Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
fugle oa.
Fra : ;o\)-max-

Dato : 07-05-04 03:33

Til dem der ikke har kunnet se mine fugle og
sæler/søløver har jeg lagt dem her:
http://www.amarzone.dk/argentina/web.html

Til Michael som syns fugle er kedelige:
http://www.amarzone.dk/argentin_people/web.html

Håber der er et par imellem der er acceptable. -max-

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-05-04 04:25

Uheldigvis faldt -max- over tastaturet og skrev derved følgende:

> Til dem der ikke har kunnet se mine fugle og
> sæler/søløver har jeg lagt dem her:

Hvad står 504.000 for?

Claus

Fra : Peter

Dato : 07-05-04 06:09

> Hvad står 504.000 for?
>
> Claus

Hvis du ser i "Exif-data" vil du se, at "Lens focal length" er 504 mm. Står
der fx 14.0000, tja så er brændvidden 14mm. De sidste fire nuller er vist
uvedkommende? (Du kan evt. benytte dette lille geniale program til at se
Exif: http://ak.no-ip.com/ ).

Men flotte vedkommende billeder max. Både af folk og fæ.
Var det 2000 skud, du havde med hjem? Så kommer der vel flere?
Et lille nysgerrigt spørgsmål: har du et bud på, hvor meget/hvor lang tid du
bruger på at efterbehandle i Photoshop?

--
V.h.
Peter

Fra : Peter

Dato : 07-05-04 06:29

> Et lille nysgerrigt spørgsmål: har du et bud på, hvor meget/hvor lang tid
du
> bruger på at efterbehandle i Photoshop?

Når jeg nu har set på billederne et par gange, så er der nogle, der stikker
ud fra andre.
Nr. 1 http://www.amarzone.dk/argentina/ushuaia_geese_ii.jpg - uha som det er
godt.
Hvorfor skulle dette beskæres sådan:
http://www.amarzone.dk/argentina/ba_birdxiv.jpg - jeg ville nok ikke have
fundet på det, men en sjov virkning har det da.
Og så bli'r jeg ved med at kigge på den her rustbunke af en mærsklignende
damper http://www.amarzone.dk/argentin_people/ushuaia_ship.jpg. Hvis nu
ikke patruljebåden var kommet tøffende i forgrunden, kørende diagonalt mod
højre, så den bryder det store skibs vandrette linje (den ligger formentlig
for anker), tja så havde det været et intetsigende billede.

--
V.h.
Peter

Fra : ;o\)-max-

Dato : 07-05-04 16:13

"Peter"
> [...]
> højre, så den bryder det store skibs vandrette linje (den ligger formentlig
> for anker), tja så havde det været et intetsigende billede.

Beskæringen vill jeg også gerne have undgået, men den er tung
og svær og styre den 500mm, jeg fik nok skudt 4-5 billeder af
den fugl da den fløj over hovedet, det her var skarpest og havde
bedst tegning og (pose, på dansk?) men der manglede altså en
halv vinge, den var lige tæt nok på.
Skibet kunne have været bedre, det er lidt for centreret imo.
Gæssene er fra en tur gennem strædet mellem argentina og chile
og vi havde en time til at fe på en farm eller gå på museum, jeg
satte mig ned og fotograferede de her gæs, luset var perfekt den
dag, solskin og blå himmel er bedst til den slags, eller det er ihvertfald
lettere at tage billeder. Tak Peter. -max-

Fra : ;o\)-max-

Dato : 07-05-04 12:36

"Peter"

> [...]
> Var det 2000 skud, du havde med hjem? Så kommer der vel flere?
> Et lille nysgerrigt spørgsmål: har du et bud på, hvor meget/hvor lang tid du

Det er nemlig et genialt lille program, man burde sende ungen
der har lavet det en flaske Snaps ).

Nogle af billederne er lige til, andre specielt de dyr jeg ikke
har kunnet komme tæt nok på får en tur med grovfilen.
på lang afstand blir atmosfæriske forstyrrelser et problem (dis)
og så er det lidt som at lave mad, lidt af det ene og lidt af det
andet, noget der fjerner støj nogle nye lag og forskellige masker
og til sidst highpass filter i stedet for usm. Og de blir virklig
grimme, men nogle af de fugle har jeg aldrig set før så de er vel
nærmest en slags registerings billeder. Hvis en gren stikker ind
og forstyrer billedet eller der ligger et bildæk i vandet, så blir det
fjernet, så et besværligt billede tager en halv time, og et heldigt
skud 5 minutter.. Alle billederne har en tone, oftest er de helt
grønne under træerne .) og warme ude under blå himmel, jeg
bruger et plugin til at justere farvebalancen på nogle af billederne,
men tit kan jeg bedre li original farverne, som har mer stemning.
Der er nogle hundrede skud endnu der skal bearbejdes, ud af
5400 billeder. -max-

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 07-05-04 08:07

-max- skrev:

> Til dem der ikke har kunnet se mine fugle og
> sæler/søløver har jeg lagt dem her:
> http://www.amarzone.dk/argentina/web.html

Hvor lækkert - og du tager nogle fugle- og dyrebilleder, som det er
svært andet end at beundre

Blandt andet siger det her mig en del:
<http://www.amarzone.dk/argentina/ba_birdii.jpg>

man kan sige at baggrunden er rodet, men den er nydeligt skildt fra
motivet.

