så fik jeg været til Toldsyn historie+ et ~
Fra : Gert

Dato : 12-05-04 15:26

hejsa alle

så fik jeg nedelig taget mig sammen til at trille til toldsyn med min import
Golf 2, det hele gik ret godt med nogle enkelte undtagelser.
først kunne synsmanden ik liiiige finde typegodkendelsen på bilen, i sine
mapper. men fandt så til sidst en som han mente passer
det forvirrede ham lidt at det var en 1,8i motor.
så han endte med at notere at det var en 1,8 i med kat og lambda sonde (det
vender vi lige tilbage til)

så gik han ellers i gang med at snuse rundt på bilen, det tog ca ½ time.
intet at bemærke ud over at udstødningen var ved at være "moden"
ikke engang de original bremserør af jern, kommenterede han.
bremse test var over al forventning 6% foran og 4% skævbremsning bag, det ka
man jo ik klage over blev vi enige om.

så kom det som ødelage det hele, nemli CO2 testen.
han smed sit sniffer udstyr på.
og i tomgang var den under grænsen,
men lige så snart han ga den ca 2500 omdrejninger skred den ud af skala
nå men han nappede lige en (go lang) tur for at være sikker på at den var
godt varm.
(efter den var han ret overbevist om at det ikke kun var en 1,8 i motor, men
mente at der var pillet ved noget,for der var da godt nok power i den.
om der er pillet ved den, det aner jeg så ikke noget om)

nå men målingen var stadig for meget høj v 2500 omdrejninger, "så desvære
jeg kan ikke godkende den"
ÆV!!

det er første gang jeg har fået en bil dumpet på forurening når der ikke var
andet i vejen med den.

nu fundere jeg så lidt! over hvad dælen der mon er galt.

Bilen er en Golf II 1,8i Bistro fra 1987.
så vidt jeg har fundet ud af er det en Jetronic sprøjt der sidder på den.
jeg aner ikke om der er lambda sonde på den eller hvor jeg skal kigge??
men der er kat. på den

efter lidt snusen rundt i maskinrummet fandt jeg ud af at det er en XGX
motor med 90hk og eneste bil jeg har kunne finde der har den er en Jetta.

hvad skal jeg se på for at få den mere milijø venlig ??

MVH

Gert Ringholm Møller
Golf II 1,8 1986, Golf II 1,8 i Bistro 1987 Ford P7 17M V4 1971
www.classic-ford-bornholm.dk www.lynghoy.dk

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 12-05-04 16:28

> [...]
>
> efter lidt snusen rundt i maskinrummet fandt jeg ud af at det er en XGX
> motor med 90hk og eneste bil jeg har kunne finde der har den er en Jetta.

Tillykke med vognen.
Du har købt dig en bil som du kan få synet og indreg. med 166hk,
eftermonteret med turbo/intercooler, og ja, det kan du få indskrevet i
papirerne!
Koster dig ikke noget i hverken afgift eller krav om emission, da bilen er
fra før 89-90 og er født med kat.

Pas på bilen! den kan nemt blive meget interessant for unge knægte, hvis du
engang skulle sælge den igen

> hvad skal jeg se på for at få den mere milijø venlig ??

Virker din lambdasonde(kig i(på) forrøret), og er din kat sat til i gammelt
skidt?
Du er nok nød til at smutte en tur til forhandleren med bilen, så du kan få
den målt igennem....

Mvh
Henrik

Fra : Gert

Dato : 12-05-04 23:42

"Henrik Mortensen" <dsl65684@FJERNvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> papirerne!
> Koster dig ikke noget i hverken afgift eller krav om emission, da bilen er

Tak for det

tror nu nok jeg holder den som standart i første omgang, ellers bliver den
kære synsmand da helt gråhåret

> Pas på bilen! den kan nemt blive meget interessant for unge knægte, hvis
du
> engang skulle sælge den igen

he he ja man ved aldrig, men tror nu at den dag jeg skiller mig af med den,
at den er ganske forældet

> [...]
gammelt
> skidt?
> Du er nok nød til at smutte en tur til forhandleren med bilen, så du kan

hmm i første omgang ville jeg nu selv se om jeg kunne hitte ud af noget.
hvordan kontrolere jeg lambda sonden ??
det er højst sandsyneligt at katten er snasket til, inden jeg købte den
havde den stået stille et lille års tid,
og efter jeg har fået den er det jo ikke meget den har trillet, men der har
været en del tomgang pga problemer med kølesystemet :-/

Fra : Q

Dato : 12-05-04 17:00

"Gert" <GRM@c.dkk> skrev i en meddelelse

> [...]

> han smed sit sniffer udstyr på.
> og i tomgang var den under grænsen,
> men lige så snart han ga den ca 2500 omdrejninger skred den ud af skala

Hvis udstødningen er utæt kan det drille deres CO-målinger... Det har jeg
fået dumpet en bil på til syn.. Ny udstødning / mere svejsetråd og bilen gik
igennem.. Måske lige værd at prøve.. Evt. bare med noget "Gun-Gum " inden du
sender øsen til mekkeren?

/peter

Fra : Gert

Dato : 12-05-04 23:48

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse

> [...]

gik
> igennem.. Måske lige værd at prøve.. Evt. bare med noget "Gun-Gum " inden

en ny udstødning skal der under alle omstændigheder til på et tidspunkt,
men venter nu nok med den til bilen er blevet splittet og shinet med ny
maling

udstødningens eneste hul er på det sidste rør (halen) der er ikke hul
igennem andre steder,men det varer nok ikke længe :-/
men til en mekker!!! arh ska vi nu et liiie

efter lidt grublen er jeg blevet enig med mig selv om at jeg ikke kører til
omsyn med den nu.
men venter til den er færdig, ja det koster mig et nyt reg syn til 400,- men
hellere det end skulle bikse med at skifte udstødning for så igen at skulle
pille skidtet af fordi dytten skal ha en gang makeup

toldsynet er jo overstået så nu har jeg fred i sindet (mangler dog at få
tallet)