Vejledning søges til bilkøb til en total n~
Fra : Morten

Dato : 13-05-04 17:19

Jeg står og skal hjælpe en ven med et bilkøb. Problemet er at min ven ikke
ved det store om biler, og jeg selv ved OVERHOVEDET intet, men jeg kender
dog lidt til internettet, så jeg tænkte jeg måske kunne få et par gode råd
fra nyhedsgrupperne :)

Min ven er lidt på herrens mark, og er både i tvivl om bilmærke han skal gå
efter og hvor han skal lede.
Det skal siges at han hovedsageligt skal bruge bilen alene, og at han ikke
skal køre særlig meget (et par mindre ture om ugen).
Han har følgende krav, som i måske kan komme med nogle forslag ud fra:

1. Den skal kunne køre langt på literen (mindst 15 km (gerne mere)).
(bilen behøver absolut ikke at være stor)

2. Den skal ikke være ALT for langsom (mindst 1.3 motor).

3. Billig i reservedele

4. Den må ikke være for modtagelig over for rust.

5. bilen skal være brugt og han regner ikke med at ville bruge MEGET mere
end 50.000 kr.

6. Bilen må heller ikke være for gammel (en cirka 5-10 år) og ej heller have
kørt meget mere end 50.000-100.000 km

Med ovenstående info håber jeg at i har nogle gode forslag til hvad der er
realistisk at kunne finde indenfor de nævnte rammer.

På forhånd mange tak.

Mvh.

Morten

P.S: Er bilbasen.dk ikke et udemærket sted at kigge efter bil? (bør han købe
bilen via en forhandler eller privat?).

Fra : Deaster

Dato : 13-05-04 17:38

Morten wrote:

> [...]
>

> Med ovenstående info håber jeg at i har nogle gode forslag til hvad
> der er realistisk at kunne finde indenfor de nævnte rammer.

Mit bedste bud ville være en Golf 2 turbo diesel importeret fra
sydtyskland eller lign.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Morten

Dato : 13-05-04 17:41

"Deaster" <nospam@deaster.dk> wrote in message

> Mit bedste bud ville være en Golf 2 turbo diesel importeret fra
> sydtyskland eller lign.

Jeg bliver nødt til lige at spørge dumt her:
koster det ikke en masse ekstra i afgifter at importere en bil fra udlandet,
så det kommer langt over de 50.000 kr. som min ven helst ikke vil give mere
end?
(En Golf 2 turbo, LYDER som en dyr bil ...

Fra : Deaster

Dato : 13-05-04 18:03

Morten wrote:

> Jeg bliver nødt til lige at spørge dumt her:
> koster det ikke en masse ekstra i afgifter at importere en bil fra
> udlandet, så det kommer langt over de 50.000 kr. som min ven helst
> ikke vil give mere end?

Overhovedet ikke, den burde nemt kunne fåes for 35-45000 alt inkl.

> (En Golf 2 turbo, LYDER som en dyr bil ...

Læg lige mærke til at det er turbo diesel og altså ikke benzin turbo.
Det er ikke en specielt hidsig bil.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-05-04 18:00

Morten wrote:
> 1. Den skal kunne køre langt på literen (mindst 15 km (gerne mere)).
> (bilen behøver absolut ikke at være stor)

Når han ikke skal køre særlig meget betyder det vel ikke det store, hvor
landt den køre pr. liter?

Prøv at indtaste dine krav på www.biltorvet.dk under bilguider og brugt
bilguide.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten

Dato : 13-05-04 18:05

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message

> Når han ikke skal køre særlig meget betyder det vel ikke det store, hvor
> landt den køre pr. liter?

Lidt gør det ... men jo du har da en god pointe, men også derfor at han
sagde min. 15km/l og ikke eks. 20 km/l (som jo ikke er umuligt at få i dag,
hvad jeg kan forstå).

> Prøv at indtaste dine krav på www.biltorvet.dk under bilguider og brugt
> bilguide.

Mange, tak den vil jeg prøve.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-05-04 18:51

Morten wrote:

> Lidt gør det ... men jo du har da en god pointe, men også derfor at
> han sagde min. 15km/l og ikke eks. 20 km/l (som jo ikke er umuligt at
> få i dag, hvad jeg kan forstå).

