Renault Scenic 1.6
Fra : RemRem

Dato : 12-05-04 22:31

Hi

Pga. familieforøgelse leder vi efter anden større bil, og kigger lidt
efter en Renault Scenic fra 1996 - 98.
Men inden jeg fare ud og køber, vil jeg høre jeres erfaringer med
denne bil. Både god & dårlige er velkommen.

På forhånd tak

/Torben

Fra : bme

Dato : 12-05-04 22:50

">
> Pga. familieforøgelse leder vi efter anden større bil, og kigger lidt
> efter en Renault Scenic fra 1996 - 98.
> Men inden jeg fare ud og køber, vil jeg høre jeres erfaringer med
> denne bil. Både god & dårlige er velkommen.

Når i nu kigger på renault, så tag lige et kig på en laguna st.car. Vi
valgte en sådan istedet for scenic'en, især fordi en barnevogn kunne stå på
langs og derfor kun fyldte halvdelen af bagagerummet. I scenic'en optager
barnevognen næsten al pladsen bagi.

Vil du have yderligere oplysninger om lagunaen, så bare sig til

/bo

Fra : Jesper F Christensen

Dato : 13-05-04 15:49

> Vil du have yderligere oplysninger om lagunaen, så bare sig til
>
> /bo

Hej Bo, jeg tror det var dig rådede mig til at købe Laguna for godt 4 md.
siden, og jo det er en dejlig bil : )
Men jeg har et spørgsmål, ved du hvor der er et kabel som indikere
hastigheden (til navigation)

Hilsen Jesper

Fra : bme

Dato : 13-05-04 16:12

"
> Hej Bo, jeg tror det var dig rådede mig til at købe Laguna for godt 4 md.
> siden, og jo det er en dejlig bil : )

ja ikke

Men jeg har et spørgsmål, ved du hvor der er et kabel som indikere
> hastigheden (til navigation)

der findes et par forskellige udgaver af instrumenterne. Et med analog
km-tæller og et med digital km-tæller. Dem med digital tæller er med
speedsignal, dem uden har enten speedsignal eller gl.dags kabel. Hvilket
instrument har du?

Hvis instrumentet har speedsignal, skulle det gerne have tre stik bag på
instrumentet. et blåt (30pins), rødt(30pins) og grønt(15pins). Speedsignalet
skulle så gerne ligge på pin 14 på det røde stik.

Dette er dog "generelle" informationer som kan variere fra model til model,
så vær lidt varsom så du ikke ødelægger dit navi-anlæg.

/bo

Fra : bme

Dato : 13-05-04 17:02

> [...]
Speedsignalet
> skulle så gerne ligge på pin 14 på det røde stik.

Supplerende: hvis det er en faceliftet version af den første laguna (dvs.
fra '98-'00) så får den signalet fra abs-styreenheden. Hvorvidt det så er
pin 14, kan jeg ikke rigtigt se.

/bo

Fra : Jesper F Christensen

Dato : 13-05-04 21:31

Hehe, ja det er så den faceliftet fra 98/11 med digital km tæller.

Hilsen Jesper

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 13-05-04 07:24

RemRem wrote:
> [...]
> Men inden jeg fare ud og køber, vil jeg høre jeres erfaringer med
> denne bil. Både god & dårlige er velkommen.

Hej Torben

Uden selv at have kørt i 1.6'eren så har jeg hørt fra flere, at 2.0'eren
er klart at foretrække .. men det er jo smag og behag. En glimrende bil
der kører godt er næsten uhyggelig praktisk

/Jan

Fra : RemRem

Dato : 13-05-04 18:40

Hej Bo & Jesper

Bo: Se det var et rigtigt godt point det med barnevognen, ska dog lige
overbevise mig selv om at jeg godt kan lide designet på Laguna St.
Car. - Er ikke så vild med bagenden, håber ikke jeg fornærmer dig nu.

Jesper: Hvordan er reperations omkostningerne på en Scenic, har i dag
en Renault 19 og den ligger ikke ligefrem i den billig ende?

