Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Traveler DC3010 fra Aldi - testbilleder
Fra : Kim Schulz

Dato : 12-05-04 17:40

hejsa
Jeg fik lyst til at teste det kamera som de har på tilbud i dag (og ugen
ud vel) i Aldi, og gik derfor ned og købte et (de har jo den lækre
tilbage leverings politik på denne slags varer).

Første indtryk af kamera'er er, at det virker robust af et "plastik"
kamera at være (robust i forhold til de kodak og minolta kamera'er vi
har i husstanden). Design mæssigt er det som Toshiba M700 bort set fra
logo og et par småting. Det er ikke samme optik, men det er så vidt jeg
kan se Canon der har lavet begge.
CCD display er utroligt lækkert og skarp og viewfinderen er udemærket
for et kamera i den prisklasse.
Det er lidt stort i det, men jeg forventede heller ikke et lomme kamera.
Med kameraet følger alt man har brug for, for at komme i gang, så det er
lækkert nok.

Ved opstart kommer en masse tåbelige lyde og menuer osv. er på tysk som
standard. Begge ting kan dog hurtigt og smertefrit klares fra setup
menuen - dog er der ikke dansk, men kun engelsk som sprog.
Menuer og design er 99% som det på:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/M700/M700A9.HTM
Eneste forskel jeg kan finde er, at der ikke står Toshiba i baggrunden.

Der kan sættes en hel masse op, men jeg tænkte at jeg ville lave nogle
out-of-the-box test billeder i stedet. Dette betyder at alle billeder er
taget med auto-fokus og hvad der ellers er af auto indstillinger.

http://www.schulz.dk/images/camtest/

Billede 1 er taget med blitz inden for.
Billede 2+3 er taget hvor der er zoomet 10x og det er taget hvor det er
ret overskyet og "småregnende"(der var lige tørvejr et par min. da jeg
tog dem).
Billede 4-8 er taget hvor den var slået på makro fokus, men 6+7 er tager
på 2-3m afstand.

En hurtig konklusion efter at have skudt en 30-40 hurtige billeder med
kameraet er, at det, i auto-mode er udemærket udendørs, men har lidt
problemer med at fokusere ordenligt indendørs hvis der er lidt mørkt.
Hvidbalancen er som standard lidt for lys, hvilket især kan ses på
billede 7.
Manuel indstillingerne giver mulighed for at sætte det hele op og der
kan faktisk tages nogle ganske fornuftige billeder.
Der er en svag tendens til at der ved full zoom kommer det, som vist i
fagsprog hedder, barrel distortion.
Kameraet er ret rystelses følsomt så man skal have en rolig hånd eller
en tripod hvis man vil tage gode zoombilleder.
Jeg skal nok lige vænne mig til at bruge dette kamera, men tror faktisk
at jeg stadig har det om en måned.

--
Kim Schulz | Stop Software patents before it is too late!
Geek by nature |

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 12-05-04 17:46

Hej

Kim Schulz wrote:
> [...]
> tog dem).
> Billede 4-8 er taget hvor den var slået på makro fokus, men 6+7 er tager

Har du gjort noget ved billederne inden du lagde dem ud? Jeg synes, at
de er i en meget dårlig kvalitet.

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Fra : Kim Schulz

Dato : 12-05-04 18:09

[snip]
> Har du gjort noget ved billederne inden du lagde dem ud? Jeg synes, a
> de er i en meget dårlig kvalitet.

ikke andet end at hente dem ud af kameraet og uploade dem.
Hvordan dårlige? ud over det med bussen, så synes jeg faktisk at de er
rimelige, forhold taget i betragtning.
Gennemgik lige hvad den bruger af indstillinger og den stod til ISO200
(400 er max). fokus, sharpness, color og contrast stod alle til normal.
Med Sharpness hard og contrast hard så bliver billederne noget skarpere
og bedre. Men som nævnt, så var testen for at se hvilke billeder man
kunne tage med det uden at røre ved en eneste indstilling (ud over sprog
og lyd self.)

--
Kim Schulz | Need a Content Management System for your website? Go
Geek by nature | get Fundanemt at : http://www.fundanemt.com New

Fra : Jan Borgen

Dato : 12-05-04 18:16

Kim Schulz wrote:
> [...]
> ud vel) i Aldi, og gik derfor ned og købte et (de har jo den lækre
> tilbage leverings politik på denne slags varer).
Jeg fik samme ide.

> Første indtryk af kamera'er er, at det virker robust af et "plastik"
> kamera at være (robust i forhold til de kodak og minolta kamera'er vi
> har i husstanden). Design mæssigt er det som Toshiba M700 bort set fra
Subjektivt minder plast-kvaliteten, knapper og samlinger mig om noget a
la HP PhotoSmart 735. Dvs. væsentligt mindre robust end mit Olympus
C-3040Z, min tidligere Canon Ixus 400 og mit Canon PowerShot A-80
(sidstnævnte er dog heller ikke det bedste jeg har haft i hånden; f.eks.
er knappen til skift mellem optagelse og afspilning noget løs).

> Det er lidt stort i det, men jeg forventede heller ikke et lomme kamera.
> Med kameraet følger alt man har brug for, for at komme i gang, så det er
> lækkert nok.
Ja, det er lækkert med et 128 MB SD-kort, 2000 mAh opladelige batterier,
oplader samt net-adaptor. Tasken er dog for blød til min smag.

