Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon Powershot Pro 1
Fra : Bjarke Feldt-Rasmuss~

Dato : 09-05-04 22:21

Jeg sad egentlig og syntes, at Pro 1 så ret interessant ud.

Ifølge Steves review har det er udløserforsinkelse der kan sammenlignes med
fx Nikon D 70. Dog lidt langsommere med autofokus.
Men det burde stadig kunne klare actionbilleder.

Men, men, men, så skriver Steve, at selv med hurtige lukketider bliver ISO
400 ikke godt. Kan det virkelig passe?

Er der nogen herinde, der har erfaringer med Pro 1?

Mvh
Bjarke Feldt-Rasmussen

Fra : Ole Olsen

Dato : 10-05-04 03:42

On Sun, 9 May 2004 23:20:30 +0200, "Bjarke Feldt-Rasmussen"
<transalp-offroad@sport.dk> wrote:

>Jeg sad egentlig og syntes, at Pro 1 så ret interessant ud.

[...]
>Er der nogen herinde, der har erfaringer med Pro 1?

Jeg har ingen personlige erfaringer, men vær opmærksom på at Pro 1
udviser kraftig vignettering

OO

Fra : Bon

Dato : 10-05-04 21:39

"Ole Olsen" <nospamto@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har ingen personlige erfaringer, men vær opmærksom på at Pro 1
> udviser kraftig vignettering

Hvordan ved du det, når du selv gør opmærksom på du ikke
selv har et - hehe?

Kraftig er vist overdrevet. Det kan ses ved zoom, men man kan justere sig
ud af det med blænden hvis man synes det er for "kraftigt". Ellers er
der ikke noget.
Har Pro1.
--
BA

Fra : Niels Thomsen

Dato : 11-05-04 00:58

Tak for dit indlæg. Jeg er ved at være dødtræt af folk, der hakker løs på et
kanera de aldrig har haft i hånden, men kun læst om på et website.
Lige nu er det så Pro1 der er lagt for had.

Jeg er selv den lykkelige ejer af et Pro1. Og ja, ved alt over ISO 100 er
støj, ISO 400 skal kun bruges når alt glipper, støjen er meget synlig.
Men det er prisen for 8 Mp i småformat, og jeg gider ikke at slæbe rundt på
et slr. Pro1'eren har jeg næsten altid med mig.
I test har jeg set at objektivet har noget tønde forvrængning, men det er
ikke moget jeg har lagt mærke til ude i den virkelige verden. Og er det ikke
meget normalt på objektiver med stor zoomfaktor?

God (billed)jagt
Hilsen Niels

Fra : ;o\)-max-

Dato : 11-05-04 04:03

"Niels Thomsen"
> [...]
> ikke moget jeg har lagt mærke til ude i den virkelige verden. Og er det ikke
> meget normalt på objektiver med stor zoomfaktor?

Det er synd for dig Niels at du blir så træt, men det er nok
ikke sundt at tage ting der skrives her i NG så personligt.
Folk hakker på Pro1 fordi det, for nogle folk, har nogle
alvorlige fejl, du nævner selv at 400iso kun er brugbar i en
nødsituation, mange har omtalt samme problem og kigger
man på testbilleder - jeg kan bare smile og trække på skulderen,
jeg hoppede selv på Canon karusellen med G5, som imo var
noget bras. Hvis du er lykkelig og kan klare dig med 50-100iso,
er det jo bare godt, men hvis en kommende foto enthusiast spørg,
så vil jeg sige, spar pengene og køb et max. 4MP digicam. Hvis
Nikon proffer kan klare sig med 4MP, så kan de fleste hobby
fotografer også. Der er mindre støj ved 4MP og der er ikke de
samme problemer med "blå" kanter i høj kontrast områder..
De små chip der sidder i digicam har idag overskredet grænsen
for deres formåen.
Hvis man kigger på steves testbilleder, så kan man måske sige,
så slemt er det nu heller ikke, det kan jeg leve med, men ofte
beskærer man lidt og for det meste justerer man lidt i farver og
kontrast, og så sker der noget med støjen, det har de fleste
sikkert prøvet..
For mig er de rigtige tider på dagen at fotografere natur og fugle
på, om morgenen og sen eftermiddag, smukt lys og så kan jeg ikke
klare mig med 50-100iso.. Og så er det imo ligegyldigt hvilke
fremragende kvaliteter kameraet ellers indeholder, jeg hader ikke
Pro1, men for mig ville det være mange penge ud af vinduet.. -max-

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-05-04 08:22

Bjarke Feldt-Rasmussen wrote:
> Men, men, men, så skriver Steve, at selv med hurtige lukketider bliver ISO
> 400 ikke godt. Kan det virkelig passe?

