Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gamle Nikon objektiver
Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 10-05-04 01:35

Jeg har en stribe gamle Nikkor, Nikon E og Tokina 100% manuelle objektiver
(AI fatning) men savner et kamerahus.
Kan nogen hjælpe mig med at oplyse hvilke kameramodeller disse gamle
objektiver kan bruges i ?

Jeg ved at de passer i EM, FG, FG-20, FM, FE, FA og så gætter jeg på F3 og
F301,
men hvad med F501, F601, F801.... og også F75 ?

Jeg ved godt at autofokus aldrig kommer til at virke, men skidt med det. Kan
objektiverne bruges i de nyere huse uden automatikken?

Jeg ved godt at kvaliteten ikke kommer på højde med dagens nye kameraer og
objektiver, men det er også mindre vigtigt. Det skal ikke bruges ret meget.
Jeg kikker efter et brugt kamerahus til under 1.000 kr og har lidt kik på et
F301, men ser også gode tilbud på F801, som jeg antager er nyere (set til
600 kr).

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd/

Fra : HKJ

Dato : 10-05-04 15:42

"Michael Lund Sørensen" <laeses-ikke@gromit.dk> wrote in message
> Jeg har en stribe gamle Nikkor, Nikon E og Tokina 100% manuelle objektiver
> (AI fatning) men savner et kamerahus.

Generelt kan du bruge alt AI på alle kamerahuse og Pre-AI kan kun bruges op
til og med F3.
E-serien regnes også som AI.

Nogle huse afbryder lysmåleren (F80, F75, F55, F60, F55, F50, F401), på
andre er det kun matrix lysmåleren der bliver koblet fra (F801, F601, F5,
F70, F90, F100).

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 10-05-04 19:59

HKJ skrev :
> "Michael Lund Sørensen" <laeses-ikke@gromit.dk> wrote in message
>
> Generelt kan du bruge alt AI på alle kamerahuse og Pre-AI kan kun bruges
> [...]
Jeg har ikke noget pre-AI (Jeg går ud fra at det er den U dims der sidder
uden på objektivet).
Alle mine objektiver er AI (uden AF)

> Nogle huse afbryder lysmåleren (F80, F75, F55, F60, F55, F50, F401), på
> andre er det kun matrix lysmåleren der bliver koblet fra (F801, F601, F5,
> F70, F90, F100).

Øhhh, vil det sige at hvis jeg fx købte et F75 hus og satte en Nikkor 50/1,2
på, så ville jeg ikke kunne bruge lysmåler automatikken?
Jeg er vant til at jeg sætter blænden og kameraet sætter lukkertiden. Skal
jeg så sætte begge dele? (det kan jeg ikke finde ud af - jeg har ikke nogen
lysmåler)

En matrix lysmåler vil da være en drøm (jeg så et billigt F801), men hvis
spotmåling er mulig er det jo nok for en gammel amatør som mig.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd/

Fra : HKJ

Dato : 10-05-04 20:26

F5,

> Øhhh, vil det sige at hvis jeg fx købte et F75 hus og satte en Nikkor
50/1,2
> på, så ville jeg ikke kunne bruge lysmåler automatikken?

Ja.

> Jeg er vant til at jeg sætter blænden og kameraet sætter lukkertiden. Skal
> jeg så sætte begge dele? (det kan jeg ikke finde ud af - jeg har ikke
nogen
> lysmåler)

Korrekt.

> En matrix lysmåler vil da være en drøm (jeg så et billigt F801), men hvis
> spotmåling er mulig er det jo nok for en gammel amatør som mig.

Du får kun matrix måling på objektiver med CPU (dvs med elektriske
forbindelser til kameraet).

Det er kun F801s der har spot meter.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 10-05-04 21:04

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in message

> 50/1,2
> Ja.

Jeg kender ikke F75, men på F4 virker det fint med at sætte blænden og lade
huset styre lukkeren. Også med de gamle Ai objektiver

> Du får kun matrix måling på objektiver med CPU (dvs med elektriske
> forbindelser til kameraet).
>
> Det er kun F801s der har spot meter.

Det er vi ikke enige om. F4 har spot og matrix, der virker med Ais
objektiver. Ai typerne virker på middelmåling.

Bo //

Fra : HKJ

Dato : 10-05-04 21:20

"Bo Bjerre" <post@sidebanenFJERNES.dk> wrote in message

> Jeg kender ikke F75, men på F4 virker det fint med at sætte blænden og
lade
> huset styre lukkeren. Også med de gamle Ai objektiver

F4 kan håndtere det meste.