> En hurtig konklusion efter at have skudt en 30-40 hurtige billeder med
> kameraet er, at det, i auto-mode er udemærket udendørs, men har lidt
> problemer med at fokusere ordenligt indendørs hvis der er lidt mørkt.
Det problem har jeg også bemærket. AF-assist lys kunne gøre underværker.
Alternativt må man bruge manuel focus (som dog ikke er trinløs i
aktuelle firmware, men makro, 1 m, 3 m eller uendelig). Ifølge firmware
1.10A til Toshiba PDR-M700 tilføjer trinløs manuel focus jvf.
http://www.toshiba.com/taisisd/isd_svc/svcdsc/_pdf/m700/M700_FWManual.pdf,
men det er uvist om kameraet kan opgraderes med denne firmware. Jeg har
d.d. forespurgt om dette via den medfølgende hotline support, og de har
videresendt spørgsmålet til tyskland.
Jeg synes også at der var lidt for meget "blå kant" på mine billeder,
men måske jeg kan få dem minimeret ved at fifle med indstillingerne i
"manual mode".

> [...]
> Kameraet er ret rystelses følsomt så man skal have en rolig hånd eller
> en tripod hvis man vil tage gode zoombilleder.
Kameraet har ingen IS, men kan man finde støtte op ad et træ, en
døråbning eller lignende så er det muligt at holde kameraet i ro.

> Jeg skal nok lige vænne mig til at bruge dette kamera, men tror faktisk
> at jeg stadig har det om en måned.
Det er lækkert med 10x zoom og alt tilbehøret, men selv om jeg mener at
kameraet (i forhold til konkurrenterne) er prisen værd, så ryger mit nok
retur. Da mange af mine billeder er indendørs så skal autofokus fungere
bedre end den gør, for at dække mine behov.

--
Jan Borgen

Fjern det sidste domæne fra min mail adresse ved svar.
To mail me please remove the last domain from my e-mail address.

Fra : Den rigtige fotograf

Dato : 12-05-04 18:32

vil egentlig bare høre, er det muligt at sætte en extern flash til, har den
noget sko til det, connector til det?

Fra : Kim Schulz

Dato : 12-05-04 18:40

On Wed, 12 May 2004 19:32:07 +0200
"Den rigtige fotograf" <denrigtigefotograf@ofir.dk> wrote:
> vil egentlig bare høre, er det muligt at sætte en extern flash til,
> har den noget sko til det, connector til det?

nej

Fra : Jens@dtext.news.tele~

Dato : 12-05-04 19:52

Jeg fandt en gammel hjemmeside, hvor på jeg har lagt nogle billeder op

http://www.sitecenter.dk/jensjohansen/review/

/Jens

Fra : Deaster

Dato : 12-05-04 20:41

Kim Schulz wrote:

> [...]
> problemer med at fokusere ordenligt indendørs hvis der er lidt mørkt.
> Hvidbalancen er som standard lidt for lys, hvilket især kan ses på

Ikke for at provokere, men mener du helt seriøst det du skriver ? For
det er godt nok lang tid siden jeg har se så ringe billeder fra et
digital kamera, har du efterbehandlet dem eller lign. ?

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Kim Schulz

Dato : 12-05-04 21:12

[snip]
> Ikke for at provokere, men mener du helt seriøst det du skriver ? For
> det er godt nok lang tid siden jeg har se så ringe billeder fra et
> digital kamera, har du efterbehandlet dem eller lign. ?

Ja jeg mener det og nej de er ikke efterbehandlede.
jeg sammenligner med andre kameraer til den almindelige bruger.
Her taler jeg om Kodak CX6330,Digital Ixus II, Minolta Dimage Z1,
Olympus C-350ZOOM (lige hvad jeg har adgang til i det daglige).
Jeg taler ikke om professionelle kameraer da det ikke er den målgruppe
som dette kamera henvender sig til.
og ned de er ikke efterbehandlet på nogen måder.

Fra : Deaster

Dato : 13-05-04 07:24

Kim Schulz wrote:

> [...]
> Her taler jeg om Kodak CX6330,Digital Ixus II, Minolta Dimage Z1,
> Olympus C-350ZOOM (lige hvad jeg har adgang til i det daglige).

Meget mystisk, nu har jeg selv brugt Ixus og Z1 en lille smule, og de
billeder er simpelthen klasse bedre end det Aldi kameraet kommer med.
Selv mit gamle Fuji MX2700 er bedre.

> Jeg taler ikke om professionelle kameraer da det ikke er den målgruppe
> som dette kamera henvender sig til.

Det gør jeg heller ikke.

> og ned de er ikke efterbehandlet på nogen måder.

Ok, det gør det desværre ikke bedre.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-05-04 12:52

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse

http://www.schulz.dk/images/camtest/

De er tankevækkende ringe - sorry. Meget uskarpe, støjfyldte og uden
dynamik. Jeg havde faktisk forventet et bedre resultat. Er bus-billedet
håndholdt?

--
-Jens B.

Fra : Peter T.

Dato : 13-05-04 13:16

Kim Schulz wrote:

> Billede 2+3 er taget hvor der er zoomet 10x og det er taget hvor det er
> ret overskyet og "småregnende"(der var lige tørvejr et par min. da jeg
> tog dem).

Lyset fra lygterne på bussen irriterer mig, da der virker til at være
udbrænding de steder hvor lyset er.

Og ellers er jeg meget lidt imponeret over kvaliteten primært pga. støjen,
men jeg ser det som et fint begynderkamera til konfirmanden (hvad har det
kostet?).

--
Rigtige samfundstabere kører Harley

Fra : Kim Schulz

Dato : 14-05-04 20:30

On Thu, 13 May 2004 13:52:02 +0200
"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> De er tankevækkende ringe - sorry. Meget uskarpe, støjfyldte og uden
> dynamik. Jeg havde faktisk forventet et bedre resultat. Er

alle billeder er håndholdte

--
Kim Schulz | Keen of Fundanemt? Want to share experieces with
Geek by nature | other users? join The Fundanemt User Group NOW!