Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lysmåler
Fra : Søren

Dato : 09-05-04 18:35

Jeg overvejer at anskaffe en lysmåler og har fået anbefalet mærket
Gossen. Jeg anvender Canon EOS300 analog kamera og fotografere
udelukkende b/w (Ilford FP4) udendørs - atalieoptagelser er ikke
aktuelt. Jeg vil gerne høre hvilke erfaringer I har med lysmålere og om
der er en bestemt I vil anbefale.

Søren

Fra : C.Stensgaard

Dato : 09-05-04 19:41

Det bedste du kan gøre er at finde en lysmåler der har en spot-forsats - og
denne sammen med et gråkort, udgør det bedste værktøj udendørs.

Ambient lysmåling bliver jo også snydt som kameraet lysmåler bliver snydt -
så derfor er spotmåling noget nær det mest præcise.

Jeg kan dog også anbefale en Minolta Autometer 4 eller 5 (4´eren er ret
lækker men en ældre sag og kan findes brugt i DBA i ny og næ). Gossen og
Seconic kender jeg intet til, men de er også begge anerkendte mærker.

Claus Stensgaard

Fra : Ole Larsen

Dato : 10-05-04 06:27

> [...]
> udelukkende b/w (Ilford FP4) udendørs - atalieoptagelser er ikke
> aktuelt. Jeg vil gerne høre hvilke erfaringer I har med lysmålere og om

Gossen laver udmærkede lysmålere og har du ikke spec. ønsker, kan en
selenmåler købes billigt. Men hvad er der galt med den indbyggede ?
Mvh
Ole

---

Fra : Søren

Dato : 10-05-04 16:19

Ole Larsen wrote:

> Men hvad er der galt med den indbyggede ?

Du er ikke den første der stiller spørgsmålet og da der er mange der har
taget gode udendørs billeder uden lysmåler (som jeg også selv har) kan
man vel sige at det er unødvendigt med lysmåleren. Det er vel også
logisk at med store kontrast forskelle (mørk/lyst område) bliver
billedet ikke så godt. Det kan være det bliver ved overvejelsen med
lysmåleren.

/Søren

Fra : C.Stensgaard

Dato : 11-05-04 09:34

Jeg er altså ikke helt enig med dig.

De lysmålere der sidder i nyere kameraer er gode, men de er ikke så gode som
et seperat værktøj som en lysmåler. Jeg vil kunne påvise dig forskellene -
og de er markante.

Hvis man arbejder med lysmåler og laver selektive målinger af det i motivet
man ønsker korrekt eksponeret, vil det stort set altid være en bedre måling
end hvis du foretog det med kameraet indbyggede lysmåler.

Jeg bruger kameraets lysmåler når jeg tager snapshots, men når det skal være
studiebilleder eller på anden måde gengives korrekt, så anvender jeg en løs
lysmåler.

Claus

Fra : Ole Larsen

Dato : 11-05-04 11:24

"C.Stensgaard" <kamisu@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
være
> studiebilleder eller på anden måde gengives korrekt, så anvender jeg en

Har svært ved at tro at fabrikanterner leverer en lysmåler, der måler
forkert.
Det er nok mere et spgsml. om at forstå hvad den måler.

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

---

Fra : C.Stensgaard

Dato : 11-05-04 11:44

Det var heller ikke hvad jeg forsøgte at komme frem til.

Jeg tror på at værktøjet er mere præcist, hvis du eksempelvis betaler 2500,-
for en lysmåler og holder resultatet op imod et SLR kamera til 2000,- med
indbygget lysmåler.

En spotmåling med lysmåler og gråkort kan efter min bedste overbevisning
sætte alle kameraers lysmåler til vægs.

Fra : Ole Larsen

Dato : 11-05-04 17:22

> [...]
> indbygget lysmåler.
>
> En spotmåling med lysmåler og gråkort kan efter min bedste overbevisning
Citat:
> som

En spotmåler er en god ting uanset om den er løs eller er i et kamera. Og et
gråkort er også fint, men skal vi ud i detaljerne, som du gerne vil, heder
det måling af skygge og højlys og zonesystem. Ellers er det sgu nok
ligegyldigt om måleren er løs eller er i et kamera.

Fra : C.Stensgaard

Dato : 11-05-04 18:15

Hej Ole

Ja det er jeg nu godt klar over, Ansel levede ikke forgæves !

Og jeg er stadig ikke enig at et kamera´s lysmåler i kvalitet kan måle sig
med en lysmåler af nogenlunde kvalitet.

Det er i alle fald ikke min erfaring. Og jeg har kørt med både Nikon F3, F4
og F5 og nu Canon 10D (og så lidt Rollei 6x7)