Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
En latterfugl
Fra : Tommy Jensen

Dato : 07-05-04 18:13

Hej

Hvad synes I om dette billede

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=73078

MVH Tommy

Fra : HKJ

Dato : 07-05-04 18:36

"Tommy Jensen" <toj@worldonline.dk> wrote in message
news:dogn9013v7qnbcsncicgeh9gdg79ipc8rg@4ax.com...
> Hvad synes I om dette billede
>
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=73078

Jeg syntes at du mangler lidt for neden og har for meget luft for oven, men
jeg går ud fra at er sådan dit billede er taget.

Jeg syntes også at lyset/farverne er lidt kedelige på fuglen.

Jeg har selv være i zoo og tager nogle fuglebilleder og jeg syntes det er
svært at få alt perfekt.
Her er et af mine forsøg:
http://henrik.k.jensen.homepage.dk/DSC_1564.jpg

Fra : ;o\)-max-

Dato : 07-05-04 19:17

"HKJ"

> [...]
>
> Jeg syntes også at lyset/farverne er lidt kedelige på fuglen.
>
> Jeg har selv være i zoo og tager nogle fuglebilleder og jeg syntes det er

Det geniale ved d70'ern er at det kan flash synkronisere
ved 1/500s, det skulle du udnytte når du skyder med lange
brændvidder og fugle i bevægelse. Så vidt jeg har læst laver
d70'ern også glimrende billeder ved højere iso, så du kan
rolig skyde ved 200, 400 og 800iso, så er chancen for skarpe
billeder større, men fanme et flot udtryk. -max-

Fra : HKJ

Dato : 07-05-04 19:26

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message

> Det geniale ved d70'ern er at det kan flash synkronisere
> ved 1/500s,

Hvad tror du glimtet i dens øje er?

> det skulle du udnytte når du skyder med lange
> brændvidder og fugle i bevægelse.

Gør jeg også, men jeg har store problemer med at få dem skarpe.
Her er en af de bedre: http://henrik.k.jensen.homepage.dk/DSC_2066.jpg

PS: På det første billede sidder den altså stille, men jeg tror jeg har
rystet lidt.

> Så vidt jeg har læst laver
> d70'ern også glimrende billeder ved højere iso, så du kan
> rolig skyde ved 200, 400 og 800iso, så er chancen for skarpe
> billeder større,

Jeg prøver at holde lukkertider omkring 1/400-1/500, pga. lang håndholdt
tele, så jeg justerer ISO ret meget, men støjen er altså synlig i de høje
iso.

> men fanme et flot udtryk. -max-

Jeps.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 07-05-04 19:38

"HKJ"

> "-max-"
>
> Hvad tror du glimtet i dens øje er?

Ja det er flash, men du har skudt på 1/160s, det er det jeg
hentyder til..

> Gør jeg også, men jeg har store problemer med at få dem skarpe.
> Her er en af de bedre: http://henrik.k.jensen.homepage.dk/DSC_2066.jpg

Det er et pragtfuldt billede og flash sync 1/500s perfekt.

> [...]
> tele, så jeg justerer ISO ret meget, men støjen er altså synlig i de høje

Hvis du stadig ikke syns dine billeder er skarpe nok, så prøv med
1/1000-1/3000s, det gør jeg tit, under 1/1000 er jeg ikke meget
for..-max-

Fra : HKJ

Dato : 07-05-04 19:54

> Ja det er flash, men du har skudt på 1/160s, det er det jeg
> hentyder til..

Det var et uheld, som du kan se på billedet var der rimelig kraftig modlys,
så lukkertiden svingede meget og jeg holdt ikke nok øje med den. ;-(

> Det er et pragtfuldt billede og flash sync 1/500s perfekt.

Det eneste nogelunde skarpe billede ud af alt for mange forsøg.

> Hvis du stadig ikke syns dine billeder er skarpe nok, så prøv med
> 1/1000-1/3000s, det gør jeg tit, under 1/1000 er jeg ikke meget
> for..-max-

Det ville jeg egentlig forsøge idag, men desværre var der meget lidt lys og
fugleshowet havde skiftet starttidspunkt. Jeg fik kun slutningen og ikke
nogen ordentlige billeder. ;-(

Jeg fik dog afprøvet mit nye macro objektiv, desværre var der lige en unge
der banke på glasset ind til frøen, så den vendte ryggen til.
http://henrik.k.jensen.homepage.dk/DSC_2811.jpg

Og næste gang bruger jeg en mindre blænde, så fødderne også bliver skarpe.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 07-05-04 20:08

"HKJ"

> [...]
> http://henrik.k.jensen.homepage.dk/DSC_2811.jpg
>
> Og næste gang bruger jeg en mindre blænde, så fødderne også bliver skarpe.