Hvis han vil have en bil til den pris osv. der kan køre 15 km/l, har han
næsten også sagt Diesel. Og det er altså ikke er hurtig bil...

Desuden koster en diesel ca. 1.600 kr ekstra pr. år i afgift, hvis han
vælger en bil ala Golf.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten

Dato : 13-05-04 19:17

> Hvis han vil have en bil til den pris osv. der kan køre 15 km/l, har han
> næsten også sagt Diesel. Og det er altså ikke er hurtig bil...

Jeg må indrømme at jeg troede at man kunne få mange små biler med 1.3 motor
i dag, som kunne køre over 15 km/l i disse "grønne" tider.

> Desuden koster en diesel ca. 1.600 kr ekstra pr. år i afgift, hvis han
> vælger en bil ala Golf.

Interessant, det er jo godt at have med i vurderingen.

Mvh

Morten

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-05-04 08:05

Morten wrote:
> Jeg må indrømme at jeg troede at man kunne få mange små biler med 1.3
> motor i dag, som kunne køre over 15 km/l i disse "grønne" tider.

Kan man også. Men de "grønne" biler er (for de fleste) ikke til at finde til
under 50.000 kr.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : winther

Dato : 13-05-04 18:41

Hvis jeg var jer ville jeg gå på jagt efter en peugeot 106.

Hvis der skal ligt go i bilen så vælg en 1,4 benziner med 75 HK.

I følge www.bilbasen.dk kan du du finde en som vil kunne leve op til jeres
krav.

Jeg kan bemærke at jeg har en 10 år gammel Peugeot 405 som ikke er rusten
endnu

Desuden har peugeot et godt tilbud på service.

Hilsen
Jacob

Fra : winther

Dato : 13-05-04 18:45

mht hvor skal man købe, jeg vil købe bilen hos en forhandler og sørg for at
få en FDM test, hvor forhandleren retter fejl markeret med 0.

Hilsen
Jacob

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-05-04 18:52

winther wrote:
> mht hvor skal man købe, jeg vil købe bilen hos en forhandler og sørg
> for at få en FDM test, hvor forhandleren retter fejl markeret med 0.

Det ville _jeg_ ikke.

Men det vil jeg anbefale, når spørgeren ikke kender noget til biler...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten

Dato : 13-05-04 19:14

> Det ville _jeg_ ikke.
>
> Men det vil jeg anbefale, når spørgeren ikke kender noget til biler...

Er det da fordi at det fordyrer bilen?

mvh

Morten

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-05-04 08:05

Morten wrote:
> Er det da fordi at det fordyrer bilen?

Det er klart det billigste at købe en bil privat. Dermed er der jo ingen
forhandler avance.
MEN så skal man vide, hvad man har med at gøre, så man ikke køber noget
lort. Man kan også godt købe privat, hvis man intet kender til biler, men så
skal man enten have en med, der kender til biler, eller få bilen undersøgt
på værksted/FDM.

Man skal også passe på, når man handler hos forhandlere. Ikke alle er fair
og enkelte er ligeglade med købeloven.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-04 10:13

On Thu, 13 May 2004 18:19:09 +0200, "Morten"
<morten-klalsonbellsdon@hotmail.com> wrote:

>Med ovenstående info håber jeg at i har nogle gode forslag til hvad der er
>realistisk at kunne finde indenfor de nævnte rammer.

Har lige barberet lidt.
I kan jo starte med at kigge rundt omkring efter følgende:
Fiat Punto - fås i mange motorvarianter
Fiat Cinquecento - skal nok være en "sporting"
Ford Fiesta evt. Ford Ka
Peugeot 106-206 1,4
Citroen Saxo 1,4 evt. en 95-96 AX 1,1 eller 1,4
Nissan Micra 1,3 (1,4)
Suzuki Swift 1,3
Opel Corsa 1,4