Der tror jeg til gengæld at fx.
<http://www.amarzone.dk/argentina/ba_birdiii.jpg> kunne være lækkert med
stor dybdeskarphed - er det kun mig der har det sådan?

Har du været meget tæt på, eller har du brugt den del zoom, og beskåret
en del væk efterfølgende?

> Til Michael som syns fugle er kedelige:
> http://www.amarzone.dk/argentin_people/web.html

Heyyy - hvad laver det her så på den side???
<http://www.amarzone.dk/argentin_people/ushuaia_seal.jpg>

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 07-05-04 08:11

Jesper Brunholm skrev:
> Har du været meget tæt på, eller har du brugt den del zoom, og beskåret
> en del væk efterfølgende?

øhhm - glem mit dumme spørgsmål - jeg har læst en del af svaret i Peters
indlæg

mvh

Jesper Brunholm

Fra : ;o\)-max-

Dato : 07-05-04 16:14

"Jesper Brunholm"
> Hvor lækkert - og du tager nogle fugle- og dyrebilleder, som det er
> svært andet end at beundre
>
> Blandt andet siger det her mig en del:
> <http://www.amarzone.dk/argentina/ba_birdii.jpg>

Det er taget sen eftermiddag i Buenos Aires i en øko park der er
anlagt ude i vandet, i et område der vel skal blive til en slags manhattan
med mange nye halvfærdige skyskrabere. Parken er fuld af fugle og joggere.

> [...]
> <http://www.amarzone.dk/argentina/ba_birdiii.jpg> kunne være lækkert med
> stor dybdeskarphed - er det kun mig der har det sådan?

Ja og hvis billedet var skarpt ville det have været bedre, det er fra den
første uge, jeg blev bedre til at styre kanonen senere.

> Har du været meget tæt på, eller har du brugt den del zoom, og beskåret
> en del væk efterfølgende?

Man kan se nogle billeder er meget beskåret andre har været heldige.

> Heyyy - hvad laver det her så på den side???
> <http://www.amarzone.dk/argentin_people/ushuaia_seal.jpg>

Det er ikke en fugl, hehe.. -max-

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-05-04 09:34

-max- wrote:

> Håber der er et par imellem der er acceptable. -max-

Der er mange gode billeder, men også nogle der kun er halvgode, og
så gir' det jo altid et par ekstra point, med fotos fra fremmede
lokaliteter, de er li'som lidt mere eksotiske end billeder af den
grå danske hverdag.

Det er også helt tydeligt, at du har været et sted, hvor der stadig
er masser af natur og mange vilde dyr og fugle, det gir' unæktligt
nogle flere mulighedder, end en fototur i dyhaven eller Amager
strandpark.

Et billede af en dansk "rapand" eller havmåge skal være usædvanligt
godt, hvis det skal indkassere meget mere end et skuldertræk...

PS: Der er havørne i den sydlige del af Roskilde Fjord.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 07-05-04 16:16

"Niels Ebbesen"

> [...]
> godt, hvis det skal indkassere meget mere end et skuldertræk...
>
> PS: Der er havørne i den sydlige del af Roskilde Fjord.

Argentina var det vildt, har aldrig set så mange fugle og det
gør det unægteligt lettere at de er allevegne end at man skal
lede og lytte længe. Når det er sagt er Amar ikke så dårlig
heller, nu hvor lyset er vendt tilbage, skal jeg nok fange et
par exotiske fugle. Fangede en Hejre forleden og lidt forskelligt:
http://www.amarzone.dk/volden/web.html ... -max-
Roskilde tippet lyder godt, har de slået sig ned???

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-05-04 20:48

-max- wrote:

> Fangede en Hejre forleden og lidt forskelligt:
> http://www.amarzone.dk/volden/web.html ... -max-
> Roskilde tippet lyder godt, har de slået sig ned???

Du skulle ind imellem ta' et kik på www.fotokritik.dk - der er
dagligt flere gode billeder, men det kræver naturligvis en indsats
at sortere skidtet fra.

Og der har på det seneste været så mange hejre-fotos, at de er
næsten lige så devalueret, som billeder af ænder og måger...

