Snorkle + 5m
Fra : Abildgaard 3140

Dato : 11-05-04 14:29

Det undrer mig (efter at have fulgt tråden om opdrift i våddragt) at flere
taler om at snorkle på 5-12 meter.

Jeg får sjældent øje på noget interessant længere end 4 meter nede; jeg kan
ikke se længere ned.

Da jeg antager, at de færreste anvender kikkert, må det betyde, at I der går
dybere end 5 meter, dykker ned INDEN i får øje på noget, går ned og DEREFTER
oser lidt rundt i butikken, hvorpå I lige så stille søger mod overfladen?

Jeg tror dels mine ører ville eksplodere under den hurtige nedfart til
f.eks. 10 meter, dels ville det knive gevaldigt med vejret til hele
manøvren.Hvad gør jeg forkert (udover at være besat af tanke om at forsvare
mit liv vha. alle mulige lette håndvåben)?

--

|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : KC

Dato : 11-05-04 17:23

Der er skrevet tykke bøger om emnet og der findes fridykkerklubber i DK.
For nogle år siden var der en temalørdag på DR2 om dykning, med bl.a. et
program om Umberto Pellizari prøv om du kan finde det et sted. DYK har også
skrevet flere glimrende artikler om Umberto, Pipin og de andre
fridykkerrødder for ikke så længe siden.
Grundlæggende handler det vist om træning, træning, træning og .... ja....
træning.

(personligt foretrækker jeg en helvedes masse komprimeret luft på ryggen,
men lad nu det ligge)

KC

Klaus Christensen
Se mine synspunkter om dykning på www.kcdk.com
CMAS *** - Padi Divemaster
Basic nitrox CMAS og PADI
GUE Fundamental

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 11-05-04 17:29

> [...]
> taler om at snorkle på 5-12 meter.
>
> Jeg får sjældent øje på noget interessant længere end 4 meter nede; jeg

Når jeg snorkler er det sædvanligvis i middelhavet eller rødehavet og der
kan sagtens spotte spændende ting der ligger på 12m dybde hvis man er lidt
opmærksom.

> [...]
DEREFTER
> oser lidt rundt i butikken, hvorpå I lige så stille søger mod overfladen?

Det er også en udemærket taktik, jeg har fundet mange spændende ting på den
måde :)

Du mangler øvelse :)

mvh
Jonas

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 12-05-04 11:16

Opskriften er enkel (i princippet)

1. Du trækker vejret dybt inden du går ned (undlad at hyperventilere inden)
2. Du holder vejret
3. Du trykudligner hele vejen ned
4. Når du går op, går du direkte op - ikke "stille og roligt". Så mindsker
du risikoen for "shallow water blackout"

Øvelse hjælper sammen med god kondition, da din puls og derved ilt forbrug
mindskes.

/Marten

Fra : Palle Villesen

Dato : 12-05-04 11:48

Abildgaard 3140 wrote:
> [...]
> taler om at snorkle på 5-12 meter.
>
> Jeg får sjældent øje på noget interessant længere end 4 meter nede; jeg kan

Fisk - vi har et sted hvor der ligger store flade på 8-10 m dybde - de
kan selvfølgelig ikke ses fra overfladen, så man må på bunden og kigge
lidt rundt. Men normalt ligger jeg da på 4-5 m. og ikke dybere - det har
du fuldstændig ret i.

> [...]
> oser lidt rundt i butikken, hvorpå I lige så stille søger mod overfladen?

Ja.

- Hurtigt ned (synkebevægelser - så slipper du for at holde på næsen -
hvis ikke, så spil noget mere UV rugby, så kommer det...)
- Kigge længe rundt, skyde lidt eller pille lidt.
- Hurtigt op.

Jeg har det bedst med at være neutral på ca. 5 m. dybde - så synker jeg
de sidste 5 m ned og skal arbejde mig op på 5 m dybde igen - derfra
"flyder jeg op" til overfladen...

> [...]
> manøvren.Hvad gør jeg forkert (udover at være besat af tanke om at forsvare
> mit liv vha. alle mulige lette håndvåben)?