Waw, tænk whis man kunne købe sådan en wetsuit, frøen er cool..
Du er oppe på bl13, du får ikke fødderne helt skarpe selv ved bl32.
bedre at tage det lidt længere fra og beskære, men jeg syns det er flot
at baggrunden blir uskarp, en smags sag måske. -max-

Fra : HKJ

Dato : 07-05-04 20:19

> Waw, tænk whis man kunne købe sådan en wetsuit, frøen er cool..

Jeg elsker også farverne, de havde også en anden flot frø, men den sad for
langt fra glasset.

> Du er oppe på bl13, du får ikke fødderne helt skarpe selv ved bl32.

Øv.

> bedre at tage det lidt længere fra og beskære, men jeg syns det er flot
> at baggrunden blir uskarp, en smags sag måske. -max-

Jeg elsker også uskarp baggrund, men jeg savner nu skarpe fødder i det
billed (især højere fod).
Det er dog første gang jeg er ude med et macro objektiv, så ud fra den
betragtning er billedet vel udemærket.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 07-05-04 19:11

"Tommy Jensen"

> Hej
>
> Hvad synes I om dette billede
>
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=73078
>
> MVH Tommy

Det er glimrende - men det er beskåret for tæt for neden
og som Henrik siger kan du løfte det lidt med kurver,
mere skal der ikke til imo. -max-

Fra : Tommy Jensen

Dato : 07-05-04 19:26

On Fri, 7 May 2004 20:11:29 +0200, ";o\)-max-" <ma22x3@hotmail.com>
wrote:

>Det er glimrende - men det er beskåret for tæt for neden
>og som Henrik siger kan du løfte det lidt med kurver,
>mere skal der ikke til imo. -max-

Mht beskæringen kan jeg ikke lave om på det ved dette billede da det
ikke er beskåret.

Mht kurver så har jeg ikke eksperimenteret med dette endnu, jeg er
ikke specielt god til farver så jeg laver nok mere ged i det.

MVH Tommy

Fra : ;o\)-max-

Dato : 07-05-04 19:29

"Tommy Jensen"

> [...]
>
> Mht kurver så har jeg ikke eksperimenteret med dette endnu, jeg er
> ikke specielt god til farver så jeg laver nok mere ged i det.

Hehe, det er det man ikke er god til der er sjovest,
gå i kurver og løft den lidt oppe i toppen og sænk den
lidt nede i bunden, det er meget små justeringer der
skal til, det vil gi lidt mere kontrast og farvemætning,
billedet bør ikke blive lysere eller mørkere, det kan
du styre ved at kurvens midter punkt bliver på samme
sted. Ikke svært.. -max-

Fra : Tommy Jensen

Dato : 07-05-04 19:52

On Fri, 7 May 2004 20:29:27 +0200, ";o\)-max-" <ma22x3@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>billedet bør ikke blive lysere eller mørkere, det kan
>du styre ved at kurvens midter punkt bliver på samme

Nej intet er svært når man ved hvordan

Jeg lærer hele tiden nyt om photoshop, på farve området er jeg lidt
handicappet da jeg er lidt farveblind og har svært ved at se forskelle
i nuancer af farverne.

Du siger lidt i toppen og lidt i bunden. Kan du komme lidt nærmere
f.eks. hvilket af de 16 kvadrater som kurve billedet er delt ind i
skal jeg justere i ?

MVH Tommy

Fra : ;o\)-max-

Dato : 07-05-04 19:58

"Tommy Jensen" <toj@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Du siger lidt i toppen og lidt i bunden. Kan du komme lidt nærmere
> f.eks. hvilket af de 16 kvadrater som kurve billedet er delt ind i

en kvadrat kan du starte med altså en fra toppen og en fra bunden
så du laver en meget svag og blød S kurve, der skal meget lidt til. -max-