Det stod i gratisavisen Urban, at Havørnene i Roskilde Fjord har
bygget rede, jeg ved ikke hvor og om de ruger eller har unger, sådan
noget holdes jo meget hemmeligt.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-05-04 22:18

-max- wrote:

> Hejre forleden og lidt forskelligt:

Du kan ta' et kik på dette billede, det er efter min mening i den
bedre ende. http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=70615

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 07-05-04 22:47

"Niels Ebbesen"

> Du kan ta' et kik på dette billede, det er efter min mening i den
> bedre ende. http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=70615

Det er ret godt, jeg kan nu bedre li' når fuglene flyver hen
imod kameraet, får en fornemmelse af at fotografen har
skræmt fuglen når de flyver væk, selv om det ofte ikke
er tilfældet.
Jeg har et par mere, den flyvende høg kunne de ikke li
på photosig, det er sku ikke nemt at gøre folk tilfredse:
http://www.amarzone.dk/argentina2/web.html )-max-

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 08-05-04 00:22

-max- wrote:

> Jeg har et par mere, den flyvende høg kunne de ikke li
> på photosig, det er sku ikke nemt at gøre folk tilfredse:
> http://www.amarzone.dk/argentina2/web.html )-max-

Hvis det var mit billede, så ville jeg klone det grønne nederst i
højre hjørne væk, og måske rette beskæringen til...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 08-05-04 06:58

Niels Ebbesen skrev:

> Hvis det var mit billede, så ville jeg klone det grønne nederst i højre
> hjørne væk, og måske rette beskæringen til...

Det kunne jeg ikke finde på - incl det grønne synes jeg klipningen er
god (måske kunne man overveje - mens det grønne bliver der! - at klippe
lidt i top og bund for at opnå mere vandret fremdrift.

Hvis der skal gøres noget ved det grønne så skal det blurres lidt i en
imitation af at det ikke ligger på præcis samme dybdeskarphedsplan som
fuglen, men jeg kunne ikke finde på at fjerne det.

Jeg synes i øvrigt at det er et lækkert billede, og at fuglen står
rigtigt flot - fx. er det fedt at man kan se skyggen af den ene vinge på
den anden!

mvh

Jesper Brunholm

Fra : ;o\)-max-

Dato : 08-05-04 08:02

"Jesper Brunholm"

> [...]
>
> Jeg synes i øvrigt at det er et lækkert billede, og at fuglen står
> rigtigt flot - fx. er det fedt at man kan se skyggen af den ene vinge på

Originalen har en del mere luft, specielt på siderne
og jeg kan faktisk godt li den beskæring, men folk
vil så gerne tæt tæt på så jeg cuttede.. Jeg vil ha' træet
med fordi fuglen letter derfra, på den anden side er den
i fart og skal derfor ha' noget luft foran, hmm jeg har
nok sat mig mellem to stole, men syns det er et svært
billede at beskære. Tak for tankerne begge to. -max-

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 08-05-04 08:41

-max- wrote:

> Originalen har en del mere luft, specielt på siderne
> og jeg kan faktisk godt li den beskæring, men folk
> vil så gerne tæt tæt på så jeg cuttede..

En af de herlige ting ved digitale billeder er jo, at man bare kan
lave nogle ekstra kopier af originalbilledet, og så kan man lave
forskellige versioner, og sammenligne dem.

Min erfaring er, at jo færre elementer der er i et billede, des
stærkere står hovedmotivet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 08-05-04 09:01

> [...]
> forskellige versioner, og sammenligne dem.
>
> Min erfaring er, at jo færre elementer der er i et billede, des

Det har du ret i Niels, derfor tog jeg et mere billede af
fuglen hvor jeg kun har benene med, men jeg er bange for
det kun er os to der ville forstå det )
Her syns jeg der burde være en dynamisk sammenhæng
mellem fugl og træ, måske havde det fungeret bedre hvis jeg
havde trykket en brøkdel tidligere så sammenhængen var
tydligere, uuh jeg har brug for nyt kamera, 8 billeder i sek
må være sagen..
Jeg over forøvrigt dit råd med en ultra bærbar, mit x-drive
fungerede perfekt, men jeg savnede at se billederne ordentligt
i gennem, nogle fugle jeg mente jeg havde fået perfekte billeder
af viste sig at være en anelse uskarpe, jeg kan sku ikke se det
på den lille lcd bag på kameraet, men det er sku en dyr ide du
har givet mig, hmm.. -max-

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-05-04 09:00

In article <409C19FE.3020702@niels-ebbesen.net>, Niels Ebbesen wrote:

> Hvis det var mit billede, så ville jeg klone det grønne nederst i
> højre hjørne væk, og måske rette beskæringen til...

Jeg bryder mig heller ikke om legetøjsformatet (3:4).
Hvis der blev skåret noget af toppen ville det måske hjælpe.

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : ;o\)-max-

Dato : 08-05-04 09:05

"Povl H. Pedersen"

> Jeg bryder mig heller ikke om legetøjsformatet (3:4).
> Hvis der blev skåret noget af toppen ville det måske hjælpe.
>
> --
> Povl H. Pedersen

Så du vil af med træet OG toppen eller bare toppen )-max-

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-05-04 23:17

In article <Ww0nc.154287$jf4.8303960@news000.worldonline.dk>, -max- wrote:

> Så du vil af med træet OG toppen eller bare toppen )-max-

Nok mest toppen.

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : ;o\)-max-

Dato : 08-05-04 23:59

"Povl H. Pedersen"

> Nok mest toppen.
>
> --
> Povl H. Pedersen -

Det vil jeg kigge på - der er flere nye billeder..