Ikke noget. Træning og kondition (og måske nogle nye finner ?). UV-rugby
er meget god træning, ellers løb, langrendsløb og andre ting der
får konditallet højt op.

P.
biodyk

Fra : Shsj

Dato : 12-05-04 12:26

"Palle Villesen" <palle.xx@xxx.birc.dk> skrev i en meddelelse

> Fisk - vi har et sted hvor der ligger store flade på 8-10 m dybde - de
> kan selvfølgelig ikke ses fra overfladen, så man må på bunden og kigge
> [...]

Hej hej.
.... Det lyder spændende - hvor ligger de henne? (...hvis ikke det er en jagt
hemmelighed .

Mvh.
Shsj

Fra : Palle Villesen

Dato : 12-05-04 13:55

Shsj wrote:

> [...]
>

> Hej hej.
> ... Det lyder spændende - hvor ligger de henne? (...hvis ikke det er en jagt

Ny mole v. Århus - det østligste hjørne (nord-øst måske) - bedst adgang
med båd - men en bil og lidt traven kan vel også klare det...

Lige på hjørnet - der ligger de. (Ellers kan bellevue strand, 50 m. fra
klubhuset nu også bruges).

Hvis du har et par gode steder i Århus bugten kan vi da godt udveksle
fangststeder - selvom jeg nu tror de fleste er ret kendte... (multer,
ørreder osv.)

Nå ja - og med båd har jeg pos. på betonplader på flakket ud for risskov
- der kan skydes torsk på 4m. dybde - og de er faktisk pæne (50-60 cm)
- men det var sidste år...

P.
biodyk

Fra : Shsj

Dato : 12-05-04 14:37

> [...]
>
> Nå ja - og med båd har jeg pos. på betonplader på flakket ud for risskov
> - der kan skydes torsk på 4m. dybde - og de er faktisk pæne (50-60 cm)

Ok.

Jeg bor i København, så der er lidt for langt til Århus-bugten, men ellers
tak for tippet

Bellevue strand (hvis det er den i/ved København) lyder da lovende, men
ifølge http://www.bellevuestrandbad.dk/?int_pageId=1 er vandet alt, alt for
varmt at svømme i ...70,9 grader ...det er jo ligefrem livsfarligt! - Det
skyldes måske Barsebäck?

Mvh.
Shsj

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-04 20:22

> Det undrer mig (efter at have fulgt tråden om opdrift i våddragt) at flere
> taler om at snorkle på 5-12 meter.

Med korrekt neddyknings teknik (jack knife), og med korrekt afvægtning
(neutral på ca. 5-10 meter, kræves 10 sekunder og 2-3 finnespark for at nå
til 10 meter.

Herefter kan de fleste uden videre problemer dykke rundt på ca. 10 meter i
ca 30 sekunder. Hele dykket kommer til at vare ca. 45 sek.

> [...]
DEREFTER
> oser lidt rundt i butikken, hvorpå I lige så stille søger mod overfladen?

Ja. Iøvrigt er det en "fed" fornemmelse at svømme rundt under vandet som
fridykker, også selv om der ikke er så meget at se på.

> [...]
> manøvren.Hvad gør jeg forkert (udover at være besat af tanke om at
forsvare
> mit liv vha. alle mulige lette håndvåben)?

Hvis du træner en smule, skulle du kunne lære at trykudligne problemløst ned
til ca. 20-30 meter. Herefter kan du ikke længere puste luft ud fordi
lungerne ikke kan blive mindre. At dykke dybere end denne dybde kan ikke
anbefales, og kræver særlige teknikker til videre trykudligning (luft i
kinderne/frenzel teknik)

Mvh
Jesper

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 12-05-04 21:37

scripsit "Jesper Juul Pedersen"
> [...]
>
> Herefter kan de fleste uden videre problemer dykke rundt på ca. 10 meter i
> ca 30 sekunder. Hele dykket kommer til at vare ca. 45 sek.

Således belært af Jesper og andre bøjer jeg mig om ikke i støvet så dog i
skummet og opsøger en klub. Findes der fridykkermenigheder i nærheden af
Helsingør?

--

|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]