Jeg har været uden og se på en Scenic idag, kan det godt passe at
forskærmene er af plastik?? Det var en 1.6 fra 1997.

/Torben

Fra : bme

Dato : 13-05-04 18:48

> Bo: Se det var et rigtigt godt point det med barnevognen, ska dog lige
> overbevise mig selv om at jeg godt kan lide designet på Laguna St.
> Car. - Er ikke så vild med bagenden, håber ikke jeg fornærmer dig nu.

årh hva, den bagende er da ikke så gal. Jeg kan efterhånden egentlig godt
lide den. Den er i hvert fal kønnere end den der sidder på megane stc.

> Jesper: Hvordan er reperations omkostningerne på en Scenic, har i dag
> en Renault 19 og den ligger ikke ligefrem i den billig ende?

Megane'n er generelt mere plaget af fejl end laguna'en. I hvert fald ifølge
mit værksted. Den skulle/er dog noget bedre end 19'eren. Fejlen ved renault
i danmark er at der ikke er så mange reservedelspushere i dk, så man bliver
tit nødt til at handle ved det aut.

> Jeg har været uden og se på en Scenic idag, kan det godt passe at
> forskærmene er af plastik?? Det var en 1.6 fra 1997.

Clioen har kørt med plasticskærme i hvert fald de sidste 5 år. Har dog ikke
hørt at scenic'en skulle have plasticskærme. Men det kan du nemt høre hvis
du banker med en kno.

/bo

Fra : RemRem

Dato : 13-05-04 19:01

On Thu, 13 May 2004 19:48:13 +0200, "bme" <bme@fritid.tele.hej> wrote:

> [...]
>hørt at scenic'en skulle have plasticskærme. Men det kan du nemt høre hvis

Jeps - Den Scenic jeg så på havde plastik skærme og forhandleren sagde
at det var normalt på Scenic & Kangoo (Er det ikke sådan den hedder)
men er det normalt?

/Torben

Fra : bme

Dato : 13-05-04 19:04

> Jeps - Den Scenic jeg så på havde plastik skærme og forhandleren sagde
> at det var normalt på Scenic & Kangoo (Er det ikke sådan den hedder)
> men er det normalt?

normalt og normalt, de "lovede" på clio'en at det var slut med buler fra
indkøbsvogne og lign. da plasticskærmen bare rettede sig ud igen.

/bo

Fra : Kim Kristensen

Dato : 14-05-04 20:37

"RemRem" <remrem110@Hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Jeps - Den Scenic jeg så på havde plastik skærme og forhandleren sagde
> at det var normalt på Scenic & Kangoo (Er det ikke sådan den hedder)

Jeg ved ikke hvor udbredt det er, men praktisk er det da. Da min nabo
totalskadede sin Mercedes A-klasse fandt jeg ud af at den også har
plasticforskærme. Citroen AX og BX havde allerede "den gang" flere
karosseridele i plastic, måske var der andre før dem.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Jesper F Christensen

Dato : 13-05-04 21:42

Ikke fordi man skal forsvare den bil man har, men alligevel...

Før havde jeg en Ford Escort 1,8 Monaco fra 98, den var billig i
reservedele, men hvad hjælper det hvis den hele tiden går i stykker, jeg
brugte ca. 10000 kr på 1,5 år, og det var uoriginale dele, lavede det
"selv", og det er UDE dæk, olie og div andre brugs ting.

Så priserne på reservedelene, har jeg ikke sammen lignet, kun set om der var
noget galt da jeg købte den, og givet den en FDM test, og jeg må sige at det
stadig er en fin bil.

Husk på at Franske biler er blevet populære i Danmark, og det vil sige
billige dele : )

Hilsen Jesper

Fra : KASO

Dato : 13-05-04 20:09

> [...]
> Men inden jeg fare ud og køber, vil jeg høre jeres erfaringer med
> denne bil. Både god & dårlige er velkommen.