Det var vist sådan ca. hvad jeg så på da jeg købte min Saxo 1,4 fra
2000. Den har nu gået 107000 og har været rimelig billig at køre i.
Jeg fik den efter 13000 km. Benzinøkonomi 16,5 km/l - rimeligt
kraftoverskud (for størrelsen altså- ved godt at der herinde findes
klart hurtigere biler) - motoren arbejder i et bredt område.
Reservedelene har ikke været specielt dyre (100000 km service med
tandrem, olieskift, et par pærer, bremsekontrol, bageste udstødning og
generel klargøring til syn ca. 5000 kr)

Generelt for alle bilerne på min liste er, at de med behersket
speederfod kan køre endog temmelig langt på literen,

Det kommer nok til at knibe med at komme under 100000 km, hvis loftet
er 50000 kr, især da det lyder som om i er nødt til at købe hos en
forhandler, der tager købeloven alvorligt. Generelt skal man se efter
rust, rust og rust. Derefter at motoren ikke sveder olie eller andet
samt sikre, at tandremmen ikke skal skiftes i nærmeste fremtid. Kør en
god lang tur og læg mærke til, hvordan gear og kobling fungerer -
gearkassen skal skifte problemfrit ved normal kørsel. Lyt efter
mærkelige lyde, når der drejes og fornem bilens vejbeliggenhed.
Kabinen giver mange gange et udtryk for, hvordan bilen generelt er
blevet behandlet, hvis i kan få set vognen, før den bliver klargjort.
En grundig klargøring fjerner mange spor.
Det endelige valg er et spørgsmål om tillid til forhandleren, hvordan
man oplever bilen - kører den godt, sidder man godt, udsyn,
bagageplads, farve, udstyr osv.

I kommer til at se jer godt for, det er en jungle i det prisleje.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-05-04 11:55

ipm_at_tiscali.dk (Ivan Madsen) wrote:
> [...]
> Ford Fiesta evt. Ford Ka
> Peugeot 106-206 1,4
> Citroen Saxo 1,4 evt. en 95-96 AX 1,1 eller 1,4

Toyota Corolla...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten

Dato : 15-05-04 15:11

<ipm_at_tiscali.dk (Ivan Madsen)> wrote in message

> [...]
> Ford Fiesta evt. Ford Ka
> Peugeot 106-206 1,4
> Citroen Saxo 1,4 evt. en 95-96 AX 1,1 eller 1,4

Hvad med nogle af de mindre Daewoo-modeller? De er godt nok billige inde på
bilbasen. ?

> [...]
> bagageplads, farve, udstyr osv.
>
> I kommer til at se jer godt for, det er en jungle i det prisleje.

Yep det tyder på, men nu virker det straks lidt mere overskueligt takket
være din lille guide! - tak for det! Værdsat!

Mvh

Morten

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-04 07:55

On Sat, 15 May 2004 16:11:29 +0200, "Morten"
<morten-klalsonbellsdon@hotmail.com> wrote:

>Hvad med nogle af de mindre Daewoo-modeller? De er godt nok billige inde på
>bilbasen. ?

Jamen, der er utrolig mange alternativer - jeg listede blot dem op,
som jeg kunne komme i tanke om - hvor der var en rimelig chance for at
komme i nærheden af de 50000, hvis alder og km skulle holde. Hvis I
vil acceptere en lidt ældre bil, er både Corolla, VW Polo og
Mazda'erne fornuftige alternativer. Kia og Hyundai er også mulige.
Daewoo's første var vist en Kadett E - klon, så den lider vel i samme
grad af rust som Kadetten. Mekanisk ved jeg ikke, hvor holdbar den er.
Kadytterne kører og kører - indtil motoren frigør sig fra det rustne
karosseri.

<klip - noget om brugtbiler>

>Yep det tyder på, men nu virker det straks lidt mere overskueligt takket
>være din lille guide! - tak for det! Værdsat!

I kunne jo evt. checke synsrapporten på bilsyn.dk på de biler i er
interesseret i. De kræver et reg. nr., men hvis I er meget
interesserede i en bil, skal i alligevel sørge for at få forevist reg.
attesten. Det er jo lidt interessant om de fx. 80000 km er kørt som
pendlerbil eller for hjemmeplejen. Der kan i også få dannet en top-ti
liste over fejl på den pågældende model.

>Mvh
>
>Morten

Ivan Madsen,
Saxo 1,4 SX