderste
bolte/møtrikker spændes.
Man kan jo også iagttage det som en svag U formet plade liggende oven på en
plan flade; altså for eks. at topstykket for den aktuelle Honda 4 cylindrede
hvilede på cylinderblokkens højre og venstre side og der så med et søgeblad
kunne iagttages, eller direkte ses uden søgerblad, at der var luft mellem de
to dele midt mellem højre og venstreside. Hvis man så spændte omvendt - for
at gå til ydergrænsen - altså udefra og indad så ville luftlommen på midten
jo ikke kunne slippe væk.
Ved at spænde på den korrekte måde - krydsspænding eller sneglehusspænding
(som en blyant for enden af en snor der vikler AF rundt om en aksel) presses
luftlommen jo ud til enderne, højre og venstre side, og væk. Og dette er jo
aktuelt med den tykkelsesforskel der er for pakningen mellem topstykke og
cylinderblok, henholdsvis fra før tilspændingen til efter tilspændingen, og
i nødstilfælde for et lidt bukket topstykke.
Mvh.Gert Thorgersen