Vi havde en '97 Scénic 1.6 (en af de allerførste - den kom først (til DK) i
maj 1997). Vi skiftede den i 2001 til - en ny Scénic 1.6 - dog med den nye
16V motor, der har 20hk mere at gøre godt med. Vi kørte ca. 80.000km i bilen
uden at opleve fejl, bilen var særdeles praktisk og vi kørte 14-15 km/l -
under særligt gunstige vilkår var vi oppe på 16 km/l.

Den gamle 8V motor er ikke specielt kvik, men klarer sig fint i hverdagen.
Samtidig er den rimeligt støjsvag (jeg tror faktisk at der var mindre støj i
den gamle Scénic end i vores nuværende) og økonomisk.

Renault reservedele hører ikke til de billigste, men vi har ikke haft noget
stort behov - meget kan også fåes uoriginalt.

Typiske fejl er: Tæret udstødning og problemer med fjernbetjent centrallås
(havde dog ingen af problemerne selv).

Bilen kan klart anbefales!

Vær opmærksom på, at der findes små justeringer over årene - den skiftede
forholdsvis hurtigt fra 14" til 15" hjul m. kraftigere bremser.
Udstyrsmæssigt kan der også være forskelle - de fleste blev formentlig solgt
med en meget attraktiv udstyrspakke m. bl.a. "intelligente viskere",
omdrejningstæller m.m.

Fra : RemRem

Dato : 13-05-04 22:14

On Thu, 13 May 2004 21:09:03 +0200, "KASO" <a@b.dk> wrote:

> [...]
>Udstyrsmæssigt kan der også være forskelle - de fleste blev formentlig solgt
>med en meget attraktiv udstyrspakke m. bl.a. "intelligente viskere",

HALLO - Det kan man kaldet et svar der vil noget - Super Tak KASO!!

Den første Scenic I havde var der plastik forskærme monteret på den?

/Torben

Fra : KASO

Dato : 14-05-04 21:08

> HALLO - Det kan man kaldet et svar der vil noget - Super Tak KASO!!

Velbekomme!

> Den første Scenic I havde var der plastik forskærme monteret på den?

Ja - det er gælder vist alle. De er ganske fleksible og tåler mange knubs -
og så ruster de ikke....

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 14-05-04 08:48

"RemRem" <mailto:remrem110@Hotmail.com> skrev i en meddelelse
"Renault Scenic 1.6"

> Pga. familieforøgelse leder vi efter anden større bil, og kigger lidt
> efter en Renault Scenic fra 1996 - 98.

Check pladsen ved pedalerne. Jeg har godt nok kun prøvet at sidde i en Scenic og
godt det samme. Jeg ville ikke være i stand til at køre i den bil da der
simpelthen ikke er plads til mine str. 46 nede ved pedalerne.

Ebbe - der skal til Ølfestival i Valby-hallen idag

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:193.89.116.55)

Fra : KASO

Dato : 14-05-04 21:21

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> godt det samme. Jeg ville ikke være i stand til at køre i den bil da der
> simpelthen ikke er plads til mine str. 46 nede ved pedalerne.

Prøvede du også uden snesko?

(Jeg har haft problemet på div. Citroën-modeller - men ikke i vores
Scénic'er - men jeg kan også nøjes med str. 43)

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 17-05-04 08:30

"KASO" <mailto:a@b.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Renault Scenic 1.6"

> Prøvede du også uden snesko?

He, he. Jeg havde ikke de mindste sko på den dag - men der er altså heller ikke
meget ide i at bruge en kvart mille på en dyt, hvor man skal skifte sko hver gang
amn skal køre i den.

> (Jeg har haft problemet på div. Citroën-modeller - men ikke i vores
> Scénic'er - men jeg kan også nøjes med str. 43)

Sjovt. Vi valgte netop en Citroën Xsara Weekend fordi der var meget bedre benplads
i den i forhold til en Renault Megane. Bortset fra benpladsen stod de to biler
ellers lige og havde der været plads til mine plader kunne det meget vel være at
vi havde købt Renault'en istedet.

Ebbe - der så småt er ved at komme sig oven på øl-festivallen

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:193.89.116.55)