> Det er vi ikke enige om. F4 har spot og matrix, der virker med Ais
> objektiver. Ai typerne virker på middelmåling.

Nu nævnte Michael netop F801 og der findes to modeller af denne, hvoraf kun
den ene har spotmåling.

Andre kamera med spot: F4, F5, F601, F100, F90, F80, F75, F70, Alle D
modeller

PS: Listerne over de forskellige modeller kommer fra en bog, da jeg kun
kender F801(s) og D70.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 10-05-04 23:00

> F4 kan håndtere det meste.

....gæt på hvorfor jeg købte sådan een )

Bo //

Fra : Peter Hansen

Dato : 11-05-04 17:22

> nogen
>
> Korrekt.

Det kan nu altså godt lade sig gøre uden at skulle ud og købe en
lysmåler... Jeg er selv den lykkelige ejer af et f801 (den med spot
måling) og kan godt lysmåle med mine gamle ai-s objektiver. Man skal
dog selv indstille både blænde og lukkertid (eftersom kameraet kun
virker i "M" ved brug af gamle optikker), men den indbyggede lysmåler
virker stadig, hvilket betyder at man kan se når man har ramt den
korrekte kombination.

Mvh
Peter

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 11-05-04 18:07

"Peter Hansen" <pede@moonman.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> virker i "M" ved brug af gamle optikker), men den indbyggede lysmåler
> virker stadig, hvilket betyder at man kan se når man har ramt den

OK Tak for Info - til jer alle!

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd/

Fra : Bo Bjerre

Dato : 10-05-04 17:02

> [...]

> Jeg ved godt at kvaliteten ikke kommer på højde med dagens nye kameraer og
> objektiver, men det er også mindre vigtigt. Det skal ikke bruges ret

JO, den optiske kvalitet er ikke nødvendigvis ringere. Hvilke typer drejer
det sig om ?

-jeg har da en FG og en FG-20 med motortræk på lager. FG husene er de
letteste huse, Nikon har lavet (i metal) De kommer ikke ud at køre mere med
mig. De er bestemt ikke slidt op. Har taget ca 10.000 billeder. Så hvis du
er interesseret kan du bede mig om at lave et opslag i markedsgruppen, så
kan vi finde en pris på dem...

Bo //

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 10-05-04 19:52

Bo Bjerre skrev :
> "Michael Lund Sørensen" <laeses-ikke@gromit.dk> wrote in message

> JO, den optiske kvalitet er ikke nødvendigvis ringere. Hvilke typer drejer
> det sig om ?

Lidt blandet Nikkor 50/1,2, Nikon E 35, 50, 105 Tokina 35-105 og 80-200..

> [...]
> er interesseret kan du bede mig om at lave et opslag i markedsgruppen, så

Jeg har/havde selv et EM men det er gået i stykker, så et FG kan godt
interessere mig, men jeg har set F301 til 400 kr og FG til 600 kr, EM til
800 kr og det er jo ligesom den forkerte vej rundt, men det gør F301'n
interessant

Hvis du har et godt tilbud må du godt sende det på photo snabel gromit dk
Bedst hvis du bor i Københavnstrup eller omegn, da jeg gerne vil se hvad jeg
køber.
Mit eget gamle EM er trods alt over 25 år gammelt!! (det kan ikke betale sig
at få det repareret)

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd/

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-05-04 18:26

> [...]
> objektiver (AI fatning) men savner et kamerahus.
> Kan nogen hjælpe mig med at oplyse hvilke kameramodeller disse gamle

---klip---

> Jeg ved godt at autofokus aldrig kommer til at virke, men skidt med
> det. Kan objektiverne bruges i de nyere huse uden automatikken?

Jeg har i weekend'en moret mig med mit D70-hus og så et sæt oldgamle
mellemringe samt et Nikkor 50/F2.0. Og hvis man er til helt igennem manuel
fotografering fungerer det glimrende. Og hvad skal man med en lysmåler, når
man har et histogram, kan slette sidste opragelse og så bare fyre løs igen.

> Jeg ved godt at kvaliteten ikke kommer på højde med dagens nye
> kameraer og objektiver, men det er også mindre vigtigt. Det skal ikke

Mht. kvaliteten slog det gamle Nikkor min nye 18-70, så det er da brugeligt.
Til gengæld faldt min gamle Vivitar 70-210 makrozoom totalt igennem. Absolut
nul kontrast og manglende skarphed. Men gamle Nikkor med fast brændvidde
(fra før de hældte plastik i dem i stedet for glas) tror jeg ikke du skal
kimse af - hvis du altså kan finde ud af at fotografere manuelt.

vh
Jan
--
Jan Bøgh