Har du set det sample Steve har taget i iso400 ved høj dagslys, det
kan næsten ikke undgå at være taget med forholdsvist hurtig lukker :)

Og ja, der er pænt meget støj på billedet.

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-05-04 17:23

In article <409ea0a0$0$238$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Bjarke Feldt-Rasmussen wrote:
> [...]
> Men det burde stadig kunne klare actionbilleder.
>
> Men, men, men, så skriver Steve, at selv med hurtige lukketider bliver ISO

Lavt støjtal kræver stor sensor. Eller future tech.
Stor sensor kræver stor optik.

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : Kaj Dahl

Dato : 10-05-04 19:52

Jeg har et Canon PowerShot Pro1 kamera og har efterhånden taget ca. 800
billeder med kameraet. Billederne bliver bedst ved ISO 50 (og det er
superkvalitet) Der bliver synlig billedstøj ved højre ISO tal end 50.

Venlig hilsen
Kaj Dahl
kaj-dahl@private.dk
http://sommerfuglehave.homepage.dk
http://www.natur-galleri.private.dk

Fra : Bon

Dato : 10-05-04 22:00

> [...]
> 400 ikke godt. Kan det virkelig passe?
>
> Er der nogen herinde, der har erfaringer med Pro 1?

Der er forsinkelse hvis du ikke har sat focus først. Og hvor meget
det er, er afhængig af lyset. Jeg vil skyde på et sekund i sollys
fra du trykker til billedet er i kassen. Til action billeder er det kanon!
Er der focuseret er de første 4 billeder i kassen på 1.8 sekund. Derefter
går de 2 næste billeder langsommere. Der kan tages 6 billeder når det skal

hurtigt. De 6 billeder tager ca. 3.5 sekunder. De første 4 dog meget
hurtigere.
Det var ved max opløsning i JPG.
Jeg prøvede lige ved lavere opløsning (1024x768). 20 billeder tog ca. 12
sekunder.
Ja, ISO 400 er ikke meget værd. Bruger selv ISO 50 og 100.
--
BA

Fra : Bjarke Feldt-Rasmuss~

Dato : 11-05-04 07:46

> Der er forsinkelse hvis du ikke har sat focus først. Og hvor meget
> det er, er afhængig af lyset. Jeg vil skyde på et sekund i sollys
> fra du trykker til billedet er i kassen.

Jeg havde ellers læst, at AF-forsinkelsen var så slem på Pro 1, at man gik
glip af billeder, fordi, det ikke kunne få låst og derfor ikke ville udløse.
Nogle erfaringer med det?

> Til action billeder er det kanon!
> Er der focuseret er de første 4 billeder i kassen på 1.8 sekund.

Betyder det, at det opdaterer fokus? Det er jo netop problemet ved mange af
de action billeder jeg tager, at de bliver bedst med en super hurtig AF,
fordi motivernes bevægelse gør det meget svært at fokusere først, fx på en
crossbane, når de kommer flyvende over et hop.

> Det var ved max opløsning i JPG.

Har du prøvet hvad Pro 1 kan, når det er RAW?

> Jeg prøvede lige ved lavere opløsning (1024x768). 20 billeder tog ca. 12
> sekunder.
> Ja, ISO 400 er ikke meget værd. Bruger selv ISO 50 og 100.

Og hvor meget begrænser det dig reelt?

Vh
Bjarke Feldt-Rasmussen

Fra : Bon

Dato : 11-05-04 19:42

> [...]

> Jeg havde ellers læst, at AF-forsinkelsen var så slem på Pro 1, at man gik
> glip af billeder, fordi, det ikke kunne få låst og derfor ikke ville

Jeg er nu ikke gået glip af noget endnu. Du kan jo indstille manuelt
så der ikke skal fokuseres automatisk hvis det er autofokusen du er bange
for.

> [...]
> fordi motivernes bevægelse gør det meget svært at fokusere først, fx på en
> crossbane, når de kommer flyvende over et hop.

Ikke i fast mode. Der bliver fokuseret først og derefter skyder den bare løs
når
du holder knappen nede. Der fokuseres ikke når knappen holdes i bund.
Kun når den er halvt nede. Igen, brug manuel fokus hvis autofokus er
et problem for dig.

> Har du prøvet hvad Pro 1 kan, når det er RAW?

Det er ihvertfald langsommere i RAW mode. Har kigget meget lidt på det
og er ikke noget jeg gider beskæftige mig med.

> Og hvor meget begrænser det dig reelt?

Til mit formål har jeg hvad jeg skal bruge.
Jeg har købt den extra zoom man kan få, og var lidt nervøs over
om jeg skulle en ISO op når den kom på. Men dette var heldighvis ikke
tilfældet.
Så det rækker til mine ønsker. Indendørs bruger jeg blitz, og der har
jeg ikke noget at klage over.
--
BA